Gråt vid läggning till dagslurar

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Domismamma
Inlägg: 8
Blev medlem: tor 30 aug 2018, 17:53

Gråt vid läggning till dagslurar

Inlägg av Domismamma »

Hej!

Vår lilla son, nu 7,5 månader, kurades för ganska exakt två månader sen. Efter månader av riktigt dåliga nätter och dagslurar som innefattade hejvilt dansande och sjungande för att få honom att sova läste både jag och min man SHN-boken och startade kuren. Nätterna gick som en dans och redan andra natten sov vår lilla nästan 12h utan ingripande. Också dagslurarna fungerade ok ganska snabbt, med undantag för läggningarna. Vid så gott som varje lur fick vi kämpa i 15-30 minuter innan han somnade. Det kändes rimligt första veckan, andra veckan, tredje veckan... men nu efter två månader börjar det kännas riktigt jobbigt. Han blir fortfarande alldeles ifrån sig varje gång vi lägger honom på dagen. På kvällarna är det inga problem.

Jag har läst alla trådar jag hittat om dylika problem, men känner mig ändå uppgiven. Vi har attityden, vi har schemat klistrat på näsan, vi har social delaktighet, utomhusvistelse, mörkläggning... Vi har både provat att ramsa lite oftare och att backa och ge honom utrymme att klara det utan oss. Vi har solfjädrat endast vid kris, men nu senaste veckan har vi börjat buffa eftersom solfjädern slutat fungera (ja, jag vet att vi inte borde buffa men mitt hjärta fixar inte gråten flera gånger per dag varje dag och med buff somnar han). I början hade vi nog för mycket sömn på schemat, men i takt med att han blivit mera utvilad (och äldre förstås) har vi justerat tiderna och antalet lurar. Just nu har vi inte ett typiskt schema för hans ålder, men ett som verkar ge honom den sömn han behöver. Så här ser det ut:

7:00 Väckning (han vaknar nästan alltid lite efter 6 och underhåller sig själv i c 30 minuter varefter han blir ledsen och börjar ropa
på oss. Vi brukar ta upp honom nån gång 6:45-7:00)
7:15 Frukost (gröt, ersättning, frukt)
9:00-10:30 Förmiddagslur
10:45 Lunch (mat, ersättning)
13:15 Mellis (frukt, ersättning)
13:30-15:00 Eftermiddagslur
16:15 Middag (mat, ersättning)
18:30 Nattslurk (välling)
19:00 Läggning

Han är oftast glad att dyka ner i sängen på kvällen och somnar alltid en stund efter ramsan. Ibland vaknar han på natten och somnar genast om med upplysningsramsa. Vi är naturligtvis rädda att den goda nattsömnen ska gå förlorad i och med buffandet, men mest av allt vill vi bara att han äntligen ska somna utan att bli så fruktansvärt ledsen. Ja, det bör säkert sägas att vi ganska snabbt slutade med skrattet till gonattet eftersom det faktiskt gjorde vår lilla mera ledsen än glad. Han liksom anade oråd då vi ställde till med skrattfesten och började ofta gråta redan innan vi kom in i sovrummet. Vi busar och skrattar mycket annars så vi tänkte att en jämnglad stämning funkar bäst hos oss och det löste faktiskt kvällsgråten.Men på dagarna är han alltså fortfarande riktigt ledsen då det ska sovas. Kan nån hjälpa oss? :roll:
Son född 14.1.2018
Domismamma
Inlägg: 8
Blev medlem: tor 30 aug 2018, 17:53

Gråt vid läggning till dagslurar

Inlägg av Domismamma »

Hej!

