Dags igen, kura 7,5 månaders

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Sofie85
Inlägg: 45
Blev medlem: sön 08 nov 2015, 20:12

Dags igen, kura 7,5 månaders

Inlägg av Sofie85 »

Hej igen,

Det var ett par år sedan jag var aktiv här. Då hade vi en 9 månaders som vakande xxx gånger varje natt. Vi kurade henne och det tog ca en månad att få bukt med hennes sömn och framförallt tidiga uppvak. Hon har nu fyllt 3 år och hon sover oftast (om hon inte är sjuk eller drömmer något) hela nätter men kan fortfarande vakna lite för tidigt :).

Nu har vi lillasyster som denna tråd kommer handla om. Hon har sovit "bra" sedan hon föddes helt på egen hand. Jag har känt mig utvilad och vi har inte direkt haft några direkta "problem" med sömnen förrän sista månaden. Jag har helammat fram till ca 5,5 månad då vi började introducera mat. Hon är nu 7,5 månad och vi håller för fullt på att plocka bort sista nattamningen för att kunna köra igång en kur, då det verkar behövas.... (och vi vet hur bra resultat man kan få). hon somnar bra själv vid 19-tiden, sen vaknar hon oftast någon gång mellan 00-02 och kan vara ledsen och svår att söva om i ca en timme. Sen sover hon oftast bra igen resten av natten fram till 06-07. Men vi vill ju framförallt kunna lägga henne och somna själv och sova själv.

Barnen kommer att få dela rum när allt fungerar. Men vi börjar kuren i eget rum på nedervåningen för att inte väcka hela familjen. Känner mest att jag vill ha en aktiv tråd då jag vet att det kommer dyka upp frågor/tankar i mitt huvud även om jag känner mig betydligt tryggare inför start den här gången. Håller på att läsa boken igen och planerar att köra igång efter helgen.

Skissade på schemat tidigare ikväll och vi kommer följa storasysters mattider (vi har i stort sett redan de tiderna). Hon kommer få vila 45 min fm, 1,5h efter lunch och 20 min på em. Just nu sover hon oftast 30 min 3 ggr om dagen, helt på eget bevåg så att få till den där 1,5h luren ser jag lite som en utmaning (men jag är övertygad om att det kommer att gå).
:heart: Dotter född 170630 :heart:
:sleep: Kurad 180211 :sleep:

:heart: Dotter född 150110 :heart:
:sleep: Kurad 151106 :sleep:
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Dags igen, kura 7,5 månaders

Inlägg av TorsMamma »

Hej och välkommen tillbaka! :D

Du får gärna skriva in hela ert tänkta schema här och vart hon sover mat matmängd m.m. Så ser vi lite om det går att hitta något att tweaka.

Hon är ju också 7,5 mån så det kan vara värt att läsa en del extra i Barnaboken om just 8-mån ångesten, och använda sök här på forum i ämnet så du även har det med dig i bakhuvudet.

Läs boken 5 ggr och ha en bra plan så går det oftast strålande fint!
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Sofie85
Inlägg: 45
Blev medlem: sön 08 nov 2015, 20:12

Re: Dags igen, kura 7,5 månaders

Inlägg av Sofie85 »

Schemat blir följande:

19.00-7.00 sova
7.30 frukost
9.15 vila 45 min
10.00 mellanmål (amning eller frukt)
11.30 lunch
12.00-13.30 vila
14.15 mellanmål (amning eller frukt)
16.00 vila 20 min
17.00 middag med familjen
18.30 välling

Vi har ju en storasyster och hennes tider med mat och hämtning/lämning att ta hänsyn till också den här gången.

