Kura vår minsting

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Avocado14
Inlägg: 135
Blev medlem: tis 09 dec 2014, 10:29

Re: Kura vår minsting

Inlägg av Avocado14 »

Hej igen!

Har just lagt L till natt nr 6 sedan kuren börjades. Det går väldigt bra på nätterna, verkligen inga problem där. Har bara varit 1 natt sedan natt 3 då han fått en ramsa. Som tog bra. Däremot är kvällsläggningarna jobbiga och har varit de senaste 3 kvällarna. De första på kuren så kändes han som att han lades mer nöjd, man la ner, buffade ev lite, gjorde solfjäder och han var då lugn och nöjd, och han var lugn under ramsan när man gick ut. Nu har det varit de senaste nätterna som att han "genomskådat" läggningen och blir ledsen när man är på väg upp till sovrummet eller när han läggs ner i sängen. Han blir dock lugn av solfjädern men börjar ofta protestera redan under första ramsan när man är på väg ut ur rummet.

Igår hade vi en "skit-dag" här hemma med bråk och dålig stämning allmänt i familjen, och läggningen blev därefter, 25 min med skrik och jag tyckte inte att min man direkt förmedlade lugn till L (det var han som ramsade)... Kändes mer som desperation och jag vet att min man var stressad under läggningen. Jag erbjöd mig ta över mitt i men han ville inte. :( Nåväl. Ikväll "fick" jag lägga och det kändes bättre att få göra det, jag känner mig LUGN och vet att det är mitt jobb att förmedla detta och trygghet till L. Men det tog ändå ca 15 min av skrik till och från, och då mycket mer upprört än det varit de första kvällarna.
En sak som kanske är lite ny, är att de första 3 nätterna sov storebröderna borta, medan nu när de är hemma så är det ju en hel del skrik och skratt och lek här under läggningen. Och så måste det ju få vara, L måste ju kunna somna även när det levs rövare här hemma. Kan bara tänka mig att de här senaste läggningarnas protester kanske har något med det att göra? Att det dels är mer ljud än natt 1-3, och kanske att L fattar att han inte får stanna uppe lika länge som storebrorsorna...? :lol:

Ja, det är ju inte lätt att ge tips till detta, jag får ju bara fortsätta, men det är så svårt att veta exakt vad man ska göra när han protesterar så mycket vid läggningen! Vill inte ramsa FÖR ofta. Det viktiga för mig är ju att han VET att jag är där, att han kan känna sig trygg. Så när hans skrik säger mer "jag vill inte lägga mig här ensam, gå inte iväg!" då är det ju egentligen inte att han är RÄDD tänker jag utan att han är mer LEDSEN? Det var ett par gånger vid läggningen ikväll som jag gick mot dörren för att ramsa, och då hör jag hur han tystnar. Han vet att jag kommer med andra ord. Då gör jag så att jag bara vänder och går därifrån, ramsar inte. Men då kommer det ju oftast en protest mot att jag inte ramsade... :?
Jag tror att jag under de 15-minuterna ikväll ramsade en 5 gånger kanske, försöker att hålla lite mellanrum emellan men vill samtidigt inte låta honom ligga och vara ledsen. Varvade med lugna, bekräftande ramsor, och någon var "stark" tydlig för att han ska höra när han ligger och gråter. Försöker verkligen lyssna men det är inte lätt!
Mamma till O, född 2014-09-05
Kur startad 2015-03-13
Och lille M, född 2016-08-19
Kur startad 2017-03-04
Och L, född 2018-05-24
Kur startad 2018-11-02
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Kura vår minsting

Inlägg av TorsMamma »

Hej, tumregel är ju oftast att ju ledsnare läggningar desto mera och längre skratt till gonatt.

Sen kan jag ärligt talat tycka att som jag ser ovan är den äldsta strax över 4 år kan alla gott lägga sig samtidigt faktiskt. Så med det borde ni klara skratt till gonatt med alla samtidigt, alla skall vara glada och skratta ihop 15-20 min. Ha alla rum mörklagda och klara, busa hela vägen till rummen, in med minsta i rummet POFF ner i sängen ut med den högsta och gladaste ramsan. Lägg de andra POFF skicka på dem en ramsa med, så hänger de med i farten!

