Kura 8 månaders tvillingar.

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
BoAmamma
Inlägg: 3
Blev medlem: sön 16 sep 2018, 12:44

Kura 8 månaders tvillingar.

Inlägg av BoAmamma »

Vi kurade våra tvillingpojkar i september och det gick jättebra och var mycket lättare än vi trodde. De sov sen precis som planerat i tre veckor. Sen började sjukdomarna. De har haft krupp, öroninflammation, magsjuka och astmaanfall. Vi alla tillfällen har vi varit tvungna att ta upp dem flera gånger och under och efter magsjukan behövde vi ge dom ersättning flera gånger även på natten eftersom de blev uttorkade. Vi försökte fortsätta använda verktygen som man ska men det lyckades vi uppenbarligen inte med. Vi har ramsat, buffat och solfjädrat men på fel sätt i kombination med att vi tagit upp dom ur sina sängar med följd att de nu är svåra att få att somna och sover dåligt både dag som natt. Nu ska vi ta tag i detta men undrar hur vi ska göra. Inget av verktygen fungerar riktigt bra längre. Vi buffning och solfjäder är det jättesvårt att få dem att slappna av och ramsan tar halvbra. Vi har försökt att börja om kuren helt från början men de gillar verkligen inte buffning/solfjäder. Det känns verkligen som att de blir störda om vi går in och börjar buffa. Samtidigt som ramsan inte tar nog bra för att köra bara med den. Hur ska vi göra?!

Schemat
6:30 Godmorgon. Ersättning 160-240 ml
8:15-9:00 Sov
9:30 Gröt med fruktpuré
11:15-12:45 Sov
13:00 Lunch. Riktigt mat
15:40-16:00 Sov
16:30 Middag. Riktig mat
18:15 Nattslurk
18:30 Godnatt

Em luren är nästan omöjlig att lyckas med och har varit nästan hela tiden. Jag lämnar/ hämtar på förskolan kl 9 och 14 så då måste de vara vakna. I nuläget kommer dottern alltid senare än 9 på morgonen eftersom vi inte lyckats få till ett bättre schema. Jag lämnar med bil och måste lasta om tvillingarna till vagn när vi kommer fram så de måste vara vakna då.
Signe 130828 (ej kurad)
Birger 180508 (kurstart 180918)
August 180508 (kurstart 180918)
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Kura 8 månaders tvillingar.

Inlägg av TorsMamma »

Hej och grattis till gott resultat första gånger och som du själv säger har ni provat omstartsknappen, problemet är att för varje gång man försöker kura om tar det längre och längre tid, ni har ju meddelat att "VARGEN ÄR HÄR OCH TAR ER". :wink:

Sen skulle jag gissa de är på väg till 8-mån ångesten, sök gärna här och läs i BB om den. I och med problemen ni har är sitt tips som följer, ta bort em luren, förläng långluren mitt på dagen till 2 tim och lägg den lite senare. Säg 11.45-13.45 kan det fungera? Då kan du ha tur att de är vakna till natten och somnar lättare då med. :wink:

Sen är det så här, starta om kuren från natt två ungefär och gör natt 2 i 2 dagar och sen natt 3 i 2 dagar osv... Här måste ni jobba in ramsan igen och ÖVERTYGA dem om att nu är det ingen varg här länge, det tar tid och JOBB. Lyssna noga, verktygen TAR när man svara rätt på deras frågor, vad är frågan = rätt svar. Buffning tar om de faktiskt behöver lugnas från extrem upprördhet osv... Så lyssna lyssna lyssna, ge rätt svar på frågan med rätt övertygelse så kommer den ta. Ihop med att ni läser om 8-mån ångesten på detta. :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
BoAmamma
Inlägg: 3
Blev medlem: sön 16 sep 2018, 12:44

Re: Kura 8 månaders tvillingar.

Inlägg av BoAmamma »

Hej och tack för bra svar. Natten fungerade redan mycket bättre. Vargtimmen klarade de i princip själva. När de nu sov förhållandevis bra på natten så blev första luren idag desto krångligare. De var inte alls trötta 8:20 utan hade kanske klarat närmare en timme till. Så nu är frågan istället hur jag kan anpassa schemat efter att de är pigga på morgonen. När vi kurade vid 4 månaders ålder så var de ändå trötta vid första luren även om de sov hela nätterna. Men nu är de ju så pass mycket äldre att de klarar längre vakenpass. Men att senarelägga första luren påverkar ju möjligheten att ha dem vakna kl 14. Igår väckte jag dem 13:40 och em och kvällsläggningen blev så mycket enklare när vi inte hade ett ytterligare sovrads på em. Schemaförslag?
Signe 130828 (ej kurad)
Birger 180508 (kurstart 180918)
August 180508 (kurstart 180918)
BoAmamma
Inlägg: 3
Blev medlem: sön 16 sep 2018, 12:44

Re: Kura 8 månaders tvillingar.