Jo jag vet om den där separationsfasen och det är lite därför vi vill köra nu innan....
:heart: Dotter född 170630 :heart:
:sleep: Kurad 180211 :sleep:

:heart: Dotter född 150110 :heart:
:sleep: Kurad 151106 :sleep:
Sofie85
Inlägg: 45
Blev medlem: sön 08 nov 2015, 20:12

Re: Dags igen, kura 7,5 månaders

Inlägg av Sofie85 »

Ja men då är vi igång... vi busade och skrattade för fullt hela familjen. Flög in i sängen och så startade buffandet. Lite krångligt då hon kröp omkring och hamnade med huvudet uppe i änden på spjälsängen så fick lyfta ner henne flera gånger. Men hon lugnade sig efter ett par minuters buffande så ramsade och gick ut. Då fick jag högljudda protester... var inne säkert 10 ggr och buffade (slutade dock så fort jag märkte att hon slappande av, dvs efter mellan 3-8 buff) och ramsade mig ut. Efter 32 min så tystande hon, fick bekräftelseramsa och nu väntar jag på att kunna gå in och lägga på henne filten. Nu får vi se hur natten blir... är beredd på vad som helst :).
:heart: Dotter född 170630 :heart:
:sleep: Kurad 180211 :sleep:

:heart: Dotter född 150110 :heart:
:sleep: Kurad 151106 :sleep:
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Dags igen, kura 7,5 månaders

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Bra jobbat, hoppas du lyckades få med ramsan ordentligt där med. Lycka till inför kommande natt där ramsan skall göra det mesta av jobbet och in i rummet är "kristilldelning". Ha lathunden framför dig, den är skön att titta på INNAN man går in, då har man köpt sig ett par sekunder att andas på så man går in lugn. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Sofie85
Inlägg: 45
Blev medlem: sön 08 nov 2015, 20:12

Re: Dags igen, kura 7,5 månaders

Inlägg av Sofie85 »

Jag är så stolt över henne, känns som att hon fattar direkt. Inatt vaknade hon EN gång och gnydde lite, runt tretiden, jag ramasade mjukt 4 ggr och hon tystnade. Sen sov hon till 6.40 (vi hade ju satt 7.00) men mina bröst var sprängfyllda så jag kände inte att jag skulle klara ett "skrikmaraton" så jag flög in innan hon hann vakna helt och gjorde morgon.

Första vilan var i vagnen, det tog 8 min innan hon somnade, då fick jag vagna lite och använda ramsan.

Vi har varit och babysimmat nu på fm så jag har kämpat för att hålla henne vaken tills vi var hemma igen och kunde äta lunch. Nu ligger hon (också några min tidigare än schemat men hon var supertrött efter simmet). Tog 6 min och jag var inne och buffade en gång. Försöker använda ramsan så mycket jag bara kan och hon verkar ju fatta :).
:heart: Dotter född 170630 :heart:
:sleep: Kurad 180211 :sleep:

:heart: Dotter född 150110 :heart:
:sleep: Kurad 151106 :sleep:
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Dags igen, kura 7,5 månaders

Inlägg av TorsMamma »

Härligt. Inga problem att lägga 6 min tidigare. Det är ju lite vad "marginalkvarten" är till för. :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Sofie85
Inlägg: 45
Blev medlem: sön 08 nov 2015, 20:12

Re: Dags igen, kura 7,5 månaders

Inlägg av Sofie85 »

Jag fortsätter uppdatera här lite för min egen skull också. Men det har gått över förväntan verkligen! Eftermiddagsluren somnade hon på en buff och ramsa, alltså på mindre än en minut! Sov i 20 minuter då jag fick väcka henne.

Kvällsläggningen tog 10 minuter, var dock inte inne efter att jag lagt henne utan tillrättalade, buffade 4-5 ggr så hon lugnade sig och gick ut, hon tystande nästan direkt. Men efter 10 min kom lite småljud som jag ramsade för, tyst igen och hon sov! Helt galet!
:heart: Dotter född 170630 :heart:
:sleep: Kurad 180211 :sleep:

:heart: Dotter född 150110 :heart:
:sleep: Kurad 151106 :sleep:
Sofie85
Inlägg: 45
Blev medlem: sön 08 nov 2015, 20:12

Re: Dags igen, kura 7,5 månaders

Inlägg av Sofie85 »

Natten gick bra igen! Hon vaknade en gång vid tretiden men somnade om utan att jag ingrep. Sen vaknade hon strax innan fem, verkade somna på ramsan men låg nog lite halvvaken, och kom igång mer ordentligt 5.15. Lyckades få henne att somna om med ramsa 5-6 ggr under 20 min. Och sen väckte vi henne vid 7, hela familjen!

