Frågor inför kurande av lille S, 6 månader

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Esva
Inlägg: 5
Blev medlem: tis 29 aug 2017, 20:00

Frågor inför kurande av lille S, 6 månader

Inlägg av Esva »

Hej!

Det kan vara så att detta forums största stalker nu skriver sitt första inlägg... :) Har försökt att praktisera barnabokstänket sedan min äldsta dotter var 7-8 månader och standardmodellen på min nu 6-månaders, men aldrig skrivit ett eget inlägg. Stort tack ändå för all indirekt hjälp jag fått genom åren med allt från scheman och flaskintroduktion, till råd kring social delaktighet och förhållningssätt i vardagen!

Bakgrund: Min nu 6-åriga dotter sov relativt bra på natten från start, och när vi vande av henne från att amma på natten vid 7-månaders ålder gick det tydligen så lätt att jag nu inte minns hur vi gjorde. Däremot var dagarna en katastrof fram till nån gång under andra halvåret, med massvis snuttamning och snuttsömn. Jag gjorde många fel och hon sov alldeles för kort och lite om dagarna. När hon började sova en gång om dagen, tidigare än de flesta runt ettårsåldern tror jag, löste sig dock det mesta (troligen för att vi inte längre var osäkra på om och när hon behövde sova...).

Inför andra barnet lovade jag därför mig själv, som många andra, att tillämpa standardmodellen från start. Mitt största fokus var dagarna: Att skilja på mat och sömn, att få honom att sova länge, efter schema och i stillastående vagn. De första månaderna hade jag bokstavligen ångest och magont varje gång han skulle sova på dagen, dels av rädsla för att misslyckas, dels för att det födde så många minnen av vanmakt och frustration från tiden då min dotter var liten.

I stort sett har jag lyckats med ovanstående, och dagtid sköter jag honom någorlunda efter schema (men ibland med marginalhalvtimmar istället för marginalkvartar). Dagtid sover han också som en gud jämfört med sin storasyster, men jag vagnar alldeles för mycket vid insomning (i alla fall enligt den nyare upplagan av Barnaboken, i den äldre var det väl ok att vagna till sömns).

Nu till problemet: Mitt ångestfyllda fokus på dagarna har tyvärr gjort att jag inte har orkat få ordning på nätterna. Det första nattmålet vid 23-tiden sov han över vid cirka 2 månader tror jag. Det andra och tredje har dock fortsatt, och som det är nu vaknar han cirka 01 och 04 ett vanlig natt. Jag ammar honom då, ofta till sömns, eftersom jag vill vara säker på min strategi om jag ska börja göra något annorlunda.

Denna nattamning känns såklart mer och mer onödig, och mer och mer ohållbar (särskilt som det börjar funka sämre och sämre). Därför skulle jag vilja börja kura natten till tisdag, om jag hunnit bli tillräckligt säker på alla grepp, och jag är halvvägs genom SHN-boken.

Några frågor har dock dykt upp redan nu:

1. Är det kura vi ska göra? Lite retorisk fråga kanske, men vill vara helt säker på min sak. Vi har oftast inte några superproblematiska nätter, utan dessa två uppvak 2*10 minuters amning. För vagna över målen gör man väl bara på bebisar yngre än 4 månader?

2. Som det är nu sover han i en stor dansk vagn (liggmått 100 cm) (på mage med andningslarm), och jag har varit sen med att få över honom till spjälsängen av massa olika skäl (min glömska, varvat med att han har varit för sjuk för att kunna inviga den med pompa och ståt dagtid). Ska vi köra allt på en gång och inleda första kurnatten i spjälsängen, eller köra den i vagnen som han verkar trygg med?

Hans schema är
19-07 Sova
07.30 Frukost (oftast gröt)
09-09.45 Sova 45 min
10.30 Lunch (oftast en burk mat och en burk frukt)
12-14 Sova 2 h
14 Mellis (så mycket välling som går i + mackbitar eller liknande)
16.15-16.35 Sova 20
17.30 Middag (oftast en burk mat och en burk frukt)
18.45 Nattslurk (amning) (men inget skrattet till gonatten - än)

Har "såklart" försökt tanka honom mer full dagtid i hopp om att han ska sova över nattmålen, men utan att lyckas, och det märks att hans aptit är sämre framförallt vid frukost och mellis än sig bör.

