Andningslarm 2018 - gammal teknik eller ny?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Myris
Inlägg: 25
Blev medlem: tor 13 sep 2018, 22:22

Andningslarm 2018 - gammal teknik eller ny?

Inlägg av Myris »

Har läst en del gamla trådar som ställt samma fråga. Har sett att Torsmamma förut följde andningslarmsforum och jag har noterat att Babysense 2 och Nanny 2 var de som rekommenderades då. Är det fortfarande så att det är dessa två som rekommenderas? Jag kan ju tänka mig att tekniken säkerligen är densamma i de nyare och i de gamla, men i och med att folk efterfrågar nyare versioner så kanske tillverkarna ändrar lite på en knapps design eller sätter in Bluetooth och därmed skapat en ny version. Eller så har det faktiskt hänt saker på andningslarmsfronten och t.ex. nummer 7 är bättre.

Vi har haft Snuza Hero i ett halvår och haft en hel del fellarmningar p.g.a. full blöja och även några för att hon rört på sig och den trillat av, men vi har ändå sovit mycket bättre och tryggare än om vi inte skulle ha haft larm. Vi köpte nyligen Snuza Pico och är INTE nöjda. Tanken var ju att kunna höra larmet på en padda inne hos oss eller ute i vardagsrummet, så att vi kan ligga i rummet bredvid och fortfarande bli väckta (när hon ligger på mage blir larmet i Snuzaapparaterna ganska lågt, särskilt i Picon som knappt hörs även om man är i samma rum). Av oklar anledning förlorar dock Picon och paddan emellanåt kontakten via Bluetoothen - även i de fall då paddan bara är en halvmeter bort. Flera av dessa gånger har paddan dessutom inte larmat när detta skett! Bruten kontakt borde ju låta lika högt som om bebisen skulle sluta andas, eller fortsätta att pipa högre och högre tills man stänger av det. Vi ska försöka reklamera...

Båda barnen är nu kurade (vilken lycka!), sover sina tolv timmar och vi vill alltså att de ska dela rum och att vi ska kunna stänga dörren och fortfarande vakna av en larmning när vi ligger i rummet bredvid. Det larm som vi efterfrågar måste alltså vara typ gammal-väckarklocka-skrämma-ihjäl-högt.

Enormt tacksam för snabb återkoppling! Vi hade redan börjat möblera om när vi kom fram till att vi inte kan lita på vår larmlösning och skyndsamt måste införskaffa ett nytt.
2019 aug. - SM-bebis vars leende skiner som solen, först minikurad vid fem månader och sedan kurad vid sju månader
2018 - en trygg upptäckare och SM-bebis, minikurad vid fem månader
2014 - en f.d. svårt sömnstörd, kurad vid nästan fyra år fyllda, kunskapstörstande gladis
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Andningslarm 2018 - gammal teknik eller ny?

Inlägg av mamaA »

Hej!

De larm du nämner rekommenderas för de använder sladdar och inte radioöverföring, vilket kan innebära strålning från apparaten. Jag googlade lite snabbt och här kan du läsa om babysense olika larm. Jag kunde inte utröna någon större skillnad på de nyare mot de äldre föruton formen på plattorna och designen.

https://www.andningslarm.se/BABYSENSE

Jag har själv haft babysense 2 och den lät VERKLIGEN kan jag intyga, ingen risk att missa ljudet :shock:

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Andningslarm 2018 - gammal teknik eller ny?

Inlägg av TorsMamma »

Hej Myris,

Precis som MamaA skriver så visst utvecklas larmen, förmodligen för att man "tror sig" behöva fler funktioner. Men med fler funktioner kan mer saker gå sönder eller fungera sämre är min erfarenhet, speciellt med andningslarm.

Som du själv säger så de man sätter på blöjan fellarmar alldeles för mycket och det är inte lätt att sova på mage med dem!
De med inbyggda kamereror eller barnvakt använder strålning som jag personligen inte vill ha, det är oftast redan för mycket i våra hem ändå.

De "gamla" larmen kan jag lova de låter minst lika högt som brandlarmen i huset gör! Och fördelen jag har haft med dem är just att de få små där de faktiskt av olika anledning slutat andas (så även min son en gång) har just detta enormt höga ljud gjort att de börjat andas igen. :heart:

Så ibland är faktiskt "Old school" bättre, hållbarare, och helt enkelt oslagbart, men vad gör man inte för att få andra och tro att de behöver det senaste och ballaste?
Tänker på svärfar, han vill bara ha en mobil han kan ringa och skicka SMS med, men sådana säljs knappt längre och ha en smartphone går inte lära honom 82 år gammal att hantera. Ändå tror han sig alltid behöva en ny telefon, då den han har inte är den "senaste" typ. :lol:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Myris
Inlägg: 25
Blev medlem: tor 13 sep 2018, 22:22

Re: Andningslarm 2018 - gammal teknik eller ny?

Inlägg av Myris »

Här går det undan! Jag tackar för att ni så snabbt tagit er tid att besvara frågan! Då kör jag på old school och på att i värsta fall kunna skrämma barnet till liv igen. Klappat och klart. Har dessutom skickat reklamationsmailet. Trevlig kväll!
2019 aug. - SM-bebis vars leende skiner som solen, först minikurad vid fem månader och sedan kurad vid sju månader
2018 - en trygg upptäckare och SM-bebis, minikurad vid fem månader
2014 - en f.d. svårt sömnstörd, kurad vid nästan fyra år fyllda, kunskapstörstande gladis
Myris
Inlägg: 25
Blev medlem: tor 13 sep 2018, 22:22

Re: Andningslarm 2018 - gammal teknik eller ny?

Inlägg av Myris »

Vill ge en återrapport. Babysense II var slut, så det blev Babysense 7. Den har samma decibelnivå på en meters håll som tvåan och den har i flera månader fungerat ypperligt bra! Mycket smidig.

Barnen delar tack vare den nu rum, alla sover gott, och vi vuxna känner ånyo ork att göra saker - och i och med det kom livsglädjen tillbaka!

Jag kan också rapportera att vi fick tillbaka pengarna för Snuza Pico. Det är en undermålig produkt. Det är mig en gåta att den får säljas med tanke på att den har till uppgift att rädda liv.
2019 aug. - SM-bebis vars leende skiner som solen, först minikurad vid fem månader och sedan kurad vid sju månader
2018 - en trygg upptäckare och SM-bebis, minikurad vid fem månader
2014 - en f.d. svårt sömnstörd, kurad vid nästan fyra år fyllda, kunskapstörstande gladis
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Andningslarm 2018 - gammal teknik eller ny?

Inlägg av TorsMamma »

Hej, tack rara för din rapport, ett BRA andningslarm går inte att spara på eller kompromissa. Härligt ni hittade ett super!
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"