Dags igen, kura 7,5 månaders

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Dags igen, kura 7,5 månaders

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

7+8 mån = 14,5 tim sömn/dygn. Så innan 9 mån kommer du inte "ta bort" någon lur alls. Men däremot kan man slå ihop långlur med em lur så man får som Tin skriver ovan 12+45+2 Sen till 9-11 mån har man typ 12+45+1,5 eller så.

Läs runt här på forum hur andra gjort, hur vi tänker kring schema m.m. det finns så otroligt mycket trevligt att läsa. :wink:

Använd gärna sök funktionen. Jag har säkert skrivit över 5 000 inlägg om bara scheman. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Sofie85
Inlägg: 45
Blev medlem: sön 08 nov 2015, 20:12

Re: Dags igen, kura 7,5 månaders

Inlägg av Sofie85 »

Vi diskuterade lite och har nu ändrat schemat enligt följande

19-7 sova
7.15 amning+frukost
9.15 sova 45 min
10.00 fruktpure
12.00 lunch
12.30 sova 1,5 h
14.15 mellanmål (gröt/frukt, framöver smörgås/ägg)
16.15 sova 20 min
17.00 middag
18.30 välling

Vi har kört detta i helgen och det har funkat bra, varit mycket lättare att få henne att somna en halvtimme senare och hon har sovit längre också. Vi är inte uppe på 1,5 h än men 1,25 i lördag och 40 idag...
:heart: Dotter född 170630 :heart:
:sleep: Kurad 180211 :sleep:

:heart: Dotter född 150110 :heart:
:sleep: Kurad 151106 :sleep:
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Dags igen, kura 7,5 månaders

Inlägg av TorsMamma »

Låter bra! :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Sofie85
Inlägg: 45
Blev medlem: sön 08 nov 2015, 20:12

Re: Dags igen, kura 7,5 månaders

Inlägg av Sofie85 »

Ja men välkommen 8 månadersångesten....

Här tillbringas 95% av min vakna tid på golvet... de övriga 5% går åt till att laga mat på spisen, borsta tänder och sådant där annat som MÅSTE göras... jag är dock okej med detta då jag vet att det är en (mindre rolig) fas.

Problemet är dock att morgnarna strular nu, hon vaknar ca 1-1,5h gör tidigt. Hon vaknar ofta till en eller två gånger under natten men somnar om på ramsan eller själv. Gör hon inte det så har hon sparkat av sig täcket (vi har en liten frusen dam här hemma). Som sagt den här veckan har hon börjat vakna för tidigt. Ramsan tar inte på morgonen och hon blir bara argare och argare.... två morgnar nu så har jag vart upp, tillrättalagt och solfjädrat till sömns... hon somnar då om och sover allt mellan 10-40 min. Vi har även åkt på en förkylning hela familjen och hon hostar och snorar...

De två första dagslurarna funkar bra, hon somnar nästan direkt och sover ca 35-40 resp 75-80 min. Den sista är hon svår att söva (jag gör på samma sätt varje gång), men hon är ju trött där på em så jag är inte beredd att ta bort den riktigt än...
:heart: Dotter född 170630 :heart:
:sleep: Kurad 180211 :sleep:

:heart: Dotter född 150110 :heart:
:sleep: Kurad 151106 :sleep:
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Dags igen, kura 7,5 månaders

Inlägg av mamaA »

Hej!