Annars är han en stor och glad liten människa på 9,7 kilo, som när han inte är trött, bjuder på många härliga, sneda leenden. :D Verkar vara lika social som storasyster och "kryper" sen 1-2 veckor tillbaka genom att dra sig framåt på underarmarna :lol:

STORT TACK på förhand om någon levande själ orkar läsa detta och svara på mina malande funderingar! Ni gör ett sådant fantastiskt jobb här på forumet!
Stora A 2012-03-14 :heart: :heart: :heart:
Lille S 2017-07-25 :heart: :heart: :heart:
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Frågor inför kurande av lille S, 6 månader

Inlägg av TorsMamma »

Hej och välkommen! :D

Kul du har följt oss och hängt här och fått mycket du behöver utan frågor, det är ju liksom lite vad detta forum är till för. Att hitta de flesta svaren själv som en uppslagsbok. :D :lol:

1. ja, jag tycker nog du skall kura lite storstilat så du får med ALLA komponenter. Läs boken minst 3 ggr innan du börjar!

2. Dansk liggvagn är ju jättestor så vill du kura i den kan man faktiskt. Istället för att buffa kan man vagna, det är ju bara ETT av alla verktyg vi har. Du kan även buffa i vagnen om det passar bättre. Vill du att han sover i säng, så ta allt på en och samma gång, med buff. Det är larm och magläget som vi är måna om och utrymme. :D

Nu är ju gossen bara 6 mån, man behöver inte hålla på och introducera saker med pompa och ståt, bara bädda, ha kolsvart, lägg PANG som om detta är det mest naturliga i hela världen.

Så för att sammanfatta, han kommer vara trygg med det DU är trygg med! Så gör det som DU är trygg med, han är bara 6 mån, han hakar på. :D

Ang. schemat så kan det vara en tanke att du typ ammar direkt på morgonen (han kommer få sin aptit tillbaka när du kurar) och sen ger lite gröt typ 7.45 som extra frukost. Då kan du skjuta på lunchen 30-45 min och på så sätt blir han mättare inför långsovningen annars är risken han vaknar av hunger och svår att söva om.

Mycket ålning och fysisk aktivitet är nyckeln i denna ålder, så ner på golvet och åla åla åla.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Esva
Inlägg: 5
Blev medlem: tis 29 aug 2017, 20:00

Re: Frågor inför kurande av lille S, 6 månader

Inlägg av Esva »

Åh, TACK så mycket för svaret! (Mitt första, livs levande här på forumet! :D Det känns högtidligt! Och har läst många av dina svar genom åren, du verkar väldigt klok. :) )

Nu är vi i alla fall igång! Det blev spjälsäng, så har vi det gjort. Och läggningen gick bra, inga frågor eller protester alls, utan somnade på några minuter. Men hur natten blir återstår att se...

Tack också för schemakommentaren, det låter väldigt vettigt. Nu är ju frukosten lite halv, ska bli skönt att få till en hel frukost, och med den + senare lunch tror jag också att långluren säkras lite bättre.

Återigen tack!
Stora A 2012-03-14 :heart: :heart: :heart:
Lille S 2017-07-25 :heart: :heart: :heart:
Esva
Inlägg: 5
Blev medlem: tis 29 aug 2017, 20:00

Re: Frågor inför kurande av lille S, 6 månader

Inlägg av Esva »

Hej igen!

Om det går skulle jag vara SUPERtacksam för lite snabb hjälp...! :cry:

Började som sagt kuren igår. Nattningen gick utan problem. Under en halvtimme runt 22 vaknar han ett antal gånger; tror att han stördes av att snuvan som han hade redan innan kuren tjocknat på ordentligt, täpp och rinnig om vartannat. Alltså sjuk(are) :cry:, men beslutar att genomföra kuren ändå efter att ha researchat bok och forum. Han har sedan en vakenperiod mellan 02:45 och 04:20, som vi kommer igenom med buff, ramsa, påminnelser och bekräftelser (var inne kanske 5-6 gånger under denna period, var dålig på att skriva ner tyvärr). Somnar relativt nöjd 04:20 och väcks 07. Natten kändes helt ok och jag tror att ramsan började sätta sig. Och han åt som en häst redan imorse.

Det andra "sjuka" som händer är dock att stora A, som sover över hos en kompis, måste hämtas av pappa eftersom kompisen börjat kräkas. Alltså kräksjuka :cry: Hon och pappa sover sedan hemma under natten, men vi stör inte varandra nämnvärt.