Precis som du märker ligger han ju och lyssnar och när du närmar dig dörren så tystnar han och lyssnar. Då kan du gott kasta iväg en bekräftande ramsa i förbifarten, stanna inte utan gå bara förbi och kör lite. (I stil med allt är lugnt du kan gott sova, jag är här) Men jag kan lite förstå om det är mindre halv kaos vid läggning är det ju svårt att inte vilja protestera, så busa med alla kör skratt till gonatt med alla. De skall ändå ha 12 tim natt till lätt 9 år eller så. Bara att köra på. :D Mera kvällstid för dig och maken! :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Avocado14
Inlägg: 135
Blev medlem: tis 09 dec 2014, 10:29

Re: Kura vår minsting

Inlägg av Avocado14 »

Tack för svar Torsmamma! Tror absolut det är en bra idé som vi säkert anammar när vi får huvet ovanför vattenytan.. :) Trebarnslivet är lite hektiskt, känns som vi knappt hinner plocka undan middan innan det är tid för kvällsmaten igen och då ska de gärna vara badade innan, hehe.
Annars går läggningarna bättre nu, vi föräldrar har blivit bättre på lugnet, tyvärr är det ibland vi bara inte hinner med alla ”programpunkter” på lillens schema och speciellt på kvällen kan han bli lite övertrött. Men tycker att ramsan funkar bra nu. L skriker ofta till på nätterna men vi behöver nästan aldrig ramsa - han skriker 5 sekunder eller nåt, då är det väl ok att inte göra nåt om han tystnar av sig själv?
Sen har vi lite jobb med tidiga morgnar. Vet själv av erfarenhet att det kan vara riktigt slitigt. L är annorlunda än bägge de andra 2 också eftersom han kan vakna tidigt och vara relativt nöjd, liksom småprata lite från 5.30-tiden. Sen framåt 6.15, 6.30 då blir det mer ledset och man får ramsa lite... :( Har inte prövat än att pangramsa där vid första uppvaket, eftersom magkänslan säger att det skulle bara göra det värre... Gjorde det däremot idag, men då var det redan 4.30 (!) som jag hörde småprat i babycallen, då kände jag att nej, nu måste jag berätta att det är fortfarande natt. Då var han i alla fall relativt tyst till kl 5.30, då småpratandet satte igång på allvar... :( Får väl bara jobba på med detta, kan ju höra av mig här om det inte blir någon framgång!

Kom på en fråga till förresten: i tråden SM översikt så finns det ett exempelschema vid 5-6 månader med bara 2 lurar. Samtidigt tycker jag att ingen här på forumet egentligen verkar rekommendera det - men det är ju många som kämpar med den där eftermiddagsluren på 20 min vid den här tiden... Vi har den just nu i vagn, rullande. Men tycker det tar längre och längre tid för L att somna, så det är lite trixigt att få ihop med två småttingar till... funderar inte på att ta bort luren just nu, men bara undrar varför exemplet säger att man kan ha 2 lurar så tidigt?
Mamma till O, född 2014-09-05
Kur startad 2015-03-13
Och lille M, född 2016-08-19
Kur startad 2017-03-04
Och L, född 2018-05-24
Kur startad 2018-11-02
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Kura vår minsting

Inlägg av TorsMamma »

Hej, ja vi hade en tid med forumister som verkligen förespråkade 2 lurar tidigt. I vissa fall kan det vara nödvändigt men av oss som är kvar så gillar vi egentligen 3 lurar, men jag lade in 2 för de som verkligen verkligen kände de måste ha det. :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Avocado14
Inlägg: 135
Blev medlem: tis 09 dec 2014, 10:29

Re: Kura vår minsting

Inlägg av Avocado14 »

Tack för svar Torsmamma! Förstår lite mer då. :) Vi bytte ganska tidigt till 2 lurar med vår M då eftermiddagsluren inte funkade, men det tror jag mycket var min egen stress över att behöva ramsa en gråtande bäbis inför storebror O som jag då hade hämtat från förskolan... Numera kör vi rullande i vagn vilket inte är lika stressande. Men det tar tid för lillebror att somna, speciellt när jag har O och M med mig på turen. Igår somnade han först kl. 16.05 så jag gav honom 5 minuter i vagnen då.