Inlägg av BoAmamma »

Hej

Vi har nu kört kuren från dag 2 som rekommenderat. De sover bättre men inte helt bra. Mycket riktigt är de nu mitt i åttamånaders ångesten och är allmänt mycket oroligare och gnälligare. Vi har läst på och gör vad vi kan för att underlätta för dem. Daglurarna fungerar bättre men de upplevs hela tiden trötta, även när de är glada. Ju sämre natt desto sämre sover de på dagen. Det är så tydligt för den ene tvillingen sover många nätter nästan sina 12 h. Han sover även bättre på dagen. Han svarade mycket bättre på omkurningen än sin bror och då har vi ändå gjort likadant med dom. Den andre är helt omöjlig att få att somna om i vargtimmen. Ofta är han vaken från ca 4:30-5 till 6:30. Han ligger och pratar nöjt men blir mer och mer missnöjd allteftersom. Har läst på här på forumet men de tipsen hjälper inte. Han sover även oroligare på dagen. Ibland vaknar han och gallskriker, lugnar ner sig men skriker upp sig mer och mer tills han ibland får astmaanfall och jag måste ta upp honom. Han känns väldigt trött och det är ju inte konstigt med den sömnbrist han har. Första luren fungerar bra men nästa kommer lite för tätt inpå och de måste vakna senast 13:30 för att jag ska hinna till förskolan. De vaknar efter 45 min och ibland somnar dom om och ibland inte. Ibland sover dom även gott hela luren. Em klarar de någorlunda med bara vagnvila och somnar oftast gott på kvällen. Sover dom efter kl 15 så tar läggningen dryga 30 min längre.

I samband med omstarten bytte vi det förra schemat till ett som jag hittade här på forumet. Det har fungerat mycket bättre för hela matsituationen och de upplevs allmänt nöjdare, om än trötta.

6:30 godmorgon. Ersättning 140-180 ml
8:15 Gröt+fruktpuré
8:45 Sov 45 min
11:00 Lunch. Riktig mat
12:00 Sov 1 1/2h
14:00 Mellis, frukt eller yoghurt i nuläget
16:00 Middag. Riktig mat
18:15 Ersättning 160-210 ml
18:30 Godnatt

Hur ska vi få ordning på vargtimmen och lurarna som inte fungerar optimalt? Tilläggas kan att sov mindre än 45 min bara gör dom arga och nästan tröttare.
Signe 130828 (ej kurad)
Birger 180508 (kurstart 180918)
August 180508 (kurstart 180918)
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Kura 8 månaders tvillingar.

Inlägg av TorsMamma »

Hej! :D

Så en sak som jag tycker är viktig är detta:
Han svarade mycket bättre på omkurningen än sin bror och då har vi ändå gjort likadant med dom.
Barn är inte "Lika" även inte ens tvillingar. Detta tycker jag också du beskriver tydligt nedan.

Sen tänker jag på detta:
Ibland vaknar han och gallskriker, lugnar ner sig men skriker upp sig mer och mer tills han ibland får astmaanfall och jag måste ta upp honom.
Så om du läser detta igen, har ni gjort lika? Är de lika? Bör man göra lika?

Jag är alltid noga med att säga, varje skrik är en fråga! Ditt jobb är att lista ut VAD är frågan för just detta barn och ge det RÄTTA svaret. Bevisligen är han ju inte övertygad om sin säkerhet och tryggen om du är med? Har du dessutom (om så en enda gång mer än brodern) tagit upp honom, har du ju i handling sagt att det är livsfarligt att vara kvar i sängen och du behöver verkligen mycket mera "oro" och duttande än din bror.

Är du med? :wink:

Jag ber dig också som inlägget under ditt här: Läs om "Säkerhet är trygghet" i boken eller på länken:
Om och när du bestämmer dig för att genomföra Sova hela natten-kuren, kommer du att se att det inte är särskilt svårt att lugna ens ett hysteriskt skrikande spädbarn - när du bara vet hur du ska göra.
När du lyckas med det, då växer självkänslan!
Och då kan du frestas att slå dig till ro, för nu har du ju kommit på knepet. Nu vet du hur man ska göra: inte ta upp barnet, utan lugna det där det ligger. Och titta så bra det går! Du kan!
Ja, det kan du. Men du får inte stanna där, säger jag, glädjedödaren. Du måste gå vidare. Du måste, utöver lugnet, också förmedla säkerheten. Lilla barnet kommer inte att nöja sig med mindre.
Kommer vargen och tar mig nu? frågar sig länge än det lilla barnet. Så även om lilla magen är mätt - och det måste den vara; ja, mer än mätt! - så måste barnet invaggas i en absolut känsla av säkerhet till liv och lem. Det räcker inte med lugn för stunden.
Därför får du inte nöja dig med de första två nätternas i och för sig underbara genombrott, när du med hjälp av verktygen lyckas förmedla lugn till ditt lilla barn, så att hon eller han kan sova. Stannar du där, och tror att saken är klar därför att du nu kan buffa barnet till tystnad eller vagna barnet till ro, kommer redan tredje eller fjärde natten att försätta dig i osäkerhet.
Här har ni liksom fastnat.

Läs klart hela här: https://annawahlgren.com/index.php/saek ... r-trygghet

Som du själv säger och märker, sömn föder sömn. Det är därför vi är så noga med att man verkligen inte drar ner på lurar eller nöjer sig med att de är kortare. Då anser vi att sover man inte varje minut som schemat säger är det "egentid" som man kan förvalta som man själv önskar. Min son och många andra kan ha över 1 tim mera som de inte sover men ligger nöjda och glada i sina sängar. Så sängen skall vara en supermysig plats och det är skönt, ROLIGT och härligt att lägga sig där. Detta är vad ni skall förmedla och övertyga barnen om. :heart:

En kort fråga? Vad har du för "attyd" till att man sätter på dem bältet i bilen? FLytväst på sjön? osv.... Det är ju självklart man har, visst? Lika självklar är sömnen och sova. Inget straff eller dåligt, snarare skönt och mysigt och trevligt. :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"