Osäker kring kura lillasyster

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
emmaemma
Inlägg: 10
Blev medlem: sön 19 nov 2017, 11:09

Osäker kring kura lillasyster

Inlägg av emmaemma »

Hej! Jag tänkte vända mig till forumet här för lite råd då jag fick så bra hjälp senast.
Vi fick en lillasyster den 14 maj så hon blir 4 månader imorgon. Det är tufft emellanåt att ha 2 under 2 år så jag känner att min sömn är viktigare än nånsin för att jag ska orka med om dagarna. Tanken är också att hon ska dela rum med storasyster när hon har blivit 5-6 månader så jag vill gärna få en bra rutin på sömnen.
(Barnens pappa snarkar fruktansvärt så de har det bättre i eget rum).

Jag har precis läst SHN igen men missat hela grejen med SM så det får bli att kura nu också. Jag är bara lite osäker på om hon faktiskt är redo att sova hela natten? Storasyster var 10 månader när jag kurade henne så det var väldigt annorlunda.

Jag ammar men ger henne en flaska ersättning som sista mål på kvällen. Hon äter bra och gärna men har lätt för att somna till när hon äter. När hon får ersättning på kvällen dricker hon 170-200 ml.

Är det möjligt att eventuellt ge en flaska när hon vaknar vid 3-4 på morgonen så att hon sen kan sova vidare, eller bör jag slopa det helt? Jag vet att hon kan sova 8 timmar, men är osäker på om 12 är för tidigt.

Hoppas jag har fått med all info. Skulle vara intressant att höra hur några av er andra resonerar!
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Osäker kring kura lillasyster

Inlägg av mamaA »

Hej och välkommen tillbaka!

Kurar gör man alltid utan nattmat för ramsan ska få så stor kraft så möjligt. En 4-månaders är definitivt redo för 12-timmarsnatt utan mat MEN det behövs lite mer än amning/ersättning för att vara helt säker på mättnaden. Börja att ge lite smakportioner och när ni kommit upp i två måltider med någorlunda mängd så är det läge att kura. Vi rekommenderar också att du läser boken minst 5 gånger så du är bergsäker på hur du ska göra. Återkom gärna med schemaförslag om du är osäker!

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
emmaemma
Inlägg: 10
Blev medlem: sön 19 nov 2017, 11:09

Re: Osäker kring kura lillasyster

Inlägg av emmaemma »

Tack för snabbt svar!

Jag hade inte tänkt börja med smakportioner förrän vid 6 månaders ålder. Finns det något förslag som passar vår situation tror du?

Jag vill gärna få rutin på sovandet men jag tycker det är för tidigt med mat för henne. Hon har lite känslig mage också så jag väntar gärna till den är riktigt mogen.
Jag har för mig att jag läste någonstans i forumet om en yngre bebis som fick ett nattmål och sedan somnades igen.
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Osäker kring kura lillasyster

Inlägg av mamaA »

Hej!
Nej, kura rekommenderar vi inte med nattmat men du kan ju styra in henne på en sm-rytm med lurar 12-45-2-45 och ett nattmål om du vill ha det. Att sätta 12-timmars nätter efter 4-månader utan mer stadig mat blir sällan bra. Vi brukar börja med smakisar här på forumet från 3-4 månader med bra resultat. Min minsting hade problem med gaser och magknip när han bara fick ersättning men blev mycket bättre i magen med mer regelbunden bajsning när han fick puréer så det är inte alltid att det är sämre för magen med riktig mat :D .

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
emmaemma
Inlägg: 10
Blev medlem: sön 19 nov 2017, 11:09

Re: Osäker kring kura lillasyster

Inlägg av emmaemma »

Okej då ska jag försöka läsa in mig på det! Tack så mycket :) Måste jag köpa barnaboken eller finns det särskild information om SM här på forumet?

Intressant med smakportioner så tidigt. Det kanske ör något att överväga ändå. Hon är väldigt kräkig och är inte så regelbunden i blöjan så det kanske faktiskt skulle hjälpa då istället.

Tack så hemskt mycket för dina svar!
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Osäker kring kura lillasyster

Inlägg av mamaA »

Hej!

Det finns mycket bra info inne på "späda barn och små" här på forumet. Det finns en massa bra info längst upp, kommer inte ihåg vad det står för rubrik men typ favoriter eller liknande. Sen är det superbra att läsa andras trådar eller använda sökfunktionen. Jag vet att det finns en läksamling under infon jag nämnde och där finns något som heter "sm i raketfart" som nog skulle vara något för er om ni inte väljer att ge samakisar och kura nu.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
emmaemma
Inlägg: 10
Blev medlem: sön 19 nov 2017, 11:09

Re: Osäker kring kura lillasyster

Inlägg av emmaemma »

Återigen tack för att du tar dig tid att svara!
Idag är jag så trött och känner att tålamodet inte är det bästa. Har de senaste dagarna försökt hålla på tiderna och varit mer medveten och lyhörd mot den lilla. Det är inte alltid lätt då jag även har en 20-månaders. Hon är kurad tack och lov, men behöver klart också min uppmärksamhet och lek när hon är vaken.

Jag läser och läser varje ledig stund jag får och om jag förstår rätt så behöver den lilla (4 mån) anpassas efter 12-45-2-45. Eftersom vi inte är redo att kura henne ännu så kan hon enligt SM få 1-2 korta små nattmål vid cirka 1 & 4? Natten till idag gav jag henne ersättning direkt i sängen vid 1 och då somnade hon igen. Det funkade dock inte vid andra uppviket kring 5.

