Ett bra schema för 6 månaders?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
gtmikaela
Inlägg: 7
Blev medlem: sön 07 okt 2018, 17:46

Ett bra schema för 6 månaders?

Inlägg av gtmikaela »

Hej,

Jag har en son (andra barnet) som fyller 6 mån om en vecka. Vi har inte haft honom på någon kur, och nu sover han så dåligt så vi börjar bli desperata. Vår första son, nu 2,8 mån hade en naturlig rytm sen födseln och sov bra på dagarna, och hela nätter från att han var 5,5 mån. Nu är vi ute och cyklar med den andre som inte alls är likadan.

Sömnen:
Han somnar bra på kvällen, kring 19 efter att ha tagit det lite lugnt i sovrummet i 10 min, sen amma lite (få gröt vid 18) och läggs vaken i egen säng (i vårt sovrum) och somnar själv efter 10 min joller, lite grymtande mm. Ibland får man gå in och sätta in napp en gång, men oftast inte ens det. Vi har en speldosa vi brukar sätta på ifall han verkar lite oroligare och då lugnar han sig och somnar nästan alltid direkt.

Sen sover han bra till kl. 23 MEN sen börjar han vakna med 20 min-1 timmes mellanrum. Han somnar endast om ifall han får smutta på en falska vatten, tar 5-6 klunkar, sätter i nappen och somnar sedan om. Ibland tar det 2-3 likadana försök. MEN sen vaknar han alltså igen efter 1 timme max. Med 3 timmars mellanrum (ofta kring 02 och 05) så duger inte vatten längre, utan då vill han ha ersättning, ca. 160 ml får han och somnar då om. Men fortsätter hålla på och vakna. Sen stiger han oftast upp mellan 06-07. På dagen har han inte riktigt någon tydlig rytm i sitt sovande heller. Han är alltid trött vid 09 och somnar då, men kan ibland vakna efter 15-30 min. Som bäst sover han 1 timme. Sen sover han 1-2 ggr till oftast under dagen, men helt olika tider, och helt olika längder. I vagn som rullar kan han sova 1,5 timme, men annars aldrig längre än 1 timme, oftast bara 20-30 min i säng, eller stillastående vagn. Han är även väldigt ljudkänslig tyvärr.

Mat: Han har helammats i 5 mån, med ca. 3 timmars mellanrum på dagarna nu senaste tiden, fått flaska ibland då mamma varit på möte el annat bestyr. DÅ brukar han äta kanske 160 ml. Har god aptit, är stor, 1,5 på kurvan, växer som han ska. Nu får han gröt på kvällen vid 18, och puré ibland på dagen. Så mycket längre har vi inte kommit med den fasta maten.

Problem: Kan ni ge oss förslag på ett mat- och sovschema jag kan börja jobba in, så att vi kan se om det skulle hjälpa mot framförallt nattens dåliga sömn, som vi ju lider mest av? Har även en förhoppning att det förstås skulle hjälpa mot dagssömnens regelbundenhet och längd.

Tusen tack!
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Ett bra schema för 6 månaders?

Inlägg av mamaA »

Hej!

Visst är det bra med ett schema för alla barn men om du inte har verktygen till att kunna hålla det är det ingen större mening med det och vi rekommenderar INTE att du börjar använda verktygen på ett så här pass gammalt barn förrän du kurar för de ska få bästa effekt.

Det låter som en hungrig kille, en 6-månaders behöver rejält med mat, t.ex så här:

Frukost: amning/ersättning/gröt
Lunch: Matpure+ fruktpure och ev toppa med amning ersättning om det behövs i samband med måltiden
Mellis: Gröt + amning
Middag: samma som lunch
kvällsslurk innan läggning: amning

Jag föreslår att ni jobbar på att öka upp matmängden och sen faktiskt kurar. Han är så pass stor att nu när han har kommit in i felaktigt sovmönster så är chansen inte stor att han självmant lämnar det. Han är övertrött pga för lite sömn på natten vilket ger kort sömn på dagen, det blir en ond cirkel. Jag hade liknade med mina barn, äldsta sonen var jättelätt att styra in på standardmodellen och rutinerna medan yngste sonen inte var lika lätt. Jag fick minikura bort hans nattmål och verkligen arbeta in verktygen. Barn är olika och det låter som ni kan det här med rutiner men när det har gått så här långt är det full kur som är bästa lösningen.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
gtmikaela
Inlägg: 7
Blev medlem: sön 07 okt 2018, 17:46

Re: Ett bra schema för 6 månaders?

