Behöver jag kura min 6 månaders och i sånna fall hur.

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
MammatillA
Inlägg: 2
Blev medlem: ons 24 jan 2018, 14:21

Behöver jag kura min 6 månaders och i sånna fall hur.

Inlägg av MammatillA »

Hej,
Min son är nu 6 månader gammal och har inga problem med att somna klockan 19 varje kväll i sin egna säng, då vi tränat honom på detta sen han var några månader.

Dock är problemet att han börjat vakna oftare för att amma på natten. Ca k 22, 02, 04 för att äta. Något som resulterat i att han börjat bajsa på natten och gärna vill vara vaken efter klockan 04 eller 05 istället för att sova till klockan 06 eller 07 som jag hade önskat.

Just nu är hans natt (dvs vaknar han här emellan så somnar han om direkt efter amning) oftast från kl 19- 04 eller 05. Sen är han vaken 1-1,5 timmar innan han somnar om en stund och vaknar igen mellan 06 och 07. På dagen sover han ca 4 gånger 3-4 timmar.

Min fråga är då behöver jag kura honom, då han redan kan somna av sig själv? Eller räcker det att jag tar bort nattamningen? Hur gör jag då detta smidigast?

Vill även tillägga att jag låter honom sova på rygg och inte har tänkt lägga honom på magen.

Tacksam för hjälp.
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Behöver jag kura min 6 månaders och i sånna fall hur.

Inlägg av TorsMamma »

Hej och välkommen. :D

VI har ett ordspråk vi gillar här: Leta inga problem där inga finns. :wink:

Så SHN-kuren är ju för stora sömntrassare och du verkar behöva mera struktur tycker jag det låter som.

Han är 6 mån och en 6-mån behöver MASSA och jag menar verkligen MASSA mat, inte bara BM, flaska, utan minst 3 riktiga MAT måltider där man lastar in maten i mängder fort fort fort är inte fort nog för en 6 mån, lasta in långt snabbare än han själv öppnar munnen. Jag lovar han hänger med!

Sen behöver du strukturera upp sov och mattiderna. 12 tim natt 45 min fm lur 1,5 tim middags lur och 45 min em lur med MINST 3-4 tim vaken innan natten. 4 gånger är alldeles för många lurar.

Så läs gärna SHN-boken eller än hellre Barnaboken, låt dig inspireras av de tider, scheman, matförslag vi har. Här ligger jag in en länk om en 6-mån till dig att läsa.

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 40&t=11808

Börja där tycker jag.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
MammatillA
Inlägg: 2
Blev medlem: ons 24 jan 2018, 14:21

Re: Behöver jag kura min 6 månaders och i sånna fall hur.

Inlägg av MammatillA »

Tack så mycket för ditt snabba svar :-)

Jag har läst både SHN och lite i barnaboken men tycker det är svårt då jag inte följt den strukturen från början. Har precis nu börjat med smakportioner, så han har nog inte fått i sig mer än en tesked mat sammanlagt vid ett försök, sen kniper han ihop munnen och börjar slänga med huvudet. Har provat gröt, potatis och palsternacka. Han börjar även skrika så fort han inte vill amma längre på dagen. Misstänker därför att jag måste ta bort nattamningen för att öka på aptiten.

Sen har jag hört att man kan ta bort amningen på cirka 3 nätter genom att pappan tröstar barnet, tror du det räcker för oss eller ska vi vagna och buffa som det står i SHN?

Oftast när han sover så vaknar han efter 35 minuter, 1,5 timmar eller 2 timmar. Hur ska jag få honom till 45 minuter utan att kura honom? Och vad ska man göra när han vaknar på natten och bara vill leka?

Såhär tänker jag mig ett schema. Ser det okej ut?

Natt 19-7
07:00 Frukost
09-9:45 Sovstund 1
11:00 Lunch
11:30 -13 Sovstund 2 (vaken 1 h 45 min)
14:30 Mellis
15:15- 16:00 Sovstund 3 (vaken 2 h 15 min)
17:00 Middag
18:30 Nattslurk
19:00 Godnatt (vaken 3 timmar)

Oj, vad frågor det blev nu. Hoppas du kan svara på några i alla fall.
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Behöver jag kura min 6 månaders och i sånna fall hur.

Inlägg av mamaA »

Hej!

Jag tänker faktiskt säga tvärtom, jag tycker att du ska kura honom. Det är jättebra att han kan somna själv MEN eftersom han inte kan somna om så tycker jag det är lika bra med full kur, då får ni verktygen inarbetade och har redskap att ta till vid uppvak, alla nattmålen försvinner också i ett svep. Jag skulle dock gärna se att ni får i honom lite mer riktig mat innan kuren, rejält med fett i maten också så att den mättar. Sötpotatis brukar vara populärt, kan vara värt att testa. Klämmisar brukar också vara populärt om än sötare. Prova att ge samkportionen först och sen amningen efter så kanske det går i mer.

Vi rekommenderar magläge för det har så många fördelar med djupare sömn men oavsett hur du tänker göra så hoppas jag att du har andningslarm? Har du SHN-boken? Om inte så skaffa den och läst minst 5 gånger tills du känner att du kan den fram och baklänges. Schemat ser bra ut förutom att jag hade lagt långluren en kvart senare så blir det två timmars intervall mellan alla lurar istället för att växla mellan olika intervall. Det är lite kort tid mellan mellis och middag, mellis kan gott vara 14.00 och middag 17.30 om du så vill.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"