Kura 4 mån - råd schema

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Rikard
Inlägg: 12
Blev medlem: fre 14 dec 2018, 00:19

Kura 4 mån - råd schema

Inlägg av Rikard »

Hej,

Vi har satt upp ett schema till vårat barn på 4mån som vi inlett SNH-kuren på (inne på våran tredje natt nu). Mamma helammar honom än så länge. Schemat ser ut som följande:

19:30-06:30 Sova
06:30 Äta från båda brösten
08:30 Sova 1,5h vagn
10:00 Äta från båda brösten
11:30 Sova 1,5h vagn
13:00 Äta från båda brösten
14:30 Sova 45min vagn
15:15 Äta från båda brösten
17:00 Sova 45min vagn
17:45 Äta från båda brösten
19:00 Nattslurk så mycket vi får ner
19:30 Sova

Tacksam för feedback på schemat!

Allt går enligt plan men vargatimmen inträder ca 05:15 när vi får jobba en del med ramsa fram till uppvaknande. Kan detta bero på schemat (hungrig) eller får man ge vargatimmen lite tid?

Tack på förhand!

//R
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Kura 4 mån - råd schema

Inlägg av TorsMamma »

Hej Rikard och välkommen! :D

Vi brukar inte rekommendera att man kurar något barn över 4 månader på enbart amning utan man introducerar i princip alltid lite fast föda i samband med detta. Även om man som ni gjort valt 11 tim natt och 4 lurar (vilket också är en aning ovanligt men kan fungera av just det skälet för en del)

så ja, jag skulle i alla rekommendera att ni försöker införa smakisar för att vara säker på att vargtimmen inte spökar på grund av hunger. Bröstmjölk är ju mycket lättsmält mat. :wink:

Glöm inte att det också är vanligt att vargtimmen spökar en del i början. Fungerar/tar ramsan som den skall nu? Har ni fullkomligt KOLSVART i sovrummet?
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Rikard
Inlägg: 12
Blev medlem: fre 14 dec 2018, 00:19

Re: Kura 4 mån - råd schema

Inlägg av Rikard »

Tack för snabbt svar!

Vi har börjat introducera smakportioner men han har inte visat något jätteintresse för detta ännu - men vi fortsätter med det. Glömde tillägga att nattslurken även kompletteras med en flaska ersättning (blir kanske 100ml från flaskan efter att ha ätit från brösten).

Hur tycker du/ni att schemat skulle kunna ändras för hans del? Kan man peta i schemat så här en bit in på kurningen eller får vi hålla oss till det typ en månad innan vi vågar korrigera?
Vi har en äldre bror på dagis som vi försökt anpassa schemat lite till vad gäller hämtning och lämning.

Inne på fjärde natten nu och jag tycker det har varit en enormt häftig upplevelse alltihopa så länge! Igårnatt vaknade han till först vid kl 00 och svarade på en ramsa med sömn. Vaknade ånyo kl 02:30 och svarade ånyo fint på endast en ramsa med sömn. Sen kom vargatimmen ca 05:15 där jag fick jobba lite till ca kl 06:00 (sov däremellan ca 15-20min) och valde sen at väcka glad morgon kl 06:20 för att inte riskera att vakna ledsen.
Dagarna fungerar väldigt fint - det är sista dagsluren från 17:00-17:45 som kan ge uppvakning lite tidigare.

Sen har han blivit sjuk - men äldre syskon har hostat en tid och nu har det väl satt sig på honom. Men vi viker inte en tum med kurningen och hittills har det gått bra.

En till fråga (många frågor nu). Hans sovrum ligger vägg i vägg med vardagsrummet. Under kurningen har vi låtit det vara tyst från tv:n efter godnatt - mest för att kunna höra honom och snabbt agera under lutningens första dagar. När han nu svarat på kurningen har jag inte velat tillåta tv:n på kvällarna - vilket kanske är fel för jag vet att han måste vänja sig vid detta men jag tänker att han får göra det när uppföljningsveckan nått sitt slut. Tänker jag rätt eller borde vi låta tv:n stå på vid nattning? (Det kommer höras tydligt i hans rum om man slår på den).

OM man kan ändra schema under kurningen - hur tycker ni vore bäst för honom? Kan tillägga att äldre syskon behöver lämna på förskola kl 09 och hämtas kl 12. Har ca 10min promenad till förskolan.
Kan vi ändra nattningen till kl 19 efter kurningen utan större hinder?

Tack snälla för alla svar!
//R
Rikard
Inlägg: 12
Blev medlem: fre 14 dec 2018, 00:19

Re: Kura 4 mån - råd schema

Inlägg av Rikard »

Rapport från fjärde natten hittills i natt. Vaknade 0:30 och somnade om på egen hand efter ca 1,5min (avvaktade med ramsa). Vaknade 03:15 och fick ge en ramsa som han svarade fint och direkt på. Avvaktar vargatimmen med spänning nu...
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Kura 4 mån - råd schema

Inlägg av Tin »

Hej, vilken underbar attityd du har till kurningen. Så positiv och trygg. Kommer gå bra det här......

