Ska vi ändra på nogot nu mitt i kuran?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Anna Nydam
Inlägg: 5
Blev medlem: fre 26 jan 2018, 10:20

Ska vi ändra på nogot nu mitt i kuran?

Inlägg av Anna Nydam »

Vi hollar på med att kura vores tochter Uma (7,5 mån).
Vi er en Dansk familj, men hittar inget dansk bra forum om kuran, derfor hoppas jag att ni forstår mitt danske och har lyst give lidt tips och guide.
Før kuran ammade jag 2 gånga på natten, vilkat vi ju skippade nar vi børjade kura.
Vores skema ser ut så her:

06.30 Go morgon
06.45 Frukost
08.30-09.30 Sova
10.30 Lunch
12.00-14.00 sova middag
14.30 Äta
16.30-17.15 Sova
17.45 Äta Middag
18.30-19.10 Bade, skratte, Leke
19.10 Gonatt Slurk 20 min
19.30 Gonatt

Vi har värit på gang med kuran i en vecka nu. Den första natten var vældig tuff, men redan andra natten sov hun ett langt stræk. Sen har veckan varit ganska fin, dog kännar jag en række problemer:

1. Jag känner att hun liksom fattar att nar vi ramsar, måsta hun somna om, men det er inte så at hun tysnar nar vi ramsar. Hun bliver arg och kör upp sig. Efter nogra tag, kör hun ner sig igen och därpå får hun bekræftelsen nar hun har varit tyst ett tag. Därfor har jag inte än haft success med at kör ihop remsen och bekræftelsen.
Låter detta okay, eller borda hon liksom njuta nar vi remsar och bli tyst?

2. I natt (och huvudgrunden att jag skrivar) var ett stort tilbakagång. Hun vaknade kl. 2 och var arg, ledsen osv. i två timmar och sen igen 5 och somnade inte för än hon skulla op.
Ingat funkade. Vi fik använde solfjäder two ganga (vilkat vi inte har gjodt sedan andra natten). Kännar att hun somnade av utmaning til sist.
Är det vanlikt at det kommar et sådant tilbakastek? Hur ska vi takla det? Måsta vi bare fortsætte med bra attityt (känns så svårt att bevara attityden nar det inte funker), eller finns det noget vi ska ændra. Om det händar igen i natt, borde vi da gå tilbaks och gøra det om, som vi gjorde första natten?

3. Jag lurar på om det kanske var fel at amma henna just för gonatt? Borda vi lægga inn det tidigara? Vi gjorde det sådan, da vi var van vid den rutin. Ska vi ændre det nu på midten av kuran eller ska vi venta til efter upfølgningsveckan?

4. Till sist känns det också lita konstikt att hun bliver arg så snart vi lägger hende i sengen. Vi hade ju set frem emot at hon borda njuta av att bli lagt. Men trotzdem somnar hon på 5-10 min på aftonon, och det känns ju bra.

5. Vi har också lita problemer med at få henne somna om på morgonen. Vi har tænkt att det sikkert kommer sen, och vi ramsar och gør ljud i huset. Sen går vi inn nar hun er tyst et tag. Igen kännar jag på noget sätt att hon har misforstår remsan. Hur kann man rätta up på detta.

6. Sista fråga: Ska man fortsætte vække henne på dagslurane, eller borde hun med tidan våkne sjælv?

Vi har läst hela boken, och vissa avsnit gang på gang. Vi har också læst många av tråderne her på sidan. Trotzdem känner vi oss lita osäkre på om vi bør ændra nogra ting nu mitt på kuran, där vi oplever tilbakafald, eller måsta vi bara kör på??

Hoppas nogra kan hjælpe lita.

Undskyld den laaaange tråd. Ja var så glad att kuran funkade, och nu kännar jag ångest att den har slutat funke, där vi gør nogot fehl eller hon på nogot sætt har misforståt remsan.

Med vänliga hälsningar
En litan dansk familj där saknar lite mere svar.
//ANNA
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Ska vi ändra på nogot nu mitt i kuran?

Inlägg av TorsMamma »

Hej Anna och välkommen! :D Så får jag svara med samma mynt, hoppas du kan läsa min svenska och uppstår missförstånd kan vi även ta med Engelska. :wink:

När jag tittar på schemat är första luren 1 tim ( detta är inget naturligt sömnpass utan dessa är 5 min, 20 min, 45 min, 1,5 tim och 2 tim)

7+8 mån brukar ha ca 14,5 tim sömn/dygn. Vi rekommenderar att runt denna ålder försöka ha 12 tim natt och mitt förslag är att du i alla fall har 11,5 tim natt och sen 45 fm, 2 middagslur och kanske 20 min em lur (då den sista luren ändå snart kommer att tas bort skulle jag gissa)

Titta gärna i SHN boken på schema förslag där finns Tor 8 mån :wink: med även en andra frukost, plockmat osv.....Hon skulle behöva lunchen lite närmare middagssovningen bl.a.