Vår lilla son, nu 7,5 månader gammal, kurades för två månader sedan. Efter månader av hejvilt dansande och sjungande då han skulle sövas och uppvak flera gånger i timmen hela natten lång tog vi tag i saken och läste SHN-boken och kom igång med kuren. Som för så många andra häpnades vi över hur snabbt den goda sömnen kom. Redan andra natten sov vår son nästan 12h utan annat ingripande än ramsa. Också under dagslurarna sov han gott - när han väl somnade. Läggningarna fungerade nämligen inte alls lika bra på dagarna som på kvällen. Och så har det fortsatt. Det kändes ok första veckan, andra veckan, tredje veckan. Vi hade siktet på målet och jobbade ständigt på attityden. Men nu två månader senare då läggningarna fortfarande är en 15-30 minuters kamp och gråt börjar det kännas tungt och tvivlet har smugit sig på. Ska det nånsin bli bättre?

Jag har lusläst trådarna här i forumet som handlar om dylika problem och jag läser regelbundet SHN-boken för att upprätthålla attityden. Vi har försökt ramsa oftare och ge mera utrymme. Vi har mörklagt, schemat klistrat på näsan, attityden, och ramsor i olika tonlägen. Vi har social delaktighet och utetid varje dag. Men ingenting gör läggningarna lättare. På kvällen däremot är han glad som en lärka och dyker ner i sängen då det är läggdags. Vaknar han på natten tar han emot ramsan och somnar om. I början hade vi antagligen för mycket sömn på schemat, men i takt med att han blivit mer utvilad (och äldre förstås) har vi justerat tiderna och antalet lurar. Vi har inte ett "typiskt" schema eftersom han verkar behöva en lite längre lur både på morgonen och eftermiddagen, men det ser ut så här:

7:00 Väckning (han vaknar nästan alltid där efter 6 och brukar orka underhålla sig själv 30 minuter. Vi brukar ta upp honom nångång 6:45-7:00 då han börjar ropa på oss argt)
7:15 Frukost (gröt, ersättning, frukt)
9:00-10:30 Förmiddagslur
10:45 Lunch (mat, ersättning)
13:15 Mellis (frukt, ersättning)
13:30-15:00 Eftermiddagslur
16:15 Middag (mat, ersättning)
18:30 Nattslurk (välling)
19:00 Läggning

Ja, det ska väl sägas att vi inte kör skrattet till gonattet längre eftersom vår lilla ganska snabbt blev misstänksam då vi ställde till med kalas inför läggningarna (speciellt på dagen). Det ledde till att han rätt ofta började gråta redan innan vi kom in i sovrummet. Istället har vi mycket skratt och skoj under dagen och jag försöker se till att det är en god stämning alltid då det närmar sig läggdags.

Har någon tips och trix? Jag fixar helt enkelt inte gråten längre. Vi har vid krissituationer solfjädrat (mycket sparsamt) men det har slutat lugna honom så de senaste två veckorna har vi börjat buffa honom lugn. Ofta somnar han på det (ja, vi vet att vi inte borde men nånstans kom gränsen emot för hur mycket gråt vi fixar). Vi är förstås rädda för att den goda nattsömnen ska förstöras, men mest av allt vill ju bara att han ska få somna lika glatt på dagarna som till natten.

Tack för pepp och stöd!
Son född 14.1.2018
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Gråt vid läggning till dagslurar

Inlägg av mamaA »

Hej!

Det är en anledning till att vi rekommenderar de schema vi gör - de är beprövade och funkar för de flesta. Gör de inte det hjälper vi till att hitta en annan lösning. Ert schema funkar inte alls av vad jag läser, det är på tok för mycket sömn vilket gör att han vaknar för tidigt på morgonen, skriker er till sig till slut och dagslurarna - ja om han hade sovit 1,5 timme på fm luren så lär chansen inte vara så stor att han sover 1,5 timme på nästa lur för han har redan sovit så mycket. Vi rekommenderar en långlur mitt på dagen just för att det är den man har kvar längst och tar bort sist. Man har 3 lurar till 8-9 månader, det är för lite med två innan dess även om de är långa. Nu är han ju så pass nära 8 månader ändå så frågan är om det inte är bäst att sätta honom på ett 2-lurarsschema just för han ska slippa byta om en månad igen. Antingen kör ni alltså 12-45-1,5-20 eller 12-45 1,5.

