Problem med eftermiddagslur + fråga om vagn och resa

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
MamaC
Inlägg: 14
Blev medlem: ons 03 okt 2018, 16:15

Re: Problem med eftermiddagslur + fråga om vagn och resa

Inlägg av MamaC »

Hej!

Stort tack för vänliga ord. Man känner ju sig helt misslyckad när man har plockat upp henne fast vi vet att det bara kommer göra saker och ting värre långsiktigt.

Jag tror jag har lyckats uppdatera min signatur. Här kommer vårt schema:

07.00 God morgon plus 250 ml välling
09.00 Fruktstund på förskolan. Är det helg äter hon lite yougurt och kanske en liten smörgås när vi föräldrar äter frukost vid 8.
11.00 Lunch. Tex soppa och smörgås om det är helg. Annars äter hon vad som serveras på förskolan. Mellan 0,5 till 2 portioner. Oftast 1 portion.
11.30 Sova. Är det på helgen sover hon ca 1 h och 45 min. På förskolan sov hon förut samma eller ca 1,5 h men nu när det har strulat med nattsömnen sover hon ca 1 timme på förskolan.
14.30 Mellanmål. Blandat på förskolan. Hemma får hon yoghurt, gröt eller smörgås.
17.30 Middag. Tänk storlek en stor barnmatsburk. Ca 220-250 gram. Det kan vara pasta med tomatsås eller tex potatis och fisk. Hon äter inte kött.
18.30 Nattslurk. 250 ml välling.
19.00 Gonatt.

I natt vaknade hon vid 2-tiden och jag ramsade av och till under 1,5 timmar. Hon kan vara tyst ganska långa stunder i mellan. Typ 2 minuter så man precis hinner få upp hoppet :-) Men sen började hon skrika mer intesivt och till slut tog vi upp henne igen :-(
Dotter född februari 2018.
Sova hela natten-kurat vid ca 6 månaders ålder.
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Problem med eftermiddagslur + fråga om vagn och resa

Inlägg av Tin »

Hej igen,
ja signaturen funkar nu, perfekt. Tack. Ok, har kommer varldens langsta svar. ;) Men forst vill jag papeka att klart ni kan fixa detta. Inga problem, sa lagg det som hant bakom er (shit happens) och ga vidare (onwards/upwards). Ni leder, liten foljer.

Jag har kollat pa schemat, jag tycker det ser bra ut. Mangderna mat kan alltid okas daremot, da far du ju bukt med dina mat vargar nattetid ocksa. Jag tanker istallet for yogurt, smorgas och soppa. Istallet grot och mer fyllande mat sasom gronsaksmos med smor i, avocado etc. Det ar matintaget under hela dagen som galler, sa proppa i och bjussa pa sa mycket det gar till alla mal. Mina at vid samma alder en andra frukost precis som ni (men en portion grot) och till lunch en hel burk barnmat precis som till middagen.

Jag antar att det ar mangder med utevistelse och springa runt (fysisk aktivitet). Inte en massa vagn prommenader utan att liten verkligen blir trott i benen?

En minikur ar en vanlig kur fast man borjar pa dag 2. Ramsan behover ju inte jobbas i pa samma satt utan omkurare vet ju vad ramsan betyder - eller har vetat och maste overtygas igen. Jag tror pa en minikur absolut, bestam en helg eller tidpunkt da ni ar hemma i ett par veckor. Blanda inte in att sova borta medan ni gor detta, de gor bara att vargarna kryper fram.

Sa forbered er sasom till forsta kuren, borja med att lasa om Safarin, Lugnet osv i SHN boken ett par ganger var - det ar a och o att ni foraldrar ar med pa teorin bakom ramsan och att inte plocka upp. (Jag anar i din text att ni svajar lite har).
Gor sedan start dagen super kul, full av mat och massor med utespring. Liten skall dacka i sang pa kvallen, skrattet till godnattet i 15 minuter utanfor sovrummet och sedan plopp i sang. Ramsa och UT med mamma/pappa. Gor sedan en plan for hur ni agerar nar liten vaknar upp, vem som ramsar, hur ni ramsar osv.