Sen tror jag er lilla tjej är inne i 8-mån ångesten, detta står det mycket mer om i BArnaboken som tips! Men använd även "sök" här på forum så kommer du förstå!

Svar på dina frågor:

1. Förmodligen ett bakslag och hennes 8-mån ångest som spökar lite här. Bara ta på attityden och fortsätta. Baka gärna ihop ramsan nu, lyssnar hon OCH reagerar har hon förstått den. (fick du in bekräftelsen de första nätterna?) Ramsan är inte en trycka på knappen och barnet blir tyst, DE SKA reagera på den, det är det vi kallar för "ramsdiskussion" sök gärna på det med. Du ramsan, hon svarar, du ramsar hon svarar osv... Eftersom hon inte "pratar" så måste hon ju svara med olika skrik, visst? Blir hon arg biter INGEN ramsa, ge henne då något annat att lyssna på tills hon lugnat sig igen. DU måste lära dig ha olika tonlägen! Vad har du för ramsa?

2. Svar JA! bara att fortsätta trots bakslag, hon frågar om du verkligen VET vad du håller på med? :wink:

3. Ja, det stämmer, ingen amning innan natten så. Alltid skratt och gonatt sist. Hon SKALL gapskratta 20 min innan och sen FLYGA in i sägen skrattandes, PANG ner och du skall ut med den HURTIGASTE ramsan du kan få gram, jätteglad! :lol: OM inte du är övertygande hur skall hon då förstå att man är glad när man lägger sig? Det skall vara kolsvart i rummet redan, inga godnatt här och där och vinka lampa eller så.

4. Detta kan ta flera veckor (ibland månader vissa aldrig glada när de läggs för de är ledsna de inte är med längre, men tyst ja) Ju mera ledsen läggning, desto mera skratt innan!

5. Läs och sök på "tidiga mornar" Efter ca 05 är du i "vargtimmen" och då är det extra känsligt med ljud, ramsor m.m. det är för nära morgonen! Här är attityden, på natten händer ingenting, alla sover som grisar. EN pangramsa ger man, sen i västa fall HÖG Mozart eller Strauss.

6. Ja, alltid! Du har koll på tiden så hon slipper, det är trygghet! Du har ledningen du visar vägen, du vet hur saker skall vara, det är det man förmedlar.

Läs runt lite till, svara på några av frågorna, tänk och fundera innan ni ändrar något så OM/NÄR ni ändrar vet ni exakt vad hur och varför. :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Anna Nydam
Inlägg: 5
Blev medlem: fre 26 jan 2018, 10:20

Re: Ska vi ändra på nogot nu mitt i kuran?

Inlägg av Anna Nydam »

Jag forsöker svare, men får bare en error.
Anna Nydam
Inlägg: 5
Blev medlem: fre 26 jan 2018, 10:20

Re: Ska vi ändra på nogot nu mitt i kuran?

Inlägg av Anna Nydam »

Tack så jätte mycke for ditt fina svar. Det känns så bra att dela tankerne med nogon där känner till kuran.
De senaste nättarna gik det igen mycke bättre. Hon vakner bara en gång och sen har vi en liten ”ramsdiskussion” som du lærte mig det hetter, og sen somnar hon om efter ca 15 min. Hun vakner fortfarende i vargtimmen, och jag känner der tuft at lungne ner henne för hun ska op. Men jag ska holla på med att forsöke.
Jag ska se på schemaet igen. Jag skulle gerne ville ha lunchen närmere middagssovningen, men sen er det et väldigt långt steg mellon frukost och lunchen. Skulle jag evt lägge inn ett litan mellam mål? Jag har set nogre eksemplar i boken där de också har 1,5 timer till middagssovning efter lunchen… Sen har jag också set eksempler på natter på 11 timer…?

1. Tack for at läre mig om 8-mån ångest. Hon er nu närmere 7 mån, men jag ska kollar upp det och tänke till det nar hon är orolig på nättarne.
Ja jag fik ind bekräftelsen på första nätterne. Hon svarer iblandt på bekräftelsen, sen kör jag på med erindringen, och sen bekräftelsen igen nar hon är tyst.
Våre remse låter: ”Godnat, godnat og sov så godt”
På dagen: ”Sov godt min ven og sov så godt”

2. Jag kör på!

3. Jag har börjat amma efter badet och för skrattet på, sen skrattet er det sista. Jag gör allt jag kan 20 minutter for att få frem et skratt, men nar hon är så trott bliver det väldigt svart och det känns som att hon tycker jag är lite störig. Men på dagerne skratter hon väldigt mycke, och hon är generelt en väldigt glad tjej på dagerne, med det störste grin, så det får jag i alt fal frem nar jag svetter och kämper for at få höre lite skratt.

4. De senaste two aftoner har hon inte varit ledsen for att bli lakt. Känns som at hon tycker det er bra och slippa for min skratt-kamp. Haha. Men hon somnar vädigt snappt nar jag lägger henne.