Nu har stora A dock också blivit magsjuk, ringdes just hem från förskolan. Hon och pappa kommer därför inte kunna sova bort i natt som planerat.

Det är i sig störigt, men min stora fråga är hur jag ska tänka ifall lille S börjar kräkas under dagen. Risken är ju väldigt stor att han också smittats (särskilt om man betänker hur många pussar han fick av stora A vid den fantastiska väckningen imorse... Vi borde kanske tänkt på smittorisken, så dumma...). Jag känner inte att jag måste ta upp och amma honom på något sätt, det är ju bara att ge t.ex. vatten i sängen i så fall, men är rädd att jag kommer att ha svårt att backa med verktygen och trafiken om jag tror att han ska eller håller på att kräkas.

Förstår att det inte skulle vara några konstigheter om han redan var kurad, men det känns som sagt jobbigt att inte vara säker på handlaget denna andra viktiga natt. :(

TACK igen för all hjälp, det här forumet är så grymt!!
Stora A 2012-03-14 :heart: :heart: :heart:
Lille S 2017-07-25 :heart: :heart: :heart:
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Frågor inför kurande av lille S, 6 månader

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

SÅ förkylningen, höj huvudvändan med en hög böcker under spjälsängsbenen så den höjs runt 7 cm. Rensa näsan NOGA vid kvällsbadet innan läggning, ångan från badet och lite näsfrida gör susen. Ställ in en tallrik med grovhackad gul lök under sängen.

Ang. kräksjuka så kräks han på natten, ha rejält med "trevikslakan" redo. då kan du slita bort det och lägga i nytt mellan om så skulle ske. Lite vatten om det blir illa, men EN natt med bara kräks funkar utan vatten. De torkar inte ut på den stunden. Ge vätska och amma så mycket du kan och får sen dagtid i samband med måltiderna. BM är lite antibakteriellt och han får även dina antikroppar, så det är bra bra! Inte heller alla små drar på sig magsjuka, så ha lite is i magen och måla inte F-N på väggen redan. Men var förberedd med lite extra saker. Försök göra alla byten och så i sängen om det inte är enorm katastrof, utan var lung och trygg. Det är vad han behöver oavsett.

Pappa och dotter kanske kan vistas och sova i annat rum under några dagar? :D Du kan du låtsas att detta är natt 1 igen om du är orolig och vill in och titta, du märker ju om han är lung när du kliver in inget kräks, vänd och gå ut med med ramsan som den mest solklara sak i världen, har jag gjort en del gånger. Verktyga inte om det inte behövs. :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Esva
Inlägg: 5
Blev medlem: tis 29 aug 2017, 20:00

Re: Frågor inför kurande av lille S, 6 månader

Inlägg av Esva »

Tack igen för svar! :)

Tyvärr la han största kaskadblaffan efter middagen, precis allt kom upp, så de där gulliga syskonpussarna hade straffat sig... Lät först som ett alternativ att köra första natten igen, och att köra byte, vatten och eventuellt verktyg vid kräkuppvak. Men nu känner jag mig själv kymig och att jag därför inte riktigt vågar/klarar en till vaknatt. Det plus att han både är förkyld, febrig och kräksjuk är bara för många osäkerhetsfaktorer för min attityd av självklarhet i nuläget... Känns himla snöpligt men ser fram emot att fortsätta/börja om kuren när kräksjukan är borta. Antar att jag kör om från början då?
Stora A 2012-03-14 :heart: :heart: :heart:
Lille S 2017-07-25 :heart: :heart: :heart:
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Frågor inför kurande av lille S, 6 månader

Inlägg av TorsMamma »

Hej, Hoppas han kryat på sig. Lättast är nog att trycka på omstartsknappen. :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Esva
Inlägg: 5
Blev medlem: tis 29 aug 2017, 20:00

Re: Frågor inför kurande av lille S, 6 månader

Inlägg av Esva »

Tack! :) Han är bättre men magtjorv och dålig aptit kvar. Men i natt sov han 19.10-06.50 utan amning, (utom en halvtimme vid tretiden då han låg och babblade nöjt), vilket aldrig hänt, så lyckades kanske förmedla något den där enda natten ändå! :D
Stora A 2012-03-14 :heart: :heart: :heart:
Lille S 2017-07-25 :heart: :heart: :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"