Morgontimmen

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Sömn2018
Inlägg: 30
Blev medlem: ons 29 aug 2018, 19:30

Läge att kura för bebis som kan somna själv?

Inlägg av Sömn2018 »

Hej!
Jag och min sambo har varit väldigt förskonade med att vår dotter, som nu är 6 månader, kan somna av sig själv sedan länge tillbaka (går inte att söva i famnen). Hon har även sovit bra på nätterna och för ca 2 månader sedan började hon sova hela nätter (när jag slutade amma helt).
Dock förblev detta inte en regel utan var bara något tillfälligt verkar det som! Nu har vi börjat få problem nattetid, vilket pågått ca 3 veckor tillbaka!
Hon somna oftast snabbt och utan protester i sin egna säng, i eget rum (sovit där sedan 4 veckor tillbaka). Vi behöver enbart säga godnatt efter bad och mys på kvällen.
Till problemet... sedan vi köpte en ny spjälsäng till henne (sov tidigare i bedside-crib) så har hon börjat vakna titt som tätt på kväll/nätterna.
Hon kan vakna allt mellan 4-7 ggr per natt och har långa vakenstunder.. Hon ligger sällan och gråter men är väldigt pigg och har svårt att bli trött igen. Vi tar i vanliga fall aldrig upp henne eftersom situationen sällan är extrem (sällan ledsen), men på sistone har hon vaknat och bajsat i princip varje natt. Tagit upp henne då, bytt i mörker, under tystnad. Hon har svårt att komma till ro med bajset kvar i blöjan men lika svårt att komma till ro efteråt! Så det är ett litet dilemma det där!


Hon vaknar även flera gånger och gnyr lite, snackar högt, jollrar och har sig. Vi låter henne ligga en stund (eftersom hon inte är ledsen) för att se om hon somnar om av sig själv vilket hon inte lyckas göra.

Vi föräldrar får ingen sömn och hon får absolut inte tillräckligt med sömn! Om inget annat så märker man det på dagarna när hon inte är sitt vanliga spralliga, glada jag!

Hon har även svårt att komma till ro på dagarna även om vi försöker hålla ett schema någorlunda för att hon ska ha förutsägbarhet i sin vardag! Dock är vi inte helt klockade!

Jag har läst SHN och tycker att kuren verkar vara kanon nu eftersom våra nätter blivit så drastiskt annorlunda samt att vi verkligen vill få till dagssömnen också. Genom att hålla oss till klockslagen när vi börjar kura!


Har dock lite funderingar:
*Hur lyckas vi göra henne trött vid uppvaknandet? Samma som vid gråt? Buffa, solfjäder?
*Hur gör vi med ”bajs-situationen”?
Låta henne ligga med det?

Vi är alla tre taggade på att få vår sömn tillbaka så hoppas sätta igång så snart vi lärt oss hur vi ska gå tillväga!
Tacksam för svar!

Mvh:
Sömn2018
Storasyster född 20180303
Kur påbörjad 20180902
Lillebror född 20190826
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Läge att kura för bebis som kan somna själv?

Inlägg av TorsMamma »

Hej Sömn2018 och välkommen! :D

Mitt tips är läs SHN boken MINST 5 ggr innan ni ens överväger att börja kura. :wink:

Ni behöver ett schema som ni håller på minuten. Försök läsa runt här på forum men heta tips är 12+45+1,5+45 scheman. Hur ser det ut med mat? En 6 mån har liksom ingen botten! Här gäller att man matar på fort fort fort och helst in med ny bygga innan den man matat in är slut. :P

:arrow: Har man ett bra schema som passar kommer hon vara trött när hon skall sova.
:arrow: Se till att sovrummet är KOLSVART speciellt om du går in kl. 12.00 mitt på dagen, stänger dörren, så skall det vara verkligen så svart att du inte ser din egen hand. Annars läs om mörkläggningstips.
:arrow: Ang bajs i blöjan går detta oftast att reglera med kosten. Ge lösande mat på morgonen så som katrinplommon, päron och lite mera stoppande på kvällen så som äpple, blåbär, lätt omogen banan.

