Instruktionsfilmer

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Myris
Inlägg: 25
Blev medlem: tor 13 sep 2018, 22:22

Instruktionsfilmer

Inlägg av Myris »

Hej! Jag är mamma till en tidigare svårt sömnstörd fyraåring och en femmånaders. Jag köpte Internationella SHN-boken och Barnaboken tack vare rekommendationer från två trebarnsmödrar som jag hyser stort förtroende för. Jag har läst, läst och läst samt läst på forumet. Jag genomförde kuren på stora dottern för två månader sedan och familjen har nu börjat blomstra och glädje väckts till liv. Det känns dock som att jag till stor del fått skjuta från höften då jag bara har mentala bilder för hur det borde gå till.

Jag är livrädd för att sömnen ska bli svår för den lilla och för återfall hos den stora, så jag vill jobba mer med verktygen och bli fäigare. Jag är inte så bra på att ta till mig instruktioner via text och det verkar ha funnits instruktionsfilmer som kom med SHN-boken och det verkar även ha funnits fler instruktionsfilmer än de som finns tillgängliga nu här på hemsidan.

Kan någon vänlig själ säga hur jag ska gå tillväga för att få tag i dessa? Vore oerhört tacksam för svar!
2019 aug. - SM-bebis vars leende skiner som solen, först minikurad vid fem månader och sedan kurad vid sju månader
2018 - en trygg upptäckare och SM-bebis, minikurad vid fem månader
2014 - en f.d. svårt sömnstörd, kurad vid nästan fyra år fyllda, kunskapstörstande gladis
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Instruktionsfilmer

Inlägg av TorsMamma »

Hej och välkommen,

Tyvärr finns inte så många filmer men några av de vi har är sparade här. https://www.youtube.com/channel/UCOQUpG ... 9Nh9XY_6Qw

Prova och se där vad du kan hitta.
Om du är på väg och kura din 5 mån vill jag poängtera att hon måste äta riktig mat och inte bara kuras på BM eller flaska. :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
videunge
Inlägg: 1554
Blev medlem: fre 27 mar 2009, 13:40
Ort: östergötland

Re: Instruktionsfilmer

Inlägg av videunge »

Bara ett tips

Vagning kan man träna med ngt annat i vagnen tex böcker , hantlar fyllda vattenflaskor eller så.

Ramsa med attityd tränar man i smyg när liten inte hör :wink:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Myris
Inlägg: 25
Blev medlem: tor 13 sep 2018, 22:22

Re: Instruktionsfilmer

Inlägg av Myris »

Tack, Tors mamma, för snabbt svar! Och tips inför femmånaderskurning. Jag har lärt mig massor av dina svar här på forumet! Vi har börjat med mat, men jag har även hittat din nattmacka som möjlighet.

Och jag övar allt jag kan, videunge! Är bara bekymrad över att jag tolkat texten fel. Saknar förebild, som sagt. Rädd att jag kanske bara övar upp mitt halvdana sätt till att bli ännu mer halvdant.

Jag har sett youtube-filmerna, men jag är på jakt efter fler handfasta tips. Förstod det som att det fanns filmer där man kunde se exempelläggningar av barn i olika åldrar. Försöker förstå hur ett fyrfaldigt leve t.ex. låter. Jag gör mitt bästa, men känner starkt behov av att höra/se hur ett proffs gör. Jag vill inte vara ok på att ramsa, utan jag vill bli helt självklar i min roll och bemästra den uti fingerspetsarna. Min man blev för några år sedan utbränd nästan direkt efter att ha varit föräldraledig i åtta månader. Vi gjorde alla fel som man kan göra. Åtta månader av att väckas konstant av skrik knäckte honom när det så var dags att börja arbeta också. Jag MÅSTE bli så kunnig som jag någonsin kan så att han inte går sönder igen. Jag skulle dessutom vilja ha ett barn till, men börjar bli till åren så vi har ingen tid att förlora.

Hmm, jag kanske borde skriva en tråd under Barnasaker istället, för att se om någon har en DVD eller dylikt till övers som jag kan få köpa.
2019 aug. - SM-bebis vars leende skiner som solen, först minikurad vid fem månader och sedan kurad vid sju månader
2018 - en trygg upptäckare och SM-bebis, minikurad vid fem månader
2014 - en f.d. svårt sömnstörd, kurad vid nästan fyra år fyllda, kunskapstörstande gladis
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Instruktionsfilmer

Inlägg av mamaA »

Hej!

