Behöver vägledning med ramsa och envis pojke

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
JohannaAO
Inlägg: 4
Blev medlem: lör 12 maj 2018, 13:37

Behöver vägledning med ramsa och envis pojke

Inlägg av JohannaAO »

Hej alla glada sovare! :)

Är inne på 4:e kurnatten med min son K på 10 månader och vi har gjort både framsteg och baksteg. Från att ha samsovit (helst klistrad mot mamma) och vaknat flera gånger per natt för att snutta, sover han själv i sin spjälsäng med bara två uppvak per natt. Halleluja! Har läst boken och gått igenom stegen flera gånger och känner mig säker på att jag följer kuren rätt. Är envis och motståndskraftig mot protester. Han vilar 2 gånger på dagen om 2,5 timme sammanlagt, vi är noga med skratt-till-godnatt och att buffa minimalt och ramsa rätt. Men han är som allergisk mot just ramsan!!!!! :evil:

Så fort jag försöker ramsa ut ur rummet så reser han sig genast upp och protesterar. Men om jag sitter bredvid sängen och ramsar/ger bekräftelsen så går det bra och han kan somna inom 5 minuter med att bekräftelsen fått 'sista ordet'. Men om jag försöker resa mig och ramsa ut ur rummet så flyger han upp igen oavsett tillstånd, har hänt flera gånger att jag varit säker på att han i princip somnat och försöker börja med bekräftelsen medans jag går ut, så flyger han upp igen. Har dessa 4 nätter testat olika varianter; sjungande ramsa, högt och bestämt, lugnt och glatt, spelat pajas, i dörrspringan och några meter bort, ramsat både efter 3-5-10 minuter utanför dörren.... alla gånger jagar han upp sig så fort han hör det, även om protesterna äntligen börjat mattas av så får de ny styrka när han hör ramsan. Inatt kämpade jag envist på i över 2 timmar men utan resultat. Även om han självmant lägger sig ner, är lugn och nära till sömnen med solfjäderstryck, så kan jag inte ramsa ut utan att han blir helt galen. Om jag däremot släpper solfjädern och ger bekräftelse stående bredvid honom medans han somnar, så går det utan problem.

Jag har tolkat det som att när det är nära att han somnar ska jag lägga tillrätta, solfjäderstryck och sedan ramsa ut så bekräftelsen får 'sista ordet' och han somnar själv utan att jag är i rummet. Detta är helt omöjligt alltså. Tänkte att jag kanske missuppfattat, och inte alls ska lägga honom tillrätta? Kanske ge bekräftelsen utanför dörren och hoppas att han lägger sig ner själv? Provade igår kväll och väntade tills det varit tyst i 5 minuter efter bekräftelsen, men hittade då en liten kille som somnat ledsamt sittandes upprätt och hängandes mot spjälorna... och som givetvis vaknade med en klagotjut när jag försökte lägga honom ner, och så började vi om igen.

Vad gör vi för fel med ramsan? (Säger: gonatt gonatt och sov så gott!) Är han fortfarande för otrygg efter att ha samsovit? Ska jag kämpa på som jag gör? Ska jag nöja mig med att ge bekräftelse sittandes bredvid honom medans han somnar nu när det är det enda som funkar?

Har även funderat på varför han inte sover hela natten (20-08). Är han fortfarande inne i mönstret med att vakna och vilja snutta? Har ju inte gjort det på över 4 nätter nu och vi slutade amma för en vecka sen, och kör bara välling som nattslurk ca en timme innan läggning. Kommer det kanske bättra sig?

Ber ödmjukast som vägledning!!! [-o< [-o<
Med vänlig hälsning, Johanna
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Behöver vägledning med ramsa och envis pojke

Inlägg av mamaA »

Hej!
Oj, ja du har missförstått en del med kuren skulle jag säga men vi försöker reda upp det hela :wink: . Först och främst- Har du SHN-boken? Läst den minst 5 gånger? När man ska börja kura måste man vara BERGSÄKER på allt så man inte börjar tveka under kuren.