Läs läs läs och läs här på forum. Återkom med en plan A och plan B samt schema så tar vi det därifrån. :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Sömn2018
Inlägg: 30
Blev medlem: ons 29 aug 2018, 19:30

Re: Läge att kura för bebis som kan somna själv?

Inlägg av Sömn2018 »

Igår var nog den värsta kvällen sedan hon kom till oss! Hon vaknade och somnade om vartannat! Till slut fick hon nappen och somnade! Sov sedan från kl 23-07 så det var ju skönt! Men jag vill helst att vi ska slopa nappen helt för hon tramsar mest runt med den.
Framförallt på dagen! Hon vill gärna ha nappen, tar den en liten stund , är på äg att somna, för att sen dra ut den och har inte fått kläm på att sätta in den igen! Istället vaknar hon till och leker med den! Så nappen ska bort! Den skapar mer problem än vad den gör nytta! Den är bra på natten dock för då tar hon oftast den direkt och somnar om.
Vi har ju som sagt inte börjat kura än men när vi gör det så ska den bort!

Vår dag ser ut på följande vis:

07.00 godmorgon
07-07.30 äta gröt
0800-08.45 sova (blir extremt trött efter frukost
08.45 ersättning (så mycket hon orkar, vanligtvis 165 ml)
0900-10.00 aktivitet 2 ggr i veckan
10.30-11.30 sova
12.00 äta lunch (ersättning 180 ml+ fruktpure)
13.30-15.00 sova
15.00 äta middag (ersättning 180 ml+ grönsakspure)
18.00 bad, mys, nedvarvning, kvällsslurk (210 ml)
19.00 godnatt

Ibland tar hon en liten nap (20 min) vid 17 men ibland vill hon inte alls. Om hon inte tar den blir hon rätt trött vid badet!

Att vi har delat upp förmiddagsluren i två är pågrund av aktiviteten. Hade egentligen helst haft en sammanhängande lur men hon är för trött för att vänta ända till kl 10.30 när aktiviteten är klar! Det är även svårt att få in ett bra schema med sömn kl 09, som hade varit optimalt, när aktiviteten är just den tiden.
Problemet med henne är att hon är väldigt svår att få att somna på dagarna i allmänt! Hon är trött men vill till varje pris vara vaken! Så att hålla sig till schemat när hon somnat 5 min innan hon ska upp igen är jättejobbigt! Hon är ju inte direkt utvilad när hon väl ska upp igen.
Så jag hoppas verkligen att SHN kuren kan hjälpa oss med detta så att hon får in sina rutiner ordentligt och sover de tider som hon ska! Utan strul inför sömnen. De få dagar som hon får till det är hon en helt annan bebis! Jag gillar kontinuitet och när man vet vad som komma skall så för min del hade det varit väldigt skönt också (jag som är hemma på dagarna).

/Sömn2018
Storasyster född 20180303
Kur påbörjad 20180902
Lillebror född 20190826
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Läge att kura för bebis som kan somna själv?

Inlägg av mamaA »

Hej!
När jag ser ert schema får jag en förklaring till varför hon vaknar om nätterna, sömnpassen kommer i fel ordning, det längsta bör ligga mitt på dagen. Ni har det längsta sist vilket inte är optimalt och det ger fyra timmars vakentid inför natten vilket är för länge för henne att orka med egentligen, så lång vakentid brukar man inte ha förrän man går över till två lurar vid 8-9 månader.

Den där aktiviteten ställer ju till det i schemat ja :-k och en timmes vakentid på morgonen innan sov kommer att bli för kort när ni väl kurat och hon inte är lika trött längre.

