Louis Alesso 180317

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Louis Alesso 180317
Inlägg: 28
Blev medlem: mån 20 aug 2018, 08:25

Re: Louis Alesso 180317

Inlägg av Louis Alesso 180317 »

en fundering....

Bekräftelse ramsan ska den vara med som sista innan insomnande fortfarande om det varit skrik och äntligen tystat ska det alltid sättas punkt med bekräftelse ramsan? Men om det blir lång skrik session i natt så är det bara att ramsa och husljud som gäller.
När jag går ut ramsar och är det tyst tar jag bekräftelse i slutet så kan han ligga och greja lite själv. Behöver jag ändå ge bekräftelse innan han somnar in. Eller hur och när ska bekräftelse vara med?

Tacksam för svar :heart:
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Louis Alesso 180317

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Är han tyst, lugn men fixar är det hans sak. Han har förstått meddelandet. Det är det viktiga. DU kan ju även dra ihop ramsan nu så den skall ha sista ordet. Men inte störa om du är med? :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Louis Alesso 180317
Inlägg: 28
Blev medlem: mån 20 aug 2018, 08:25

Re: Louis Alesso 180317

Inlägg av Louis Alesso 180317 »

Ok men om han skriker argt och högt länge som 3 timmar igår natt utan att jag fick ordning på det utan jag störde väl kanske då. Men om vi nu säger att han skriker väldigt länge och mycket och ramsan inte "tar" vad gör jag då? Husljud och bara fortsätter ramsa nån gång då och då och låter honom skrika på emellan ramsorna.
Sen när han tystnar då lägger jag en bekräftelse ramsa? Eller låter jag honom bara somna in då? Så det räknas även om han skriker efter jag ramsat och dragit i hop med bekräftelse och han skriker sen efter det?
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Louis Alesso 180317

Inlägg av TorsMamma »

Ursäkta om jag låter hård, men 3 timmar utan att ramsan tar är INTE ok i något fall. Då får du avvakta och gå in och lugna eller helt enkelt öva upp din ramsa så du får den att TA. Den SKALL lugna. Vårt jobb som ledare och föräldrar är att se till att den tar om du är med? Sviktar du lilla minsta märker barnet detta.
Jag kurade en bebis där pappan stod utanför barnets rum och ramsade lite som en "Militär" utan nyanser. Sen kom jag dit och ramsade omkull bebis på 2 ramsor som jag visade honom. Det är vårt jobb och se till ATT det funkar. Är barnet EXTREMT upprört, då försöker man inte ramsa som jag sa, utan då går man in. Men blir de ÄN argare när du går ut, ja då gick du in för tidigt.

Vi kan inte ramsa/verktyga arga barn. Vi kan bara lugna ledsna barn, det är här lyssna och lära sig lyssna är så viktigt. Du behöver lyssna och läsa av situationen och agera därefter. VAD är frågan? detta blir ditt svar. Så försök lyssna, är han mycket ledsen och förtvivlad då brukar de mjukaste och finaste av ramsor faktiskt fungera. Man kan få ramsa så mycket som X8 eller X10 på den mest ledsna unge, men de skall inte vara så ledsna.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Louis Alesso 180317
Inlägg: 28
Blev medlem: mån 20 aug 2018, 08:25

Re: Louis Alesso 180317

Inlägg av Louis Alesso 180317 »

Hej

Förstår hur du menar men känns så svårt och känns som jag har tappat det helt Vet inte hur jag ska peppa upp mig med attityden och göra rätt i natt men ska göra mitt bäst med råden från dig.. Är virrig och trött men känner att jag måste ha koll på vad jag gör om det blir stökigt i natt.

Sammanfattar det så här:
- arg ..... gör husljud och om det inte hjälper ger bestämd och övertygande ramsa ? (eller inte ramsa när han e arg?)
- ledsen ....ramsar mjukaste ramsorna
- Extremt upprörd inte ramsa går in och lugnar med vad tillrättaläggande och lång solfjäder? provad igår när han var galet upprörd från och till väldigt länge men fick inte till det. Men inte buffa?