Ramsan under kurens första dagar sägs på väg UT ur rummet, inte bredvid sängen och du fortsätter ALLTID ut oavsett om han protesterar, går inte tillbaka och lägger tillrätta. Sedan jobbar du med ramsan, lyssnar av honom etc. Det kan ta sin modiga tid, 1 timme eller två de första gångerna. Målet är inte att han ska somna så fort så möjligt utan att han ska koppla ihop ramsan med att han ska sova SJÄLV. Kan man somna själv kan man också somna om själv, det är det som är målet. Han är stor nog att lägga sig ner själv så du behöver inte in i rummet för detta. All trafik i rummet ska ha upphört vid det här laget i kuren, ju mer du går in desto längre tid kommer det ta. För att ramsan ska göra sitt jobb måste den få betyda: Dags att sova! - inte: nu kommer mamma in i rummet [-X . Husljud är suveräna att använda under tiden man har en ramsdiskussion och vid besvärliga läggningar. Jag satte alltid igång diskmaskinen utanför sonens rum men man kan även dammsuga, ha på musik/tv etc. Under dagslurarna är det bra att ha tex radion på som en ljudkuliss så han inte vaknar om tex telefonen ringer.

Skulle det vara absolut kris och då menar jag att han är hysteriskt superledsen inte arg, man måste skilja på dessa så kan man gå in och hålla solfjädern tills han somnar men detta är en absolut krisåtgärd som man bara ska använda ytterst sällan.

Som det är nu låter du honom styra, därför har ramsan ingen effekt. Ramsan sägs också med stängd dörr, inte i dörrspringan.

Du skriver att han har lurar på 2,5 timme, hur är de fördelade och när? En 10-månaders bör ha 12 timmars natt och lurar på 45 min på fm och 1,5 middagslur och minst 4-5 timmars vakentid inför natten. Vid lurarna gäller samma sak med ramsan och somna själv som på natten.Med det sagt så ÄR det svårare att ha ett 20-08 schema än säg 19-07. De flesta barn har en inre rytm att vakna runt 06-07 så vill man ha 08 får man ofta vara beredd på lite mer jobb samt vara extremt noga med mörkläggningen i rummet. Sen behöver han mycket fysisk rörelse under dagen och rejält med mat för att sova hela natten. Maten bör bestå av frukost(amning,välling, gröt, mackbitar tex), lunch( pure + frukt), mellis( frukt, yoghurt, gröt) och middag samma som lunch. Vällingen kommer sen 15-30 min innan läggdags som en sista koll på att han verkligen är mätt.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
JohannaAO
Inlägg: 4
Blev medlem: lör 12 maj 2018, 13:37

Re: Behöver vägledning med ramsa och envis pojke

Inlägg av JohannaAO »

Tack för svar!!!

Ja, jag har boken hemma men har bara läst den en gång :wink: Men jag har jag den till hands och brukar läsa igenom inför varje kväll så jag har det färskt i bakhuvudet. Nu lät det kanske som att jag ramsar ståendes bredvid sängen vilket jag inte gör! Utan har bara testat ramsan i olika lägen för att se hur han reagerar, och det är som sagt bara när jag ramsat bredvid sängen som jag lyckats med att den fått sista ordet innan han somnat, och utan att han reagerat mot den. Är som sagt motståndskraftig mot skrik (pappan med det blödiga hjärtat tittar på mig med mörka ögon och tycker inte detta är helt okej) och är besluten att genomföra detta!

Jag brukar börja såhär: Går rakt in, lägger honom tillrätta i sängen, solfjäderstryck, ramsar ut och drar igen dörren. (Har inte stängt för jag tänkt att han hör ljuden utanför bättre, har på TV och stökar utanför med diverse). Har en fåtölj några meter bort som jag brukar sitta i där jag har SHN-boken redo och ett block där jag antecknar :roll: Sedan brukar jag vänta ca 5-10 minuter, först när jag hör att skriken mattas av kör jag ramsan från fåtöljen. Då tar det ny fart. Väntar 5-10 minuter till, ramsar aldrig utan att jag tycker att protesterna börjar mattas av. När jag tycker att han verkar ge upp och närma sig sömn, går jag in och lägger tillrätta, ibland en liten buff, solfjäderstryck och ramsar ut. Det är då han genast ställer sig upp och börjar på ny kula, och sedan börjar vi om från ruta noll #-o

Har som sagt provat att inte gå in alls med förhoppning om att han lägger sig själv till slut men det var då han somnade sittandes och jag började fundera på om jag tolkat det här rätt. Har förstått det som att jag ska lägga honom tillrätta när jag märker att han är nära till att somna, men förstår nu att jag ska stanna utanför dörrn! Han är aldrig hysterisk och det kommer inte ens tårar, och min skrik-tolkning är att han är missnöjd, och om du säger att jag ska stanna utanför och bara ramsa var 10:e minut tills han somnar så kör jag igen! :lol: Kan sitta hela natten om det behövs! Då borde han lägga sig ner själv till slut, antar vi? Eller ska han få sova sittandes :|