Schemaförslag:

06.30 godmorgon frukost gröt el ersättning
08.15 sova 45(funkar om luren kan tas i vagn på väg till aktiviteten)
10.30 lunch (grönsakspure + fruktpure +ev ersättning)
11/11.15 sova 1,5
13.30 gröt/ersättning
14.45 sova 45
16.30 middag (grönsakspure + fruktpure + ev ersättning
17.30 Bad, skrattet till godnattet och kvällsslurk
18.30 sova natt

Det här schemat är baserat på att ni vill behålla aktiviteten, annars får man välja bort den om man vill ha en senare morgontid helt enkelt. Det är svårt med babyaktiviteter när man följer ett schema, speciellt när de har tre lurar men man får avgöra själv om det funkar el inte.

Jag tolkar det som att hon äter mest ersättning men lite puréer? Det behövs mycket riktig mat för att kunna sova gott så tipset är att ge pure först om det går och sedan lite fruktpuré och toppa sist med ersättning om det behövs.

Nappen bort är givet, annars funkar inte kuren, det går inte att gå in ibland och ramsa ibland :!:

Läs, läs,läs - boken och andras trådar här på forumet så du är bergsäker på vad du ska göra när du kurar! Lycka till och hör av dig med fler frågor!

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Sömn2018
Inlägg: 30
Blev medlem: ons 29 aug 2018, 19:30

Morgontimmen

Inlägg av Sömn2018 »

Hej!

Gjorde vår första SHN-natt som gick bra! Vaknat/gnytt lite då pch då men har fungerat direkt efter beskedet blivit givet igen! Har redan kunnat dra ihop ramsan med bekräftelseramsan vid några tillfällen! Det enda stället där jag kände en uns av osäkerhet var nu på morgonen! Min flicka vaknade kl 06.45 och var pigg och glad! Gjorde inga direkta ljud utan låg nöjd kvar i sin säng! Jag drog till en pang-ramsa på direkten men hon tittade lite bara och brydde sig inte så mycket mer! (Ser henne genom video-monitor) När hon fortf låg kvar och var glad när kl närmade sig 07.30 så gick jag inte och buffade lite (säkerligen sååååå fel) men visste inte riktigt hur jag skulle få henne att somna om innan ”GODMORGON!!) det slutade med att ögonen rullade lite och jag gick ut med ramsan! Hon somnade i samband med ramsan! Men hur ska jag egentligen göra? Vill ju verkligen inte fastna i buffträsket!
Vad gör jag hädanefter när samma sak händer? Ska jag inte göra något! Svårt när hon liksom inte är ledsen eller gör ljud!
Tacksam för hjälp så här inför natt 2!

Mvh:
Sömn2018
Storasyster född 20180303
Kur påbörjad 20180902
Lillebror född 20190826
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Morgontimmen

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Jag har sammanfogat dina trådar, var snäll och håll dig till en och samma tråd gällande ett och samma barn så vi har all historik på en och samma plats. GÅ också gärna in under "Kontrollpanel" högst upp och skriv in en signatur med barnets födelsedatum och startdatum för kuren. Lättare för oss som svarar då. :D :wink:

Så vad har du för schema nu? Är det riktigt KOLSVART i sovrummet (även om du går in kl. 12.00 mitt på dagen skall du inte kunna se handen framför dig)

Mitt tips inför natt 2 är att du skriver ut lathunden och sätter den på dörren. Se buffning som "kristilldelning" och buffa bara om hon måste LUGNAS inte sövas. Då skall ramsan göra jobbet, här skall man ha övat den (gärna på någon annan än barnet) så man kan ramsa i olika lägen, tonarter och olika svar. Man måste LYSSNA, vad är frågan? Därefter ger man svar i form av ramsan. Det skall vara en ramsdiskussion eller en dialog. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Sömn2018
Inlägg: 30
Blev medlem: ons 29 aug 2018, 19:30

Re: Morgontimmen

Inlägg av Sömn2018 »

Hej!