Det tog 5 min att somna i vagnen men hon sover inga 45 min där på fm, vaknar efter 20-25 min men idag låg hon och sjöng en 10-15 min innan det började komma protester så då "väckte" jag henne.

Denna liten tog lite längre tid, ca en kvart mer ramsa var även inne en gång (kanske dumt men nu blev det så). Vi gör ju ändå framsteg :).
:heart: Dotter född 170630 :heart:
:sleep: Kurad 180211 :sleep:

:heart: Dotter född 150110 :heart:
:sleep: Kurad 151106 :sleep:
Sofie85
Inlägg: 45
Blev medlem: sön 08 nov 2015, 20:12

Re: Dags igen, kura 7,5 månaders

Inlägg av Sofie85 »

Igår kom några "bakslag" under dagslurarna vilka sker inomhus i sängen. Det tog ca 15 min att söva på första luren och fick som sagt gå in och buffa. Sen vaknade hon efter 20 min... försökte med ramsan men fick in och lägga ner henne och buffa. Hon blev argare och argare så jag gick in igen. Då hade hon bajsat... så det blev ett byte och så solfjädrade jag henne så hon somnade. Då hade hon vart vaken en halvtimme, sen sov hon en halvtimme till innan hon började gny så då "väckte" jag henne och låtsades som ingenting (hade egentligen tänkt att hon kunde sovit 45 min...). Lur 2 tog också en kvart innan hon somnade och då var hon rejält arg.... men hon somnade och fick väcka henne efter 20 min.

Inför natten somnade hon på 5 min på bara ramsan och då var det bara lite smågnöl innan hon somnade :). Sen vaknade hon till runt 4 och 5.30 men somnade om på ramsan. Vid 7 väckte sambon mig och undrade om hon inte skulle upp... haha!
:heart: Dotter född 170630 :heart:
:sleep: Kurad 180211 :sleep:

:heart: Dotter född 150110 :heart:
:sleep: Kurad 151106 :sleep:
Sofie85
Inlägg: 45
Blev medlem: sön 08 nov 2015, 20:12

Re: Dags igen, kura 7,5 månaders

Inlägg av Sofie85 »

Nu har jag en kris här... fm luren gick bra och hon sov 45 min i vagnen. Men nu VÄGRAR hon somna! Har hållt på i 40 min nu, hon var trött, gnuggade sig i ögonen osv men hon vägrar somna nu. Jag har ramsat i alla dess tonlägen, jag har varit inte två ggr och buffar/solfjädrat. Hon lugnar sig men startar ju så fort jag lämnat rummet. Försöker att inte överanvända verktygen men nu är det tungt alltså! Blir ku ingen sömn alls den här luren...
:heart: Dotter född 170630 :heart:
:sleep: Kurad 180211 :sleep:

:heart: Dotter född 150110 :heart:
:sleep: Kurad 151106 :sleep:
Sofie85
Inlägg: 45
Blev medlem: sön 08 nov 2015, 20:12

Re: Dags igen, kura 7,5 månaders

Inlägg av Sofie85 »

Nu sover hon! Det tog nästan exakt en timme och hon var inte glad! Totalt var jag inne 3 ggr (lite orolig för en bajsblöja idag igen). Sista gången somnade hon av solfjäder och jag gav tyst bekräftelse. Känns inte som att dagramsan riktigt tar... tycker ändå att jag har varit noggrann med att använda den och att undvika att gå in men det strulade ju till igår på denna vila med bajsblöjan... nu blir ju denna lur bara 45 min... finns ju inte tid för mer och dessutom måste jag hämta storasyster... får se hur det går vid 16-luren men då borde hon ju vara trött i alla fall...