Skratten till godnattet är extra viktigt i det här fallet skulle jag säga, man behöver ju inte överdriva men att ha naturligt roligt tillsammans genom att kittlas, flyga flygplan, leka tittut etc. Det här får ju ses som en omkurning dagtid i alla fall om nätterna fortsätter att fungera bra. Ramsan ska jobba och jag hade använt husljud mycket. Det handlar om att göra sig själv upptagen och inte överkoncentrera på honom. Jag hade som vana att om min lille vaknade under lurarna så började jag slamra med diskmaskinen utanför hans rum och satte sen igång den, andra dammsugar, har radio på etc. Att ramsa oftare är inte lösningen utan snarare sparsamt, det är så man får ramsan att ta. Lyssna på honom, är han ledsen eller arg? Är det ilska måste han få det ur sig först innan han kan lyssna på ramsan, därav längre pauser emellan.

Gör ett nytt schemaförslag, så bollar vi lite tankar och hittar en vinnare :wink: . Det löser sig men ni måste backa några steg bakåt och göra mindre, inte mer.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Domismamma
Inlägg: 8
Blev medlem: tor 30 aug 2018, 17:53

Re: Gråt vid läggning till dagslurar

Inlägg av Domismamma »

Hej och tack för svar!

Vi har provat olika scheman (också mera standard då i början). Vår lilla är så fruktansvärt morgontrött och har svårt att orka ända till dagsluren (som oftast blir 13:15) med bara en 45. Speciellt då han vaknar tidigt så därför prövade vi med en längre lur också på morgonen som vi hade tänkt korta av vid 8 månader till 45. Vi har en återkommande aktivitet varje vecka 12-13:30-ish så därför har vi envisats med att lägga långluren först vid 13:30 redan från början så att den inte behöver justeras då han blir äldre. På eftermiddagen/kvällen orkar han för det mesta riktigt bra i fyra timmar. Han får ett uppsving i energi då pappa kommer hem vid 16:30 :). Nåväl, vi tar emot alla förslag nu så vad tror du om följande schema:

7:00 Väckning
7:15 Frukost
9:15-10:00 Förmiddagslur
10:30 Lunch
13:15 Mellis
13:15-14:45 Eftermiddagslur
16:15 Middag
18:30 Nattslurk
19:00 Läggning

Är det förresten för länge mellan middagen och nattslurken? Vi har funderat om han vaknar för att han helt enkelt blir hungrig. Han slukar gröt och ersättning där vid 7:15. Hur skulle man isf på ett bra sätt kunna lägga om måltiderna lite? Jag funderade på att senarelägga middagen lite. Planen är ju att han ska äta middag tillsammans med oss småningom och inte strax innan oss som han gör nu, men jag tror inte han orkar ända till 17 som det ofta blir.

Jag brukar syssla en del med husljud och köket ligger lägligt alldeles intill hans sovrum så diskande har varit bra för mig själv. Idag lade jag på en tom diskmaskin till morgonluren.. :)
Son född 14.1.2018
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Gråt vid läggning till dagslurar

Inlägg av TorsMamma »

Hej och välkommen! :D

Så om man petar lite i schemat med just maten, för som du själv säger så är han nog mera hungrig. Vi brukar rekommendera att man har en tallrik med "barnmat" och sen plockmat han kan pilla med samtidigt. Det är bara att lasta in, titta inte på vad rekommendationerna är. :wink:

Så jag skulle lägga in en "andra frukost" i denna ålder!

