Börja om?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Lindaem
Inlägg: 16
Blev medlem: sön 22 okt 2017, 17:46

Börja om?

Inlägg av Lindaem »

Hej!
Jag behöver er hjälp ännu en gång. Min lilla på 8,5 månad vaknar tidigt och vill inte somna om.
Vi körde standardmodellen och hon har sovit så bra under lång tid. Men nu vaknar hon alltför tidigt mellan 5-6 (enligt schema ska morgonen bli kl 7).
Hon svarar inte alls på ramsan hon skriker bara upp sig mer. Hon bajsar i princip varje morgon mellan 5-6, antagligen därför hon vaknar. Måste ju ta upp och byta. Men hur får jag henne att sova vidare?? Jag har slarvat en del med randen eftersom hon sovit så gott tidigare och upplever nu att ramsan inte alls tar! Hur ska jag vända skutan? Ska jag kura om henne? Eller finns det någon ”genväg” tillbaka till den goda nattsömnen?

Schemat är tänkt såhär:
Vakna 7:00 och ammar
Äter frukost ca 8:00
Sover 9-9:45
Lunch 10:30
Sover 12-14
Mellis 15
Middag/gröt 18:30
Godnatt 19

Middagen blir ofta lite tidigare så att hon äter med oss i familjen och sedan gröt 18:30 innan läggning. Mellan sov och mat är vi ute och leker, städar och tvättar och allt därtill!
Bör jag tänka om? Snälla kom med era kloka idéer!
Lindaem
Inlägg: 16
Blev medlem: sön 22 okt 2017, 17:46

Re: Börja om?

Inlägg av Lindaem »

Menar ramsan inte randen ;)
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Börja om?

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej!

Det du beskriver är tyvärr alltför vanligt, att "allt går så bra" och så slarvar man med ramsan och när den behövs tar den inte [-X . Det ni behöver göra är att se över rutinerna och göra ett omtag. Nu har ni dessutom svajat mitt i 8 mån-ångesten när hon behöver stabil ledning mer än nånsin! Läs gärna på om den i BB samt här på forumet! Mat i massor gäller mer än nånsin och inte minst MÖRKLÄGGNING!!! Vet inte hur många jag hör i föräldragrupper mm som suckar över att barnen "plötsligt" börjat vakna vid 04-05 just nu när vårljuset silar in vid den tiden och gör det omöjligt att somna om. Sedan är det jag som suckar när jag föreslår TOTALT KOLSVART mörkläggning (vilket ni MÅSTE ha!) och de svarar "Nä, men det kan det ju inte vara, vi har ju mörkläggningsgardiner" (med tusen glipor så det är fullt dagsljus när solen börjar skina ](*,) ). Fixa alltså detta och bestäm er sedan för att göra ett omtag där ramsan får leda igen, läs SHN och på med attitydmössan!! :)

Jag tror definitivt att hon vaknar av ljuset och sedan börjar bajsa, att vakna för att man är bajsnödig är väldigt ovanligt om man inte har typ diarré eller är sjuk. Så kolla först mörkläggningen är mitt tips nr 1. Mitt på ljusan dag ska det vara KOLSVART när du varit i rummet några minuter och vant ögonen. Kan även vara hunger om hon inte äter som en häst på dagarna vilket 8 mån ska göra.

Lycka till!

/Ylva
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"