Inför kurstart av lillebror 4 mån

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Kanelbullemamma
Inlägg: 7
Blev medlem: ons 22 feb 2012, 21:04

Inför kurstart av lillebror 4 mån

Inlägg av Kanelbullemamma »

Hej!
Först och främst stort tack för kloka tips och råd från alla ni kunniga och erfarna där ute - ni gör ett fantastiskt jobb!
Jag hittade hit för sex år sen då jag kurade storebror (då 4 mån). Det gick fantastiskt bra, vi har hållit fast vid de goda vanorna och rutinerna i alla år och han sover fortfarande väldigt gott och mycket!

Nu har vi en snart 4 mån gammal lillebror som också behöver hjälp på traven med sovandet. Av någon dum anledning trodde jag inte att SM var något för oss och anammade aldrig detta, så nu blir det till att kura igen.
Han är född 171017 och alltid 4 mån om några dagar.
Trots goda erfarenheter i bagaget har jag en del nojor jag behöver få hjälp med innan kurstart - allt för att attityden av självklarhet ska vara på topp!
Storebror vaknade en gång i timmen och snuttammade för att kunna somna om, hade ingen napp och vagnades inte på natten.
Lillebror har napp, ammas inte alls utan äter ersättning på flaska (3 ggr/natt om han sover ca 19-07). Äter ofta ganska mkt varje gång, uppemot 170 ml.
Sover i sin vagn och vagnas när han ska somna på kvällen.
Napp och nattmackor - inget bra recept på att lära sig somna och somna om själv, jag vet...

Dessa är mina funderingar/frågor:
Vi har börjat med lite smaskiga hemmagjorda grönsakspuréer, fruktpuréer och bovetegröt då vi känner att han behöver få i sig mer mat för att så småningom klara nätterna utan att äta. Han älskar den nya maten men mjölk-intresset är däremot lite svajigt, säkerligen för att han äter så pass mkt på natten. Alltid en rejäl klick katrinplommonpuré som efterrätt för magens skull men tenderar ändå bli lite hård i magen av maten och har han inte bajsat på hela dagen är det ännu svårare att få honom att dricka sin mjölk.
Känns som om det är lite för tidigt att gå över till att äta merparten riktig mat istället för mjölk eller har jag fel?

Borde vi göra ett seriöst försök att trappa ner nattätandet för att underlätta kurandet?

Kan det vara en idé att börja med 11 timmarsnatt för att klara natten utan mat bättre (och sen utöka till 12 h 19-07) eller kommer frånvaron av mat att bara vara ett snabbt övergående problem? Ingen mat på natten borde ju resultera i en glupande aptit dagtid tänker jag.

Han har hittills sovit på rygg för att vi inte vågat annat. Dock har vi börjat låta honom sova vissa middagslurar inomhus i vagn på mage och oj vilken skillnad!
Kommer jättesnabbt till ro (utan napp) och inga större problem att få honom att sova sin långlur (2 h vid lunch), krävs oftast bara några drag med vagnen kring timmen. På rygg vaknar han däremot ALLTID efter 30-35 min (jag vet mkt väl att ett sömnrytmpass är 45 min så detta är lite märkligt). Somnar bara om när han vänds på sidan och får napp och ev rullande vagn. På rygg kan han ligga vaken i en halvtimme - trots napp och rull.
Till saken - jag tror magläge är jättebra för sömnen och jag tror det skulle underlätta vårt kurande enormt MEN jag är så nojig för PSD! Uppskrämd av bvc inte minst...
Har till och med beställt ett andningslarm men vågar ändå inte. Daglurarna har han sovit i vagnen så vi hela tiden ser honom, utan larm, men natten känns annorlunda.
Hur resonerar ni andra kring detta?

2,5-3 timmars vakentid innan godnatt funkar inte så bra för oss, lillebror hinner bli övertrött. Försöker hålla oss till 12-45-2-45 men dels blir natten lite upphackad av ätande och att han sover oroligt/vaknar och inte kan somna om själv. Dels blir 45-min lurarna oftast bara 30-35 min.
Om vi däremot lägger in en 20-min lur framåt kvällen klarar han sig bättre.