Budskapet är att på morgonen händer ingenting så att gå in och tillrättalägga nej - du ska definitivt inte gå in i rummet på morgonen :!: :!: :!: . Skruva upp värmen, köp sovpåse att ha utanpå pyjamasen, varmare pyjamas etc men håll dig utanför rummet. Arga barn verktygar man inte utan väntar ut och sen har man en ramsdiskussion. Den kan bli långdragen och det somnas inte om första morgonen och kankse inte andra men sen brukar poletten trilla ner. DU ska inte vara den som får henne att somna om genom solfjädern upprepade gånger, den är till för krissituationer enstaka gånger.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Sofie85
Inlägg: 45
Blev medlem: sön 08 nov 2015, 20:12

Re: Dags igen, kura 7,5 månaders

Inlägg av Sofie85 »

Inatt har jag och Lillplutt varit ensamma hemma. Hon har vaknat till 4-5 ggr inatt. Jag har gjort... ingenting! Och hon har gnytt/gnällt lite men somnat om. Har vart inne och lagt på filt när hon sover två gånger. Vi har höjt värmen så pass att vi andra knappt kan sova på övervåningen. Nu funderar jag dock på att flytta ner lillan igen, hon sov bättre på nedervåningen av någon anledning. Problemet är att där finns bara ett sovrum så jag fick ligga på madrass på golvet... det gick bra ett par nätter men sen fick jag ont... och jag känner mig inte helt bekväm med att hon ska ligga ensam därnere.

Sen kl 5.15 har hon strulat lite nu på morgonen. Vart lite ledsen någon gång, då ramsade jag och hon lugnade sig och somnade (tror jag). Förkylningen hänger också kvar så lite hosta som stör också tror jag.

Jag upplever dock att jag är mycket lugnare när jag är ensam hemma med henne nu. Jag vill liksom inte att hon ska väcka hela familjen så då blir det att jag drar igång och försöker få henne tyst genom att verktyga en massa (förmodligen får det bara motsatt effekt...) stora tjejen verkar dock inte störas speciellt mycket, någon enstaka gång har hon sagt att lillasyster var ledsen i morse... däremot pappan, han är nog lite för bortskämd med bra sömn nu. Stora tjejen sover ju och jag har tagit alla nätter minus typ fem sen lillan föddes... så det gnälls när han inte fått sova (eller kunnat somna om) och det gnället orkar jag liksom inte med så då blir jag stressad när hon vaknar på natten... vet faktiskt inte hur jag ska hantera det, men jag lutar åt att jag och Lillplutt flyttar ner igen. Att han ska ta nätter vet jag knappt om jag vill, om ni tycker att jag verktygar för mycket så gör han det definitivt, han har dessutom kortare stubin än vad jag har så känns som att det alltid strular mer för mig efter att han har haft en natt...
:heart: Dotter född 170630 :heart:
:sleep: Kurad 180211 :sleep:

:heart: Dotter född 150110 :heart:
:sleep: Kurad 151106 :sleep:
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Dags igen, kura 7,5 månaders

Inlägg av mamaA »

Hej!

Ja, det är en bra idé att lillan flyttar ner om hon är kall eller är det faktiskt så att det bara är du som tror att hon är kall eftersom alla andra är varma menar jag?

Däremot förstår jag inte varför du ska flytta ner :shock: , du märker ju själv att hon sover bättre när du INTE ingriper. Mitt råd är att du skaffar en babyvakt som du sätter på låg sättning, jag har min på två av fyra, då hör du när det är kris men inte minsta ljud. Jag har min liggande under sängen och sover med öronproppar så jag hör om det verkligen behövs men inte annars. Är ni på olika våningar blir du antagligen mindre benägen att springa ner också vilket bara är bra. Du måste låta henne klara det själv, annars är det DU som stjälper kuren, inte hon.

Män är pjoskiga med sömnen, vi hade liknande upplägg hos oss men nu har vår minsting börjat vakna för att kissa på nätterna efter att han släppt blöjan och då låter jag mannen ta lika mycket som jag. Han försökte att väcka mig i början men insåg att han ändå blev klarvaken av utskällningarna då från mig så numera går han upp om han hör honom. Det är inte synd om din man på något sätt, ju fortare ni får styr på nätterna får ju ALLA sova gott, ha det i sikte istället.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Sofie85
Inlägg: 45
Blev medlem: sön 08 nov 2015, 20:12

Re: Dags igen, kura 7,5 månaders

Inlägg av Sofie85 »