Inlägg av gtmikaela »

Hej,

Tusen tack för svar!

Jag glömde säga märkte jag, haha, att ja vi skulle börja med kuren också i natt. Har läst på så mycket jag kan, och är nu inne på natt 3 idag. Jag började så att jag tänkte att han får äta en sista gång kl. 23 när jag lägger mig, och sen kl. 05 första gången, för jag tänkte att han behöver först börja äta mer på dagen innan han kan vara utan mat från 19-07. Vet ej om det var rätt el fel, men tänkte att hans mage kanske behöver vänja sig vid att äta mer på dagen och inget på natten. Nu har vi kört två nätter och två dagar. Dagarna har jag trugat mat enligt era rekommendationer, men upplever på nåt sätt ändå att han får allra mest mängd mat i sig när han äter ersättning. Då kan han sluka 200 ml. Medan jag inte får i honom mer fast mat än max 1 dl åt gången. Men det är klart, det kanske motsvarar varandra i "mätthet"?

Vi har tyvärr inte möjligt att ha honom i eget sovrum än, för där sover storebror som ej kan väckas av allt skrik det blir nu i början.

Så här har det gått hittills:

NATT 1:
kl. 19 åt 1,5 dl välling i famnen
19.10 las i sin egen säng, vaken, ramsade och gick ut. Somnade inom 5 min utan gråt. (har aldrig varit svår att lägga som sagt)
22.20 gnyr han, jag ger honom bröstx1
22.35 han somnar inte om (han brukar alltid göra det och sova 1 h, men icke denna gång). Han gråter från och till, ganska arg emellanåt, jag buffar, ramsar. Han gråter mellan 22.35-23.08.
23.08 buffar jag honpom, han somnar
23.33 vaknar han igen. Gråter 5 min. Buffar, han lugnar sig, somnar om.
01.05 han vaknar. Gråter lite från och till. Svarar på ramsan nu börjar det kännas som, en dialog börjar uppstå. Eskalerar 01.20.
01.25 buffar jag igen. Han somnar. Sover 5 min.
01.30 vaknar han igen, gråter, gråter fram till 02.05. Då ger jag upp och sätter på en speldosa för att distrahera ut honom ur hans gråt. Han tystnar direkt, undrar säkert vad som låter, och somnar 02.13.
Nu sover han 2 timmar
04.45 vaknar han, somnar om efter 3 min av ramsande
05.45 Gnyr, somnar om när jag ramsar
06.00 får han 180 ml ersättning. somnar om.
07.00 vaknar han

NATT 2:
18.50 välling 2 dl. Somnar 19.15
21.40 vaknar, somnar om av ramsan
23.00 vaknar, somnar av ramsan
23.10 Får 180 ml ersättning i famnen, somnar om i sängen
01.00 vaknar, somnar om av napp + ramsa inom 5 min
02.30 vaknar, somnar om av napp + ramsa inom 5 min
03.30 vaknar, somnar om av napp + ramsa inom 5 min
04.45 Ammade bröstx1, somnar direkt
07.30 Vaknar

Andra natten gick alltså mycket bättre, inget gråt, han somnade om snabbt och krävde inte mat för att göra det, vilket varit problemet senaste 3 månaderna, men fortfarande många uppvaknanden. Jag hoppas ju att den här tredje natten ska bli färre uppvakningar. Vi får se.

Min fråga är väl egentligen om jag förstör allt med att han får mat 23 och 05. Min tanke är självklart att droppa även dessa mål, ett åt gången, men tänkte att jag skulle vara lite snäll mot honom, och ta bort ett i taget. Gör jag fel? Ska det vara nolltolerans mellan 19-07 för att lyckas?
Sen har han ju napp, borde jag ta bort den också, sabbar jag allt med att han har den fortfarande?

Tusen tack igen för all er hjälp och stöd.
videunge
Inlägg: 1554
Blev medlem: fre 27 mar 2009, 13:40
Ort: östergötland

Re: Ett bra schema för 6 månaders?

Inlägg av videunge »

Hej!