Oj förlåt! Är ny på forumet så visste inte!

Eftersom aktiviteten slutar kl 10 och hon oftast är väldigt trött efteråt så kan detta nog vara passande istället för det andra alternativet där hon skulle gå upp kl 06.30 och därefter sova innan aktiviteten 08.15.
Så här blev vårt schema i slutändan vilket känns betydligt bättre än det andra!

08.00 GODMORGON!
08.30-09.00 Gröt och fruktpure
10.00-10.45 Sova (vagn)
11.30-12.00 Lunch (grönsakspure+fruktpure+ev ersättning)
Sova (1,5 timme)
14.30-15.00 ersättning
16.30-17.15 sova
17.30-18.00 middag (grönsakspure+fruktpure+ev.ersättning)
19.00-20.00 bad, bus, lek nattslurk
20.00 GODNATT!

Allt går som smort på nätterna! Verkligen inga konstigheter! Inatt vaknade hon en gång vid 00-tiden. Somnade om efter 2 ramsor! Vaknade till vid 06.30, fick en pangramsa och jag satte på Mozart högt! Sov därefter 07.50. Låg och pratade lite innan det blev godmorgon kl 08.00.
Problemet återstår på den långa dagsvilan. Hon somnar direkt efter ramsan i princip! Sover gott i 30 min (igår) till 45 min (idag). Därefter känns det omöjligt att få henne att somna om,vilket gör henne arg till slut! Hon kan ligga ner med huvudet men gråter! Jag avvaktar för att inte överdriva ramsandet! Ibland ser det ut som att hon är på väg , drar en bekräftelseramsa men blir arg istället! Till slut har hela stunden gått och jag får ta upp henne vid ett lugnt tillfälle! Så synd för jag märker att hon fortf är trött! Vad gör jag för fel? Tycker jag har läst och läst men kan inte riktigt se felet! Kan ni snälla guida mig lite? Ge lite tips kanske?
Storasyster född 20180303
Kur påbörjad 20180902
Lillebror född 20190826
Sömn2018
Inlägg: 30
Blev medlem: ons 29 aug 2018, 19:30

Re: Morgontimmen

Inlägg av Sömn2018 »

Glömde skriva att vi verkligen har kolsvart i hennes sovrum. Ordnade i ordning det inför påbörjas av kurandet!
Storasyster född 20180303
Kur påbörjad 20180902
Lillebror född 20190826
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Morgontimmen

Inlägg av TorsMamma »

hej, det har gått 4 dagar sen kuren började, hur går den långa luren mitt på dagen nu? Målet är ju att få ramsan och ta, här är det en dialog. Blir hon arg så får man tyvärr i början bara stå på sig, för ramsan skall ha sista ordet med bekräftelsen. Sätt gärna på höga husljud eller så, då har hon något annat att lyssna på än sitt eget klagande.
Det största felet de flesta gör med långluren är att man har FÖR tyst när de vaknar i skarven och då undrar de om någon håller vakt. :wink:

Jag hade TV på med ganska hög volym och sov själv på soffan under långluren. :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Sömn2018
Inlägg: 30
Blev medlem: ons 29 aug 2018, 19:30

Re: Morgontimmen

Inlägg av Sömn2018 »

Hej igen!

Dagslurarna är fortfarande vår utmaning! Vår dotter vaknar nästintill ALLTID efter en halvtimme! Jag har henne på video-monitor och har legat och tittat på den sedan vi började kura för att kunna ge en pangramsa direkt när hon börjar vakna till! Efter det sätter jag på Mozart högt!ä som hon verkar gilla. Går och nynnar, visslar och tömmer diskmaskin! Det fungerar ibland men över lag så fungerar det INTE :( hon somnar i alla fall inte om! Under den långa vilan så blir hon oftast tjurig till slut eftersom hon inte vill ligga kvar i sängen till slut.
Hon somnar som sagt utan några problem så schemat verkar ha satt sig rätt bra nu men skulle bara vilja få henne att åtminstone somna 5 min innan det är dax för att vakna! Jag hinner ju aldrig göra ”godmorgon” för henne på dagen utan hon ligger oftast vaken när vilostunden är över!
Är det bara att kämpa på tills det sitter? Nätterna går kanon pch hon somnar gott inför alla sovstunder! Det är bara det här med uppvaken under vilan som återstår nu!