Vad gäller tv:n, den kommer inte störa liten, särskilt inte nu när det redan är dag 4a. Så kolla på tv ni, livet fortsätter. :)

Jag skulle inte rucka på schemat tills efter uppföljnings veckan. Låt liten få chansen att vänja sig vid ramsa, sov, kur och raka besked. Men efter det kan du göra 12 h natt och 3 lurar. (45 min, 2 h, 45min) klura på hur ni kan gör ett sånt schema tills det är dax. Då kanske liten har klurat ut maten med.

När det gäller tidiga mornar kan man få dras med det länge, här gäller becksvart rum, pangramsa, och sen ingenting. Åsså tålamod. Det finns spaltmeter skrivna om tidiga mornar om du söker på forumet.

Jobba på riktig mat, sötpotatis är poppis i början. Med smör i. ;)

Kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Rikard
Inlägg: 12
Blev medlem: fre 14 dec 2018, 00:19

Re: Kura 4 mån - råd schema

Inlägg av Rikard »

Tack än en gång för snabbt svar och uppmuntrande ord! Allt det här känns himla bra och det känns som en fantastisk gåva till minstingen och hela familjen!

4:e natten i sin helhet:

19:30 God natt ; ligger och pratar lite själv och somnar efter att hostat ur sig lite.

00:30 Vaknar med lugna frågor. Avvaktar och han somnar om.

03:15 Vaknar med frågor, jollrar lite, börjar fråga och märker av en stegring varvid ramsa ges en gång och somnar om.

04:42 Vaknar. Ger hurtig ramsa omgående varvid han somnar om.

05:35 Vaknar ånyo. Gråt. Hurtig ramsa + Mozart musik. Varvar ned och somnar efter ca 3-4min.

06:25 God Morgon till en glad fis!

Åsikter på detta? Ska jag avvakta mer att ingripa under vargatimmen?

När det gäller ändring av schemat efter uppföljningsveckan. Ställer vi bara om den som vi helt vill ha den direkt eller korrigerar dag för dag / vecka för vecka med marginalkvartarna?

Återkommer om garanterat med nya schemat för stöd och åsikter samt om det behövs mer råd och förslag.

Tack än en gång!

//R
Rikard
Inlägg: 12
Blev medlem: fre 14 dec 2018, 00:19

Re: Kura 4 mån - råd schema

Inlägg av Rikard »

Tillägg:

Lät det spela mozartmusik tills han vaknade. Så har jag tolkat det men det kanske var fel handhavande av oss?
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Kura 4 mån - råd schema

Inlägg av Tin »

Hej igen,
Oj låter som en ytterligare en fin natt där liten låter, du svarar, liten är nöjd med svaret och somnar om. Kanon.

Japp när du klurat ut det nya schemat, kör du det rätt av. Det ger ett rakare besked än att dutta runt. Vi kan bolla schemat här först så ni känner er säkra.

Hurtig ramsa, är det en pangramsa? Dvs direkt vid pip i vargtimman så river du av en rejäl bestämd och hög ramsa gånger 4. Och sedan inga mer ramsor. Som för att markera ”Det är natt, då händer ingenting.”
Mozart däremot har vi kört mången morgon i mitt hus med gott resultat, särskilt på de allra senaste upptakten efter 5. Dra på Mozart utanför dörren, och låt det spela bara. Gå inte in.
Vi lade en padda med musik utanför dörren och sen gick vi och lade oss igen. Tills det var dags för glad morgon.

Kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Rikard
Inlägg: 12
Blev medlem: fre 14 dec 2018, 00:19

Re: Kura 4 mån - råd schema

Inlägg av Rikard »

Tack Tin för hjälpen med våra funderingar!

Vi lägger upp schemat här efter det nya året så får ni komma med synpunkter. Det uppskattas!

Då ska jag korrigera ramsan i vargatimmen lite. Men den levereras alltså bara en enda gång mellan 04-06?
Mozart sen vid ev uppvak utan någon ramsa?

Mamma tog natten igår (somna på stört utan ett ljud) och ikväll när jag skulle natta fick jag ramsa en andra gång innan han lugnade sig. Tog kanske 15min efter god natt innan han somna. Fast vad jag förstått så kan det vara vanligt med ”återfall” under kuren så jag har inte påverkats av det men ville bara dubbelkolla?

En annan fråga. När det ibland sker uppvak under dagen i vagnen med gråt har vi aldrig tagit upp då direkt utan lugnat med ramsan och tagit upp när han varit lugn en stund. Korrekt handhavande?

Tack för all hjälp och värme!
//R
Rikard
Inlägg: 12
Blev medlem: fre 14 dec 2018, 00:19

Re: Kura 4 mån - råd schema

Inlägg av Rikard »

Natten blev:

Godnatt 19:30 med extra ramsa som jag skrev ovan.

Godmorgon 06:20 Väckte lite tidigare pga äldre syskon som vaknade och började leva om.

