Problem 6e natten i pågående kur

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Åttamånadersmamman
Inlägg: 27
Blev medlem: lör 19 jan 2019, 09:09

Problem 6e natten i pågående kur

Inlägg av Åttamånadersmamman »

Hej! Har provat kura vår lilla 8månaders tjej nu med start natten till i måndags (6e natten, natten som gick). Vår tjej har haft tydliga dagsrutiner sedan tidigt och sover som en klocka om dagarna. För några månader sedan sov hon hela nätterna (utan kur), men nu sista månaderna har förkylning och förstoppning stökat till det för oss. Hon somnar dock alltid lätt när vi lägger henne för kvällen. Och vi proppar i henne mat under dagen, och socialt samspel, uteluft osv.

Första natten hade vi 5 uppvak, kort buffning första 2 gångerna eftersom hon snabbt tystnade och nöjde sig med ramsan. Resterande 3 gånger la jag henne tillrätta (hon satt upp och var superledsen), sedan ramsade jag mig ut och hon somnade om.

Andra natten hörde vi lite bök, men somnade hela tiden om själv. Så andra natten behövde vi inte hjälpa henne alls.

Tredje natten ett uppvak när vi försökte ramsa henne till sömn, men hon blev bara mer och mer ledsen. Eftersom hon inte erfarat buffning så många gånger (2 korta tillfällen) tänkte jag att jag provar med det, och hon svarade direkt och blev lugn. Somnade efter ramsan.

Fjärde natten tog min man över och hon hade fyra uppvak och somnade till ramsan 2 vid två tillfällen och buffades två tillfällen. Han minns själv inte riktigt hur länge han väntade innan han ramsade osv. Han är tyvärr inte riktigt lika insatt i boken som jag.

Femte natten tog jag över igen med två uppvak varav det ena tillfället somnade hon efter ganska snabb påminnelse, det andra tillfället försökte jag avvakta mer och ramsa, dock ingen positiv respons trots upprepade ramsor och inget bet utan hon jagade upp sig själv mer och mer och blev allt mer ledsen. Tillslut tog jag till en kort buffning och så somnade hon till ramsan.

Sjätte natten tänkte jag bestämma mig för att inte buffa. Bara ramsa. Hon hade ett uppvak. Jag ramsade x4-6 med några minuters paus, i 30 minuter. Mycket ledsen. Sedan provade jag bara lägga henne till rätta och gå ut och ramsa, något bättre effekt efter påminnelse och bekräftelse, men hon jagade upp sig någorlunda snart ändå. Åter mycket mycket ledsen. Pga trötthet tog jag till en kort buffning efter att vi varit vaken en timma, ramsade påvägen ut. Påminde. Bekräftade. Sen somnade hon och sov resten av natten. Inatt kändes det som att det var den sämsta natten, att vi är påväg bakåt. Vad gör vi för fel?
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Problem 6e natten i pågående kur

Inlägg av TorsMamma »

Hej, :D

För att dottern skall göra "framsteg" måste ni göra "baksteg"!

Som du gör nu "Upprätthåller" du mest bara status quo och hon frågar större frågor och du svarar att ojojoj... dig måste vi buffa, för annars kommer du inte klara dig!

:!: Läs igen Säkerhet är Trygghets kapitlet!
Om och när du bestämmer dig för att genomföra Sova hela natten-kuren, kommer du att se att det inte är särskilt svårt att lugna ens ett hysteriskt skrikande spädbarn - när du bara vet hur du ska göra.
När du lyckas med det, då växer självkänslan!
Och då kan du frestas att slå dig till ro, för nu har du ju kommit på knepet. Nu vet du hur man ska göra: inte ta upp barnet, utan lugna det där det ligger. Och titta så bra det går! Du kan!
Ja, det kan du. Men du får inte stanna där, säger jag, glädjedödaren. Du måste gå vidare. Du måste, utöver lugnet, också förmedla säkerheten. Lilla barnet kommer inte att nöja sig med mindre.
Kommer vargen och tar mig nu? frågar sig länge än det lilla barnet. Så även om lilla magen är mätt - och det måste den vara; ja, mer än mätt! - så måste barnet invaggas i en absolut känsla av säkerhet till liv och lem. Det räcker inte med lugn för stunden.
Därför får du inte nöja dig med de första två nätternas i och för sig underbara genombrott, när du med hjälp av verktygen lyckas förmedla lugn till ditt lilla barn, så att hon eller han kan sova. Stannar du där, och tror att saken är klar därför att du nu kan buffa barnet till tystnad eller vagna barnet till ro, kommer redan tredje eller fjärde natten att försätta dig i osäkerhet.
Här har du fastnat!