/Sanna
Storasyster född 20180303
Kur påbörjad 20180902
Lillebror född 20190826
Sömn2018
Inlägg: 30
Blev medlem: ons 29 aug 2018, 19:30

Re: Morgontimmen

Inlägg av Sömn2018 »

Det jag framförallt känner mig osäker på är när hon vaknar men inte säger så mycket, men somnar dock inte om trots massa husljud! Ska jag bara låta henne ligga tills hon blir tjurig och först då ramsa eller hur går jag tillväga?

/Sömn2018
Storasyster född 20180303
Kur påbörjad 20180902
Lillebror född 20190826
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Morgontimmen

Inlägg av TorsMamma »

Hej, jag tänker som så att de "förhållandena" man har när man somnar är de man vill ha om man behöver somna om, hänger du med?

Så somnar jag till Mozart vill jag att Mozart är på om jag "skarvar" i sömnen och skall somna om. :wink: Detta är inte heller ovanligt att man lever runt och för väsen när de skall sova och när det blir tyst vaknar de! :o

Så därför hade jag vår TV på HELA luren med bra volym så skarvade sonen var det samma "ljudmatta" i huset hela tiden. Vad tror du om detta?
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Sömn2018
Inlägg: 30
Blev medlem: ons 29 aug 2018, 19:30

Re: Morgontimmen

Inlägg av Sömn2018 »

Hej igen!

Nu har det gått över en månad sedan vi kurade och allt har gått så himla bra till slut efter alla era goda råd! Nätterna har det sovits på och dagarna har vi fått jobba lite på! Sista dagsvilan har varit den kämpigaste då hon verkligen hade svårt att komma till ro! Det tog väldigt lång tid vilket resulterade i att hon fick 20 min sömn efter allt stökande. Så vi ändrade till enbart 20 min sömn i schemat och då gick det bättre!
Det har dock börjat strula återigen och nu sover hon inget alls ibland! Från vilken ålder är det man kan ta bort den helt? Hon blir 8 månader den 3/10.

Det stora problemet vi har nu är att vår loppa har börjat vakna tidigare och tidigare på morgonen! Orimligt tidigt! Enligt schemat så sover hon 20-08, vilket oftast fungerat, med några undantag på en halvtimme. Men eftersom hon varit nöjd så har hon fått ligga tills kl ringer 08 innan jag går in. men nu de senaste dagarna har hon vaknat mellan 05.30-06.00! Oftast när sambon gör sig i ordning för jobbet! Hon ligger först och gnyr lite men verkar sova (har gett pangramsa + Mozart, men verkar inte riktigt gå in), sen börjar hon röra sig och låta mer och blir emellanåt ledsen. Hon har lärt sig att ställa sig i sin säng vilket är superskoj och det slutar nästan alltid med att hon gör detta! Hon står så tills hon blir förbannad och då har jag gått in och lagt henne tillrätta (under tystnad) och ramsat mig ut! Ibland har hon somnat om men även här så ställer hon sig oftast upp direkt igen!
Jag vill inte gå in för ofta så att det blir för mycket trafik samtidigt som jag känner att det är den enda chansen till att hon kommer till ro! Ska jag bara låta henne varan ståendes och enbart ramsa tills hon själv sätter/lägger sig igen eller vad ska jag göra?
Jag känner inte att jag vill ändra schemat då det passar vårt liv perfekt och det har fungerat alldeles utmärkt tills nu men jag vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga!