Frågan är om han sannolikt borde klara sig med tre lurar när han börjar sova hela nätter, borde rimligtvis bli utsövd på ett annat sätt då, eller?
Lägga ett övertrött barn är ingen hit, det har vi lärt oss...

Stort tack på förhand för värdefull input! Bvc och bekanta är tyvärr sällan till någon större hjälp så att detta forum finns är fantastiskt, så tacksam över att ha hittat denna källa till klokskap!
Mamma till två ljuvliga pojkar - storebror född 110930 (kurad vid 4 mån) och lillebror född 171017 (kurad vid 4,5 månad).
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Inför kurstart av lillebror 4 mån

Inlägg av TorsMamma »

Hej och välkommen tillbaka! :D

Så fråga 1 maten: Här kan det vara värt att lägga i lite extra kokosolja i maten, det är också bra för bajset ihop med katrinplommon pure. "Mjölkintresset" brukar avta även flaska när de blir lite större och om de är matglada, oroa dig inte, ge mera fett i maten, olivolja, kokosolja, osaltat smör. Ju mer du ger på dagen, desto mindre behöver man ju äta på natten. Du kan ju prova att dra ner på mängden du ger om natten så en vecka blir 150 och veckan efter 130 osv... Eller så tar du allt på en gång on drygt 1 vecka. Låt honom bli gott och väl 4 mån och sätt då 12 tim natt utan att tveka en sekund. Det klarar han galant!

Ang. PSD, jag vill inte späda på din skräck, men det är så att slutar de andas och du inte tittat på mindre än 5 min är det ju också för sent dag som natt menar jag. Så att det är dagtid är inte mindre riskabelt än nattetid. Här är andningslarm den absolut bästa försäkringen. Vi har här på forum inte haft ett enda barn som dött MED andningslarm i PSD mig veterligen. Även en studie gjord på 8000 barn med andningslarm så dog ingen. Dock har jag varit med om flera gånger där det räddat liv på både mig själv och forum.

Se till det är ett med plattor man lägger i sängen, helst 2 plattor, då kan du ha en i vagnen och sen en i sängen, när han blir äldre har du 2 i sängen. De jag inte rekommenderar är de man sätter på blöjan. Mest för att de falsklarmar alldeles för ofta.

Men, nu till min tanke, du lägger honom på mage och märker redan skillnaden, så så fort larmet kommer, lägg honom på mage dag som natt. dra ner på maten så kanske han faktiskt inte behöver en full kur. :wink:

Han kommer klara 3 lurar när han är runt 4 mån + 1 vecka. Han kommer också sova djupare på mage och därmed vara mera utvilad. :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Kanelbullemamma
Inlägg: 7
Blev medlem: ons 22 feb 2012, 21:04

Re: Inför kurstart av lillebror 4 mån

Inlägg av Kanelbullemamma »

Hej Torsmamma!
Först och främst ursäkta för enormt sen respons på ditt kloka svar (stort tack för det)!
Hela familjen har varit sjuk i omgångar i flera veckor
och det har lite fått all annan verksamhet att stanna upp...
Men nu är vi pigga, friska och glada igen och jag bara måste få berätta om senaste veckans framsteg!
Först gick vi ut fokuserat med massor av puré och gröt med mycket smör och kokosolja vilket direkt minskade lillebrors aptit på natten något. Men sen kom den hemska förkylningen och han ville knappt äta något alls, inte ens ersättning, dagtid. Tillbaka på ruta 1 med nattätande mao.
Men, efter att jag varit dunderförkyld i 1,5 v och tröttare än någonsin tidigare i mitt liv kändes det som kände jag att nu måste det till en förändring!
Sagt och gjort, vi skred till verket i lördags. Lillebror hade så smått börjar med mat igen och vi lyckades få i honom rätt rejält under dan. Jag som kurat förr ville göra det själv igen och första natten var ganska tuff men intressant och spännande också! Vi hade bestämt att om det blev långvarig kris på morgonen skulle han få en ”krisflaska” - väldigt styvt jobb att dra ner från nästan en halvliter ersättning per natt till noll på ett bräde... Första natten åt han en gång kl 05 och somnade sedan om och väcktes 07.
Men därefter har det rullat på minsann - tjoho!
Vi velade i flera veckor men bestämde till slut att köra på ryggläge som vi gjorde med storebror och det har funkat helt galet bra! Ett kort uppvak vid 04 andra natten men natt 3-4 har han sovit som en klocka! Lite sömnljud och gnöl vid 04 igen men jag har ramsat ett par gånger och sen har han nöjt sovit vidare.
Killen som tidigare vrålade så fort man la honom i sängen är nu så nöjd och glad och armarna åker upp, benen åker ner och han lägger huvudet åt sidan direkt vi lägger ner honom. Detta är ren magi!