Nu har hon sovit nere två nätter. Första natten tog sambon på soffan, hon vaknade till några gånger men somnade själv under natten. Sen vaknade hon strax innan 6, sambon försökte ramsa men det gick inte så jag kom ner, ramsade 4 ggr och hon somnade om! Väckte henne vid 7! Inatt sov vi båda uppe med babywatch, vaken en gång och somnade om själv! Jag var nere och lade på täcket vilket hon sparkat av sig (har beställt sovpåse men den har inte kommit än). Hon vaknade själv vid kvart i sju. Och dagslurarna funkar också bättre nu, dock svårt att söva henne på sista luren men den försvinner nog om ett par veckor...

Tack för all hjälp, både tips och stöttande i min desperation här!
:heart: Dotter född 170630 :heart:
:sleep: Kurad 180211 :sleep:

:heart: Dotter född 150110 :heart:
:sleep: Kurad 151106 :sleep:
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Dags igen, kura 7,5 månaders

Inlägg av Tin »

Hej hej,
oj vad harligt och fint det gar for er. =D> =D> =D>

Kan bara halla med om att ni skall ta varannan natt du och mannen, lika skall vara lika. Alla hjalper till att finna den goda nattsomnen. Sa far alla sova tillslut. Att mannen ifraga inte ar lika bra som du pa att verktyga ar ju nat som kan atgardas med traning.
Vi har fortfarande varannan natt schema aven om mina ar 5 och 8 ar och i princip aldrig vaknar, det ar valdigt skont att veta att men varannan natt far sova hela natten OM det hander nat.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Sofie85
Inlägg: 45
Blev medlem: sön 08 nov 2015, 20:12

Re: Dags igen, kura 7,5 månaders

Inlägg av Sofie85 »

Nätterna går bra här hemma. Hon kan vakna till få hon sparkat av sig täcket men somnar oftast om direkt hon fått det på sig. Idag kom äntligen sovpåsen så får hoppas de där uppvaken försvinner nu.

Hon vilar 45 min på fm i vagnen och det går också bra. Dock så strular dagsvilan ännu... hon vaknar oftast efter 45 min, ibland går det att söva om men oftast inte... den sista vilan på 20 min har vi tagit bort och så lägger hon sig 18.30 nu istället. Det funkar mycket bättre både för henne och schemat här hemma. :)
:heart: Dotter född 170630 :heart:
:sleep: Kurad 180211 :sleep:

:heart: Dotter född 150110 :heart:
:sleep: Kurad 151106 :sleep:
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Dags igen, kura 7,5 månaders

Inlägg av TorsMamma »

Skönt ni hittar er melodi! :D Hoppas sovpåsen blir bra!
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Sofie85
Inlägg: 45
Blev medlem: sön 08 nov 2015, 20:12

Re: Dags igen, kura 7,5 månaders

Inlägg av Sofie85 »

Sovpåsen har gjort underverk! Hon har sovit tre nätter utan uppvak, igår vaknade hon till men somnade om direkt av en ramsa.

Så nu undrar folk i min omgivning vad jag har för mirakelbarn som är så lätta att lägga och sen sover hela natten (nästan alltid :)). Mirakelbarn, jag brukar hålla med :). Tyvärr så är det många som drar öronen åt sig när man säger något om shn... trots det fina resultat vi nu har med TVÅ barn. Istället verkar många föredra att fortsätta i gamla banor eller börja medicinera sina små.... :'(
:heart: Dotter född 170630 :heart:
:sleep: Kurad 180211 :sleep:

:heart: Dotter född 150110 :heart:
:sleep: Kurad 151106 :sleep:
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Dags igen, kura 7,5 månaders

Inlägg av TorsMamma »

Härligt!! Ja det finns ju inte någon knapp att trycka på utan bara HÅRT arbete, det vill många inte lägga ner. Lättare ge en tablett.... :cry:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"