gnäll vid läggning

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Rhoda P
Inlägg: 4
Blev medlem: ons 05 sep 2018, 09:52

gnäll vid läggning

Inlägg av Rhoda P »

Hej! Har läst en del trådar men hittar inte riktigt det jag söker, men ber om ursäkt om jag upprepar tidigare trådar för mycket. Jag började kura mitt fjärde barn för ca 6 veckor sedan. (Har kurat de andra tre med mycket gott resultat tidigare, trots att man ju alltid får kämpa en del för det =). Så underbart värt det!) Lillan (snart 8mån) började sova hela natten under uppföljningsveckan och hon sover som regel bra på dagen också, när hon väl somnar. Mitt problem är att hon alltid gnäller eller skriker vid läggning. Har tänkt att jag bara kör på så ger det sig men det är lika hela tiden. Känns jobbigt nu att jag inte kan lägga henne ute bland folk. Och det är ju inte meningen att det ska vara gnäll alls ju. Vad gör jag för fel?

Jag är noga med skrattet innan varje gång vilket jag slarvade lite med med de andra. Brukar sedan lägga tillrätta och ramsa mig ut, sedan avvakta. Hon gnäller eller skriker alltid, men det brukar inte bli "kris" utan hon lugnar sig emellanåt så har tänkt att jag inte ska ramsa mer. Eller ska jag det? Ibland när jag går iväg för att distrahera mig händer det att hon har somnat innan jag är tillbaka, annars brukar jag ge bekräftelse när hon tystnat men inte somnat. Har aldrig , tror jag, kunnat ge bekräftelse ihopdraget med påminnelsen för hon går alltid igång, utan jag får ge den senare.

Har börjat trycka i henne mer mat, om det är det, och sätter ibland igång dammsugaren utanför rummet, men annars brukar det ändå vara livat utanför när hon ska sova, med tre andra barn i huset.

I SHN-boken står det ju att det helst ska vara lite mer ljus i rummet under dagslurarna så det har jag kört med hittills men det verkar vara andra rekommendationer nu när jag läser trådarna här?

Schema:
7.00 vakna + amning
9.15 amning +fika m frukt
9.45-10.30 sova
12.30 amning + lunch
13.15-15.15 sova
15.15 amning + em fika m frukt
17.30 gröt
19.00 Amning + sova

Tack för hjälp!
Rhoda
4-barnsmamma med yngsta född 180115
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: gnäll vid läggning

Inlägg av TorsMamma »

Hej och välkommen! :D

Har du läst under "våra favoriter"? det finns en hel sektion där med flera trådar om de som gråter vid läggning. Titta om du hittar något matnyttigt där är mitt tips. :wink: https://www.annawahlgren.com/forum/view ... =7&t=20621

Sen stämmer det att Anna skriver i Barnaboken om att man kan ha lite ljusare på dagen osv... Men många av oss märkte att det hjälpte oss att ha samma mörkläggning som på natten. Så därför skriver vi oftast det. :D

När jag tittar på ditt schema så står det "FIKA" vad betyder detta? Där det står fika skulle det behöva stå rejält med mat och mera mat om du är med? :wink:
Sen är det ju så att hon är i 8-mån ångesten, då är de svårflörtade att skratta och somna glada, går att läsa om i Barnaboken med mycket god information. Här gäller än mera att stå stadigt. LÄs även om 8-mån ångesten under favorittrådarna där med.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Rhoda P
Inlägg: 4
Blev medlem: ons 05 sep 2018, 09:52

Re: gnäll vid läggning

Inlägg av Rhoda P »