I alla fall - det mesta funkar väldigt bra nu, har börjat få mycket nöjdare läggningar och dagslurarna fungerar helt utan problem. Det enda som vi dras med nu är ... tadaa - tidiga morgnar. :( Och L är på sitt eget sätt, helt olika sina storebröder eftersom han en typisk morgon vaknar kl. 05.30 och ligger och småpratar. (I alla fall rätt skönt att han inte är som de andra 2 som vaknade och grät...) Men det som jag tycker är jobbigt är att det går liksom inte framåt, trots att vi är relativt konsekventa här. Eller ja, relativt, det som jag funderar på som vi eventuellt kunde pröva är att t.ex. jag tar ALLA morgnar i några veckor, för att få det PRECIS likadant alltid. Min man tar morgnarna i bland och jag har en känsla av att han ramsar lite mer än mig. Jag brukar säga "pangramsa" när han vaknar, och sen säger jag ingenting. Då ligger han ofta och "låter" mumlar, småpratar etc ett tag och framemot 6.15 börjar han ofta bli ledsen, då ramsar jag om det känns som att det behövs. Men det händer att han bara ligger också liksom seminöjd och låter helt tills jag tar upp honom för väckning. En vanlig morgon har jag kanske ramsat ett par gånger till efter pangramsan, då ofta första gången en 45 minuter efter pangramsan.

Tycker bara att det är tradigt att det inte ger med sig!!! Har ingen känsla av att det är något fel på schemat heller, det borde passa honom? Han äter jättebra, och är ute 3 gånger om dan, är med och lämnar i förskolan före första luren, sen är vi ute en sväng han och jag runt kl. 10 då han även får komma ut lite ur vagnen och typ gunga eller ta på saker (svårt att aktivera honom som jag skrivit tidigare...), han är med och hämtar i förskolan på em och får då sova där sin em-lur. Har honom jättemycket på magen och han trivs där och håller på att komma igång med att ta sig framåt. När jag fixar på köket eller tvättstugan är han med endera i babybjörn eller sitter i stol bredvid mig.
Mamma till O, född 2014-09-05
Kur startad 2015-03-13
Och lille M, född 2016-08-19
Kur startad 2017-03-04
Och L, född 2018-05-24
Kur startad 2018-11-02
Avocado14
Inlägg: 135
Blev medlem: tis 09 dec 2014, 10:29

Re: Kura vår minsting

Inlägg av Avocado14 »

Vi kämpar på här, även om det inte känns som det blir framsteg på morgnarna.
Nu har tand nr 2 i överkäken äntligen tittat fram så hoppas det blir slut på det värsta dregglandet och missnöjet över det.

Men nya morgonbesvär har istället dykt upp: bajs i blöjan, vändningscirkus och det senaste: intrassling i täcket!
Vi vet väl egentligen hur vi ska lösa dessa problem- täcke måste vi nog plocka bort helt tror jag. Han hade en vanlig filt förut men när det var vändning hit och dit så började han trassla in sig i den och stoppa den i munnen och sånt (som jag inte tror gjorde honom lugnare). I natt prövade vi med ett tjockare täcke som liknar mer ett vanligt täcke med påslakan men i litet format. Banne mig om han inte vid 2 tillfällen i natt lyckas dra detta täcke HELT upp över huvudet. Kändes farligt, så gick in på kvällen igår och drog ner det. I morse kl. 04.50 skrek han till igen, då ligger han på rygg med huvudet HELT täckt av täcket igen. Så det täcket kommer vi att ta bort. Tror vi kör med vanlig filt i natt men ska pröva att lägga på den långt ner på kroppen, så får han väl sparka av sig den hellre än dra den upp till huvudet!

Med bajsningen tror jag att vi bara måste vara lite mer noga med att servera lösande frukt vid precis samma tidspunkt på dagen.
Likaså har jag tänkt nu (sedan 2 dagar...) att ta upp honom vid EXAKT samma tid varje morgon på minuten för att se om det kan göra någon skillnad. Hittills har det varit marginalkvart hit och dit.

Och så vändningen - vi övar mycket på dagarna när han är vaken på vändning så jag får nog bara hoppas på att detta går över... hade varit skönt att få sova längre än till 5 på morgonen någon dag snart... :roll:
Mamma till O, född 2014-09-05
Kur startad 2015-03-13
Och lille M, född 2016-08-19
Kur startad 2017-03-04
Och L, född 2018-05-24
Kur startad 2018-11-02
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Kura vår minsting

Inlägg av TorsMamma »

Hej! :D

Ja du har ju liksom svaren. Många köper sovpåse, det rekommenderas! Lösande på morgonen när han vaknar, stoppande från eftermiddag och framåt.

Och ja, flyttar du klockan lite hit och lite dit, hur skall man då lära sig när man kan gå upp? :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Avocado14
Inlägg: 135
Blev medlem: tis 09 dec 2014, 10:29

Re: Kura vår minsting

Inlägg av Avocado14 »

Hej i julstöket!

