Måste man ha slutat amma för att kura?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Hatter
Inlägg: 32
Blev medlem: ons 23 maj 2007, 12:50
Ort: Malmö

Måste man ha slutat amma för att kura?

Inlägg av Hatter »

Dottern flaskmatades på grund av för kort tungband. Kurade henne vid 4 månader tror jag det var. Sonen är nu 7 månader och ammas fortfarande. Har introducerat riktig mat men det går trögt. Måste jag vänta med kurning?
"All I wanted out of life was just a little more than I deserved"
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Måste man ha slutat amma för att kura?

Inlägg av mamaA »

Hej!

Du måste ju inte sluta amma för att kura men du måste sluta amma på natten :D och ha maningen mer som komplement på dagtid än huvudföda . Hur mycket mat får han i sig om dagarna? vi brukar säga att det krävs helst 2 mål med grönsakspuré och frukt till efterrätt, inte bara några skedar utan snarare en burk av varje. Aptiten brukar öka under kurningen men det måste finnas något att klara nätterna på. Sötpotatis med smör eller kokosolja brukar vara poppis! Jag har haft en av var, en som älskade mat och en som var väldigt skeptiskt. Med nr 2 var räddningen klämmisar med grönsaker/rotfrukter från Ellas kitchen, de gillade han verkligen. Lite dyrt i längden dock men jag gjorde egen sötpotatispure och satte klämmis ytterst på skeden.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Hatter
Inlägg: 32
Blev medlem: ons 23 maj 2007, 12:50
Ort: Malmö

Re: Måste man ha slutat amma för att kura?

Inlägg av Hatter »

Tack för svar! Han är inte så stor i maten än men vi jobbar på det. Började med matintro när han var 6 månader men det har gått trögt. Har upptäckt att han föredrar mat i bitar (ratar pureer) och sötpotatis är en klar favorit! Ska nu testa att laga lite olika matkombinationer med sötpotatis. Han är en smal pojk, väger 6.8kg bara så vill gärna att han äter mera. Blandar smör i allt! Kanske bör vänta lite med att kura tills han kommer igång ordentligt med maten? Han sover bra på dagen men vaknar och vill snutta bröst på natten. Vill också gärna att han somnar tidigare. Dottern var inga problem att kura men hon flaskmatades så känner mig lite osäker.
"All I wanted out of life was just a little more than I deserved"
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Måste man ha slutat amma för att kura?

Inlägg av TorsMamma »

Hej, jag vill bara säga att det är många 7-8 mån som inte gillar pure och föredrar "Plockmat". och då vill jag poängtera att plockmat med smör på är mycket mera näring än de färdiga puréer man köper i affären som är mycket vatten. Titta på innehållet så ser du. :wink: Du kan även koka stora broccoli buketter och dränka i smör som han håller i och tuggar på även om han inga tänder har. Detta kallas för BLW. Står mycket om på engelska.

Sen vill jag säga att äter man på natten kommer han inte äta på dagen. Så tar du inte bort nattmaten kommer inte dagsmaten öka. Bara som input. De flesta barn ökar matintaget fort när nattsnutteriet försvinner. :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Hatter
Inlägg: 32
Blev medlem: ons 23 maj 2007, 12:50
Ort: Malmö

Re: Måste man ha slutat amma för att kura?

Inlägg av Hatter »

Jag tror att han egentligen inte behöver äta på natten. Grejen är att innan vi introducerade mat så sov han fsntastiskt bra! Tog sina tupplurer på dagen och sov hela nätter. I och med matintro blev han hård i magen och gnällig. När han nu vaknar på natten då bökar och gnäller han tills han fiser och sen somnar han snabbt igen. Dottern var helt annorlunda, hon sov otroligt dåligt från start men efter kurning sov hon hur bra som helst. Hon är nu 11 år och sover fortfarande bra. Där var det mer ett klassiskt ”ängslig bebis sover dåligt och behöver fasta rutiner för att komma till ro” fall. Men i detta fall så sov han bra fram tills 6 månader då vi började med mat och han slutade bajsa. Det är först nu som han börjat väcka oss på natten. Testade magläge och buffning i natt men tog ändå lång tid innan han kom till ro (först efter han fisit en massa!) Vet bara inte hur jag bäst bemöter detta, om han verkligen behöver en kurning eller om jag helt enkelt måste tänka om lite då det gäller maten och hitta saker som inte ger honom magont....eller göra både ock?
"All I wanted out of life was just a little more than I deserved"
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Måste man ha slutat amma för att kura?