Men men, långsovningen mitt på dan krånglar nåt infernaliskt. Jag har jobbat in schemat sedan över en månad tillbaka (så gott jag kunnat eftersom han innan kuren blev så lätt övertrött) och långsovningen har krånglat 8/10 gånger. Efter en orolig natt har han oftast sovit bättre på dan (tröttare förmodar jag).
Men nu när han börjar bli så utsövd känns han alldeles för pigg. Somnar snabbt men ligger vaken länge länge. Somnade om igår när vi var på promenad men då tog det 40 min.
Jag kör klassiska 12-45-2-45 med tider från en tråd som heter SM översikt har jag för mig.
19-07 natt
Frukost ers + gröt
08.45 sova 45 min
10.45 ca lunch
12.30-13.30 sova 2 h
14.00 ca Mellis
15.30 sova 45 min
16.30 middag
18.30 godnattslurk

Han blir 5 månader om en dryg vecka.
Skulle man tex kunna lägga långluren på förmiddagen istället och ha två kortare lurar på em?
Detta skulle även passa mig och övriga familjen bättre också.
Vill gärna att han sover långluren ute i sin vagn (sena kortluren är alltid i vagnen då vi hämtar storebror i skolan så dags). Vi ska nog byta till sittdelen med fullt liggsåret snart då liggvagnen börjar kännas trång för honom, han är en rätt stadig bit.

Stort tack för input!
Mamma till två ljuvliga pojkar - storebror född 110930 (kurad vid 4 mån) och lillebror född 171017 (kurad vid 4,5 månad).
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Inför kurstart av lillebror 4 mån

Inlägg av mamaA »

Hej!

nej långluren på fm rekommenderas inte, däremot minns jag att jag drog ner den till 1,5 timme för båda mina pojkar vid 5-6 månader för att de helt enkelt började vakna för tidigt på just den luren. Sen när vi gick över till två lurar vid 9 månader förlängde jag den till två timmar igen. Långluren behöver ligga mitt på dagen för att just orka med hela dagen sen. Då kan sista luren ev komma lite tidigare också så ni får lite längre vakentid inför natten vilket ger skillnad på hela schemat.

Långlur i vagn är svårt att få till förrän man går över till en lur men har man en rymlig vagn så kan det funka. Mörklägg så han inte får synintryck om han vaknar för tidigt.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Kanelbullemamma
Inlägg: 7
Blev medlem: ons 22 feb 2012, 21:04

Re: Inför kurstart av lillebror 4 mån

Inlägg av Kanelbullemamma »

Hej mamaA och tack så mycket för ditt svar!

Minns att jag kämpade med storebrors lurar (också i vagn) i början också men att allt blev lättare när vi bytte till två lurar.
Månaderna går fort så vi får väl kämpa på ett tag till
med detta upplägget!

Har du förresten något bra tips på mörkläggning till vagn?
Jag minns att jag täckte storebrors vagn med en mörk filt men nu är jag hönsigare och oroar mig av någon anledning för syrebrist (hade inte en tanke på det då för sex år sen)...
Jag har en barnvagnsgardin som man klämmer fast med öglor men det blir ju lite glipor på sidorna.