Våra morgnar har blivit bättre sen vi började med att jag tar alla morgnar och vi tar upp vid precis samma tid. Har haft ett par "jobbiga" morgnar de senaste 3 veckorna men annars helt ok. Måste oftast pangramsa vid 4-tiden men sen har jag de flesta morgnar inte behövt ramsa mer, även om han ibland är vaken en sväng runt 5.30-tiden också. Han håller sig lugn fram till väckning. Nu de senaste dagarna har första pipet också kommit först kl. 5 så det är lite framsteg kanske... undrar om han kan ha blivit "van" vid pangramsan, så att han liksom måste ha den? Igår prövade jag att inte säga nåt vid första pipet (mest för att jag inte hade hört det eftersom babycallen hade fått slut på batteri mitt i natten) och då blev det liksom värre och värre och jag gick och sa en pangig ramsa efter 20 min, men då blev det en jobbig morgon med en del skrik fram till väckningstiden. :( fick säga ramsan flera gånger. Hoppas det var ett undantag, för i dag var det "som vanligt" igen.

MEN det jag undrar om är egentligen detta. Förra helgen var vi bortresta och sov hos vänner en natt. Det blev väldigt ledsna läggningar för lille L när vi var borta. Och detta har fortsatt här hemma och har väl egentligen inte blivit bättre under veckan som gått. 10-15 min med klagan helt enkelt, vi får oftast ramsa 3-4 gånger innan han somnar. Känns jättetråkigt eftersom han veckan innan vi åkte bort hade börjat att somna utan ett enda pip... :( Snacka om att vi ångrar att vi åkte bort. :(

Men nu idag så har han plötsligt vaknat för tidigt på första luren, och även på middagsluren! Det har ALDRIG hänt förut. Nu somnade han om igen på middagsluren efter en ramsa. Men jag undrar om det kan vara tecken på att han behöver ändra i schemat? Han har haft samma schema nu sen 1:a november så det känns ju som att det är ganska länge? Han blir 7 mån imorgon men har alltid legat lite "före" sin tid...

Just nu har vi fortfarande

7 gomorron
9-9.45 sova
12-13.30 sova
15.45-16.05 sova
19 gonatt

Tacksam för hjälp! :) GOD JUL!
Mamma till O, född 2014-09-05
Kur startad 2015-03-13
Och lille M, född 2016-08-19
Kur startad 2017-03-04
Och L, född 2018-05-24
Kur startad 2018-11-02
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Kura vår minsting

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

En gissning är att ni fick med er lite vargar hem från bortavistelsen. Jaga bort dem med attityden av självklarhet så går det bra skall du se!

Ja, vissa barn "behöver" pangramsa och det kan så klart bli en vana. Här får du fundera på om det är värt fighten eller att ge en pangrsamsa en bra tid framöver. :wink:

Schemat du har är egentligen ett 7+8 mån schema, det enda man kan göra är att slå ihop sista luren med långluren så den blir 2 tim och flytta fram den en aning. Men tidsmässigt ligger du redan i underkant.

GOD JUL :santa:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Avocado14
Inlägg: 135
Blev medlem: tis 09 dec 2014, 10:29

Re: Kura vår minsting

Inlägg av Avocado14 »

Tack Torsmamma, tror att du satte ord på det jag egentligen redan visste. :) Ibland behöver man bara höra (läsa) det från någon annan!
Funderar på om det kan vara så att vi har haft så struliga morgnar för att det varit för LITE sömn på schemat..? Och att det nu börjar gå till sig för att det är ett schema med rätt antal timmar...?

I alla fall fortsätter jag nog med pangramsan ett tag till, morgnarna går mycket bättre nu. Dessutom har vi det så att barnens far ska pendla till en annan ort i 2 månader till, då måste han gå upp 5.30 3 dagar i veckan och 6.00 2 dagar i veckan... så det blir lite ljud här på morgnarna, men det har gått bra hittills! Längtar tills han är färdig med denna pendling, då blir det pappaledighet och mamma får åka till jobbet och vila upp sig lite! :lol:

Läggningarna har blivit bättre men det går fram och tillbaks, tror även att det är en ond tand på väg - tycker lite synd om vår lille L som har hållit på att få tänder oavbrutet känns det som sen han var 4 mån! Han har 7 tänder nu och en 8:e på väg.