Tyvärr måste jag säga att du jobbar emot dig själv just nu. Du använder verktyg ibland och ibland gör du som du gjort förut. Liten får inte en rimlig chans att förstå vad du vill [-X när man kurar ordentligt är det viktigt att man gör precis som man ska annars kommer det inte att fungera. Meningen är att liten ska lära sig sova hela natten i visshet om att ni håller vakt UTANFÖR. Varje gång du går in och fixar m napp mm visar du liten att det är så det måste vara för att kunna sova. (Inga barn på forum har napp efter fyra månader förresten. Napp behövs bara till små som inte får sitt sugbehov tillfredställt av bröst/flaska och det är inte kvar när man är så stor) . När du tar fram speldosa så berättar du för liten att ” jag hade visst inte koll vi gör så här i stället, vill du det?” Och underminerar på så sätt verktygen. Du får naturligtvis göra precis som du vill, tycker du det fungerar bra med napp och speldosa så gör så, men om du vill kura skulle jag starkt rekommendera att du avbryter och läser och ställer alla frågor INNAN du börjar igen. För litens skull. Det behöver vara på plats först så att du kan känna dig tvärsäker i det du gör.

Kram❤️
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
gtmikaela
Inlägg: 7
Blev medlem: sön 07 okt 2018, 17:46

Re: Ett bra schema för 6 månaders?

Inlägg av gtmikaela »

Hej,

Blev ganska ledsen av ert svar. Kändes inte konstruktivt, utan ganska dömande och inte alls konstruktivt. Bara påpeka allt jag gör fel, utan att svara på mina frågor. Jag har läst massor om metoden, vet precis hur man ska göra om man kör 1000 %. Skulle hoppas att ni sagt nej, det där är fel, men det där är rätt, och ändra på det där och det där + svarat på mina frågor så att jag känt peppen och stödet framåt. Jag satt på speldosa 1 gång (!) för att jag var desperat och ville distrahera honom från ett hysteriskt skrik som aldrig tog slut och var rätt att han väcker brorsan. Inget jag tänkt ska vara ett verktyg. Man är ju bara människa, och trodde att man får använda er metod även om man inte är perfekt direkt. Som jag skrev bor vi lite trångt, och har därför inte möjlighet att sova i ett annat rum. Lillen är avskärmad och ser inte mig när jag ramsar, han har en sänghimmel ovanför sängen. Menar ni att man inte kan använda metoden om man inte bort stort?

Och ja, jag vet det där om nappen, storebrorsan slutade amma på natten och sova hela natten genom att han fick napp + några klunkar vatten och övergav sedan det också efter några dagar, och sov då själv hela natten, så tänkte att jag testar om detta även skulle funka på lillebrorsan, men nej, så ja nappen ska säkert bort på honom nu också.

SÅ nu undrar jag om ni kan guida mig i mina frågor. Kan jag ge honom en nattslurk kl. 23 och kl. 05 tills han börjat äta mer på dagen? Alltså i ca. en vecka el nåt. El måste jag köra nolltolerans på mat kl. 19-07? Jag har redan minskat amningen till minimi kl. 23 och 05. Han äter bara några minuter, detta för att styra om så han är hungrigare på dagen.

Tacksam för svar,
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Ett bra schema för 6 månaders?

Inlägg av mamaA »

Hej!

Det vi menar är att du riskerar att kuren inte kommer att fungera ordentligt genom att göra som du gör. Det är en anledning till att vi säger så och det är den erfaneheten vi har både från våra egna barn och de vi hjälpt här på forumet. Detta gör vi på vår fritid utan någon ekonomisk ersättning och det blir ibland ett snabbt svar som är mer sakligt än peppigt.

Du kan kura fast ni bor litet MEN du behöver skärma av ordentligt runt bebis säng. Vi rekommenderar mörläggningsgardiner i taket på skena runt sängen så det är helt mörkt. Då blir detta ett rum i rummet för bebis på ett annat sätt än vad en sänghimmel gör, ju äldre och rörligare han blir kommer han annars också sen att undra vad ni gör när ni lägger er eller går upp och vid en fnurra behöver han vara avskärmad speciellt.