Det är helt mörklagt i rummet, på dagarna kryper hon och ställer sig mest hela tiden, vi är ute och hon får krypa runt i gräs m.m! Hon ”hjälper” mig med hushållssysslor som görs på golvet, äter som en häst! Hon håller på att få tänder och är lite mer ”klängig” än vad hon har varit innan så antagligen 8-mån fas!
Jag känner att jag behöver lite stöd i hur jag ska göra för att eliminera de tidiga uppvaken? Hur jag ska gå tillväga när hon ställer sig upp! Få henne att lyssna till ramsan vid de tidiga uppvaken!

I skrivande stund så har hon somnat om igen efter att jag gick in och la tillrätta samt solfjädrade en stund (för första gången sedan kuren). Glömde stänga av Mozart som jag skruvade ner när hon slutade gny utan bara sänkte och nu vågar jag inte stänga av för att jag inte vill att hon ska vakna igen. Fel antagligen men efter allt jobb så vill man bara att hon ska fortsätta sova!

Oj det blev ett långt inlägg men behöver era goda råd så att vår loppa, samt jag får sova natten ut igen.

/sömn2018
Storasyster född 20180303
Kur påbörjad 20180902
Lillebror född 20190826
Sömn2018
Inlägg: 30
Blev medlem: ons 29 aug 2018, 19:30

Re: Morgontimmen

Inlägg av Sömn2018 »

08.00 GODMORGON!
08.30-09.00 Gröt och fruktpure + smörgås
10.00-10.45 Sova
12.00-12.30 Lunch (mat+fruktpure)
13.00-14.30 Sova (1,5 timme)
15.00-15.30 (ersättning/mellanmål)
17.00 17.20 sova (somnar inte innan kl 17 om jag så lägger henne kl 16.30 som egentligen var tanken)
18.00-18.30 middag (mat+fruktpure)
19.00-20.00 bad, bus, lek + nattslurk
20.00 GODNATT!

Så här ser det nuvarande schemat ut förresten! Gjorde lite småändringar med mattiderna efter kuren!
Storasyster född 20180303
Kur påbörjad 20180902
Lillebror född 20190826
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Morgontimmen

Inlägg av Tin »

Hej,
du kan absolut ga over till 2 lurar om den dar sista luren inte fungerar. De var superknepiga i vart hus sa vi korde 12 h natt, en 45 min morgon lur och en 2 timmars langlur vid 8 manader. Du far flytta runt lurarna lite sa de ligger bra utspridda under dagen, lagg langluren lite senare. Sista vaken passet borde vara typ 4 timmar langt.

Tidiga uppvak kan halla i sig lange, klara besked med en pangramsa, ev Moart pa (precis som ni gor) och inget mer ar rekommendationen. Dvs inga andra verktyg. Pangramsa stark, rejal, vid forsta pip), ev Mozart och Ingenting.
Budskapet skall vara att om natten hander ingenting, sa borjar det springas, vasnas, ramsas massor sa ar det klart att liten tror att morgonen har kommit. Kan liten lagga sig ner sjalv nar hon star och haller i spjalsangen? Om inte, trana pa det pa dagtid forst sa du vet att hon kan.

En annan fundering kan ju vara att lagga hela schemat lite tidigare? Dvs morgon 7 och laggdax 19. De flesta sakra sovare har faktiskt scheman v\som stracker sig 7-19 eller tom 6:30 - 19:30. Fundera, kann efter. Men 5:30 ar pa tok for tidigt, da ar det natt - punkt slut! ;)

Sen ar det ju sa att vid 8 manaders sa kommer 8 manaders angesten som ett brev pa posten, las pa om det pa forumet dvs sok pa 8 manders angest sa kommer du fa massor med mer information och sakert ett tips eller tva om tidiga morgnar eftersom tidiga mornar hor till symptomen.

Sa pa med attitydmossan, klar det skall sovas.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"