Kura barn som sove ok på natten

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
MamaL
Inlägg: 1
Blev medlem: lör 21 jul 2018, 07:38

Kura barn som sove ok på natten

Inlägg av MamaL »

Hej!
Konstigt ämne kanske men min son sover ok nattetid, det är dagtid som är problemet, samt att jag vill få längre sovperiod på natten.
Min son är 7mån och vi har ju som sagt inte använt oss av sova hela natten metoden, men gjort mycket av det som Anna förskriver på ren instinkt. Han har tex sovit på mage med larm sedan han var 2mån, då jag upptäckte att han alltid somnade och sov så gott när han skulle ”magtränas” så vi inhandlade larm och skaffade en bedside crib så han sov i sin egen säng bredvid min på mage med larm, och wow! Direkt började han sova 6-7tim i sträck och det har sedan bara utökats successivt och nu sover han nästan alltid 10-11tim per natt (utan uppvak) mellan 19-20 och runt 6. Vi har också haft en liknande nattningsrutin men med vaggvisa, vi har haft bad och skoj och lagt honom i sängen vaken, sjungit vaggvisan och sedan har han somnat själv, skulle han vakna på natten sjunger jag vaggvisan igen så somnar han, vi har alltså inte lyft upp honom sedan han slutade nattäta vid 3,5-4mån ungefär. Men han har heller aldrig vaknat och skrikit (sedan han började sova på mage) utan har vaknat och ligger och babblar från början när han var hungrig och nu ytterst sällan men blir då inte uppplockad om kl inte är över 6 på morgonen utan omsövd med visa. Vi har också sedan 2mån haft ett litet matvrak, som nästan alltid är nöjd och så glad. Folk har påtalat ofta vilken ”tur” vi har haft, börjar förstå nu att det hör ihop med sömnen.
Nu till mitt problem, han sover och somnar så fint nattetid men dagtid ska det vara på mig, har provat lägga ner, men han somnar inte själv och han vaknar alltid inom 30min om jag lägger ner honom sovandes. Dagtid ska sovandet ske på mig, i vagn i konstant rörelse, bil som rullar, ja ni förstår. Går inte detta sover han alldeles för lite på dagen och blir trött och grinig. Det är ohållbart att fortsätta på det här viset, dels blir jag låst, och blir det fler barn (vilket vi vill) kan vi ju inte hålla på så här... jag hittade Annas metod i mitt googlande och kände att det passade oss då vi redan gör/har gjort så mycket på ett liknande sätt. Jag har dock svårt att relatera till exemplen i boken... då de alla är barn med stora sömnproblem, vilket vi inte har, tror inte att han skulle behöva buffas nån längre period tex. Vi kommer ju få ändra lite givetvis, flytta in spjälsängen i hans eget rum, och jag måste gå ut ist för att sitta bredvid och sjunga. Finns det någon som har idéer på hur första dagarna på kuren skulle kunna se ut i en situation som vår? Kommer givetvis lägga upp ett strikt mat och sov-schema för dagtid. Jag vill heller helst inte vagna utan att han ska sova i spjälsängen hemma även under lurarna... vi har ingen vagn som är optimal att använda så som beskrivs då sittdelen inte fälls helt plant och han är för stor för liggdelen. Så tanken är att sätta alla rutiner inomhus, hemma. Om man har satt upp 45min lur, ska man då hålla på i 45min och sen sluta om han kanske knappt sover nåt alls under de 45min? Kan ju mycket väl bli så första dagarna iaf. Sen försöka hålla honom vaken till nästa?
Hoppas nån erfaren själ har lite tips, vill kliva in med en ordentligt lagd bra plan så detta blir så bra som möjligt :-)
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Kura barn som sove ok på natten

Inlägg av TorsMamma »

Hej och välkommen! Grattis till ett superfint jobb ni gör! :heart:

Jag kan verkligen förstå dina frågor i detta läge! :D Har du boken? Läs den 5 ggr!

Så sovschema för 7-8 mån brukar man säga är 14,5 tim/dygn och många fördelar detta på 2-3 lurar typ i stil med 12+45+1,5+20 eller 12+45+2 (vilket i ert fall kanske är att föredra) När man sätter schemat har man "Marginalkvarten" sedan att jobba med. Så har du en 45 min lur och han säg somnar 10 min in på luren, ja du har du marginalkvarten att gå över 10 min med så du faktiskt får de 45 min schemat säger. Men säg det tar honom 30 min att somna, ja du har du bara 20 min lur den luren med hjälp av marginalkvarten. Du kan också använda marginalkvarten att lägga tidigare om du exempelvis vet att han tar 10 min på sig att somna osv...
:!: Läs mera om detta i SHN boken och om naturliga sömnpass i boken och här på forum!

Några förutsättningar för detta är:

:arrow: KOLSVART sovrum, (detta är oftast det största problemet för de flesta, de tycker det är "mörkt nog" men du skall kunna gå in kl. 12.00 stänga dörren och inte se handen framför dig, speciellt i denna ålder).

:arrow: tillräckligt med mat, även plockmat, osv... Frukost, lunch, mellis, middag och kvällsslurk med ca. 3,5-4 tim emellan, men där kvällssluren kan vara så tätt som 1 tim inpå senaste måltiden.

:arrow: tillräckligt med rörelse, aktivitet och socialdelaktighet (i detta fallet menar vi inte att man är på massa aktiviteter osv... utan man är ute 1 tim fm och 1 tim em och RÖR sig, ålar, kryper samt får vara med och delta på dagens hushållssysslor.)

jag skulle rekommendera att du lägger i även kolsvart sovrum dagtid för just sömnen skull.

7-8 mån är oftast det som vi kalla för 8-mån ångesten (använd sök här eller läs i Barnaboken om just detta) här är de små barnen lite känsligare och saker blir oftast lite jobbigare för alla parter. Men inget som hindrar att man ändå skapar struktur.

Man kan ju rent teoretiskt ha kvar en "sång" om man vill, det finns ju inget som hindrar att du på börjar första raden på sången ut ur rummet andra raden på sången när du stänger dörren och sen sjunger resten av sången UTANFÖR stängd dörr. :D

Det viktigaste med kuren och det du visat är det vi kallar för "attityden av självklarhet". Exakt HUR man sen går är inte det viktiga, det viktiga är att veta exakt VARFÖR, det är här boken kommer in. Vissa regler går inte att bryta oavsett. Men om man buffar, vagnar, ramsar/sjunger osv... är inte det superviktigaste. MEN, ibland är det skönt att få en verktygslåda som är ganska gedigen det är det som SHN tillhandahåller, dessa verktyg måste man sen öva in INNAN man kurar ett barn eller använder det på barnet, dvs... använd inte barnet som "försökskanin" utan gör det på någon annan först!

Så läs, läs, läs, läs... LÄs på forum här mycket! Speciellt tråden vi rekommenderar! Återkom med schema, förslag, frågor så bollar vi. :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"