Ursäkta om jag verkar trög och osäker men det är precis så det känns just nu fast jag vet att jag inte ska känns så nu!! Vill vara stark och övertygande och tycker verkligen jag läst och läst men känns just nu som jag inte fattar vad jag gör ändå.
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Louis Alesso 180317

Inlägg av TorsMamma »

Hej, ok, så klart får du buffa, att gå in är ju själva grejen, vad du gör där SKALL lugna den mest upprörda bebis. Tystnar han på typ 2 buff, ja då GÅR du ut. Han skall inte vara sömntung längre, inte, avslappnad, utan bara lite lugn. Vissa kan ligga och låta, hulka m.m. för att man inte skall sluta buffa, då är du fast! Då har han skrikit dig till sig om du är med? Det jag märker är att om jag går HÅRT i golvet och tar i handtaget, kan man kort kort höra hur bebis lyssnar, lugnar sig och ibland även höra lite höhöhö typ för de HÖR du är på väg in, har du tagit i dörren och han redan där avstannar i ett enormt skrik, börja då direkt med ramsan och stäng dörren. Har jag gjort MASSA gånger. De skriker som stuckna grisar, man tar i dörren och hör lite hö hö hö hö typ, då lyssnar de i skriket om du är med, vänd och gå! Då börjar de oftast skrika ÄN värre i ren ilska, de skulle ju få buff! Då vet du att du gick in för tidigt. Har de fastnat, detta är nyckeln, man märker, de fastnar! De hör inte, de lugnar sig inte, de är inte arga, DÅ går du in och LUGNAR med buff om du är bekväm med det. Men så fort du märker du får kontakt, SLUTA! Hellre in ut 100 ggr än att du i detta läget stannar 10 sek för länge om du är med? Utan lär dig då jobba med ramsan.

Så sammanfattning,

frågor = ramsa
Arg = husljud
FASTNAT = gå in lugna KORT ut med den i särklass hurtigaste ramsan i världen, i vissa fall X8 eller X10 om så kräves, han skall HA SVAR! Avvakta! :D

Så nyckeln är Lyssna, lyssna, lyssna, VAD är frågan? Det avgör svaret. Men ingen unge skall skrika i ens 20 min nonstop utan paus eller svar om du är med? Tror inte ens de orkar vara arga i 20 min non stop. :wink:

Så du klarar detta, läs trygghet är säkerhet. Läs safarin igen. Här är nu nyckeln för dig. Ha lathunden, vart du är på den osv....
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Louis Alesso 180317
Inlägg: 28
Blev medlem: mån 20 aug 2018, 08:25

Re: Louis Alesso 180317

Inlägg av Louis Alesso 180317 »

Hej

Tack för bra sammanfattning och pepp.

Natt 5 läggning gick fin fint!
Uppvak vid 21,35 somnar om själv

vaknar 00,20 skriker lugnar sig ligger och klagar lite och lugnar sig skriker till och lugnar sig och håller på så fram och tillbaka. Jag ger en övertygande, trygg ramsa i förbi förbi farten och går ner för att göra lite husljud. Plockar ur diskmaskin, sätter på fläkten liten stund.

Tystnar en stund men sen tillbaka till klaga och skrika lite emellanåt. Jag försöker lyssna för att förstå vad frågorna är. Svårt att säga om det är arg eller ledset känns lite både och. Jag ger ramsa med ganska långa mellanrum och hus ljud emellan.

Tystnar emellanåt och sen tillbaka till samma berg och dalbana mellan lite missnöjd, arg, lite ledsen då gav jag som du sa den mjukaste betryggande ramsan och fortsatte sen med husljud.