Allt gott! Tack!
Mamma till två ljuvliga pojkar - storebror född 110930 (kurad vid 4 mån) och lillebror född 171017 (kurad vid 4,5 månad).
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Inför kurstart av lillebror 4 mån

Inlägg av mamaA »

Hej!

Det behöver ju inte vara kolmörkt som på natten i vagnen så barnvagnsgardin funkar jättebra, knyter man den nere vid sidorna på chassit så kommer det in bra med luft ändå.
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Kanelbullemamma
Inlägg: 7
Blev medlem: ons 22 feb 2012, 21:04

Re: Inför kurstart av lillebror 4 mån

Inlägg av Kanelbullemamma »

Det är sant, det ska jag definitivt prova.

Lyckades få honom att somna om på långluren idag med hjälp av Mozart - otroligt, jag blev så paff att det funkade och på bara nån minut fick han från rejält arg till sovande!

Tack än en gång för fin hjälp!
Mamma till två ljuvliga pojkar - storebror född 110930 (kurad vid 4 mån) och lillebror född 171017 (kurad vid 4,5 månad).
Kanelbullemamma
Inlägg: 7
Blev medlem: ons 22 feb 2012, 21:04

Re: Inför kurstart av lillebror 4 mån

Inlägg av Kanelbullemamma »

Hej igen!
Ett tag sen sist men här har rullar på finfint!
Fortfarande ofta ett uppvak i långluren men somnar
oftast om fort.
Vår lillebror fyller 6 mån imorgon och sen drygt 2 v tillbaka har tredje lyren kortats till 20 min pga uppvak på mornarna. Somnar även fortare på kvällen nu.
Dock har 20-minutaren börjat krångla, ett par ggr senaste veckan har han inte somnat alls utan liggger
och babblar och bubblar glatt. Det har gått bra med kvällarna ändå men är det inte lite tidigt? Tänker att denna sista lur kommer behövas i ca 3 mån till?

Tack för er input!

Mvh Maria
Mamma till två ljuvliga pojkar - storebror född 110930 (kurad vid 4 mån) och lillebror född 171017 (kurad vid 4,5 månad).
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Inför kurstart av lillebror 4 mån

Inlägg av mamaA »

Hej!

Jag funderar på om ni skulle korta långluren till 1,5 timme, det behövde jag göra med båda mina pojkar vid 56 mån då de vaknade tidigare på denna lur. Tänker att det kan kanske göra honom lite tröttare inför sista luren. Nu har jag inte räknat på sömntimmarna så jag är lite osäker på om sista luren ska vara 45 eller 20 men men varför inte prova att korta till 1,5 och 20. Är han en piggis i övrigt? Vissa behöver ju schemajustering lite tidigare och andra lite senare. Två lurar brukar vara runt 8-9 månader sen.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Kanelbullemamma
Inlägg: 7
Blev medlem: ons 22 feb 2012, 21:04

Re: Inför kurstart av lillebror 4 mån

Inlägg av Kanelbullemamma »

Hej mamaA och övriga!

Flytt till nytt hus kom emellan så trots att jag läste ditt
svar på studs fick jag aldrig iväg något tack... Bebis, flytt och jobb i eget ftg gör att tillvaron är rätt späckad minst sagt. Tacksam över att god planeringsförmåga och framförallt - att ha Barnaboken och er på forumet som guidning stars i tillvaron!

Allt har rullat på rätt bra sen sist. En väldigt glad och pigg bebis mest hela tiden men kämpar fortfarande med långluren mitt på dan. Drog ner till 1,5 och mornarna blev lite bättre men framförallt har jag märkt att när han inte somnar framåt 16 så somnar han mycket snabbare och är mycket nöjdare vid läggning för natten och dessutom får vi väcka honom nästa morgon. En bebis som sovit 12 h + marginalkvart måste upplevas - ljuvligt är det!
Tror därför att han är väldigt redo för två lurar. Krävs uppemot 3 tim vakentid innan långluren för att han inte ska vakna knappt halvvägs (och inte kunna somna om) och då blir det inget riktigt utrymme för en tredje lur.