7:00 Väckning och välling
8:00 Andra frukost med mamma, gröt, smörgås, plockmat, leverpastej osv..
9:15-10:00 Förmiddagslur
11:30 Lunch
13:15 Påfyllning med banan precis innan lur om så behövs.
13:15-14:45 Eftermiddagslur
17:30 Middag med familjen
18:30 Nattslurk (detta är påfyllning av det man inte fått i sig under dagen) Kan komma så tätt som 1 timme efter middag utan problem.
19:00 Skratt till gonatt - Läggning

Tänk på att göra läggningarna KORTA! SKrattet är roligt utanför rummet, in i rummet efter 15-20 min gärna fort som flygplan (rummet är mörklagt och klart, dag som natt är mitt tips KOLSVART) POFF ner i sängen, ut med den gladaste och hurtigaste av ramsor X4. På med husljud! Då hinner oftast de flesta aldrig ens reagera med att hinna bli ledsna. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Domismamma
Inlägg: 8
Blev medlem: tor 30 aug 2018, 17:53

Re: Gråt vid läggning till dagslurar

Inlägg av Domismamma »

Tack, tack, tack! :) Vi ska se över vårt schema och ändra på måltidsrytmen. Jag har i allafall fått lite ny energi att dagskura vår lilla. Även om det känts som om vi verkligen gjort allt vi kan så fanns det ju bevisligen en del att fila på. Vi tar era råd och förslag och tutar och kör med målet i sikte!
Son född 14.1.2018
Domismamma
Inlägg: 8
Blev medlem: tor 30 aug 2018, 17:53

Re: Gråt vid läggning till dagslurar

Inlägg av Domismamma »

En liten uppdatering efter en vecka med nya schemat.

Första dagen hade vi riktig nybörjartur. Vår lilla gillade den nya rytmen med måltiderna (vi tog TorsMammas förslag på schema med lite modifikation) och somnade rätt bra vid båda lurarna första dagen. Jag hade förberett diskmaskinen så att jag bara kunde knäppa på den direkt efter läggningen och i diskhon hade jag lämnat lite disk att pyssla med som husljud. Jag hade preppat mig själv med att det främst var jag som skulle behöva en liten minikur genom att backa och ge mera förtroende och utrymme åt den lilla att klara insomningen själv.

Men sen kom dag 2. Jag gjorde på precis samma sätt som dagen innan, men nu var den lilla alldeles ifrån sig igen vid läggningen. Jag intalade mig att han testade mig om det nya schemat faktiskt stämde så jag stålsatte mig och jobbade på än mera med husljud, men han skrek bara upp sig mer och mer. Jag påminde en gång, men utan resultat. Jag påminde igen (högre och mera bestämt) efter några minuter, men utan resultat. Sen gick jag in och solfjädrade honom lugn, ramsade och gick ut. Då somnade han. Efter 45 fick jag ställa till världens kalas för att få honom väckt. Vid eftermiddagsluren somnade han lite bättre, men vaknade efter 45 minuter och var igen alldeles hysterisk. Gick liksom från 0-100 på tre sekunder. Min ramsa gjorde honom inte alls lugnare. Men inte heller solfjädern. Jag stod säkert 10 minuter utan att han lugnade sig alls. Till sist ramsade jag ändå och gick ut för att efter en stund rusa glatt in i rummet som om allt skulle vara precis i sin ordning och tog upp honom. Vid det laget hade han alltså gråtit i närmare en halvtimme. På kvällen somnade han glatt som vanligt.

Dag tre var det ännu värre och under veckan har han bara sovit en gång utan att vakna efter 45 på eftermiddagen. Han har också fortsatt vakna tidigt de flesta morgnar (en morgon sov han till 7).

