Loves middagslur krånglar

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
sannajayy
Inlägg: 8
Blev medlem: tor 06 dec 2018, 21:09

Loves middagslur krånglar

Inlägg av sannajayy »

Vi genomförde sova hela natten kuren för ca 1 1/2 månad sedan. Det har gått mycket bra, Love sover hela nätterna och förmiddagsluren har vi inte haft några problem med....Det är middagssluren som krånglar.

Enligt vårt schema är middagsluren på 2 tim för att han ska få ihop sina 14- 14,5 timmars sömn/dygn. Han somnar ganska snabbt men problemet är att han vaknar efter ibland 30 min, andra gånger efter 1 tim och börjar småskrika och ofta eskalerar det till skrik...han somnar helt enkelt inte om (som han lätt gör på natten). Sen ett par dagar tillbaka har jag tråkigt nog fallit tillbaka på buffandet och dagsramsan för att få honom att just somna om! Han har sovit sina 2 timmar några gånger, ibland 2-3 dagar i rad men sedan 1-2 veckor tillbaka har det gått utför. Kan tilläggas att vi innan detta schema (som vi har följt i drygt 3 veckor) så hade han en kortare middagslur på 1 1/2 tim och en kortare eftermiddagslur på 45 min...men det gick inte alls, han totalvägrade att sova på eftermiddagsluren. Därför ändrade vi om schemat och det gick ganska bra i början, varför vi har hållit fast vid det.

Jag funderar på om vi ska ändra om schemat men jag vet inte vad som är bäst eller hur ska vi göra
Så här ser schemat ut idag:

Love 8 1/2 mån (född 17/3)

06:30 Vaknar + amning
07:30 Frukost
09:00- 09:45 Förmiddagslur 45 min
10:15 Mellanmål
11:45 Lunch
12:30- 14:30 Middagslur 2 tim
14:45 Mellanmål
17:30 Kvällsmat
18:15 Amning
18:45 Sova natten

Tack på förhand!
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Loves middagslur krånglar

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

jag skulle säga att schema m.m. är faktiskt riktigt bra. Men att sonen är i 8-mån ångesten just nu. Här gäller att ni läser om den, helst i Barnaboken rejält men det går även att söka här på forum om just 8-mån ångesten och få massa bra tips.

Men tänk på rejält med utevistelse 1 tim fm och 1 tim em helst i skogen och få utforska den gärna på marknivå om möjligt. Sen mera socialdelaktighet, inte för mycket aktiviteter och besök m.m. då detta oftast gör dem än mera överstimulerade och oroliga m.m. Men allt detta kan du läsa om i barnaboken och är på forum. Läs och fundera och återkom. :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
sannajayy
Inlägg: 8
Blev medlem: tor 06 dec 2018, 21:09

Re: Loves middagslur krånglar

Inlägg av sannajayy »

Å tack för tipset!! Ska läsa om detta i Barnaboken. Det kan mycket väl stämma....den sista veckan har vi knappt vart ute och när vi har varit det har det varit att jag "stressat hit eller dit och hem" och han har varit fastspänd i vagnen...så ska absolut försöka komma ut mer i skogen och inte "hetsa runt" så mycket :)
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Loves middagslur krånglar

Inlägg av TorsMamma »

:thumbsup:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
sannajayy
Inlägg: 8
Blev medlem: tor 06 dec 2018, 21:09

Re: Loves middagslur krånglar

Inlägg av sannajayy »

Uppdatering: nu funkar varken förmiddagsluren eller eftermiddagsluren...vet inte riktigt vad som händer men sen sist jag skrev har det bara blivit svårare och svårare för Love att somna på sina dagslurar. Natten inga problem, då somnar han som en stock och sover 11-11,5 tim.
Vi är ute minst 1 tim varje dag så han får ordentligt med frisk luft. Han hade tandsprickning för nån vecka sedan, vet inte om det kan vara det som har fått honom ur fas. Ibland tar det 40 min av jollrande/gnäll innan han somnar och under den tiden vet jag inte om jag ska ta upp honom, buffa eller inte göra någonting alls, och det hjälper varken han eller oss. Bra dagar ( typ var fjärde dag) får han ihop max 2 tim dagssömn. Vi märker på honom att han är trött på dagen och behöver sova men icke...
Funderar på om vi skulle kunna kura om honom bara för dagslurarna så att säga. Vi är tacksamma för förslag och tips på hur vi ska tänka eller vad vi kan göra.
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Loves middagslur krånglar

Inlägg av TorsMamma »

Hej, då petar vi lite mera på detaljnivå. :wink:

Vad äter han på sina måltider?
Vart och hur sover han sina lurar?
Vi gillar utevistelse 1 tim fm och 1 tim em där han helst aktiveras själv ute och inte bara sitter passivt i en vagn i skog och mark man kan utforska.
Social delaktighet, hur är den?

Ibland har man FÖR mycket på schemat borta eller med andra och då blir lätt en 8 mån överstimulerad och övertrött och därmed svårt ata varva ner.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
sannajayy
Inlägg: 8
Blev medlem: tor 06 dec 2018, 21:09

Re: Loves middagslur krånglar

Inlägg av sannajayy »

Ok!

Mat:
frukost: gröt med extra fett
mellis: macka med smör och frukt
lunch: lagad mat, t.ex köttgryta med grönsaker och potatis
mellis: gröt med frukt
Kvällsmat: det vi äter plus 1 portion gröt, t.ex lite bröd och äggröra och lite yoghurt.
Lite amning ca 30 min innan läggning

Han har inga problem med aptiten, älskar mat. Han har dock omogen magmun så han kräks ofta mellan måltiderna, har gjort sen dag 1.

