Sova på både mage och rygg

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Dajant
Inlägg: 3
Blev medlem: fre 08 feb 2019, 10:32

Sova på både mage och rygg

Inlägg av Dajant »

Hej alla,

Jag ör så otrilgt glad, upprym, exhalterad och laddad i skrivande stund. Vi har en liten Oliver på 10 månader som aldrig sovit mer än 5h sammahängande på natten och det händer inte ofta. Nu senaste månaden har det eskalerat till att han gråter 1 gång i timmen, vi har gjort allt, gått efter BVCs alla råd men tillbaka i nattmatande eftersom vi är helt utslagna då var har en till pojke på 3,5 år, som förvisso sover jättebra. Måste medge att vi gjort så mycket fel med Oliver sömn och bekräftat vargen såå ofta. Tagit den enkla vägen med flaska på natten då han åtminstone för en stund somnat (egentligen mer däckat) mm.

Men nu känns det som att vi fått wn gåva sänd från ovan genom att jag hittade Annas SHN kur på nätet. Vi har köpt boken och håller på att bibliskt lära oss den. Både min sambo och jag är taggade och längtar efter att få sova i samma säng igen (en av oss sover på madrass på golvet med Oliver i hans rum). Ingen sover, oliver är sååå trött, sover dåligt även dagtid nu och äter så dåligt, utöver flaskan som vi fått återinföra då han matstrejkade i 2 dagar.

Men jag har en fråga såhär direkt som jag intr hittat ngt om i boken.

Kan man kura på så vis att Oliver sover på mage i sin säng nattetid men att han vagnas i sin sittdel, som är fälld i liggande läge men där han ligger på rygg, för datidslurarna?

Tacksam för svar och ev övriga tips i detta :)
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Sova på både mage och rygg

Inlägg av TorsMamma »

Hej Och välkommen! Grattis till att ni hittat boken. Läs läs läs läs så ögonen blöder! Minst 5 ggr var och sen vissa kapitel varje kväll under kuren.

Hur har ni tänkt lägga upp schemat?

Är Olivers sovrum verkligen KOLSVART på natten?

Har han napp?

Ang. lur i vagn. CA 14 tim sömn bör spridas ut på schemat, säg 12+45+1,5 eller 12+20+1,5. Den korta fm luren går oftast att ha i vagn på rygg. Men i princip inga barn sover 1,5 tim på rygg i vagn, det är mycket ovanligt. Så vi brukar rekommendera denna lur inne i säng eller i gammal tvillingvagn som de kan ligga på mage i. REsesäng går också bra, med svart lakan över.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Dajant
Inlägg: 3
Blev medlem: fre 08 feb 2019, 10:32

Re: Sova på både mage och rygg

Inlägg av Dajant »

Hej och tack

Jaa vi skall verkligen läsa på innan vi drar igång, läsa flera ggr om.

Jaa nappen ryker då, liksom nattmålen :)
Och vi får se till att sätta upp ngn mörkläggnimgsgardin. Men jag funderar på att om man nman efter att alla rutinerna satt sig, ca 1 mån framåt, är det inte jobbigt om man vant barnet vid totalt mörker om han någon kväll vagnas på restaurang eller så..svårt att få till totalt mörker då. Blir man inte väldigt låst då om de är vana vid totalmörker ifrån sovrummet?

Alltså han sover ofta på ryggen, van sedan han föddes och han har sovit ca 2 h i vagnen tidigare. Men han sover aällan middagslur i vagnen men det har hänt några gånger...

Jag funderar på schemat ubgefär såhär 12+20+1,45 detta för att göra det enklare när han bara skall sova en gång på dagen snart. Han blir 1år 4e april så därikring brukar det väl vara dags att bara sova 1 gång?

Så tacksam för er hjälp :)
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Sova på både mage och rygg

Inlägg av mamaA »

Hej!

Tro mig, mörkläggningen är A och O för att lycka smed kuren annars lär ni få tidiga morgnar ju närmare våren vi kommer, också viktigt när man ska lägga sig på sommaren och det är jätteljust. Vi rekommenderar mörkläggning ALLTID, både vid dagslurar och till natten för att minska synintryck vilket gör det lättare att somna och att stanna sovande. Sover barnet i vagn är det mörkläggning av vagnen som gäller med barnvagnsgardin eller filt/lakan. Att natta i vagn rekommenderas dock först när allt i kuren fungerar helt gnisselfritt så 1 månad kan vara lite optimistiskt. Man gör ju grundjobbet under kuren men det tar ett tag ofta att få alla bitar att trilla på plats, vissa kämpar med ledsna läggningar eller uppvak på dagslurarna medan andra besväras av tidiga morgnar.

12-20-1,5/2 rekommenderas, 1,45 är inte tt naturligt sömnpass. Tidigast vid 1 år går man över till en lur men det är inget man gör automatiskt utan man väntar på tecken från barnet när det är dags. Antingen så somnar de inte på fm-lluren längre, vaknar för tidigt på lunchluren eller börjar vakna för tidigt på morgonen, DÅ är det dags att dra ner på sömnen.

Jag har haft mina barn sovandes på rygg i vagnen men det är inte förrän de endast har haft en lur som det funkat med någon längre lur i vagnen tycker jag. Mina barn är magsovare och hade plats att sova på mage i sin Emmaljungavagn men ville oftast inte det utan låg på sidan eller ryggen. Jag har dock aldrig upplevt några problem med just mörkläggningen för att natta dem i vagnen mer gällande att de inte har lika gott om plats som i sängen. När vi har varit på solsemester har de både sovit middagslur och nattats i vagnen på kvällen och det har funkat bra, så länge man har attityden av självklarhet själv inför det går det mycket lättare.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Dajant
Inlägg: 3
Blev medlem: fre 08 feb 2019, 10:32

Re: Sova på både mage och rygg

Inlägg av Dajant »

Åhh tusen tack för input. Då ska ci verklugen jobba på mörkläggningen så får vi försöka att sova långpass hemma i sängen eller testa framgent med vagnen och se om det går.

Tusen tack för support :)
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"