Morgontimmen

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Sömn2018
Inlägg: 30
Blev medlem: ons 29 aug 2018, 19:30

Re: Morgontimmen

Inlägg av Sömn2018 »

Tack snälla för den härliga peppen :)

Ja 07.30-19-30 kan tänkas! Det är mest för att pappan i huset sällan är hemma förrän kl 18 och han vill gärna få lite tid med lilla loppan också!

På dagarna kan hon sätta sig ner igen konstigt nog eller så är det kanske att hon tappar balansen och sätter sig på rumpan så är faktiskt lite osäker där! För nere är hon emellanåt i alla fall! Men i sängen så står hon upp en bra stund och blir därefter ledsen antingen av tristess eller för att hon inte vågar sätta sig. Just i skrivande stund såg jag att hon stod mot vår fotpall och när hon ville ner så slängde hon sig ner till kryp position så rädd är hon inte i alla fall :D

Men jag ska absolut vara lite mer bestämd och INTE gå in! Pangramsa och ev. Mozart it is!
DET ÄR NATT LILLA LOPPAN!!!

Har läst en del kring 8 mån ångesten men ska absolut studera vidare!

Tack för er grymt bra feedback när man behöver den som mest!

/Sömn2018
Storasyster född 20180303
Kur påbörjad 20180902
Lillebror född 20190826
Avocado14
Inlägg: 135
Blev medlem: tis 09 dec 2014, 10:29

Re: Morgontimmen

Inlägg av Avocado14 »

Hej!
Jag vill också tipsa dig, om hur det var för oss när vår äldste började ställa sig upp i sängen... Vi märkte att han hade lärt sig att ställa sig men faktiskt inte KUNDE sätta sig! Hihi. Så vi fick öva, öva massor på att sätta sig. Och så fort han hade lärt sig det (tror faktiskt att det var min man som la majskrokar på "golvet" i spjälsängen) så hade han också lärt sig att sätta sig/lägga sig igen när han hörde ramsan. Så du kan ju kolla om det eventuellt är så.
Jag vill också rekommendera tiden 19-07 för natten - kanske passar bra att byta till detta nu vid sommartidsomställningen? Kommer att passa bra i längden när det blir jobb/förskola etc. Tidiga morgnar har för oss också varit problem med båda våra SHN-sovare. Ibland betyder det att man ska skära ner på sömntiden. Jag tror att ta bort em-luren kan vara bra för er. Man måste bara stå på sig vad det gäller de tidiga morgnarna, det är jobbigt men absolut så värt det. Det gäller att hitta ett sätt som funkar för just ert barn. Med vår äldste funkade det att ramsa - han tystnade - protesterade igen efter 10 min - ramsa=tyst etc, vi fick hålla på så från när han nu vaknade helt tills väckningsdags. Efter några dagar gav det sig och han somnade om eller vaknade inte lika tidigt. Med vår nr 2 var det bara EN Pangramsa som funkade och att vi sen inte sa NÅGOT mer. Då kunde han protestera ett tag men fler ramsor gjorde det bara värre. Nästa dag sov han som vanligt igen... :D
Mamma till O, född 2014-09-05
Kur startad 2015-03-13
Och lille M, född 2016-08-19
Kur startad 2017-03-04
Och L, född 2018-05-24
Kur startad 2018-11-02
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Morgontimmen

Inlägg av TorsMamma »

:thumbsup: :heart: :mrgreen:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Sömn2018
Inlägg: 30
Blev medlem: ons 29 aug 2018, 19:30

Re: Morgontimmen

Inlägg av Sömn2018 »

Heeeej 🤗

Har precis gått igenom en kanon kurning av vår lille son på 5 månader! Han sover hela nätter och dagslurarna börjar falla på plats också! Men så klart ska något annat börja kärva då 🙈 dottern som kurades när hon var 6 månader har varit som en klocka både nattetid och dagtid (förutom några färre fnurror). Men nu månaden innan hon fyller 2 år så har hon nu två dagar i rad inte sovit på dagarna! Hon sover vanligtvis mellan 12-13.30. Nu sitter hon glatt i sängen och snackar hela sovstunden... inga sura miner eller liknande men ingen sömn! Hon är absolut inte redo att skippa sömnen alls än för framåt eftermiddagen blir hon sömnig och därför också grinig! Men vad ska jag göra? Hon verkar liksom inte trött och hon begär inte att komma upp utan är hur glad som helst men vill inte sova bara...
Mvh:
Sömn2018
Storasyster född 20180303
Kur påbörjad 20180902
Lillebror född 20190826
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Morgontimmen

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Ja lite som du säger, vi kan ju inte sova ÅT våra barn. Det ena är att det är dags att dra ner till MAX 45 min lur om du har 12 tim natt. Försöka trötta ut henne lite mera på förmiddagen är nog också bra. Se till att ni är ute och att hon verkligen GÅR och Springer ute i minst 1 tim på fm.

När du sen lägger så se till att ni har det KOLSVART så blir det lättare att somna. Jag personligen tycker inte att ha 1,5 tim "vila" är helt fel heller. Så för min del hade jag lagt henne i detta kolsvarta rum och om/när hon somnar klocka de där 45 min och väcka inom "lurtiden" så klart.

Det är inte helt ovanligt att när de fyllt 2-3 år att de ibland inte sover eller ibland bara "vilar" men oavsett behåll vilan en bra stund! :)
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Sömn2018
Inlägg: 30
Blev medlem: ons 29 aug 2018, 19:30

Re: Morgontimmen

Inlägg av Sömn2018 »

Ok men då drar vi först och främst ner sömnen till 45 min om hon nu somnar. Om inte så godtar jag att hon vilar i alla fall! För hur som helst så är hon ju glad och nöjd där i sin säng! Hon var ju gaaalet trött nu efter middagen och rätt gnällig men slocknade lika snabbt som hon la huvudet på kudden i princip! Men hoppas på att hon ska sova 45 min i alla fall för tror det gör att hon orkar kvällen bättre! Så kollar över mörkläggningen (har inte kontrollerat på länge om det är helt beckmörkt där inne på dagen då hon sovit gott som det varit!

Tack återigen för påminnelser och tips 😊👍

O
Storasyster född 20180303
Kur påbörjad 20180902
Lillebror född 20190826
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"