Vad gör jag/vi för fel? :(
Son född 14.1.2018
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Gråt vid läggning till dagslurar

Inlägg av TorsMamma »

Hej, jag måste då få fråga, vad är "modifikationen"? :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Gråt vid läggning till dagslurar

Inlägg av TorsMamma »

Läs gärna extra under våra favorittrådar, dels om skriv vid läggning men även om 8-mån ångesten. Har du Barnaboken, läs där om 8-mån ångesten också. :wink:

https://www.annawahlgren.com/forum/view ... =7&t=20621
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Domismamma
Inlägg: 8
Blev medlem: tor 30 aug 2018, 17:53

Re: Gråt vid läggning till dagslurar

Inlägg av Domismamma »

Vårt schema ser ut så:

7:00 Väckning och välling
8:00 Andra frukost
9:15-10:00 Förmiddagslur
11:30 Lunch
13:00 Frukt (du föreslog 13:15 men jag antar att du menade c 13 eftersom han ska läggas 13:15)
13:15-14:45 Eftermiddagslur
17:00 Middag (du föreslog 17:30, men eftersom vi själva gärna äter vid 17 så bestämde vi så)
18:30 Nattslurk
19:00 Läggning

Vi har barnaboken och har läst om 8-månaders ångesten. Vår lilla är väldigt famnig just nu och verkar mera ängslig än tidigare (han har blivit blygare och börjar gråta om folk rör vid honom plötsligt, plötsligt rädd för dammsugare etc.) så vi anar att det är nåt sånt på g. Men problemen med läggningarna har vi haft sedan kurens början...
Son född 14.1.2018
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Gråt vid läggning till dagslurar

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Grejen är den att med 8-mån ångesten så brukar inte saker bli "lättare" om man säger, utan här är det viktigt att man står stabilt och ger tydliga stabila och lugna besked.

Se till att han kryper massor dagtid, förlägg så mycket sysslor du kan till golvet så han kan vara med, jag skar alla grönsaker m.m. på golvet denna tiden. Var ute minst 1 tim fm och 1 tim em men då gärna i skogen utan massa människor. Vid just denna tiden behöver de mycket fysisk aktivitet men inte social aktivitet som du säkert märker. Men Social DELAKITGHET är desto viktigare.
Glöm inte ösa på med maten, läs på forum om 8-mån ångesten extra är mitt tips. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Domismamma
Inlägg: 8
Blev medlem: tor 30 aug 2018, 17:53

Re: Gråt vid läggning till dagslurar

Inlägg av Domismamma »

Tack för input!

Vi går framåt och sen bakåt igen. Vissa dagar funkar nåt bättre, men något annat sämre. :) Det nya schemat börjar sitta bra och lurarna går för det mesta ok. Vi har fortsatt med diskljud och så låter jag stå radion på för det mesta i köket så att det är som ett tryggt brus alltid: Jag blir lite nipprig av den själv, men vad gör man inte.

Ny (8-mån ångestsymptom) kris är just nu att han några nätter vaknat vid 5 och vägrat somna om. Ända sedan kuren har han vaknat en gång nästan varje natt under vargtimmen, men alltid tagit emot ramsan och somnat om (före 6 alltså). Men nu tar han inte ramsan alls och skriker upp sig riktigt rejält.

Vi skulle gärna vara ute i skog och mark, men vi bor i centrum och måste ta oss rätt långt för att komma bort från betongen och människorna. Men vi är ute i parker så mycket vi kan. Då vi är inne har vi mycket lek och bus och gåträning så att lillkillen är trött då det börjar bli dags för lur.

Nåväl, vi får kraft av att läsa i trådarna och fortsätter arbetet!
Son född 14.1.2018
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Gråt vid läggning till dagslurar

Inlägg av TorsMamma »

Hej, låter bra. Ser gärna att han har ål och krypträning på programmet också. Detta har med hjärnans utveckling och göra samt samsynens utveckling. Gåträning är inte viktigt. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Domismamma
Inlägg: 8
Blev medlem: tor 30 aug 2018, 17:53

Re: Gråt vid läggning till dagslurar

Inlägg av Domismamma »

Ja, lek och bus innefattar krypträning. Vi har gåträning för att han redan kan gå med stöd och gärna gör det. :)
Son född 14.1.2018
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"