Om du kör sm från början kan du freestyla lite men i kuren har du inte de möjligheterna då du måste bryta ett dåligt mönster. Det finns inga nattmål eller napp i kuren just för att ramsan måste betyda, nu är det dags att sova/somna om och det gör den inte om du går in för mat ibland och för nappen ibland. Då måste han ju prova att skrika varje gång för att se vad svaret blir för det är ju olika, är du med? Det vi förmedlar med kuren är en trygghet i att bebis är trygg i sin säng och kan sova lugnt för vi har vakt utanför - om du läser safarin i boken så förstår du vad jag menar.Så för att svara på din fråga - nej du kan inte fortsätta ge mat på natten om du vill fortsätta kura. Känner du dig inte trygg med att han får i sig tillräckligt med mat så avbryt kuren och öka upp matmängden och börja sen om från början. Börja varje måltid (utom möjligtvis frukost) med pure/gröt med rejält med smör eller kokosolja i och fyll sedan på med ersättning direkt efter, så mycket han vill ha. Du kan börja gå över till välling som mättar mer, det brukar underlätta att börja med 25% välling och 75% ersättning och sedan öka upp procenten välling efterhand som bebis vänjer sig vid smaken.

Den viktigaste aspekten av att lyckas med en kur är att ha "attityden av självklarhet". dvs du ska veta vad du ska göra i varje situation som kommer upp under natten, därför brukar vi rekommendera att man läser boken minst fem gånger, läser allt man kommer över här på forumet - både info och andras trådar som kan ge mycket guldkorn och insikter. Sedan gör du en fusklapp och sätter upp utanför sovrummet så du har något att luta dig emot när det krisar.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Ett bra schema för 6 månaders?

Inlägg av TorsMamma »

Hej och välkommen! :D

Jag vill säga att du har fått många superfina svar och att säga man har läst ordentligt är inte alltid synonymt med att man läst "Internationella SHN" 5 ggr. För det brukar bli lite annorlunda då. :wink:

Det är inte ovanligt att man försöker läsa runt lite på forum, hemsidan och speciellt tänka sig "verktygen" och sen köra, men tyvärr är det sällan lyckat. Och vi här vet av erfarenhet att just SHN-kuren går inte att "ta russinen ur kakan" på. :sad:

Med Barnaboken är det helt annorlunda och fungerar på annat sätt. Men just SHN-kuren är framtagen på det sätt att man behöver alla ingredienser för att få en lyckad kaka så att säga. Därför ber vi alla som på olika sätt inte följer receptet till framgång att snälla snälla snälla, avbryta och läsa boken ett par gånger till, sen gärna återkomma med frågor så det hela blir just så som man tänkt sig eller faktiskt just så som boken säger att det skall gå till.
För det är ju inte säkert att om jag hoppar över äggen och bakpulvret till min sockerkaka så får jag just en "sockerkaka" och med det är ju receptet den äckligaste sockerkaka jag smakat, visst?
Vi är måna om att man skall ha framgång med kuren och att den lyckas. Så även för dig så klart! :heart:

Det som jag inte heller är på det klara med är hur ser ert tilltänkta schema ut? Hur sover han lurarna? Hur ser era dagar ut?
Just 6 mån unga herrar behöver en hel del mat och aktivitet för att sen sova gott.

Det finns som MamaA säger inget som avgör att man har ett stort boende eller så, men man behöver ha saker och ting rejält genomtänkta så det faktiskt är 100% kolsvart där man sover, inte kan se handen framför sig och att man har möjlighet att ramsa och hålla vakt en bra bit ifrån sängen, har ni gemensamt sovrum behöver du alltså gå ut ur sovrummet och ramsa exempelvis på natten. Bor man i en 1:a kan man behöva ramsa från toaletten typ. :wink:

Så lösningar finns, men som sagt ovan, vi alla (inkl. jag) arbetar med detta på vår fritid, frivilligt OCH gratis. Vi gör det för vi värnar om barns goda sömn och välmående. :heart:

Så det viktiga är inte alltid HUR man gör utan VARFÖR man gör vissa saker och därför är boken extra viktig, den ger oss alla gemensamt att prata om och kan jobba mera effektivt.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
gtmikaela
Inlägg: 7
Blev medlem: sön 07 okt 2018, 17:46

Re: Ett bra schema för 6 månaders?

Inlägg av gtmikaela »

Hej,

Tack för utförliga svar!

Vi har arbetat in det här schemat sen 4 dagar bakåt, och det funkar bra tycker jag. Han är trött när han ska, och sover ungefär så här länge också.

07 00 vakna
07.30 Morgongröt + lite amning om han vill
09.15-10 Sova, 45 min
11.15 Lunch, puré + lite amning el fruktpure
12-13.30 Sova 1,5 timme (ibland vaknar han efter 1, men i vagn som rullar sover han 1,5)
14.30 Mellanmål, amning, gröt eller fruktpure.
16-17 ca. sover 45 min
17.15 Middag, puré
19.00 Amning el ersättning
23.00 Välling i sömnen (denna har jag då alltså tänkt att jag ska ta bort). Har dock läst på fler ställen att man kan ge babyn en så kallad dreamfeed tills de är 7-8 mån.