Kl 01,26 somnar och jag väcker honom 7,15

Louis är sen rejält urgängorna hela dagen är lite av en katastrof. Vi tar det lugnt, gosar och försöker hitta på smått som kan va kul och endel utomhus. Sover bra på sina lurar och äter bra men väldigt kinkigt.
Kan vara förkylning, framtänderna som håller på att bryta igenom eller åtta månaders ångest på G? Han är sig helt olik och kryper bara efter mig och med ledsamt uttryck säger mam mam.. så mycket gos och närhet har jag tankat honom med idag. Något jag ska tänka på eller kunde gjort annorlunda?

Natt 6 nu

Nattade och gick på 1 min han va ju så trött.

Tänker jag och gör samma som igår om han vaknar? Husljud och ramsar när han har frågor. Tycker det är lite svårt att urskilja det där med frågor har du nått tips på hur de kan låta eller får jag bara träna på det helt enkelt?

Tack :heart:
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Louis Alesso 180317

Inlägg av TorsMamma »

Hej, tycker du jobbat på jättebra! Tanka massa närhet på dagen och gör skoj saker ihop. De ÄR trötta första tiden. Gör gärna husljuden i anslutning till hans rum, typ hårtork, dammsugare, moppa m.m. utanför dörren.

Ang. lyssna är alla barn olika, du måste helt enkelt lyssna på just ditt barn. Men säg när han ramlar och slår sig, DÅ vet du hur det känns ända in i märgen. Det är ju ett annorlunda skrik, visst? :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Louis Alesso 180317
Inlägg: 28
Blev medlem: mån 20 aug 2018, 08:25

Re: Louis Alesso 180317

Inlägg av Louis Alesso 180317 »

Hej

I natt sov han hela natten :D

Dags lurarna har även gått väldigt fint lite pipigt på en men ramsade och gjorde lite mer ljud så somnade han. Tack för tips på husljud!!

Dagen idag kinkig med men liiite bättre idag och men då är han säkert bara trött.

Ok jo men det skriket känner man ju igen.

Tack för snabba svar och massor av stöd. Magiskt lyxigt att ha nån att bolla med :heart: :heart: :heart: :heart: :heart: och vi jobbar vidare med uppföljningsveckan natt 6 nu.
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Louis Alesso 180317

Inlägg av TorsMamma »

Fint fint! Jobba på nu! :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Louis Alesso 180317
Inlägg: 28
Blev medlem: mån 20 aug 2018, 08:25

dags schema för 8 mån Louis

Inlägg av Louis Alesso 180317 »

Hej


Nu är vi inne på slutet av veckan efter uppföljningsveckan och Louis sover hela natten :D FANTASTISKT

Men dagslurarna trasslar och den första känns för tidig (blir oftast mycket stök innan han somnar på den, lunch luren funkar bättre) och den sista känns svår kör den i vagnen nu gående som du tipsa om och han får ofta en lite blund iallafall.

Tänker att vi skulle lägga om det till 2 lurar nu istället. Skulle gärna ta emot tips på hur vi lägger dem inkl mattider om de ska flyttas något? Han är så hungrig när det är dags för mat men har ändå funkar bra med mattider men de kanske ska korrigeras lite för att få till det bra med 2 lurar istället för 3? Tar tacksamt emot tips på nytt dags schema om du inte tycker det är för tajt på kurningen.

Detta har vi nu som ni tipsade om.

07 vakna
07.30 gröt i massor
08.45-9.30 sova 45 min
11 lunch
11.45-13.15 sova 1,5
14.30 mellis/gröt
15,30-16 sova 30min
17.30 kvällsmat
bad bus kvällsslurk
18,30 välling
19 sussa natt


vänliga hälsningar,
Patricia
Louis Alesso 180317
Inlägg: 28
Blev medlem: mån 20 aug 2018, 08:25

Re: Louis Alesso 180317

Inlägg av Louis Alesso 180317 »

ps. han äter ingen välling 18,30... han vägrar den så jag behåller en slurk ammning vid 19,45
Avocado14
Inlägg: 135
Blev medlem: tis 09 dec 2014, 10:29

Re: Louis Alesso 180317

Inlägg av Avocado14 »

Hej!

