Kura 10 månaders tvillingar!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Luttan83
Inlägg: 5
Blev medlem: lör 12 jan 2019, 11:57

Kura 10 månaders tvillingar!

Inlägg av Luttan83 »

Hej!
En trött mamma här som har tre barn varav tvillingar på 10 månader som sover dåligt. Jag har fått nog! Jag har läst shn boken två gånger och håller på att skriva ner viktiga punkter på en stor Kartongbit. Jag är självsäker att detta kommer att fungera efter lite slit.

Men en fråga: om båda grabbarna börjar ”fråga” och behöver solfjädrars, hur gör jag då? Jag kommer att köra själv första dagarna för sambon behöver va pigg när jag sover på dagen Sen.

Vi har alltid haft schema på dagen och kanske kan fortsätta på det?

6.00 god morgon
6.30 frukost, gröt och smörgås.
8.30 sova i vagn (de sover bara 40 min, går inte mer)
9.30 fruktstund
11.00 lunch, hemlagad mat
13.00 sova i vagn (de sover bara 40 min)
14.00 mellis, smörgås eller annat matigt
17.00 middag med hela familjen
18.00 välling (dricker max 100)
18.30 god natt

Jag vet att de sover för lite på dagen men de vaknar som en klocka efter 40 min. Den sölmnskarven är så svår att sova över.

Jag ammar ffa på natten och kanske en gång på dagen . Jag kommer endast amma vid 18 efter vällingen om det behövs nu i början.

Har jag missat något? Är det ok att kura dem i samma rum? De har en storebror också så det bästa är att kura dem tillsammans.

Längtar efter sömn nu efter såå många månader med uppvak 2 ggr i timman!

Mvh caroline
Tvillingpojkar födda i vecka 37+4 den 5/3-18. Tänkte börja kura dem torsdag den 17/1-19.
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Kura 10 månaders tvillingar!

Inlägg av TorsMamma »

Hej och välkommen! :D

Grattis till ett bra beslut!

Det går utmärkt tycker i alla fall jag att kura tvillingar själv, då är risken mindre att man "fastnar" eller överkoncentrerar, som många gärna gör. Läs i andra tvillingtrådar! (använd sök)

Här är endå en bra tråd att läsa som exempel. https://annawahlgren.com/forum/viewtopi ... =40&t=4765

Ang schemat, jag får bara ihop 12 tim och 50 min och sammanlagda behovet är ca 14 tim. Så du behöver få in denna tiden på något vis. Ett av de lättaste är att du gör natten till 12 tim som start och lägger dem 18. Vanliga rytmer kan vara 12+20 (45) + 1,5.

Med det i baktanke är mitt förslag att du gör första luren till 20 min och långluren till 1,5 tim och förlägger den inomhus i sängarna. Att förvänta sig att 10 mån tvillingar i tvillingvagn (förmodligen på rygg) skall sova mer än 40 min är inte rimligt, speciellt som vi rekommenderar magsovning. Men i sängen i redan det mörklagda rummet är detta inget problem för de flesta.

Och om man då tänker så skulle kanske dessa tider vara att föredra som exempel att utgå ifrån:

6.00 god morgon
6.30 frukost, gröt och smörgås.
8.30 sova i vagn (de sover bara 20 min)
9.00 fruktstund
11.30 lunch, hemlagad mat
12.30 sova i sägnen i mörklagt rum 1,5 tim (detta är en "attityd av självklarhets" fråga) :wink:
14.00 mellis, smörgås eller annat matigt
17.00 middag med hela familjen
17.40 välling (detta är bara en försäkring om att man inte behöver vara hungrig när man lägger sig)
Skratt till gonatt 17.50 läggning 18.00 god natt

Det går utmärkt att kura dem i samma rum, saker att tänka på: det skall vara KOLSVART, de skall inte kunna se varandra i mörket, inte kunna nå varandra, ha spjälsäng (helst till 4 år som tips), behövs ställer man en skärm mellan sängarna så slipper de störa varandra.

Glöm inte ta bort eventuell napp! Skall du buffa något så öva inte på barnen, öva på pappan först! :D

Ps. gå gärna in i kontrollpanelen/signatur och skriv in födelsedatum på tvillingarna samt startdatum för kuren så är det lättare att hjälpa dig framöver. Ds.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Luttan83
Inlägg: 5
Blev medlem: lör 12 jan 2019, 11:57

Re: Kura 10 månaders tvillingar!

Inlägg av Luttan83 »

Tack för all feedback!
Jag ska absolut prova dina förslag!
De sover i eget rum i egna spjälsängar mot väggen med ett mellanrum mellan dem så där ska jag sätta upp en vägg. Rummet ska jag dubbelkolla att inget ljus kommer in! Nappen ryker!

Jag väntar ivrigt på att få sätta igång!
Tvillingpojkar födda i vecka 37+4 den 5/3-18. Tänkte börja kura dem torsdag den 17/1-19.
Luttan83
Inlägg: 5
Blev medlem: lör 12 jan 2019, 11:57

Re: Kura 10 månaders tvillingar!

Inlägg av Luttan83 »

Uppdatering!