Läs HELA här nedan!
https://annawahlgren.com/index.php/saek ... r-trygghet
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Åttamånadersmamman
Inlägg: 27
Blev medlem: lör 19 jan 2019, 09:09

Re: Problem 6e natten i pågående kur

Inlägg av Åttamånadersmamman »

Hej! Efter föregående svar har vi slutat buffa och gå in under natten. Hon somnar om efter en eller två ramsningsrundor så det är stor skillnad! Vi har haft flertalet nätter nu sista veckan när hon klarat sova hela natten utan att vi behövt ramsa. Dock har hon sista nätterna börjat vakna allt mer frekvent 3-4 ggr/natt. Hon vaknar gärna tidigare på morgonen och vill kliva upp. Svårt att få henne att somna om trots ramsa (någon gång har vi lagt henne till rätta och solfjädrat, ingen större skillnad). Jag undrar om vi bör avvakta mer med att ramsa under natten, ger vi henne för snabb respons? Vi ramsar när hon låter ledsen och står upp/kryper runt och inte bara lägre ljud och rörelse när hon letar efter ny napp (precis, hon har den kvar men är duktig på att hitta ny och stoppa in den själv -dock medveten om att den är sömnstörare :/). Hon är snart 9 månader och vi har sömnstunder 12, 45, 1,5, 20. Funderar om det är dags att ta bort den sista? Hon tar dock tacksamt emot den och somnar direkt när vi lägger henne på eftermiddagen.
Tack för tipsen ni gett hittills!
1a barnet maj 2018 ❤️
2a barnet 20200216 ❤️
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Problem 6e natten i pågående kur

Inlägg av mamaA »

Hej!

Nappen är nyckeln, sorry den måste bort :idea: :!: . Det är den som fortsätter ge uppvak på natten.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Åttamånadersmamman
Inlägg: 27
Blev medlem: lör 19 jan 2019, 09:09

Re: Problem 6e natten i pågående kur

Inlägg av Åttamånadersmamman »

Hej! Tänkte uppdatera om läget. Vi tog bort den sista eftermiddagsluren i alla fall och det visade sig att den var boven i dramat. Visst, hon ”vaknar” ibland på natten och letar sin napp men blir sällan så ledsen att hon börjar ropa efter oss, om så är fallet somnar hon om efter en enkel ramsa :). Nu sover hon hela nätter :)
1a barnet maj 2018 ❤️
2a barnet 20200216 ❤️
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Problem 6e natten i pågående kur

Inlägg av TorsMamma »

HÄrligt och underbart!! Ett tips kan vara att kasta ner ett GÄNG nappar i sängen så hon inte behöver leta så mycket. Man lägger dem på en bestämd plats typ i övre högra hörnet. Då kan hon lätt bara sträcka sig efter en ny om då behövs. :D TÄnk dock på att inte ha napp på dagen eller när man inte sover, samt att ta bort den före 4 års ålder. Har man då tur så påverkar det inte bettet för mycket i framtiden. :wink: :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Åttamånadersmamman
Inlägg: 27
Blev medlem: lör 19 jan 2019, 09:09

Re: Problem 6e natten i pågående kur

Inlägg av Åttamånadersmamman »

Hej igen! Vår lilla dotter har sovit så fint sista månaden men nu sedan i helgen slog förkylningen och febern till igen. Det blev plötsligt väldigt mycket vakentid på nätterna och vi som föräldrar har hjälpt henne komma upp i högläge för att i huvudtaget kunna sova med näsan full av snor (provat droppar, högläge på spjälsängen och nässug utan resultat). Så var vi där igen. 3 nätter av samsovning och så lyssnar inte lillan på ramsan när vi vill vänja av henne vid natt 4 när febern släppt och det värsta förkylningsstadiet passerat. Hur gör man vid en ”omstart”, börjar man buffa om som från natt 1 eller ska man fortsätta ramsa som man gjorde innan förkylningen trots hög gråt som eskalerar. Till saken hör att hon förut lugnar sig efter en ramsa. Nu eskalerar det när hon hör den under natten. Läggningen går utmärkt i egen säng då hon somnar direkt.
1a barnet maj 2018 ❤️
2a barnet 20200216 ❤️
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Problem 6e natten i pågående kur

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Vi brukar ju säga en gång ingen gång 2 gånger en ny vana. Så nu har ni i handling sagt att sängen är absolut LIVSFARLIG! och nu undrar ni varför ramsan inte tar?
Vi säger alltid att man tar inte upp barn om man inte åker till sjukhus när de är sjuka, för detta blir ju det absolut yttersta meddelandet att här kan man på inga vilkor vara.

Så med detta i bakhuvudet så kan man lätt förstå att en "omkurning lär ta MINST dubbla tiden" . Man startar på natt 2 enl. lathunden och i vissa fall får man köra nat 2 i 2 nätter, natt 3 i 2 nätter, natt 4 i 2 nätter osv.... Om du är med?
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"