Sömn:
Han sover i sin egna säng i sitt eget rum. Precis som på natten men vi drar inte för mörkläggningsgardinerna. Vädrar 1 timme innan vi lägger honom så luften känns frisk i rummet. Vi har inte möjlighet att låta honom sova i vagnen utomhus då vi bor i lägenhet.

Utevistelse:
När jag är ute med honom brukar jag gå till ett skogsområde där jag tar upp honom ur vagnen och låter honom utforska. Det blir dock att han bara sitter och iakttar omgivningen, verkar inte gilla att krypa runt i sin tjocka overall och vantar nu när det är vinter!

Social delaktighet:
vet inte riktigt vad det innebär när ett barn är så pass litet. När vi gör husliga sysslor såsom lagar mat, diskar, plockar och tvättar blir det att han kryper runt på upptäcksfärd och undersöker saker i lägenheten på egen hand, det verkar han nöjd med...Ja hur får vi honom mer socialt delaktig? När vi inte gör våra husliga sysslor så sitter min man vid datorn och gör musik och jag brukar läsa eller teckna/måla

Vi har generellt lugna dagar, har inte så mycket på schemat:)
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Loves middagslur krånglar

Inlägg av TorsMamma »

Hej, vad fint ni gör! :D

Jag skulle rekommendera att du drar för mörkläggningen på dagen med! Ljud är inte det som stör utan synintrycken. Så när de börjar bli så här stora rekommenderar jag att man mörklägger även på dagen. PROVA 2 v. :wink:

Social delaktighet är just precis så som du skriver att man är med i de dagliga sysslorna, han kan sitta i tvättkorgen och ge dig blöt tvätt som skall hängas, sitta i slasken och hjälpa till med maten. Har du en "bumbo" kan han sitta på bänken och hjälpa till.
När min son var 8 mån fick jag förlägga alla sysslor på golvet så han kunde vara med liggandes på magen. Så jag skar alla grönsaker på golvet med skärbräda osv. Han satt i tvättkorgen och gav oss tvätt.

Här är en länk till Annas Youtube kanal, titta om du hittar lite inspiration där kanske till något. TYvärr är de barnen där inte så små som din. https://www.youtube.com/channel/UCOQUpG ... 9Nh9XY_6Qw
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
sannajayy
Inlägg: 8
Blev medlem: tor 06 dec 2018, 21:09

Re: Loves middagslur krånglar

Inlägg av sannajayy »

Tack, då testar vi med mörkläggning och tack för tips om social delaktighet :D
sannajayy
Inlägg: 8
Blev medlem: tor 06 dec 2018, 21:09

Re: Loves middagslur krånglar

Inlägg av sannajayy »

Nu somnar Love inom 5-10 min på sina dagslurar, det var mörkläggningen som gjorde det :D
Har dock en fundering. Han sover som sagt max 11,5 tim på natten, sen 45 min på fm och 1-1,5 tim på em. Är detta för lite? När jag läser ser jag att 9-10 månader bebisar ska sova mellan 14-16 h per dygn. Love sover max 13,5 tim. Vi testade att vända på det; då sov han 1-1,5 tim på fm och 45 min på ef. Han verkar ju må fint och är pigg förutom att han är väldigt trött vid 18, då har han varit vaken sen runt 14-14.15. Vad har ni för tankar om detta?
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Loves middagslur krånglar

Inlägg av TorsMamma »

Min tanke är att JA han har för lite sömn. 13,5 tim är för 1 åringar. Utan 14 är nog mera ett minimum brukar vi säga. typ 12+45+1,5 eller minst 12+20+1,5. Men vårt tips är ALLTID att införa 12 tim natt för då har man den sen långt upp i skolålder typ 9-10 år. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
sannajayy
Inlägg: 8
Blev medlem: tor 06 dec 2018, 21:09

Re: Loves middagslur krånglar

Inlägg av sannajayy »

Ok tack för svar! Hur kan vi få honom att sova mer på sina dagarna? Göra om sovschemat och hur i så fall? Vi testade några dagar att låta honom sova 1,5 tim på fm (då sover han oftast bäst) och sen tänkte vi att han skulle sova 1,5 tim på em, eller iallafall 1 tim, men icke det blev bara 45 min! Det är som att hans kropp är inställd på 2h och 15 min...
Han vaknar alltid av sig själv, aldrig har vi behövt gå in och väcka honom. Om han vaknar i förtid ( vilket han typ alltid gör) så låter han meddela bestämt att han vill upp nu med detsamma! Om vi låter honom vara så går det max 10 min, sen har det gått över i skrik och förtvivlan...så det blir ju att man tar upp honom när han vaknar. Han somnar dock om lätt på natten, men på morgonen vid 06:00-06:30 vaknar han av sig självt och vill upp:)
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Loves middagslur krånglar

Inlägg av TorsMamma »

Hej, du fick flera tips av mig. Som jag sa, ni behöver införa 12 tim natt, då behöver du inte ändra så mycket på dagen, våra scheman är ofta mycket genomtänkta och beprövade. Tips är också att titta i SHN boken på schema tips vi har där. Men som du ser på mina tips är lurarna just så. Man kan så klart försöka kasta om och ha 12+1,5+45(20). Vill han (vilket inte är ovanligt) vakna 06 behöver han läggas 18. Vaknar han 06.30 behöver ni lägga honom senast 18.30. Så är det tyvärr.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
sannajayy
Inlägg: 8
Blev medlem: tor 06 dec 2018, 21:09

Re: Loves middagslur krånglar

Inlägg av sannajayy »

Ok tack, då få vi börja lägga honom tidigare
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"