Behöver pepp

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
CeGlasgow
Inlägg: 3
Blev medlem: sön 21 jan 2018, 13:43

Behöver pepp

Inlägg av CeGlasgow »

Hej,
Jag är ny här på forumet och började kura igår natt. Jag bor i Skotland och har en dotter på 10 månader.
Skulle någon vilja tycka till om vårt schema?

19-7 Sova
7.15 Gröt frukost plus kort amning
9.30-10.15 Sova
10.15 Äta typ Yoggi , Frukt, macka eller liknande.
12.30 Äta Lunch
13-14.30 Sova
16.30 Kvällsmat lagad mat
18 Gröt/Amning
19 Sova

Vi hade en bra första natt då hon vaknade 3 gånger och var vaken typ en halvtimme varje gång.
Somnade också lätt på dagen idag.
Hade dock ett problem vid sista långa middagsluren.
Hon vaknade ledsen 5 min innan väckning. Jag blev osäker. Ramsade i ca 10 min tills jag fick ett litet genombrott ich lugn (men inte somnat). Då gick jag in glad och "väckte"??
Var så orolig att jag skulle ta upp henne ledsen.

Nu ikväll gick läggningen sådär. Jag har tappat självförtroendet.
Hon lägger sig fint tillrätta vid beskedet och buffade kort men vid solfjädern så fort jag släpper henne börjar hon skrika.
Igår kände jag att ramsan gick fram. Nu ikväll står jag bara och försöker överösta henne. Även om jag väntar emellan så är hon arg.
Hon somnade ledsen kändes det som efter 15 min.
Och sen vaknade hon efter 45 min som har varit vårt stora problem kvällarna igenom. Ledsen ich jag körde ramsan om och om igen men fick ingen respons som igår. Känns som om hon somnade snyftande..? Fick i alla fall in bekräftelsen.

Jag vet inte. Behöver nog bara skriva av mig och ta nya tag. Det har ju faktiskt gått jättebra.

Tack, Cecilia
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Behöver pepp

Inlägg av TorsMamma »

Hej Cecilia och välkommen! :D

Först ditt schema, du har ett mellis lite knasigt innan lunchen, bättre med en andra frukost istället tycker typ så här!

19-7 Sova
7.00 Amma
8.00 Gröt frukost plockmat
9.30-10.15 Sova
12.00 Äta Lunch (avsluta med banan inom 45 min)
13-14.30 Sova
15.00 mellis
17.30 Kvällsmat lagad mat
18.00 kvällsbad och mys
18.30 kvällsslurk (här kan det räcka med amning om du vill) Gröt/Amning
18.40 skratt till gonatt
19 Sova

Jag tycker du sköter det hela alldeles strålande, du ramsar och hon är stor nog att bli både förbannad och ifrågasätta med sina skrik, här är lyssna nyckeln för dig, du skall svara med RÄTT ton och rytm i förhållande till hur "frågan" är. En förbannad unge kan man inte ramsa, där är det HÖGA husljud som gäller så de har något annat att lyssna på än sin egen röst. Men så fort den är lite ledsen, uppgiven, frågande, behövande osv... då skall en ramsa ha rätt funktion allt från förtroende, till uppmuntrande, till smekande till osv.... du är med? Det är tonen och rytmen du har som är avgörande och att hon nu 3 natten får bekräftelsen när hon är tyst med sig för att börja baka ihop den.

Så pepping pepping, hitta attityden, ha kolsvart, lägg på 20 sek direkt med skrattet flyg in i sovrummet, pang i säng och ut med den i särklass hurtigaste ramsan i världen. Redan nedsläckt och klart.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
CeGlasgow
Inlägg: 3
Blev medlem: sön 21 jan 2018, 13:43

Re: Behöver pepp

Inlägg av CeGlasgow »

Tack för snabbt svar!
Kan jag ändra schemat först om en vecka? Eller redan i morgon, andra dagen?

Med vänliga hälsningar
Cecilia
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Behöver pepp

Inlägg av TorsMamma »

Hej, eftersom det inte är flytt av sovtider utan maten är det ok när du vill.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
CeGlasgow
Inlägg: 3
Blev medlem: sön 21 jan 2018, 13:43

Re: Behöver pepp

Inlägg av CeGlasgow »

Hej!

Har gått lite åt skogen här på morgonen. Hanna har inte somnat till sin förmiddagslur. Vad gör man om hon inte somnat när det egentligen är tid att ta upp henne?

Ce
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Behöver pepp

Inlägg av TorsMamma »

Det är det "Marginalkvarten" är till för. Säg att luren är 45 min och det tar henne 5 min att somna, då har man marginalkvarten så blir luren 45 min. Somnar hon säg efter 40 min in på luren får man bästa möjliga "Naturliga sömnpass" vilket då blir 5 min eller max 20 min om man tar med marginalkvarten. Missas den helt kan du använda marginalkvarten till nästa lur och lägga 15 min tidigare.

Dock brukar vi ge dessa råd när man är en bra bit in i kuren, de första dagarna 2 veckorna är rekommendationen att hålla tiderna ganska exakt oavsett vad som händer. Du får göra allt i din makt att hålla henne vaken.

Vad var det som gick snett för er?
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"