Jag har försökt knåpa ihop ett slags schema som jag har försökt följa i 2 dagar nu. Ser det någorlunda vettigt ut?
Stämmer det så borde det efter 4-5 dagar funka bättre?

MORGON 08:00
Amning 08:30-09:30
Umgänge
VILA 10:00-10:45
Amning 11:30-12:30
Umgänge
VILA 13:00-15:00
Umgänge
Amning 15:30-16:30
Umgänge
VILA 17:00-17:45
Amning 18:30-19:30
Ersättning 20:30-21:00
GODNATT 22:00
emmaemma
Inlägg: 10
Blev medlem: sön 19 nov 2017, 11:09

Re: Osäker kring kura lillasyster

Inlägg av emmaemma »

Jag var lite snabb att klippa och klistra från mina anteckningar där. Godnatt skulle vara 21. Ofta vill hon somna vid 20. Är det värt att truga och dra lite på det i hopp om att jag får lite mer sömn?

Läste också att man kan ge lite olja i ersättningen. Kan det vara en idé att göra det eftersom hon får ersättning som sista mål? Vilken olja rör det sig om då? Är kokosolja eller olivolja milt nog för magen?
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Osäker kring kura lillasyster

Inlägg av mamaA »

Hej!
Ja, vi strävar efter 12 timmars natt men ska du lägga 20 får du stuva om lite i schemat, sista vakenpasset bör vara lite längre än 2 timmar tycker jag, mellan 2,5 -3 timmar brukar vara lagom inför natten. 12-45-2-45 blir utmärkt schema vid 4 månader men väntar ni och kura får det juteras lite sen eventuellt.

Två nattmål har vi fram till tre månader så egentligen borde hon ha högst ett nattmål vid 04/05 enligt ert schema med morgon 08 men du vet bäst hur mycket hon behöver då hon bara ammar/får ersättning. Min minsting hade inga nattmål vid 3,5 månad efter en minikur så det beror på hur hungriga de är. Han åt bara lite smakisar då och mest ersättning, var inte så jätteintresserad av mat. Han plockade självmant bort ett nattmål vid 1 månad så vi hamnade på två stycken men sen tyckte han att det var utmärkt att fortsätta så i alla evighet vilket inte jag höll med om :mrgreen: så därav en minikur för att plocka bort ett nattmål. Jag upptäckte dock att han inte var hungrigare på morgonen för det så då ryckte jag det andra också av bara farten :wink:.

Olja i ersättningen blir jättebra, mättar bättre. Kokosolja(smaklös el med smak är ju en smaksak :lol:) eller rapsolja brukar vi rekommendera. Olivolja blir nog lite konstigt smakmässigt :wink:

Se gärna över mörkläggningen i rummet, det ska vara kolsvart, minsta ljus kan innebära tidiga morgnar.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
emmaemma
Inlägg: 10
Blev medlem: sön 19 nov 2017, 11:09

Re: Osäker kring kura lillasyster

Inlägg av emmaemma »

Så fint att du orkar svara förvirrade mig :heart:
Jag har börjar föra anteckningar nu för att tyre få koll på vad som ser ut att fungera. Det är inte alltid lätt att hålla tiderna med 2 små. Lurarna idag har i alla fall gått toppen :) Jag återkommer nog om ett par dagar för att utvärdera.

Ikväll blandade jag i en tsk kokosolja i ersättningen. Vi får se om det har någon omedelbar effekt. Hur som helst ska jag även försöka hålla koll på vilka tider hon vaknar inatt. Nu har jag svårt att somna för jag är så spänd. Så typiskt att inte kunna sova när hon väl sover gott för en gångs skull!

Vårt sovrum är mörkt men jag ska sätta till en sänghimmel runt hennes spjälsäng tänkte jag. Så fort vi har fått rutin på hennes sovande så är tanken att hon ska dela rum med storasyster. Hoppas på att det går när hon är 5 månader.

Jag har funderat mer på smakisar och det är mycket möjligt att vi börjar med det snart ändå. Jag får väl bara acceptera att barnen är lite olika, men jag har för vana att jämföra henne med storasyster.

En sista fundering bara om någon råkar ha samma erfarenhet. Hon har alltid kräkts väldigt mycket efter sina mål. Detta trots att vi har försökt med regelbundna pauser med att rapa och är även försiktiga efteråt så maten får smälta så sakta, men det känns som att vad vi än gör så kräks hon alltid. Ibland mindre såklart men fortfarande riktigt mycket emellanåt. Detta gör det så svårt att försöka truga i henne mer mat för det känns som att det bara gör att ännu mer kommer upp igen. Vi har även provat mindre mål mer ofta. Inget tycks hjälpa. Hon följer fint sin viktkurva så det är inget vi oroar oss för i övrigt, men det är svårt att få henne riktigt mätt kanske. Jag undrar om smakisar kan hjälpa med detta, att hon får mer substans i magen, eller blir det värre om hon har känslig mage?

Ursäkta mitt eviga tjatande men det är ingen annan som orkar med mig :D

Håll tummarna inför natten nu!
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Osäker kring kura lillasyster

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Ang. kräkningar har vi skrivit massor om detta. Sök gärna här på forum på reflux så får du massa bra svar. Men vår erfarenhet är att kräkningarna avtar med att magmunnen mognar och fast föda introduceras.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"