Hälsn
Gina
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Ett bra schema för 6 månaders?

Inlägg av TorsMamma »

Hej Gina,

:?: Har du läst Internationella-SHN 5 ggr? :!:

:arrow: Dreamfeed är inte från SHN boken om man säger utan mera från "Babywhisperer" och där man använder andra verktyg och andra tekniker.

Det du säger nu är att du inte kan förstå varför du inte får en sockerkaka när du lägger i Ketchup i smeten? Jag frågar dig då, tänker du verkligen göra SHN eller tänker du bara göra en egen fantastisk kaka och förvänta dig det blir en sockerkaka? :o

Schemat ser ok ut även jag anser att första luren kan komma lite tidigare och sista luren också bara lite tidigare typ 15.30-16.15.

Tankar på det?
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
gtmikaela
Inlägg: 7
Blev medlem: sön 07 okt 2018, 17:46

Re: Ett bra schema för 6 månaders?

Inlägg av gtmikaela »

Hej,

Tack för svar, jag ska justera dagsschemat lite enligt era råd. Jag har Sova hela Natten, men inte den internationella. Vi hade inte den på bibblan. Är det stor skillnad på de två böckerna?

Yes, ska köra nu och prova renodlat enligt SHN. Så ska vi se, hör av mig om rapport om hur det går :)

Hälsn
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Ett bra schema för 6 månaders?

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Ja, det är en ganska rejäl skillnad tycker jag. Be dem ta in den! :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
gtmikaela
Inlägg: 7
Blev medlem: sön 07 okt 2018, 17:46

Kura om 8 mån efter förkylning

Inlägg av gtmikaela »

Hej!

Vi kurade vid 6 månader, och trots att sonen var otroligt envis (tog 3 veckor att komma upp till att han sov hela natten med undantag för uppvak i vargatimmen), så lyckades vi till slut. Sen blev sonen ordentligt förkyld, han var helt täppt i näsan och hostade hemskt mycket på natten. Det resulterade i att han fick sova bredvid oss (på kuddar i upprätt ställning) och ibland i famnen upprätt, så det var enklare för honom att andas. Vid hostattackerna fick han även lite vatten från flaska, detta fick honom att sluta hosta och somna om. Vi försökte först ha honom i hans egen säng, på kuddar, och med böcker under sängfötterna, men han rullade och gled bara ner, och vaknade då av det istället nästan varje timme. Nu när han börjar friskna till så märker vi att han verkar ha lagt till med den dåliga vanan att somna om endast om han får smutta några ggr på en vattenflaska, och nu vaknar han 4-5 ggr per natt igen. Vad ska vi göra? Är det bara att kura om helt från scratch? Och hur hanterar vi hans nästäppa nästa gång han blir sådär förkyld.

Han är så känslig för allt, tar in alla intryck. Vår äldre son sov hela nätter vid 5 mån och var inte känslig för varken förkylningar, nya miljöer, eller tillfälliga lösningar.

Tack
gtmikaela
Inlägg: 7
Blev medlem: sön 07 okt 2018, 17:46

Re: Kura om 8 mån efter förkylning

Inlägg av gtmikaela »

Just det, och så glömde jag att jag gärna får hjälp med bra schema för honom. Vi behöver dra ner på dagssovandet nu om man jämför med schemat vi hade när han var 6 mån tänker jag.
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Ett bra schema för 6 månaders?

Inlägg av TorsMamma »

Hej gtmikaela,

Var snäll och skapa inte nya trådar om samma barn under samma rublik utan fortsätt i din gamla tråd så vet vi alltid hela historiken. Jag har därför lagt ihop dina trådar. :wink:

Så svaret är JA, ändrar man på det viset och drar in de JÄTTESTORA vargarna så är det ren omkurning som gäller. Trycka på omstartsknappen och förbereda sig på en om möjligt kanske ÄN mera jobb på kur #2.

Hur ser schemat ut idag? Hur vill ni det skall vara? I Internationella SHN har du ett schemaförslag för en 8-mån (Tor 8-mån gissa vems Tor? :wink:) Det är ett hett tips!
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"