En liten sak som jag funderar över:
- är jättesvårt att få i L gröt på morgon och kväll numera. Lunch och middag slukar han som en varg. Men han har ju jättemånga tänder så han gillar att sitta och gnaga på brödbitar själv och så, men det känns inte som att han får i sig lika mycket då. I Barnaboken läste jag lite om matning, det verkar som om Anna tycker att barnen ska få pröva att äta själv även så små som 6-7 mån, har jag förstått det rätt? Någon som har prövat detta...? Tänker att även med en skål med sugkopp så måste ju hela "måltiden" vara över på två sekunder då han kommer att ha slabbat ut all gröt över hela sig och bordet och dessutom kastat skeden på golvet...?

GOD FORTSÄTTNING! :
Mamma till O, född 2014-09-05
Kur startad 2015-03-13
Och lille M, född 2016-08-19
Kur startad 2017-03-04
Och L, född 2018-05-24
Kur startad 2018-11-02
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Kura vår minsting

Inlägg av mamaA »

Hej!

Nja att ge egen sked hade aldrig funkat till mina barn, då hade jag inte gjort annat än att sanera köket :mrgreen: men däremot gärna något i handen som de kan knapra på också tex mjuk brödbit, morot, gurka, mest för att öva tänderna och inget som fastnar i halsen. Bara fiska ut det ur munnen när du lassar in maten.

Varför inte prova ngt annat till frukost/kväll( är det kvällsslurk du menar här?)? Välling, yoghurt, mosad banan eller ngn annan sorts gröt tex

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Avocado14
Inlägg: 135
Blev medlem: tis 09 dec 2014, 10:29

Re: Kura vår minsting

Inlägg av Avocado14 »

Tack mamaA, jag har prövat lite mer nu och inser att har han bara nog spännande sak att hålla i /leka med så går gröten in... :roll: T.ex. en tom mjölkkartong häromdagen. ;) Ibland funkar också underhållning, t.ex. pappa klappar händerna samtidigt :lol:
Han vill så gärna hålla i maten och andra grejer också själv, men det blir ju så lite ätet, dvs så lite hittar vägen ner i magen. Vi prövar vidare här! Ja, vi kör gröt som kvällsslurk och fyller på med lite amning, men brösten är ganska tomma vid det här laget så hur mycket amningen mättar vågar jag inte säga...
Mamma till O, född 2014-09-05
Kur startad 2015-03-13
Och lille M, född 2016-08-19
Kur startad 2017-03-04
Och L, född 2018-05-24
Kur startad 2018-11-02
Avocado14
Inlägg: 135
Blev medlem: tis 09 dec 2014, 10:29

Re: Kura vår minsting

Inlägg av Avocado14 »

Hej!
Torsmamma, du skrev här i min tråd angående pangramsa på morgonen - att vi får "avgöra om det är värt fighten", bara funderar på vad du menar med det...? Hur skulle man ta fighten, menar du då att man skulle låta bli att pangramsa och istället låta bebis ligga och gråta/skrika tills det är dags att ta upp, utan att säga någon ramsa alls? Jag känner mig lite uppgiven här över att våra morgnar aldrig riktigt har fungerat, och nu har vi dessutom fått det mycket värre sedan ett par veckor... Jag tror att det är 8-månadersångest i en kombination med att vi valde att ta bort em-luren. Nu tror jag att vi måste återinföra eftermiddagsluren på 20 min eftersom vår L inte riktigt verkar vara en som sover mer än 1,5 timme mitt på dagen. 2-timmars lur fungerar någon dag ibland men oftast vaknar han efter 1,5 timme.
KAN det bli värre tidiga morgnar för att man har tagit bort och det är för lite sömn på dagen? Jag har liksom börjat tro att det var något fel på min attityd eller liknande men kanske det är så "enkelt" som att det är 20 min fel på schemat???

När vi har haft "bra" perioder så har det ändå alltid varit en ramsa vid 4-5 tiden någon gång och sen ofta prat och låt och gråt fram till väckning... Känns så jobbigt att ha det så varje morgon och det stressar mig väldigt mycket - något som gör mig osäker på mig själv och ja- ni fattar, det gör inte saken bättre. :( :( :( skulle verkligen behöva lite uppmuntran! Försöker söka runt på forumet om tidiga morgnar men hittar ingen tråd där någon haft problem så länge som oss och hela tiden - vi kurade ju i början av november och det är kanske 3-4 nätter han har sovit längre än till kl 6!!! :(
Mamma till O, född 2014-09-05
Kur startad 2015-03-13
Och lille M, född 2016-08-19
Kur startad 2017-03-04
Och L, född 2018-05-24
Kur startad 2018-11-02
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Kura vår minsting

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

När jag menar "ta fighten" men jag inte nödvändigtvis just din tolkning. I vissa fall kan man få gå in och stå med en solfjäder tills de VERKLIGEN somnat om och sen gå ut, för att ge EXTREMT tydliga besked att här görs INGET annat än sovs till klockan ringer.