Det viktigaste är inte HUR du gör verktygen utan ATTITYDEN bakom :mrgreen: , det är den som gör skillnaden, bara verktygen utan attityd är verkningslösa :idea: . Ingen prestationsångest, bättre att göra fel med rätt attityd än att göra rätt med fel attityd :wink:

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Myris
Inlägg: 25
Blev medlem: tor 13 sep 2018, 22:22

Re: Instruktionsfilmer

Inlägg av Myris »

Jag håller med om attityd. Helt klart märker jag skillnad i effekt beroende på min dagsform och hur övertygad jag är över att det verkligen är sova nu som gäller. Jag skulle dock känna större säkerhet - och därmed bli mer övertygande, om jag visste att jag var rätt ute.

En liknelse kan illustrera vad jag vill åt: jag kan simma hundsim och hjälpligt ta mig framåt, men att bemästra bröstsim gör att jag både flyter säkrare och kommer längre snabbare. Med fördjupade kunskaper kan jag dessutom öva upp förmågan att vid behov växla till crawl, vilket gör mig ännu mer effektiv. Det är dock svårt att ta till sig crawlteknik via text.
2019 aug. - SM-bebis vars leende skiner som solen, först minikurad vid fem månader och sedan kurad vid sju månader
2018 - en trygg upptäckare och SM-bebis, minikurad vid fem månader
2014 - en f.d. svårt sömnstörd, kurad vid nästan fyra år fyllda, kunskapstörstande gladis
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Instruktionsfilmer

Inlägg av mamaA »

Hej!

Jag förstår men tyvärr har vi inte mycket filmer att tillgå. Har du sett de här:
https://www.youtube.com/watch?v=E595CP947Vc
https://www.youtube.com/watch?v=H9UN-0_wYSg
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Myris
Inlägg: 25
Blev medlem: tor 13 sep 2018, 22:22

Re: Instruktionsfilmer

Inlägg av Myris »

Tack för länkar och ja, svältfödd som jag är har jag har sett. Många gånger om.
2019 aug. - SM-bebis vars leende skiner som solen, först minikurad vid fem månader och sedan kurad vid sju månader
2018 - en trygg upptäckare och SM-bebis, minikurad vid fem månader
2014 - en f.d. svårt sömnstörd, kurad vid nästan fyra år fyllda, kunskapstörstande gladis
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Instruktionsfilmer

Inlägg av mamaA »

Hej igen!
Vagning, buffning, solfjäder finns ju på youtube som du säkert sett. De filmer du efterlyser har jag aldrig hört talas om men det är ju möjligt att det funnits andra. Den enda annan jag har sett var en längre med vagning som jag såg för ca 4 år sedan.

Jag trodde att jag inte kunde vagna med barn nummer två för det funkade inte och han somnade inte om, jag gick över till buffning som jag gjort tidigare på son nummer ett. I efterhand kan jag inse att det inte hade med min vagningsteknik att göra att jag inte lyckades utan att jag i min iver att få honom att somna om fastnade i vagningsträsk och vagnade FÖR OFTA. Nyckeln till verktygen är alltså att vara sparsam med dem, längre och längre pauser melllan. Du blir säker genom erfarenhet, du kan i princip ha vilken ramsa som helst men det är hur du agerar i situationen som ger resultatet, du kan inte följa en viss mall för det är olika varje gång. Ramsan tonläge ändras ju efter om bebis är arg( pangramsa,vänta ut ilskan,ingen mening att verktyga en arg bebis, husljud), ledsen( då tar man en ramsdiskussion med rejäla pauser så att båda får säga sitt), fly förbannad( se arg men ännu mer husljud, ev Mozart), svagt klagande (en betryggande ramsa) etc. Ett fyrfaldigt leve borde låta som just ett sådant i tonen tänker jag men med andra ord.

Jag lärde mig allt jag kan genom att läsa här på forumet, att läsa andra mammors trådar är guld värt. Läs både här och inne på späda barn och små. Lite knepigare om du har svårt att ta till dig skriven text så klart :( .

Säkerheten och erfarenheten kommer. I början tyckte jag det var jättepinsamt att ramsa inför andra folk, om vi hade gäster t.ex men med andra barnet brydde jag mig inte ett dugg för det var så naturligt för mig. Ge det lite tid, det kommer att komma bakslag men med attityden på plats reder man ut det också.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Instruktionsfilmer

Inlägg av TorsMamma »

Tack mamaA för alla dina fina svar.

Jag har så äntligen lyckats få tag på några filmer jag nu lagt upp, skall se om jag klarar få fram fler men det är inte så lätt. Men de ligger nu upplagda här de med. :D https://www.youtube.com/channel/UCOQUpG ... 9Nh9XY_6Qw
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"