Vi har under 2 veckor innan vi började med kuren känt oss fram lite när han senast behöver vakna för att vara lagom trött till natten, om han behöver 1 lång vila eller 2 kortare vilor, hur mycket mat vi kan truga i honom etc. En vila var alldeles för lite! Vi hade en förhoppning om 20-08 men med facit i hand vaknar han oftast lagom till 7... Så jag följer ditt råd och byter gärna till 19-7 om det kan fungera bättre! :wink: Kan tillägga att han har större aptit nu efter dessa fyra första nätterna, så lite i rätt riktigt förhoppningsvis! Vi har följt följande schema på ett ungefär, men har han vaknat en halvtimme tidigare eller senare så har vi skjutit resten av schemat tidigare eller senare därefter.

7/8.00 Vakna, frukost (gröt, frukt-klämmis)
9.30-10.30 Sova 1 timme (i vagn under promenad)
11.00 Lunch (1/5 burk)
13.30-15.00 Sova 1,5 timme (i vagn under promenad)
15.30 Mellanmål (gröt, frukt-klämmis)
18.00 Middag (1/2 burk)
19.00 Bad, bus, nattslurk
20.00 Läggdags

Är helt öppen för att ändra på detta om det påverkar nattsömnen till det bättre! Tillägger att han är kräk-bebis och mycket pigg och aktiv, inte alltid den bästa kombinationen och det blir en del kräk under dagen när han börjar fara runt på full mage =P~

Tar med mig alla råd och kör igen inatt. Återkommer imorgon! Tack igen! [-o< :D
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Behöver vägledning med ramsa och envis pojke

Inlägg av mamaA »

Hej!
Det går inte att ha ungefärtider under kuren och ha en flytande morgontid etc. Tiderna ska hållas helst på minuten under kuren, man har en marginalkvart men så här i början när de ska lära sig klockan och tiderna ska sätta sig i ryggmärgen på dem så kan man inte hålla på att ändra tiderna för då är det ju inte lätt för dem att lära sig klockan :wink:

Jag är ledsen men du är inte tillräckligt påläst om kuren, jättebra att du läser under tiden men man kan inte "prova" sig fram utan måste ha en bestämd strategi och hålla sig till den.Läs, läs,läs både i boken och här på forumet!

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Behöver vägledning med ramsa och envis pojke

Inlägg av TorsMamma »

Hej och välkommen säger jag med! :D

Du har verkligen fått superhjälp av mamaA! :heart:

Kuren är inget vi "testar oss fram med" utan man genomför. Det är därför det är så viktigt att man har läst boken MINST 5 ggr så man vet hur man gör men framför allt VARFÖR. :wink:
Men om jag sitter bredvid sängen och ramsar/ger bekräftelsen så går det bra och han kan somna inom 5 minuter med att bekräftelsen fått 'sista ordet'. Men om jag försöker resa mig och ramsa ut ur rummet så flyger han upp igen oavsett tillstånd, har hänt flera gånger att jag varit säker på att han i princip somnat och försöker börja med bekräftelsen medans jag går ut, så flyger han upp igen.
Så Sova hela natten är en lära barnet somna själv kur, inte en jag söver dig kur med mamma bredvid, om du är med? Du har nu fortsatt att förstärka att du INTE kan sova om inte mamma är där.
Har dessa 4 nätter testat olika varianter; sjungande ramsa, högt och bestämt, lugnt och glatt, spelat pajas, i dörrspringan och några meter bort, ramsat både efter 3-5-10 minuter utanför dörren.... alla gånger jagar han upp sig så fort han hör det, även om protesterna äntligen börjat mattas av så får de ny styrka när han hör ramsan.
Så om jag använder mitt barn som "testobjekt" i 4 nätter, hur hade du tänkt dig att han skulle reagera? Ditt jobb är ju att visa vägen, visa att du VET vad du gör, och visar tillit till sonen att han klarar detta. Det är därför man sätter sin strategi och håller den i 2 veckor INNAN man utvärderar och ändrar, om du är med?
Jag har tolkat det som att när det är nära att han somnar ska jag lägga tillrätta, solfjäderstryck och sedan ramsa ut så bekräftelsen får 'sista ordet' och han somnar själv utan att jag är i rummet. Detta är helt omöjligt alltså. Tänkte att jag kanske missuppfattat, och inte alls ska lägga honom tillrätta? Kanske ge bekräftelsen utanför dörren och hoppas att han lägger sig ner själv?
Precis, detta har du missuppfattat. Det är inte så här det går till. :wink:

Man har 20 min skratt till gonatt, flyger in i sovrummet som är TOTALT KOLSVART (inget annat, du skall inte kunna se din hand framför dig om du går in kl. 12.00 mitt på dagen och tittar med stängd dörr), lägger tillrätta, tryck till med solfjäder, går ut med den i särklass HURTIGASTE och FÖRTROENDEINGIVANDE ramsan du kan uppbringa, alltid MINST X4 kanske även X6 eller X8 kan behövas i detta läge, stäng dörren på vers 2 och se till den är hög nog för att höras GENOM dörren.

