Problem med sov på dagen

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Ansva
Inlägg: 2
Blev medlem: mån 18 feb 2019, 17:23

Problem med sov på dagen

Inlägg av Ansva »

Hej,

Vi kurade vår dotter (född i början av juli 2018) för ca 3,5 vecka sen. Har funkat toppen på nätterna och hon fattade väldigt snabbt vad som gäller och tar sig nu förbi vargtimmen utan uppvak mm. Dock har vi problem med sovandet på dagarna och det känns som det bara blir värre. Första förmiddagsluren går oftast smidigt (somnar snabbt i sin säng eller stillastående/rullande vagn) men sen blir det sämre för varje tupplur. Lunchen går ok (somnar i sin säng efter lite bökande men oftast inte ledsen) men sällan hon sover hela 1,5 h medan eftermiddagen ofta är kalabalik. Läggning för kvällen går dock i princip alltid supersmidigt. Vårt schema som vi strävar efter ser ut enligt följande:

07.00 vakna + frukost (amning)
08.30 andra frukost gröt (1 -1,5 portion) + katrinplommonpuré
09.00 sov 45 min
11.30 lunch 1 burk barnmat (eller motsvarande hemmalagat) + fruktpuré
12.15 sov 1,5 h
14.30 mellis
16.00 sov 45 min (ska snart kortas ner till 20 min)
17.30 middag (samma som lunch)
18.30 nattslurk amning
19.00 sov

Jag har några funderingar som jag hoppas någon rutinerad person här kan ha några kloka tips kring:

- hur ska vi få henne att somna lika lätt på lunch- och eftermiddagsluren som hon gör till natt och fm? På em somnar hon på senaste tiden endast i rullande/vaggande vagn, inte i egen säng eller stillastående vagn (och då efter 30-45 min hysteriskt gråtande om vi först försökt med säng/stillastående vagn). Tycker vi gör på samma sätt vid alla läggningar.

- hon är en notorisk 30-minuterssovare (och var så redan innan Sova hela natten). Ofta vaknar hon alltså efter 30 min, speciellt på fm och em och är då omöjlig att söva om. I realiteten blir det alltså i bästa fall endast 30 min sov på fm och em och om hon dessutom inte sover hela 1,5 h till lunch (vilket bara har hänt några gånger, men ofta kommer vi iaf förbi 30 min) känns det som vi ofta ligger 45 min-1,5 h "back" i sömn per dygn. Borde vi ändra om schemat på något sätt?

- vi har monitor i sovrummet så ser när hon somnar. Ska man räkna sovstundens längd från dess att hon faktiskt somnar eller när man lägger ner henne och hon därmed har möjlighet att sova? Har läst att det är ok om de inte sover hela tiden utan de ska ha möjlighet.

- vi har än så länge inte vågat oss ut för lunchsov i vagn, ute eller på restaurang eller liknande. Dock börjar den här mamman bli lite knäpp av att behöva vara hemma till lunchsov varje dag och därmed inte kunna åka iväg på utflykt eller träffa någon icke-föräldraledig person för lunch. Några tips för att öva på att sova i vagn längre lur och gärna i lite stökigare miljö?

Tusen tack på förhand!
E född 180706, kur startad 190125.
I född 211024, kur startad 220401.
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Problem med sov på dagen

Inlägg av TorsMamma »

Hej och välkommen! :D

För vår skull får du gärna gå in högst upp på sidan och in under "kontrollpanel/signatur" och där skriva in din dotters födelsedatum samt start på kuren. :D

Min tanke är 2 saker, hon är 1 i 8 mån ångesten. Så mitt största råd är låt denna passera innan du börjar med för mycket utflyckter och konstigheter. Varar ca. 1 mån för de flesta. Läs gärna om den här genom sök funktionen samt i Barnaboken!

Den andra är att du har för mycket sömn på schemat och just runt 8 mån kan det faktiskt vara på sin plats att lägga om till 2 lurar. Så kanske vore 12+45 (30) +2 ett alternatif för er? Då kan du skjuta på lunchluren till 13 exempelvis och förmodligen sover hon bättre och längre då.

Ang. Lunch, och social tillhörighet för dig. Här är just nu mitt tips att du bjuder hem folk på lunch en tid, antingen äter ni tidig lunch ihop alla, eller så lägger du lunden kl. 13.15 då hinner du lägga dotter och har MINST 1,5 tim ensam med god vän.
Du kan ju även ibland hinna med en tidig kortlunch innan långluren också om du nu flyttar luren till 13, beroende på hur långt du har att åka eller ta dig.
Men det är bra att ha i beaktande att 8-mån ångesten är en MYCKET känslig tid för barnen, och då är rutiner och tråkigt hemma extra skönt. Men utevistelse i skog och mark 1 tim fm och 1 tim em är alltid ett måste, helst där man får krypa och känga på stubbarna själv!
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Ansva
Inlägg: 2
Blev medlem: mån 18 feb 2019, 17:23

Re: Problem med sov på dagen

Inlägg av Ansva »

Hej,

Tusen tack för snabbt och bra svar! Har uppdaterat min signatur så hoppas det blev rätt nu.

Läst på om åttamånadersångesten och passar precis in. Hela världen går under när jag lämnar rummet...

Låter klokt att lägga om schemat lite, både för att anpassa till två lurar samt att rädda mamman från att bli knäpp :wink: Antar att man då också bör justera maten lite. Vad tror ni om följande schema:

07.00 vakna + amning (ersättning på sikt)
08.45 andra frukost gröt
09.15 sova 45 min
12.00 lunch
13.00 sova 2 h
15.00 mellanmål
17.45 middag
18.45 nattslurk (amning/ersättning)
19.00 sov

Tack igen! :lol:
E född 180706, kur startad 190125.
I född 211024, kur startad 220401.
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Problem med sov på dagen

Inlägg av TorsMamma »

Tycker det ser bra. Kör på det och utvärdera om 2 v. :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"