Kanske så här med lurar?

7.00 gomorron
9.30-9.50 sova 20 min
12.30-14 sova 1,5
19.00 gonatt

Har inte exakt koll på sömntimmarna vid 8 mån, kunde ju ev ha middagsluren 12.30-14.30 om det behövs. :)
Lycka till!
Mamma till O, född 2014-09-05
Kur startad 2015-03-13
Och lille M, född 2016-08-19
Kur startad 2017-03-04
Och L, född 2018-05-24
Kur startad 2018-11-02
Louis Alesso 180317
Inlägg: 28
Blev medlem: mån 20 aug 2018, 08:25

Ändra dagsschema för 8 månaders Louis

Inlägg av Louis Alesso 180317 »

Hej

Tack, tänker kanske såhär vad tror ni om det? Tänkte även inför pottan har ni några tips kring vad som är bra att tänka på med det?

7:00 vaknar
7:30 gröt/frukost + pottan
9:15-10 lur 45 min
11:15 lunch + pottan (vill nog helst ha maten kl.11 han brukar vara vrååål hungrig då men blir kanske för långt ifrån när han ska sova?)
12:15-13:45 långlur 1,5tim
14:30 mellanmål gröt + pottan
15:30 ut och gå med vagn er bjuda kortis lur om han behöver?
17:30 kvällsmat + pottan
18:30 bad lek bus amma borsta tänderna
19:00 sova

Tacksam för feedback på detta schema innan vi startar med det imorgon.

vänliga hälsningar,
Patricia
Avocado14
Inlägg: 135
Blev medlem: tis 09 dec 2014, 10:29

Re: Louis Alesso 180317

Inlägg av Avocado14 »

Kan berätta hur vi har gjort med potta! :)
När vi började med SHN med vår äldste, så blev han så otroligt regelbunden i magen, dvs han bajsade varje dag på precis samma tid. Det var efter lunchen, så då gjorde vi så att vi satte honom på en sån där toaring från Babybjörn på toaletten. Då kom det bajs varje gång. Sen gick vi över till att sätta honom lite på toaringen varje gång vi bytte blöja, och då hände det ibland att det kom kiss. Ingen stress liksom, bara prövade, hade honom där någon minut, när han var äldre kunde man läsa bok eller sjunga vilket gjorde att det blev en mysig stund.
Så vår äldste har nästan inte haft några bajsblöjor alls sen han var 6 månader! Bara någon enstaka gång när han t.ex. var lös i magen. Sen har han också på ett naturligt sätt blivit van att också kissa på toan, men allt kiss kom inte där utan fortfarande en hel del i blöjan. När han sen blev 2 år prövade vi att ta bort blöjan helt. Vid det laget sa han redan till när han behövde bajsa ("tiss" sa han då!) så det var bara kissandet som var problemet. Vi fick passa på honom mycket i början, ta honom regelbundet på toa. Och det gick jättebra, han har varit blöjfri sedan dess. Självklart har det skett olyckor ibland men inga större problem! Han är 4 år nu och har fortfarande blöja på nätterna.
Så jag tycker det har varit jättepraktiskt att införa potta/toaring så tidigt, då vänjer sig barnet vid att göra sina behov där, och så kan man ju välja själv hur mycket man orkar jobba på att allt ska hamna där.
Har ju en på snart 6 månader här hemma som vi också nu sedan vi kurade har börjat sätta på toan när vi byter blöja (och har tid, hehe). Men efter lunch bajsar han nästan alltid då.
Mamma till O, född 2014-09-05
Kur startad 2015-03-13
Och lille M, född 2016-08-19
Kur startad 2017-03-04
Och L, född 2018-05-24
Kur startad 2018-11-02
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"