NU, skall du lyssna av! VAD är hans fråga??? Det är det som sen avgör HUR du sen väljer att svara. Alltså kan man inte här "testa" utan man måste lyssna och se VAD är frågan. Är den "vart är du"? är svaret "jag finns här ute och vaktar" ramsan X4. Är frågan, "klarar jag detta, jag är lite orolig?" då är svaret, "du klarar detta ramsan" X4. (alltså tonläget som avgör om du är med?)

Grejen är att som mamaA skriver, det är om det är faktiskt KRIS du går in och lägger tillrätta, solfjädrar LUNG och går ut med den mest säkra, lugnaste tryggaste ramsan som finns. Måste han hoppa upp och gapa ÄN högre, då kanske det inte riktigt var kris?

Så som mamaA sa är 12 tim natt 19-07 betydligt lättare ( de flesta har mera naturlig rytm 18-06) och sen en 45 min fm lur (i vissa fall 20 min) och sen 1,5 tim middagslur. Ha inte långluren senate än 12.30-14.00 om du har natt 19-07 så du har en bra stund innan natten.
När jag tycker att han verkar ge upp och närma sig sömn, går jag in och lägger tillrätta, ibland en liten buff, solfjäderstryck och ramsar ut. Det är då han genast ställer sig upp och börjar på ny kula, och sedan börjar vi om från ruta noll #-o
Exakt, det är detta som är ganska rejält missuppfattat! Så här går det liksom inte till... Du går ju in och faktiskt väcker honom, vem blir inte arg och galen då? :wink: Det är i detta läget du säger den i särklass bästa mjukaste beräftelseramsa UTANFÖR STÄNGD DÖRR du kan uppbringa X4. Det är det som är liksom "sista ordet" och Pavlos hundar princip vi vill åt. :wink:

Så snälla, läs läs läs, läs även på forum. Verktygslådan kan du öva på maken om du vill, men inte på barnet. :D

Som mamaA säger, schemat hålls första veckan i princip på minuten! Vet man det tar tid att somna kan man ta till marginalkvarten för att lägga tidigare så de får hela luren. Hur skall han annars lära sig klockan om du flyttar på visarna? :wink:

Fundera. läs läs läs. Kom med en plan A och en plan B är mitt tips. Kanske även fundera på att ta kuren från natt 2 enl. lathunden! Skriv ut lathunden så du har den på dörren så du VET vad du skall göra. :wink:

https://annawahlgren.com/index.php/lathunden/lathund1
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
JohannaAO
Inlägg: 4
Blev medlem: lör 12 maj 2018, 13:37

Re: Behöver vägledning med ramsa och envis pojke

Inlägg av JohannaAO »

Hej igen och tack för er feedback! [-o<

Har tagit till mig det ni skrivit och började läsa boken igen igår eftermiddag. Upptäckte faktiskt en ny sak på allra sista sidan i boken; jag skrev inte att jag även tittat på DVD:n som följde med och på sista sidan står det något förkortat "det förekommer i filmen att jag ramsar barnen inne i rummet över sängen med ljuset tänt, så ska det inte vara!". Jag tittade inte så noga på de sista sidorna eftersom att det var anteckningssidorna (och jag har lånat den från biblioteket :wink: ), kan vara där jag blandat ihop.

Igår gick jag alltså inte in alls efter att jag lagt honom, det tog 50min innan han somnade, sittandes med benen utsträckta framför sig och dubbelvikt framåt igen... Jag väntade 5 minuter och sedan la jag honom på mage utan att han vaknade. Sedan vaknade han till vid 23.30 men la sig ner och somnade om själv innan jag hann fram till spjälsängen, och vaknade sedan nästa gång vid 03 då det var ca 50 minuters protester innan han somnade igen, och jag ramsade utifrån som vid läggningen.

