4 månaders hjälp!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Hondarn
Inlägg: 4
Blev medlem: mån 20 aug 2018, 16:31

4 månaders hjälp!

Inlägg av Hondarn »

Hej

Blir galen på att inte förstå vad det är som gör att min son sover så oroligt?
Han har/har haft problem med magen och vaknade ofta med gnäll och prutt, han kunde inte bajsa själv men efter att ha fått forlax junior så fungerar det bättre!

Dock så sover han inte hela nätter och vaknar ca 7-10 ggr/natt! Han sov 7 timmar utan uppvak för 2 nätter sedan - halleluja! Men varför vet jag inte? Men det betyder ju att han kan...
Han får mat efter 7 timmar på natten för då är han hungrig och han vägrar somna om.
Vi har haft en tydlig rutin sedan han var runt 2 månader.
Vid kl 19 pyjamas, nattblöja, socialt, mat i mörker sedan läggs han vaken i sin säng och han somnar av sig själv.
När han vaknar på natten tar jag aldrig upp honom utan det räcker med att jag vänder honom på sidan och lägger snutte bredvid så somnar han om.
Har även testat att lägga på mage eftersom vi har larm men det gör ingen skillnad.
Ibland krävs napp även om han har somnat utan denna vid läggning.

Han äter bra under dagarna (även om det är lite strul vid flaskan för tillfället) och äter Pepticate.
Han snittar 4 timmars sömn under dagen.
Han sover ungefär vid samma tider eftersom jag har hållt mig till mat runt 8-12-16-20.

Han somnar även bra själv när han läggs i vagnen utan att behöva vagna eller något.
Vad ska jag göra?
Vad fattas här?
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: 4 månaders hjälp!

Inlägg av TorsMamma »

Hej och välkommen!

Så det ena vi rekommenderar när barn har lätt att bli förstoppade är Sempers magdroppar och linfröslem i ersättningen. Detta för magen.

Sen är han 4 mån och då brukar det behövas MER MAT! Du borde nog fundera på att införa lite smakisar, kanske även ge ersättning var 3,5 tim med en kvälsslurk innan natten så du fyller på lite extra. Man kan även ha i en liten skvätt olja i ersättningen både för mättnad och magen.

Hur ser sömnen ut dagtid? Schema? En 4 mån rekommenderar vi 12+45+2+45 schema. Sover man för mycket på dagen så har man ju ingen anledning att sova gott om natten.

Sist socialdelaktighet och aktivering, åla åla åla och var med i vardagen är grejen, man måste vara mätt och trött för att sova gott. :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Hondarn
Inlägg: 4
Blev medlem: mån 20 aug 2018, 16:31

Re: 4 månaders hjälp!

Inlägg av Hondarn »

Hej och tack för svar!

Dagen igår såg ut så här:

(Mat 4:00)
Börjar dagen 7:30
Mat 8:00
Sover 45 min 9:30
Mat 11:00
Sover 2 timmar 12-14
Mat 14:30
Sover 45 min 16:00
Mat 17:30
Mat och natt 19:30
Däremellan jättemycket socialt och aktivitet.
Åla gör han inte än! Det han vill göra nu är öva på att sitta och stå på sina ben, ligger på mage också men vänder inte sig.
Så ser våra dagar ut. Likadant i princip varje dag.
Vad det gäller hans mage så har vi testat ALLT - så forlax var det läkaren skrev ut så att han äntligen fick bajsa. Var inte förstoppning utan omogen tarm.

Förstår inte alls vad det är?
Är det utvecklingsfasen?
Han är född 36+6.
Hondarn
Inlägg: 4
Blev medlem: mån 20 aug 2018, 16:31

Re: 4 månaders hjälp!

Inlägg av Hondarn »

Glömde tillägga att vi började med smakisar för 5 dagar sedan, 2 dagar efter att han blev 4 månader. :D
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: 4 månaders hjälp!

Inlägg av mamaA »

Hej!

Min erfarenhet är att vissa bebisar vill helt enkelt inte infoga sig i rutinerna utan protester och då får man om man följer standardmodellen minikura bort nattmålen eller om man inte gör det helt enkelt kura. Har ni följt sm från början eller är det era egna rutiner? Använder ni er av buffning/vagning? Jag gissar nej ,eftersom du skrev att du vänder honom på sidan men det är lättare att hjälpa med alla fakta på plats :D

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Hondarn
Inlägg: 4
Blev medlem: mån 20 aug 2018, 16:31

Re: 4 månaders hjälp!

Inlägg av Hondarn »

Rutinerna har faktiskt mer eller mindre kommit av sig själv och har inte behövt använda någon metod just för insomning/läggning. Han sover i sin säng utan problem och skulle han ha svårt att komma till ro så buffas det lite.

Problemet är som sagt varför vaknar han varje 1-2 timmar? :( Det är inga problem med att få honom att somna då utan endast lägga på sidan och napp så är det lugnt.
Kan det ha att göra med att han själv inte vänder sig?
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: 4 månaders hjälp!

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Ett tips, gå gärna in under "kontrollpanel" och fyll i signatur när sonen är född samt om du kurar när du startade kuren. :D

Så dels är det MER MAT som vi pratade om i början här. Sen tror jag vi är något på spåret. Han är övertygad om att för att man skall kunna sova MÅSTE man ligga på sidan OCH ha napp. Allt annat är katastrof. Här är ju då enda tipset att ta bort nappen och lägga på mage.

Sen öva vändningar från rygg till mage ordentligt på dagtid. 5min/10gg/dag är tipset på detta.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"