Dagslurar i ergonomisk sittdel?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
MammaTess
Inlägg: 2
Blev medlem: tis 29 jan 2019, 11:56

Dagslurar i ergonomisk sittdel?

Inlägg av MammaTess »

Hej alla!
Tack för ett fint forum!

Jag är ny här och planerar att kura mitt barn (9 månader) så snart som möjligt då sömnbristen börjar bli outhärdlig! Jag har några frågor angående dagslurarna. Har ni någon erfarenhet av att vagna ett barn i en ergonomisk sittdel? Liggdelen är för lite för vår tjej.

Sedan funderar jag på hur man gör med dagslurarna under själva kuren. Ska man få henne att somna med ramsa på dagarna också? I nuläget somnar hon av att vi kör vagnen över en tröskel eller går på promenad. Oftast så fortsätter hon att sova även när vagnen stannar men när hon vaknar (oftast efter 45 min) så kan hon inte somna om. Jag är rädd att hon inte kommer att sova alls under de första dagarna om vi även ska försöka att få henne att somna själv på dagarna under kuren.

När kuren sen är gjord, funkar det då att låta henne sova en dagslur i vagnen när vi går på promenad även om hon då somnar av att rulla?

Tack så mycket för svar!! / En trött men hoppfull förälder
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Dagslurar i ergonomisk sittdel?

Inlägg av TorsMamma »

Hej och välkommen! :D

Så jag har flyttat denna tråden till "Kurforum 4-12 mån" så kan du bara fortsätta skriva här när du sen skall kura! GÅ gärna också in under. "kontrollpanel/signatur" och skriv in barnets födelsedatum samt kurdatum så småning om. Hjälper oss massor. :D

Jag hoppas du har införskaffat dig internationella SHN boken och läser den MINST 5 ggr innan du kör kuren? :wink:

Återkom gärna sen med ett schema så vi kan bolla detta.

Du kan även använda sökfunktionen här på forum för svar på de flesta frågor. Ang. just lur i vagn har vi skrivit spaltmeter. :D

Svaret har du själv:
Oftast så fortsätter hon att sova även när vagnen stannar men när hon vaknar (oftast efter 45 min) så kan hon inte somna om
Så som du själv märker sover inte barn i ergonomisk sittdel eller ens på rygg mer än max 45 in. Så här krävs antingen att du lägger långluren i kolsvart sovrum dagtid eller enorm vagn som kan bli helt plan. Ja, man ramsar dem på dagarna också.

Om, man behöver gå på en lur, lägger man dem i stillastående vagn och går inte förrän de sovit i 10 min.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
MammaTess
Inlägg: 2
Blev medlem: tis 29 jan 2019, 11:56

Re: Dagslurar i ergonomisk sittdel?

Inlägg av MammaTess »

Tack så mycket för svar! Jag ska absolut lägga in mer information så snart som möjligt.

Vårt schema idag ser ut så här:
Natt: 18-05.30
Äta flaska: 05.45
Äta gröt: 07.15
Sova: 08.30-09.15
Äta mellis: 09.30
Lek: 09.45-11.30
Äta lunch: 11.30
Sova: 12.45-14.45
Äta mellis: 15.00
Lek: 15.15-16.45
Äta middag: 16.45
Äta flaska: 17.45
Sova: 18.00

Som du ser är det ibland ganska lite tid mellan matstunderna men behöver klämma in några mellanmål så att det inte är 4 h mellan målen. I vårt drömschema så ska vår dotter sova 19-07 så då kommer middagen kunna ligga lite senare men annars har vi tänkt oss att samma schema skulle kunna gälla. Några förslag på hur detta schema skulle kunna göras bättre godtas gärna :-D

Tack så mycket!! :D
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Dagslurar i ergonomisk sittdel?

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Ja våra rekommendatoner är ju 4 mål och 1 kvälsslurk. Ca 3,5-4 tim mellan måltiderna. :wink: Hon bör ha ca 14 tim sömn på schemat.

typ:

Natt 19-07
07 Vakenflaska
08 andra frukost med familjen
09-09.45 fm lur
11.45 lunch
13-14.30 långlur i säng
15.00 mellis
17.30 Middag
18.30 kvällsslurk och skratt till gonatt (detta är bara en påfyllning om man råkar missat något att äta under dagen)
19.00 sova
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"