Första hela natten! Fantastiskt..
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Kura 4 mån - råd schema

Inlägg av Tin »

Whoop whoop,
Underbart, alla sover- hela natten. Visst är första hela natten en underbar känsla. Bra jobbat.

Uppvak i vargtimman, korrekt. Bara en pangramsa sen Mozart om det behövs. Hos oss behövdes det.

Angående återfall, En extra ramsa kan man ju bjussa på (eller två) om liten protesterar. Det kommer komma många återfall, minst ett är vanligt under kuren. Men även senare i förtrots och trots. Oroa er inte för det däremot, ni vet ju exakt vad ni skall göra. Mao som vanligt, helst ingenting, men ramsa om det behövs. Man kan testa husljud också som är ett svagare verktyg än ramsa, typ gå runt utanför litens dörr med klumpiga steg, dammsuga, dansa, diska etc. Kanske kommer liten till ro utan ramsa, så tar ni till ramsan om det stegras.

Åsså dags uppvak, rött att aldrig ta upp en ledsen liten utan lugna på plats i vagn eller säng, med ramsa eller annat verktyg. Tar upp gör man när liten ör lugn precis som du säger men man tar upp när luren är slut inte innan......Var det så du menade?
Budskapet skall vara: Det är mamma/pappa som har koll på klockan, oroa dig inte för det......så om liten mot förmodan vaknar skall litens instinkt vara att somna om, inte avsluta luren.

Det går ju så fint, kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Rikard
Inlägg: 12
Blev medlem: fre 14 dec 2018, 00:19

Re: Kura 4 mån - råd schema

Inlägg av Rikard »

Ja helt underbar känsla! Spännande med nästa natt nu. Nästan så man ser fram emot nätterna nu mot tidigare ångest inför natten..

Tack för alla tipsen! Vi är oerhört tacksamma!

Vi har skissat på ett nytt schema som vi tänker ta i bruk när han är ca 5mån, dvs om ca 3-4v.

19-07 Natt
Äta: 07
Sova 08:30-09:15 45min
Äta: 10
Sova 11:30-13:30 2h
Äta: 13:30
Sova 15:30-16:15 45min
Äta 16:30
Äta + extraslurk 18:30

Vad tror ni om schemat?

//R
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Kura 4 mån - råd schema

Inlägg av TorsMamma »

Hej, ett förslag är att när barnen är 5+6 mån minskar sömnbehovet med 30 min så en tanke kan vara 12+45+1,5+45. Kanske avsluta långluren 13 och påbörja sista luren runt 15 eller 15.15-16. 3 tim innan natten är bara bra. :D

Heja er nu! :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Rikard
Inlägg: 12
Blev medlem: fre 14 dec 2018, 00:19

Re: Kura 4 mån - råd schema

Inlägg av Rikard »

Hej igen gott folk!

Vi har nu kört på ett tag och våran lilla krabat (4,5mån) har följande schema:

19:00 - 06:30 Natt 11,5h
06:30 Mat
08:30 - 10:00 Sova 1,5h
10:00 Äta
11:30 - 13:00 Sova 1,5h
13:00 Äta
15:30 - 16:15 Sova 45min
16:15 Äta
18:30 Äta
19:00 Sova

Mat består så här långt av 240ml ersättning per mål - sen spyr han om vi trugar mer. Börjat smått med smakprov men han visar inget jätteintresse.

Våra funderingar nu är att han känns väldigt trött! Vi får väcka honom varje gång det är dags att vakna och han vaknar lite ledsen - sällan pigg och glad (förutom på morgonen). Nattningarna för kvällen tar ca 0-5min med gråt/gny. Dagslurarna är kanske max 2-3min med gråt/gny. Inget skrik till någon av läggningarna.

Våra frågor;
-Ska det vara gråt vid läggningarna när vi kört kurningen ett tag nu (började 11 dec) eller ska man räkna med att man ska kunna lägga ner dom med glada miner/joller vid varje läggning vid det här laget?
-Varför är han så himla trött? Ffa sista timmen innan läggning är ett jobb för att hålla honom vaken och nöjd. Han har nu efter kurningen flera timmar mer sömn än vad han hade innan då vi fick pilla med nappen var 30:e min på natten sista tiden innan kurningen. Jag är medveten om att han ligger 15min back mot vad han skall få per dygn så frågan är om vi måste förlänga ännu mer sömn?

Tack för all hjälp på våran resa..

//R
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Kura 4 mån - råd schema

Inlägg av TorsMamma »

Hej, får jag föreslå at ni provar lägga honom upp till 30 min tidigare på kvällen en tid för att se om det kanske passar bättre? Tidsangivelserna är ju väldigt ungefärliga, somliga är tröttisar och andra piggisar. Jobba på med smakisarna! Gröt, sötpotatis, banan brukar vara poppis, de spottar ut maten så man tror de inte gillar det, men det är motoriken som inte kommit ikapp, så kämpa på! :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"