Kura 9 månaders (snart 10)

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
O-mamma
Inlägg: 3
Blev medlem: ons 13 feb 2019, 17:16

Kura 9 månaders (snart 10)

Inlägg av O-mamma »

Vi har en son på 9, nästan 10 månader, som alltid har sovit dåligt. Han har alltid vaknat minst en gång varannan timme på natten, eller jag får inte riktigt känslan av att han vaknar för han börjar att gny med stängda ögon och blir sen lite ledsen och sen när han blir riktigt ledsen då öppnar han ögonen och det känns som han vaknar ordentligt. Ofta räcker det med att stoppa i nappen eller lägga honom bredvid sig så blir han tyst, men det ska vi sluta med nu ;) Han har aldrig somnat själv (bortsett från sina första 2 månader) varken till dagslurarna eller till natten, utan vi har behövt rulla vagnen eller guppa med honom i selet för att han ska somna. Känns som han sover väldigt oroligt hela tiden. Enligt bvc har han varit "för nyfiken" för att komma till ro, men det tror vi inte på, utan vi har nog snarare stjälpt honom och nu ska han äntligen få sova hela nätterna då vi ska börja kura nu till helgen.

Jag tar gärna emot tips och saker som är bra att tänka på!
Vi har länge haft ett schema vi mer eller mindre gått efter, är detta ett bra schema för hans ålder? bör sovstunderna kanske vara 45 + 1,5?:

07.00 - vakna + en stor flaska välling
09.00 - mellis (en portion gröt med äppelmos)
09.30 - sovstund 1 h
12.00 - lunch (en barnmatsburk med hemlagat och sen smaka av det vi äter)
14.00 - sovstund 1 h
15.00 - mellis (macka eller pannkaka eller liknande)
17.00 - middag (en barnmatsburk med hemlagat och sen smaka av det vi äter)
19.00 - välling och sova natt

Tacksam för hjälp!
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Kura 9 månaders (snart 10)

Inlägg av Tin »

Hej kara du och valkommen,

Ja du har ratt, ni har helt enkelt (sakert i all valmening) lart honom att det ar sa man somnar, dvs skont gungande i barsele eller i vagn. Och har man inte lart sig somna sjalv sa kommer man be om hjalp varje gang man vaknar till om natten. Och vaknar till om natten - det gor vi alla, stora som sma. Kan man a andra sidan somna sjalv sa kan man ta hand om sina nattuppvak sjalv utan att blanda in er andra som ocksa maste fa sova. Win win.

Och det ar ju just det kuren gar ut pa, att lara om. Darfor ar det viktigaste radet att lasa Sova Hela Natten boken 5 ganger innan ni forsoker er pa en kur - bada tva. Har i gjort det? Ju mer palast man ar desta battre attityd kan man formedla till liten.
Nappen rycks under kuren dessutom. Han skall ligga i egen sang, i eget backsvart rum. Ni maste ha en ramsa samt jobba med skrattet till gonattet.

Schemat ser pa det stora bra ut, perfekt antal sovtimmar, men absolut andra till 45 min och 1,h timmars lurar. Sa den sena luren kan borja tidigare pa dagen.

Ni fixar detta, tank bara pa vilka undebara natter ni kommer fa snart....... zzzzzzzzzz

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
O-mamma
Inlägg: 3
Blev medlem: ons 13 feb 2019, 17:16

Re: Kura 9 månaders (snart 10)

Inlägg av O-mamma »

Stort tack Tin!

Vi har båda snart läst klart boken, det ligger på dagens agenda att läsa klart och gå igenom allt tillsammans, men vi har bara läst en gång..hade gärna velat hinna läsa den fler gånger men vi måste starta nu i helgen för sen i mars finns det inget bra tillfälle för kurning så vi måste få det gjort nu. Det känns som att vi är med på hur vi ska göra, främst mannen som också ska köra de första två nätterna.
Jag ska sedan ta de två efterföljande dagarna och sonen sover ju precis lika uruselt på dagarna också, främst att han inte kan somna själv och går väldigt lätt upp varv och det händer att han skriker tills han kräks. Så jag undrar om dag 1 ska ha samma verktyg som natt 1, dvs buffning osv och att dag 2 sedan ska innehålla mest ramsa såsom natt 2? Eller hur ska dagarna tas?

Vi är supertaggade och det här SKA GÅ!!
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Kura 9 månaders (snart 10)

Inlägg av mamaA »

Hej!

Jättebra att ni är taggade men NEJ vi rekommenderar verkligen inte att ni kurar i helgen efter knappt en läsning av boken, då är risken STOR att ni lär få kura om och nästa gång blir det då ännu svårare. Man måste vara bergsäker på vad man ska göra i alla situationer och ha attityden på plats vilket man får av just kunskap. Detta är inte något som kan stressas fram tyvärr :!:

Snälla, vänta ett tag tills ni läst boken minst 5 gånger och läst runt på forum hur andra har gjort innan ni kurar.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
O-mamma
Inlägg: 3
Blev medlem: ons 13 feb 2019, 17:16

Re: Kura 9 månaders (snart 10)

Inlägg av O-mamma »

Stort tack för svar!
Vi har nu flyttat runt i schemat så att vi har två helt fria veckor i mitten på mars där vi kan kura ifred. Fram tills dess ska vi läsa boken en gång i veckan och läsa på forum. Vi ska kunna det utantill!
Men jag undrar fortfarande vilka verktyg man ska använda för att få barnet att somna på dagarna när man kurar?

Nu längtar jag tills det är dags! :heart:
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Kura 9 månaders (snart 10)

Inlägg av mamaA »

Hej!
Ramsan och husljud är de bästa verktygen på dagen. Husljud är det "mildaste" verktyget och sen ramsan. Buffning och lång solfjäder är krisverktyg efter avslutad kur.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Kura 9 månaders (snart 10)

Inlägg av TorsMamma »

Hej och välkommen! :D

VAd bra ni tog rådet att flytta på kuren och se till att ni är ordentligt pålästa. :D

Så under forumrubriken finns ett inlägg typ "vara favoriter" läs länkar där är mitt tips! Skriv ut lathunden och sätt på dörren inför kurning! Se över mörkläggning, det skall vara KOLSVART på rummet även om du går in kl. 12.00 mitt på dagen så skall du inte kunna se handen framför dig.

Man använder samma verktyg på dagen som på natten.

Läs läs läs läs, sök med sökfunktionen här på forum. Ställ sen frågor så allt är utrett 100% innan ni kör! Blir perfekt! :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"