Läste kommentaren från TorsMamma idag och bestämde mig att köra efter dag 2 som du föreslog. Idag har jag märkt ytterligare större aptit och har följt schemat så absolut noggrant det gått, vid andra vilan tog det tyvärr 30min innan han somnade men det måste varit värmen för annars somnar han i regel inom fem minuter i vagnen, och la honom prick 19.00. Han började somna vid 19.40, även idag dubbelvikt framåt, då körde jag en lite bestämdare bekräftelse närmare dörren och då flög han upp i vanlig ordning men la sig nästan direkt på rygg istället :roll: Sedan fick han en lugn bekräftelse medans han somnade.

Hoppas jag vågar anta att jag gör ramsan rätt nu... #-o Märker en liten förbättning i alla fall.
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Behöver vägledning med ramsa och envis pojke

Inlägg av TorsMamma »

Hej, vad bra du läste även det sista i boken. Grejen är den att du har en "gammal" version av boken! mitt råd är att du försöker låna den nya snarast möjligt! Internationella Sova Hela Natten heter den, den är utan film dessutom. :wink:

Någon "bestämd" bekräftelse ramsa ger vi inte, utan den skall ju vara just "bekräftande" just så, fint, nu sover vi alla så gott. Mjukt och fint!

Eftersom du har den gamla boken, försök låna den senaste, den är verkligen MYCKET bättre och ingående! Läs även här på forum samt på hemsidan massa!

Läs i "verktygslådan" läs: skrattet till gonattet, ramsan, bekräftelseramsan, tillrättaläggande och solfjäder. Sist men inte minst, lathunden! :wink: https://annawahlgren.com/index.php/sova-hela-natten

Safarin! https://annawahlgren.com/index.php/shn-pa-safari

Säkerhet är trygghet (från nya boken) https://annawahlgren.com/index.php/saek ... r-trygghet

Vi har också en härlig blogg: https://annawahlgren.com/index.php/barn ... /174-kuren
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
JohannaAO
Inlägg: 4
Blev medlem: lör 12 maj 2018, 13:37

Re: Behöver vägledning med ramsa och envis pojke

Inlägg av JohannaAO »

Hej igen, några nätter senare! =D>

Tänkte uppdatera med hur det går. Jag for till biblioteket då jag sett på hemsidan att Internationella sova hela natten-boken faktiskt skulle finnas, men typiskt nog var den utlånad. Kände inte för att vänta 4 veckor på den när vi redan börjat så jag gjorde som ni sa; skrev ut lathunden och pluggade in den, läste i forumet och körde på! Och märkte resultat med en gång.

Natten 14/15:e maj (då jag skrev ett inlägg sist) var den sista skrikiga kvällen då läggningen tog 1,5 timme och det var flera uppvak under natten. Jag var extra noga med att lyssna och svara med ramsa när det behövdes. Redan kvällen därpå, och alla följande kvällar, börjar han att lägga sig ner själv inom 5 minuter och somna! Under de första tre nätterna vaknar han till en gång på natten, men får honom att somna om inom 20 minuter. De senaste tre nätterna så lägger han sig direkt och somnar i princip omedelbart när jag lägger honom kl 19, och sover heeeeeeeeeeeela natten utan uppvak! [-o< =D> :lol:

Dock! :roll: Så vaknar han vid 6 och inte 7 som var mitt mål, men enormt lycklig över våra framsteg likväl! Känns som att livet tagit en helt ny vändning nu när man fick tillbaka kvällarna, och inte känner sig som en överkörd banan när han vaknar tidigt på morgonen! Vore ju fantastiskt om jag kunde få honom att sova även den sista timman till 7. Tips? :wink: När han vaknar så ställer han sig upp i sängen och jollrar och hoppar och är glad, så han känns dock ganska utvilad? Ska jag nöja mig med kl 6?

Tack igen alla! [-o<
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Behöver vägledning med ramsa och envis pojke

Inlägg av mamaA »

Hej!

Så kul att höra! Vilka framsteg =D> !

Nej, du ska inte nöja dig med 11 timmar [-X , tidiga morgnar är vanligt i början och man kan dras med det ett bra tag men det kommer att ge med sig. Vi brukar säga att man ska göra så lite så möjligt på morgonen för att förmedla att det fortfarande är natt. Man kan ge en pangramsa direkt som en upplysning om att man ska fortsätta att sova men helst inte mer sen såvida det inte blir för ledsamt. Blir det väldigt ledset/argt kan man spela mozart på hög volym.

Hur är det med mörkläggningen? Är det så mörkt i rummet så att du inte kan se handen framför dig om du testar det mitt på dagen? Det är extremt viktigt att det är totalt mörker, det räcker inte med mörkläggningsgardin för den ger glipor. Vi har mörkläggningstyg på kardborre på fönstret och sedan en mörkläggningsgardin utanpå vilket funkar bra.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"