Inlägg av mamaA »

Hej!
Det kan ju vara magen som spökar om nätterna men även det faktum att han faktiskt är så stor nu så han behöver mer mat för att hålla sig mätt. När de väl börjat vakna till om nätterna blir det lätt en dålig vana. Jag tycker kuren är guld värd att ha alla de gånger tillvaron svajjar - när det kommer tänder, sjukdom, trotsåldern etc och man vet att barnen ändå kommer att sova bra och att man har ramsan som verktyg när det behövs.

Var försiktig med att använda buffning nu OM du tänker kura, man vill inte förverka verktygens innebörd genom att använda dem halvt. Buffningen betyder ju i det här fallet att"nej du får inte mat på natten, somna om" och då blir det fel i budskapet om man sen någon gång avbryter buffningen och ger mat. man får ha bestämt sig innan för vad som gäller.

Har du provat katrinplommonpuré, hemmagjord på blötlagda katrinplommon och mixad med lite av blötläggningsvattnet? betydligt mer krut i den för att få igång magen än köpt, ska du köpa så bör det vara den med bara katrinplommon i, inte uppblandad. Päron och plommonpuré är också bra för magen, gillar han hela bitar kan ju ett mjukt päron kanske funka.. Linfröslem kan man också ge att dricka. Du blötlägger linfrö över natten och silar sen bort fröna och ger vätskan. sök här på forumet och läs om det. I övrigt sempers magdroppar, olja/smör i all mat och magträning på golvet(rörelse sätter igång magen).

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Hatter
Inlägg: 32
Blev medlem: ons 23 maj 2007, 12:50
Ort: Malmö

Re: Måste man ha slutat amma för att kura?

Inlägg av Hatter »

Tack för råd! Jag har en följdfråga. Vi missade flytt till eget rum vid 6 månader eftersom vi själv har flyttat till större lägenhet och det tilltänkta rummet är för tillfället fullt med flyttlådor. Han sover i egen säng men i vårat rum. När är nästa bra möjlighet att flytta honom till ett eget rum? Han är strax över 7 månader nu.

En annan fråga. Har fått till nattsömnen nu men dagslurerna har blivit alldeles för korta sen värmen slog in. Tycker det är svårt att få till längre dagslurar, han vaknar efter 30 minuter och somnar inte om igen. Kvittar om vi är hemma eller ute med vagnen. Några tips? Han får sina timmar men det blir 4-5 kortare dagslurer istället för två korta och en lång.
"All I wanted out of life was just a little more than I deserved"
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Måste man ha slutat amma för att kura?

Inlägg av mamaA »

Hej!

Att få till lurarna är något som man gör i kuren genom att man har ramsan som verktyg.Flytta till eget rum kan göras när som helst men förslagsvis NÄR du ska börja kura, perfekt med alla förändringar på en gång. Jag vet inte riktigt vad du menar med att missa flytt till eget rum vid 6 månader för det finns ingen sådan direkt gräns men vi rekommenderar antingen eget rum eller om barnet ska sova i föräldrarnas rum så ska det vara avskärmat runt om med tex mörläggande gardiner på skenor i taket. Ofta sover barnen bättre i eget rum då de inte störs av föräldrarnas ljud på natten.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Hatter
Inlägg: 32
Blev medlem: ons 23 maj 2007, 12:50
Ort: Malmö

Re: Måste man ha slutat amma för att kura?

Inlägg av Hatter »

Läste i barnaboken att barnet bör flytta till eget rum när hen är 5-6 månader, därav frågan. Vi har nyligen flyttat och inte fått i ordning än så sonens tilltänkta rum är för tillfället ett förråd för ouppackade flyttlådor. Men ska se om jag kan skärma av lite i vårt sovrum.
"All I wanted out of life was just a little more than I deserved"
Hatter
Inlägg: 32
Blev medlem: ons 23 maj 2007, 12:50
Ort: Malmö

Re: Måste man ha slutat amma för att kura?

Inlägg av Hatter »

Men mycket bra ide att kura i samband ned flytt till eget rum! Bra motivation för oss att göra i ordning också.
"All I wanted out of life was just a little more than I deserved"
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Måste man ha slutat amma för att kura?

Inlägg av Tin »

Hej,
ja allt pa en gang, ytterligare nackdel att ha dem i foraldrarnas rum ar att det sallan ar backsvart.
Sa gor iordning sonens rum, se till att det ar svart som natten och dra igang en kurning. Pang bara. Bra pan.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"