Sambon ska ta natten, men då har hon ju sovit bra... känns som att det är lurarna som strular för oss.
:heart: Dotter född 170630 :heart:
:sleep: Kurad 180211 :sleep:

:heart: Dotter född 150110 :heart:
:sleep: Kurad 151106 :sleep:
Sofie85
Inlägg: 45
Blev medlem: sön 08 nov 2015, 20:12

Re: Dags igen, kura 7,5 månaders

Inlägg av Sofie85 »

Nu blir det många inlägg från mig här men hon vaknade efter 20 minuter, superarg! Försökte ramsa men det gick inte alls. Tog upp henne i en paus 13.15, hon skulle sovit till 13.30... jag är helt slut! Förstår inte ens hur jag ska klara 16 luren nu...
:heart: Dotter född 170630 :heart:
:sleep: Kurad 180211 :sleep:

:heart: Dotter född 150110 :heart:
:sleep: Kurad 151106 :sleep:
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Dags igen, kura 7,5 månaders

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Något jag hör i det du skriver här ovan är din enorma frustration. Skall jag vara ärlig tror jag det är den HON också känner. Hon är i 8-mån ångesten, de är känsliga små saker. Så försök hitta ditt lugn och tålamod i detta nu.
Försöker att inte överanvända verktygen men nu är det tungt alltså! Blir ku ingen sömn alls den här luren...
nu blir ju denna lur bara 45 min... finns ju inte tid för mer och dessutom måste jag hämta storasyster... får se hur det går vid 16-luren men då borde hon ju vara trött i alla fall...
Förstår inte ens hur jag ska klara 16 luren nu...
När du ser de citat jag gjort ovan, hur tänker du då? Jag menar, jag har inte citerat vad du gör eller så mycket hur du känner dig, för det är för mig väldigt normalt, även om man önskar man kunde hålla sig lugn. :cool: :wink:

Utan citaten ovan är "dina förväntningar" det är dessa jag vill åt, för om du inte klarar att ändra dessa, då bir det som man förväntar sig, är du med? Det man fruktar mest är det man skapar! :wink: Så du behöver göra en självcheck, sätta nya förväntningar och målbild! (eller det vi gillar att kalla "attityden av självklarhet" :D )

Ett par saker jag tänker på är följande:

:arrow: Är sovrummet KOLSVART även nu till lurarna? Det måste de vara!
:arrow: Skratt till "gonatt" fast lurarna, även de skall vara 15 min skoj INNAN man läggs!
:arrow: Sist men också bland det viktigaste. Hon måste vara tillräckligt FYSISKT trött! Här är det 1 tim ute fm OCH em som gäller I RÖRELSE , I SKOG OCH MARK. Inte sitta vagn, det gills inte. Är man tillräckligt trött, ORKAR man inte bråka tillbaka. :wink: Ingen gåstol hemma, krypa på golvet, inte bäras runt. Åla krypa vara med, social delaktighet, hänga tvätt, tvätta, diska, städa skall hon göra. OCH ÅLA och KRYPA.

När alla ens "basbehov" är uppfyllda DÅ kommer man också sova gott. :cool:

Ps. När min son var 8 mån fick jag förlägga ALLT till golvet. Jag hackade alla grönsaker på golvet med sonen på mage framför, ibland la jag mi platt på rygg på golvet när han var som ängsligast och krälade på mig tills närhetsbehovet var tillgodosett. Ds.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Sofie85
Inlägg: 45
Blev medlem: sön 08 nov 2015, 20:12

Re: Dags igen, kura 7,5 månaders

Inlägg av Sofie85 »

Tack! Jag förstår vad du menar och jag försöker verkligen hålla mig lugn men jag blir ju frustrerad mitt i allt. Jag ska verkligen försöka förvänta mig att hon sover nu på em luren. Vi har precis kommit in efter en dryg timmes frisk luft och kryper runt på golvet för fullt!

Hon är på oväntat bra humör ändå :).
:heart: Dotter född 170630 :heart:
:sleep: Kurad 180211 :sleep:

:heart: Dotter född 150110 :heart:
:sleep: Kurad 151106 :sleep:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"