Mitt förslag är, inför väckarklocka, DEN talar om morgonen INGET annat. Läs sen alla trådarna här nedan och de i sista länken om 8-mån ångesten. Se vad du får ut, fundera, ta fram strategi A, B och reserv C. Diskutera dem här innan du kör är mitt tips. Så utvärderar vi om 1-2 v.

Men grejen är den att det finns liksom ingen "genväg" eller knapp att trycka på här, de flesta som fastnar i en "ny" vana fastnar där. Vi säger ofta, en gång ingen gång 2 gånger ny vana. Så nu har ni en ny vana sen LÅNG tid tillbaka, du behöver bryta den med något nytt nu. Så fundera igenom detta läs läs läs. Kanske gå in med den där solfjädern stå kanske 1-1,5 tim tills han faktiskt SOVER, väck efter 5 min med väckarklocka oavsett vad klockan är på morgonen så han förstår att nu bestämmer inte han morgon längre. :wink:

https://www.annawahlgren.com/forum/view ... vargtimmen

https://www.annawahlgren.com/forum/view ... hp?p=91777

https://www.annawahlgren.com/forum/view ... ght=#90119

https://www.annawahlgren.com/forum/view ... 54#p262754

Läs även här alla trådarna om 8-mån ångesten.
https://annawahlgren.com/forum/viewtopi ... =7&t=20621
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Avocado14
Inlägg: 135
Blev medlem: tis 09 dec 2014, 10:29

Re: Kura vår minsting

Inlägg av Avocado14 »

Tack Torsmamma för svar och för alla trådarna du länkade till.

Just nu är vår strategi att pappan har tagit över alla nätter eftersom jag höll på att bryta ihop... Kanske låter lite överdrivet men jag känner liksom att hela det faktum att jag klarar av att hantera 3 barn så tätt bygger på att de sover bra på nätterna!! :D Så dessa tidiga morgnar i kombination med att min man åker jättetidigt på morgnarna - vilket betyder att jag måste även finnas där för de två äldre syskonen om de skulle vakna till, vilket ofta händer när det är ramsning och spring här på morgnarna, har bara ökat min stressnivå till max. Vår 2,5-åring började plötsligt också vägra sova på dagarna och när han vaknade kl. 5 på morgonen gick det inte att bara lägga honom ner och ramsa ut som jag gjort förut utan det var skrik i högan sky och han skulle UPP och helst ha PAPPA och absolut inte mig! Han är i en väldigt intensiv viljeperiod just nu! Jag kände mig beredd att ge upp alltihop men då har min man steppat upp och tagit hand om situationen, vilket är skönt. Han vill inte sluta med SHN utan tycker att vi har ju inget annat alternativ.

Senaste veckan har varit upp och ner (när pappan har ramsat) men nu mot helgen så har det blivit små framsteg tycker vi. I lördags sov L till kl 6.30 vilket är EXTREMT för oss! Extremt bra alltså.. Sen har också 2-åringen lugnat sig lite och går med på att ramsas om vilket är skönt. Jag har kunnat slappna av lite mer på nätterna för hittils har jag legat på nålar vilket jag tror sänder signaler genom väggarna till barnen att det inte är tryggt att sova här...

I alla fall - min man kör taktiken "stäng av babycallen och sov igenom småpratet" vilket har funkat ganska bra, hehe, jag avundas honom hans förmåga att sova. Kanske det har blivit för mycket trafik med min pangramsa vid första pip. Nu har det varit först fram emot 5.15-5.20 som det är ledset och då har L blivit lugn av pappans ramsa. Sen kan det börja bli lite gråt fram emot kl. 6 då vi tar upp. (det gör vi för att det är den tid som fungerar här just nu med vardagen och att min man måste iväg till jobbet). Ska se om vi inför väckarklocka också, måste hitta en bra som fungerar på rätt sätt bara.

Vi ska köra på med att min man tar nätterna i en vecka till nu och sen återkommer jag för att rapportera hur det har gått! :)
Mamma till O, född 2014-09-05
Kur startad 2015-03-13
Och lille M, född 2016-08-19
Kur startad 2017-03-04
Och L, född 2018-05-24
Kur startad 2018-11-02
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"