Några dagar innan kuren så slutade jag amma. Vi började även sova i säng på dagen och det resulterade i längre sovpass.

Första kvällen somnade Ludde på 10 min efter många frågor. Wille däremot (den mammaiga), frågade i 40 min innan han somnade.

Natten gick och vid 3.10 hör jag Wille gnälla men somnar om. Vid 03.45 låter han igen men somnar om. Vid 4.10 skriker han. Jag går in och ramsar men han är så arg. Ludde vaknar och får en ramsa och han somnar om. Jag buffar Wille och solfjädrar och ramsar men han är sååå arg nu. Vid 5.00 lugnar han sig och 5.05 sover han. 6.00 väcks barnen och de ser aldeles förvånade ut.


Lurarna på dagen fungerar sådär men detta är bara första dagen så jag kör på. Kvällen ikväll var bättre. Barnen frågade i två minuter och somnade sedan. Får se hur natten blir.

Mvh en mamma som har hopp!
Tvillingpojkar födda i vecka 37+4 den 5/3-18. Tänkte börja kura dem torsdag den 17/1-19.
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Kura 10 månaders tvillingar!

Inlägg av TorsMamma »

Hej, detta är ju textboksexemplar på en förstanatt med kuren! :D

Du skriver:
Jag går in och ramsar men han är så arg.
Jag hoppas verkligen inte att det är just detta du gör? Ramsar gör man UTANFÖR dörren med den stängd! läs gärna om ramsan igen i Internationella SHN boken. Har du råkat se en film på detta så stämmer den inte tyvärr.... (fanns in gamla boken)

Går man in går man in för att direkt buffa/solfjädra LUGN! Sen GÅR man ut med första versen på ramsan, andra utanför dörren, stänger dörren för tredje versen och fjärde också utanför. Den skall vara så hög och hurtig att den hörs genom stängd dörr. Läs Safarin igen nu inför natten!!!

https://annawahlgren.com/index.php/shn-pa-safari

Inatt är målet att du skall jobba med ramsan rejält och om den inte "tar" eller "fungerar" måste du vänta en viss tid så inte ramsan betyder, "Mamma kommer strax". Så vänta ett par minuter, gå in och verktyg, gå ut med ramsan alltid ALLTID minst X4 ibland X6 , X8 är inga konstigheter, ditt jobb är att vara så pass övertygande nu att man verkligen vet att DIG kan man minsann lita på 180% :heart: :D

När du kört inatt och rapporterat så är mitt tips att du läser denna inför i morgon natt! :wink:

https://annawahlgren.com/index.php/saek ... r-trygghet

Lycka till inatt!
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Luttan83
Inlägg: 5
Blev medlem: lör 12 jan 2019, 11:57

Re: Kura 10 månaders tvillingar!

Inlägg av Luttan83 »

Uppdatering:

Läste boken igen. Insåg fort vad som jag gjort fel. Det var lättare att se mitt misstag nu. Men nu var jag redo för att göra rätt.

Kvällen kom och morgonen med. Inga barn vaknade. De sov från 18-06. Vaknade glada!

Lurarna gick bra. Sover inte riktigt så länge (sover 45 istället för 1 h) som de ska men vi kämpa vidare.

William, som har varit argast när vi började kura har börjat förstå grejen tror jag. När vi lägger honom så ligger han och snackar för sig själv innan han somnar. Ludwig har lite svårare att slappna av men jag märker att det är på väg.

Så nu har barnen sovit tre hela nätter. Jag och sambon är sååå trötta fast vi sover mer. Men väldigt glada över sovande glada barn!

Självklart kommer det bakslag men vi är redo för dem!
Tvillingpojkar födda i vecka 37+4 den 5/3-18. Tänkte börja kura dem torsdag den 17/1-19.
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Kura 10 månaders tvillingar!

Inlägg av TorsMamma »

Hej, Härligt! Det är därför vi hela tiden säger, läs läs läs medan du kurar också. Man läser med andra ögon då. :D

Ang. lurar, 1 tim är inte ett natruligt sömnpass. Denna behöver ni i så fall fixa! Naturliga sömnpass är 5min, 20min, 45 min, 1,5 tim och 2 tim. Därav mina rekommendationer. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Luttan83
Inlägg: 5
Blev medlem: lör 12 jan 2019, 11:57

Re: Kura 10 månaders tvillingar!

Inlägg av Luttan83 »

Uppdatering:

Hej!
Barnen sover nu 18-06 utan uppvak. Helt galet men jo så är det. På dagarna sover de 45 + 45 . Vi får alltså inte ihop 14 h utan 13.5. Men det känns ändå helt ok.
Tack för all feedback. Jah ör otroligt trött. Tröttare än innan men har förstått att det kan bli så.

Mvh
Tvillingpojkar födda i vecka 37+4 den 5/3-18. Tänkte börja kura dem torsdag den 17/1-19.
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Kura 10 månaders tvillingar!

Inlägg av TorsMamma »

Hej, låter bra, är ni glada är vi glada. Har du fortsatta problem med lurarna läs då gärna om mitt svar på ert schema. :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"