5. Jag ska läse om tidiga mornar. Tack for tipset. Jag har dog læst nogre tekster, men det känns som att det funkar for nogen att gi en remse så fort hon våknar i vargtimmen, för hon kör upp sig? Eller måsta man avvakte ? Jag forstår ikke helt vad du mener med ”extra känsligt med ljud, ramsor m.m. det är för nära morgonen”. ? Mener du att jag inte bör ramse als på morgonen? Eller hur?


Takk for de bra tipps och support. Hoppas jag får skrive nar jag har stykket ihop ett bättre schema också.

//Anna
Anna Nydam
Inlägg: 5
Blev medlem: fre 26 jan 2018, 10:20

Re: Ska vi ändra på nogot nu mitt i kuran?

Inlägg av Anna Nydam »

nu funkade det :D
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Ska vi ändra på nogot nu mitt i kuran?

Inlägg av TorsMamma »

Hej, Jag gissar att du inte kan posta för du använder "smileys" som du har på padda eller telefonen. Man måste använda de som tillhandahålls i forumet. Om du använder "fullständig redigerare" ser du smileys där och hur man använder dem. :wink:

Om du tittar i SHN boken och schema förslag "Tor 8-mån" så ser du en andra frukost (inte mellis) då kommer det bli bättre med lunch.

Jag menar att på morgonen ger du en "pangramsa" och sen inget mer, max HÖG Mozart eller Strauss utanför dörren. Men inte för mycket trafik, ramsor m.m. för det är för nära morgonen. På natten händer ingenting. Så bete dig som om det var kl. 02 hon vaknade! :D

Bra jobbat nu, ni är på väg! Så glöm inte att ramsan alltid är minst X4. Typ, gonatt, gonatt och sov så gott! gonatt gonatt och sov så gott! gonatt gonatt och soooooov såååååå gott....... (kan det se ut när man bakat ihop den) Man använder tonen för att förmedla vad man vill. :D

I Sverige säger vi ett fyrfaldigt leve, HURRA! HURRA! HURRA! HURRAAAAAAAA! Man kan stampa takten till det. Samma skall det vara med ramsan. :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Anna Nydam
Inlägg: 5
Blev medlem: fre 26 jan 2018, 10:20

Re: Ska vi ändra på nogot nu mitt i kuran?

Inlägg av Anna Nydam »

Nu är vi klar med uppfölgningsveckan, och jag känner att resultatet tills nu er väldigt bra. Uma har senaste two nätter sovet från hon blev lagt (5-20 min for at somna), och sen tills morgonon kl. 06.00.

Det enaste just nu är att nar hon vakner på morgonen, funkar det inte att jag gir en pang-ramse och spelar mozart. Jag har läst mycke om tidiga morgoner, men känner mig inte helt klar hur jag ska göre. Det känns så trokigt att hon ska gråte mindst en halv timme förend hon ska tages op. Er det okay att hun ska gråte så länge? Jag forsöker holla på med bra attityd. Men okay, känner ochså att hon kommer läre sig det, där jag har läst att det kan ta länge förend morgonen är bra. [-o<

Bare ett fråga: Måsta man bare baka ihop remsen och bekräftelsen nar hon tysnar, eller nu ochså nar hon fråger imens jag remser? :roll:
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Ska vi ändra på nogot nu mitt i kuran?

Inlägg av mamaA »

Hej!

De tidiga morgnarna kommer att ge med sig men det kan vara tufft ett tag. Har du på Mozart rejält högt? Tanken är att barnet ska få lyssna på något annat än sig själv och därför är volymen viktig. Skulle det vara kris kan du ju ramsa ca var 10 minut också men vi vill inte vänja henne vid för mycket som händer på morgonen.

Hur låter hon på morgonen? ledsen? arg? frustrerad? försök att verkligen lyssna av.

Är mörkläggningen total i rummet? Inget ljus som kommer in och får henne att tro att det är morgon? Vanlig rullgardin räcker inte, själv har vi mörkläggande tyg på kardborre inne på fönstret och sen mörläggningsrullgardin utanpå.

När du sen går in och "väcker", vänta tills hon tystnar tillfälligt och rusa då in med ett hurtigt god morgon. Blir det inte tyst kan man göra något högt ljud utanför, typ smälla en bok i bordet så att de tystnar av förvåning och då rusa in.

Är inte riktigt säker på att jag förstår vad du menar med ramsan - du säger den så många gånger som du tror behövs men kan inte hålla på tills hon tystnar för det skulle ta en evighet. Om du tex säger den 4x4 och sen väntar minst 5-10 min och sen samma igen. Man ska inte ramsa fler gånger än tidigare omgång och alltid vänta minst dubbelt så länge som föregående ramsa tog att säga innan man ramsar igen, det kan vara ett bra riktmärke. Ramsan är mer effektiv ju sparsammare du använder den, hur konstigt det än kan låta, ramsar man FÖR ofta tar den inte.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"