Svåra nätter - tidiga mornar

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Jucie
Inlägg: 13
Blev medlem: mån 19 dec 2011, 23:32

Svåra nätter - tidiga mornar

Inlägg av Jucie »

Hej!

Jag har kurat ett tidigare barn med fantastiskt resultat (Luca, 2011) och nu är jag här igen! Nu har vi fått lilla Amanda hon fyller 9 mån om två veckor. Vi har följt standardmodellen i många avseenden men hon har haft napp och ibland på nätterna sovit i vår säng. Vi lägger henne numer i egen säng och hon sover på mage. Till problemet: hon vaknar 5-10 ggr/ natt och hon vaknar dessutom tidigare och tidigare hela tiden! Vi vill att morgonen ska börja 07:00 men imorse vaknade hon 05:30. Så jag tog tag i saken och har slängt alla nappar och nu måste vi få henne att sova!

Såhär ser en dag ut nu:
06 (eller ännu tidigare, fast vi vill 07) vakna, flaska
08 gröt
09 till 11-11:30 sova
11:30 lunch, mat
13:45 mellis, flaska el gröt och frukt
14-14:30 till 15-15:30 sova
17:30 middag
18:30 bad
18:45 flaska
19:00 sova

Nu har jag kikat runt i forumet och sett att många kör 12 h natt, 45 min fm och 1,5-2 h em. Sömn. Och jag ser att vårt schema inte stämmer. Det får mig att undra om Amanda sover så gott och länge på fm för att hon är helt slut efter natten och ”sover igen”? Iaf. Jag har tagit bort nappen idag, ska mörklägga bättre och så undrar jag vad ni tror om dethär nya schemat jag har knåpat ihop?

07 vakna, flaska
08 gröt
09 till 09:45 sova
11:30 lunch
12:30 till 14-14:30 sova
14:30 mellis
17:30 middag
18:30 bad + slurk
19 natt

Ser det bättre ut? Något annat jag behöver tänka på? Tusen tack på förhand! Mvh en förhoppningsfull mamma!
förälder till Luca, född 14 sep 2011 och Amanda 27 juni 2018.
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Svåra nätter - tidiga mornar

Inlägg av TorsMamma »

Halloj, tycker schemat ovan är superbra! Och tror också som du själv säger, hon får ju sova på dagen, så varför sova om natten? :wink: Prova att verkligen om du nu tänker kura att faktiskt "hålla" tiderna och håll middagssovningen till 1,5 tim just nu om du inte vet att hon är en extrem tröttis?
Mörkläggning A och O! Kolla noga noga noga. Även dörrspringor m.m.
Glöm inte utevistelse 1 tim fm och 1 tim em helst i rörelse inte i vagn. :D

Sist, det viktigaste. Attityden! :D Tuta och kör! Läs läs läs och läs igen. Har du boken, läs igen. Inget barn är det andra likt.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Jucie
Inlägg: 13
Blev medlem: mån 19 dec 2011, 23:32

Re: Svåra nätter - tidiga mornar

Inlägg av Jucie »

Tack gör svar. Bra att du påminde om utomhusvistelsen. Jag hoppas även kunna få henne att sova ute i vagn senare när rutinerna har satt sig.

Hon protesterade rejält över nappen under eftermiddagsluren. Svår att söva och vaknade i skarven 30 min och var knappt möjlig att söva om efter det. Så hon fick inte direkt den sömn hon borde fått men jag hoppas att det ger sig. Får se hur det går nu inatt. Vi är motiverade som tusan både jag och pappan (som kommer ta nätterna). Vi har boken pch har läst igen. Tack för alla tips!
förälder till Luca, född 14 sep 2011 och Amanda 27 juni 2018.
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Svåra nätter - tidiga mornar

Inlägg av Tin »

Hej,
klart det kommer ge sig. Ni har ju andrat nu pa litens liv, nytt schema och ingen napp - klart som korvspad att man som liten kommer protestera en stund. Men da far ju ni chansen att overtyga med verktyg och skapa dialog.

Heja heja, attityden sitter som den skall. Las garna boken igen och igen aven om man kurat forut so glommer man detaljer sasom utevistelse, skratt till godnatt och soial aktivitet.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Jucie
Inlägg: 13
Blev medlem: mån 19 dec 2011, 23:32

Re: Svåra nätter - tidiga mornar

Inlägg av Jucie »

Hej! Kuren har gått bra, nätterna har redan blivit mycket bättre. De två senast nätterna har hon vaknat två ggr varav en vid den tidiga morgontimmen och hon går att söva om. Väldigt skönt. Imorse vaknade hon själv kl 06:45, jätteglad. Vi har dock problem med dagalslurarna. Så fort jag är påväg att lägga henne i sängen blir hon ledsen. Jag buffar pch ramsar ut. Men hon blir jätteprovocerad av ramsan och lugnar sig inte fast jag ramsar flera ggr utanför. Det är 20-30 min gråt innan hon somnar. Vad kan jag göra för att hon inte ska vara ledsen då? Det känns som att hon somnar utmattad av gråt. Nu har vi visserligen tagit bort nappen som annars var starkt förknippad med sömn, men jag tycker att hon borde ha glömt den nu?

Tack för ert stöd :-)
förälder till Luca, född 14 sep 2011 och Amanda 27 juni 2018.
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Svåra nätter - tidiga mornar

Inlägg av Tin »

Hej,
Kör ni skrattet till godnattet även dagtid? Många glömmer det. Kör riktigt ordentligt, massor med bus så skrattet i magen följer med ner i säng för lillan.

Sen upplevde jag att Mina barn blev ledsna om de inte var riktigt proppens vid dagvilan. Lite extra banan precis före långluren kan gör hela skillnaden.

Det går ju jättefint för er, btw att ni får träna lite extra på ramsorna om dagtid är ju helt ok. För många är det tvärt om att det är nattetid det skall tjärvas och tränas ramsa. ;)

Kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Svåra nätter - tidiga mornar

Inlägg av TorsMamma »

Massa fina Tips, tänk också på att speciellt långluren är betjänt av det där KOLSVARTA sovrummet. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"