Sa den nya regeln ar, aldrig ta upp, aldrig ge mat om natten. Ni skall endast jobba med verktygen, och da ramsan som framsta verktyg. Ni har ju en lang tid nu andrat ramsana betydelse till att bli: ok nu kommer ramsan, snart kommer mamma in. Nu skall liten lara om! Ramsan skall betyda: sov gott, alskling, vi vaktar, du kan vara trygg

Blir det kris. och da menar jag kris - inte bara ledsen grat utan fastnat i hysterisk panik grat, las detta:
Principen är att man ALLTID lugnar barnet där det ligger! Så in, LUGNA (inte söva inte trösta inte rädda inte tycka synd om) Lugn och trygg, lägg henne ner, lägg en hand på om du så vill. Så fort hon inte "gallskriker" längre GÅ UT! Hon skall lära sig somna och somna om SJÄLV, det är inte din närvaro som skall vara tryggheten, det är den du måste lära henne själv. Prata inte, hyssha inte, ANDAS YOGA andning högt och gå UT! Måste du sen gå in 100 ggr första dagen och natten så må så vara hänt. Du kommer få det tillbaka SEN. Glöm inte ramsan och bekräftelsen separat.
I alla andra lagen ar det ramsan som galler (fran en annan moderator):
Så när han vaknar svarar du med att RAMSA, invänta svar, är han ledsen RAMSAR du igen, lyssna av, hur reagerar han? ska du vänta lite, låta honom gnälla av sig och sen servera en ny ramsa? Svaren har bara du för de är du som ska lyssna på honom.

Tänk dig som att ni har en diskussion om huruvida han ska sova eller ej:

Sonen: Jag vill inte sova!
Du: RAMSAR! (jo du ska sova, jag vaktar här, sov så gott)
Sonen: Men jag har strumpludd mellan tårna och jag KAN inte sova.
Du: RAMSAR. (det fixar vi imorgon, sov så gott)
Sonen: Men jag gillar inte att sova, jag är pigg!!
Du: RAMSAR. (du behöver din sömn, sov så gott)
Sonen: Kanske behöver jag sova ändå.
Du: Ramsar. (ja det behöver du, sov så gott)
Sonen: Mm, god natt.
Du: Ramsar mjukt. (sov så gott lilla gubben min)

Förstår du principen? Du måste lyssna till vad han "säger" och besvara därefter. Ha svaret i magen och så låt ramsan komma ut ur munnen så får du rätt tonfall och tryck på ditt svar.
kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
MamaC
Inlägg: 14
Blev medlem: ons 03 okt 2018, 16:15

Re: Problem med eftermiddagslur + fråga om vagn och resa

Inlägg av MamaC »

Hej och stort tack för råd och hjälp!!

Vi ska absolut prova med mer mat. Satsade på en extra frukost i morse med gröt.

Och jag har nog tyckt att hon springer runt som attan och leker hela tiden men när jag rannsakar vissa helger har det nog blivit lite mkt barnvagn så mkt bra tips där också.

Jag har en kompletterande fråga. Och det är vad vi ska göra tills vi kan göra omkuren.

Hon åker bort med sin Pappa i helgen och kommer sova i ett hus med både andra barn och vuxna. Och där kommer det ju kännas mkt kämpigt att inte ta upp henne - eftersom man inte vill hålla hela huset vaket i flera timmar.

Vi har tänkt att vi ska börja omkuren den 10 juni. Dessvärre ingen helg men vi tänker att det är bättre att köra så snabbt vi bara kan så fort hon är hemma efter den här bortahelgen som vi tyvärr inte kan ändra på.

Men vad gör vi tills dess? Och då tänker jag mest på när hon sover borta? Är det tex mindre "dåligt" att buffa än plocka upp henne?

I natt vaknade hon inte förrän 05.50 och då höll vi bara ut till 06.45 (använda marginalkvarten) och gjorde glad gomorron då istället. Men svårare om hon vaknar vid 3 och frågar i flera timmar.
Dotter född februari 2018.
Sova hela natten-kurat vid ca 6 månaders ålder.
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Problem med eftermiddagslur + fråga om vagn och resa

Inlägg av Tin »

Hej igen,
tja har far ni bestamma hur ni vill ha det.
Klar tni inte skall kura nar ni ar borta, sa planen att vanta till ni ar hemma ar bra.