Jag har tidigare frågat om det går att ha långluren på fm eftersom Alfred sover längst utan uppvak då, men blev avrådd och jag köper logiken att det är bra med en lång kraftsamlare mitt på dan. Har dock just läst på klistrade favorittrådar och där finns många exempel där långluren ligger innan lunch med en kortare lur på em. Om alternativet är att det bara blir två korta snuttar på dan (jobbigt för både stor och liten...) måste det väl vara bättre att ha långluren först?

Jag är tålmodigt lagt men att behöva försöka söva om efter 35-40 min VARJE dag börjar bli rejält tröttsamt efter 4 månader...

Skulle någon av alla ni kloka därute vilja komma med lite input?
Kan tillägga att han strax är 7,5 mån.

Tack på förhand!
Mamma till två ljuvliga pojkar - storebror född 110930 (kurad vid 4 mån) och lillebror född 171017 (kurad vid 4,5 månad).
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Inför kurstart av lillebror 4 mån

Inlägg av mamaA »

Hej!

Der finns de som har långluren först och får det att fungera men man måste tänka på att när man går över till två lurar brukar det bli kämpigt att hålla sig glad och vaken ända fram till läggning så det är därför det är bättre att ha den långa luren sist. MEN varför inte prova och se :wink: , 4 månader är ju en rejält lång period att vakna för tidigt varje dag :shock: .

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Kanelbullemamma
Inlägg: 7
Blev medlem: ons 22 feb 2012, 21:04

Re: Inför kurstart av lillebror 4 mån

Inlägg av Kanelbullemamma »

Hej och stort tack för svar!

Ska tillägga att han alltid vaknar till men somnar oftast om, dock måste man alltid vara beredd att göra en insats. Tycker inte ramsan tar bra alls dagtid och har funderat på om det kanske mest beror på mig som (skämskudde...) alltid vagnar på daglurarna...
Har låtit honom somna själv senaste dagarna och det har gått rätt bra, har dock inte haft is i magen nog att
enbart ramsa när han vaknar på långluren utan vagnar
en stund då med. Vet så väl att det är kontraproduktivt men varit så frustrerad över uppvaken och bara velat få honom att säkert somna om igen. Kan tilläggas att är han inte trött nog är det omöjligt, då ligger han bara och snackar. Därför blir det vissa dagar varken hackat eller malet med tre lurar, för pigg inför varje lur liksom.

Idag gick det bra med långluren efter lunch. Minns dock att storebror hade två 1,5 timmes-lurar när vi gick över till två, en fm och en em. Gick jättebra så allra helst skulle jag vilja ha det. Blir ju dock lite i överkant med sömn och lillebror är mer av en piggis än storebror som alltid haft ett enormt sömnbehov (och har fortfarande och är snart sju år!).

Jag ska sova på saken men tackar allra ödmjukast för
tipsen!
Mamma till två ljuvliga pojkar - storebror född 110930 (kurad vid 4 mån) och lillebror född 171017 (kurad vid 4,5 månad).
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Inför kurstart av lillebror 4 mån

Inlägg av Tin »

Hej
vilken harlig lasning att ta del av, eftertanksamt och utvarderande. Underbart det ar sa man gor framsteg.
Jag kan absolut forsta att man inte vill mecka med den luren som fungerar och att det ar lockande att behalla den. Sa kande jag med.
Som mamaA sager, du kan ju testa om du vill och det kanns bast for er.

Nykeln for manga ar annars - MER MAT - dvs (och jag vet inte hur ditt schema ser ut nu utan gar efter ditt 5 manaders schema langre ner) med lunch ligger ganska langt ifran langsovet. Manga sma behover vara absolut proppens for att sova over skarvarna, det var sannerligen sant for mina sma alsklingar. Sa antingen kan du lagga lunchen senare, precis innan langsovet (och kanske ett mellis efter frukost far att klara sig till lunch) eller behall shemat och trycka i en banan eller nat precis fore langsovet. Detta var tricket som fick de mina att lugnt sova som grisar mitt pa dagen. Vart att fundera pa.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"