Hej igen! Tack för tips. Saker har förändrats. Jag proppar i henne så mycket mat jag kan och hon är numer lättflörtad till skratt inför läggningarna, men det är alltid något moment som krånglar. Nu brukar det oftast vara lätt att lägga henne i vagnen dagtid utomhus och hon somnar ofta ganska snabbt, men hon gnäller fortfarande nästan alltid innan hon somnar, med få undantag. Varför kommer hon aldrig till nöjt insomnande? Jag bekräftar ändå innan hon somnar och tar inte upp henne när hon skriker. Och nu har hon börjat vakna mer frekvent på nätterna och skriker. Ibland somnar hon om själv inom kort men jag får ofta gå upp och ramsa en eller ett par gånger per natt. Jag förstår inte varför inte det här har upphört för länge sedan. Jag hittar inte felet! Varför tar inte kuren? Har det senaste dragit ner på sömnen från 2 h på em till 1,5 h eftersom hon hunnit bli lite äldre sen sist, och hon sover ofta bra dagtid när hon väl somnat.
Mvh/ Rhoda
4-barnsmamma med yngsta född 180115
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: gnäll vid läggning

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Gå gärna in under "Kontrollpanel/signatur" och fyll i din dotters födelsedatum. Skriv gärna också vad du har för schema nu för tiden. Allt hänger ofta ihop. mat, sömn, social delaktighet och utevistelse. Sen att ligga och gnälla lite när man somnar gör massa barn det är deras eget sätt att komma till ro. Så det tar vi inget extra för. Vissa blir lite ledsna när de inser att allt roligt slutat och då får man övertyga dem om att det är roligt att lägga sig.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Rhoda P
Inlägg: 4
Blev medlem: ons 05 sep 2018, 09:52

Re: gnäll vid läggning

Inlägg av Rhoda P »

Förstår nog inte riktigt kontrollpanelen... Hur man skulle lägga in schemat... Men så här är det i alla fall:
7.oo amning
9.00 gröt el smörgås och frukt + amning
9.45-10.30 sova
12.00 lunch med resten av familjen
13.30-15.00 sova
15.00 amning + frukt
17.30 kvällsmat med resten av familjen
18.45 amning
19.00 sova natt

Hon har det mesta sovit ute i vagnen dagtid. Har ingen sociao delaktighet inplanerad utan det tycker jag ju kommer vldigt naturligt. Antingen kryper hon runt och utforskar grejer eller så är hon med mig och gör hushållssysslor. Packa ur diskmaskinen är en favorit. =)

Tänker också att det är ok att hon gnäller lite, men det har ofta varit ganska långa tider. Kanske en halvtimme på morgonen när hon vaknar för tidigt och ibland väldigt olyckligt innan hon somnar för natten. Det är ändå såpass att jag känner att jag behöver ramsa. Har solfjädrat några få gånger men då får jag alltid hålla på 40 min innan det tar, så gör inte det alls längre. Känns ändå som att hon vet vad som gäller och hon ligger ner i sängen.

Tack för hjälpen här, alltid skönt att veta att det är fler som gått genom samma saker.
4-barnsmamma med yngsta född 180115
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: gnäll vid läggning

Inlägg av Tin »

Hej,
jag tycker också att det känns som om du har attityd mössan på och har koll på läget. Bra jobbat.
Skönt, det känner liten.

Det är litens födelsedatum som skall in i signaturen, schemat kan vara i texten. Så du har gjort alla rätt. ;)

Gillar också din iakttagelse att "här har saker förändrats". For sa ar det ju, i ständig förändring, till och med gnället vid läggdax kanske försvinner nästa vecka eller inte, det kan ju bara vara ett sätt att varva ner. Man brukar höra på gnället.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Rhoda P
Inlägg: 4
Blev medlem: ons 05 sep 2018, 09:52

Re: gnäll vid läggning

Inlägg av Rhoda P »

Tack för svar! Jag fortsätter väl som innan då. Nu går det ändå att leva med för jag "vet " att hon somnar om någorlunda snabbt om hon vaknar och jag ramsar henne, och hon vaknar inte lika ofta på nätterna längre. Jag hoppas att allt sätter sig med tiden. Tack för hjälpen!
Rhoda
4-barnsmamma med yngsta född 180115
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"