Det spela egentligen ingen roll hur ni gor tills kuren borjar, ni har ju tagit upp sa manga ganger redan. Liten ar redan forvirrad om man sager sa. Sa gor vad som funkar for er. Nar ni val satter igang med kuren ar det inget mer upp plockande daremot, lugna liten utan att ta upp.

Las, las, las om Safarin och Lugnet i Sova hela natten boken. Dar star allt detta forklarat. Buffa, solfjadra ar starka verktyg. Ramsa, husljud och gora ingenting ar svaga verktyg. Man borjar med starka, och jobbar med malet att anvanda svagare och svagare.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
MamaC
Inlägg: 14
Blev medlem: ons 03 okt 2018, 16:15

Re: Problem med eftermiddagslur + fråga om vagn och resa

Inlägg av MamaC »

Hej!

Nu har jag en ny fråga (med er hjälp lyckades vi kura om vår tjej).

Nu har vi ett problem som egentligen inte är ett problem. Vi lägger vår dotter kl 19 men hon somnar inte förrän närmare kl 20. Hon gråter inte utan ligger och pratar lite.

Vi brukar ramsa typ 2-3 ggr mellan 19-20 för att påminna om att det är sovdags.

Frågan är om vi ska göra något annat?

Vi har också fått veta att hon alltid somnar sist på förskolan. På helgerna la vi henne förut vid 12-13.30 men nu när vi märkt att hon inte somnar på länge även på dagslurarna så har vi skjutit på dagluren till kl 12.30.

Tacksam för vägledning - om vi behöver någon vill säga :-)
Dotter född februari 2018.
Sova hela natten-kurat vid ca 6 månaders ålder.
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Problem med eftermiddagslur + fråga om vagn och resa

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Så jag FÖRUTSÄTTER att ni faktiskt har 12 tim natt eller i värsta fall 12,5 tim natt (man kan lägga upp till 30 mi tidigare vid behov). Och om ni har det så är 1,5 tim lur på dagen för länge! Ni behöver dra ner på dagsluren till ca 45 min i första hand. Jag skulle INTE senarelägga luren utan dra ner på den istället.
Att ligga och prata för sig själv i KOLSVART sovrum tar vi inget extra för, utan precis som du gör, en ramsa eller två med viss bestämdhet att NU är det natt. ;)
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
MamaC
Inlägg: 14
Blev medlem: ons 03 okt 2018, 16:15

Re: Problem med eftermiddagslur + fråga om vagn och resa

Inlägg av MamaC »

Aha! Tack, då gör vi så!!

Men förstår inte helt hur du menar med 12h eller 12,5h natt? Vi lägger henne 19 och sen somnar hon någon gång mellan 19-20 men oavsett när hon somnar tar vi upp henne vid 07 på morgonen. Menar du att vi ska hämta henne senare om hon somnar senare så hon får 12h sömn?

Eller menar du att hon sover ca 12,5 natt+dagslur för det stämmer ungefär.
Dotter född februari 2018.
Sova hela natten-kurat vid ca 6 månaders ålder.
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Problem med eftermiddagslur + fråga om vagn och resa

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Jag menar att man lägger 19 och tar upp 07. Men är de ovanligt trötta av någon anledning när de går på förskola och man drar ner på middagsluren så kan man lägga så tidigt som 18.30 vid behov. Ibland kanske även lägga 18.30 om man vet hon behöver tiden på sig att själv varva ner och få ligga och prata en stund. Speciellt om hon alltid sover till 07. Vissa behöver få ligga och prata av sig, räkna då in lite av det och lägg tidigare. :) ;)
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
MamaC
Inlägg: 14
Blev medlem: ons 03 okt 2018, 16:15

Re: Problem med eftermiddagslur + fråga om vagn och resa

Inlägg av MamaC »

Toppen! Tack för hjälp och vägledning!!
Dotter född februari 2018.
Sova hela natten-kurat vid ca 6 månaders ålder.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"