Problem i uppföljningsveckan

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Olivia1983
Inlägg: 19
Blev medlem: ons 08 nov 2017, 12:56

Problem i uppföljningsveckan

Inlägg av Olivia1983 »

Hej! Vi startade kuren den 12 nov för vår lille son som är 6,5 mån, är alltså inne i uppföljningsveckan nu och vi känner att vi fastnat lite...behöver er experthjälp!

Natt ett och två var jobbiga men vi märkte ändå resultat efter det, ramsan satt och han nöjde sig med den. Men sen hände något...Nu inför natt 10 är det såklart fortfarande bättre än det var innan vi började kura, men han har samma mönster natt efter natt; vaknar runt kl 2030, kl 0200, kl 0400, kl 0500 och kl 0600. Oftast lyckas han somna om av sig själv, men problemet är att det dröjer så länge...Han kan ligga och gny i 45 min, jag avvaktar då oftast eftersom det inte är kris men känns svårt att veta vad man ska göra i det läget. Känns också som han bara blir ännu mer upprörd av ramsan :( Ibland har det hjälpt att vända tillbaka honom på mage och han somnar om direkt (har läst era trådar om vändningscirkus), men ibland blir han bara förbannad så fort vi går in i rummet. Ska vi kanske ge en pangramsa så fort han vaknar, även fast det bara är lite tyst gnäll? Ska vi i så fall göra det natten igenom, eller bara under vargtimmen? Mozart funkar bra, men tycker som sagt det tar så lång tid för honom att komma till ro.

Ang. ramsan så är jag rädd att han bara blir upprörd av den, trots att jag tycker vi kurar enligt konstens alla regler...han får alltid en bekräftelseramsa om det behövs som han (oftast) tar med tystnad, fysisk träning/vändningar på dagen, strikt schema och social delaktighet. Nattningarna går alltid som en dröm; han bökar runt ett tag tyst innan han sen somnar på 10 min. Jag har läst boken så många ggr att jag typ kan den utantill. En sak som förresten kanske kan störa; vi har en övervakningskamera som lyser med en liten röd lampa, ska vi slopa den? Har sett en massa trådar om folk som rekommenderar kameror, men hur undviker man att lampan lyser?

Tack på förhand för er hjälp! Kram
Mamma till lille E född 30 april 2017, började kura 12 nov 2017
Mamma till lilla L, född 16 maj 2020
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Problem i uppföljningsveckan

Inlägg av mamaA »

Hej!

Övervakningskameran vore det en god ide att tejpa över lampan på med svart eltejp. Sen är jag lite tveksam till om den faktisk hjälper er attityd, jag har en vanlig babyvakt liggande under sängen och sover med öronproppar, då hör jag lagom tycker jag - alltså om det är något speciellt, gnäll och gny får skötas själv :wink: . Ser man ständigt vad som händer och oroar sig om han får tillräckligt mycket med sömn blir ju attityden därefter.

Att pangramsa varje gång tror jag mer skapar en dålig vana, att han då ligger och väntar på det. De små brukar ha sådana här vändningscirkus -veckor för att sen lugna ner sig, så avvakta lite och gör ingenting förrän han ber om hjälp. Det vi vill är ju att han ska kunna somna om i vilken ställning som helst och om han nu faktiskt kan det även om det tar tid så tycker jag det är dumt att gå in och vända. Behövs det sen ramsas så gör man det, en rejäl ramsdiskussion om så krävs. att han blir arg av ramsan är bara naturligt, det behöver att den behövs befästas ytterliggare bara..

Det du kan göra är att rulla handdukar(badlakan) och lägga under madrasskanterna så han ligger som i en ränna vilket gör det svårare att vända sig.
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Olivia1983
Inlägg: 19
Blev medlem: ons 08 nov 2017, 12:56

Re: Problem i uppföljningsveckan

Inlägg av Olivia1983 »

Hej! Tack för snabbt svar, uppskattas verkligen!

Vi har låtit honom vara nu och de senaste två nätterna har vi inte behövt gå upp men han vaknar ändå väldigt ofta och somnar om efter ett tag...inatt var det ca 5 ggr. Han gnäller såpass högt att vi vaknar av det varje gång, men vi kanske ändå ska ge det ett tag till? Imorgon har det gått 2 veckor sedan vi påbörjade kuren, är ju inte så lång tid egentligen...det är bara att man läser så väldigt många där barnen börjar sova 12-timmarsnätter i uppföljningsveckan, hade så gärna önskat att det gällde oss också :(

Kram
Mamma till lille E född 30 april 2017, började kura 12 nov 2017
Mamma till lilla L, född 16 maj 2020
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Problem i uppföljningsveckan

Inlägg av TorsMamma »

Hej Olivia1983,

Vill bara säga ni har ju gjort ett strålande jobb och GÖR ett strålande jobb. Ha målet i sikte och jobba målmedvetet!

jag vill bara klargöra ett par saker som jag tror att många missuppfattar med SHN och om andra läser din tråd kan få inspiration från.

1. SHN är ingen söva kur utan en lära barnet somna och SOMNA OM själv kur utan att man är där och "duttar". :D
2. Att det står att en läggning tar max 2 min betyder inte att bebis sover på 2 min. :wink:
3. Alla barn och ALLA vuxna vaknar på natten och somnar om. Det är det vi lär våra bebisar, att det är tryggt och lugnt nog att somna om.
4. SHN är ett pågående arbete hela tiden, det är inte något man gör 3 dagar EN gång så går allt av sig själv sen, utan. man måste jobba hela tiden framåt.
5. Små barn (även stora barn), deras JOBB är att utmana oss som föräldrar, ställa frågor, se till att vi alltid gör vårt yttersta, blir vårt bästa jag. Vissa barn är något enklare än andra men alla är lik väl en utmaning och alla barn VET instinktivt just DIN Akilles häl. Så är det bara.
6. Vi använder alltid devisen "LEDA, HJÄLPA, LÄRA och VISA" ha dem i bakhuvudet!
7. Sist, schema och sömnbehov. Alla barn behöver inte sova varenda minut som schemat säger, de skall ha FÖRUTSÄTTNINGARNA! Allt annat kallas privatliv och det har vi alla rätt till. :D :cool:

Så med dessa små påminnelser vill jag bara säga, alla små vaknar på nätterna, det är mera det faktum att ni alla sover i samma rum, du är mera lättväckt (var jag med tro mig) och därmed hör du allt! Så ett förslag är att du kan prova sova med öronproppar, det gjorde jag från 4 mån ålder. Då vaknar man NÄR man behöver, de skriker och man hör genom propparna, speciellt om man är lättväckt. :wink:
När ni flyttar och han får eget rum kommer du märka att ni inte alls stör varandra så lätt som nu. Våga stänga dörren helt till hans rum i många år oavsett vad han säger och gör om natten.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Olivia1983
Inlägg: 19
Blev medlem: ons 08 nov 2017, 12:56

Re: Problem i uppföljningsveckan

Inlägg av Olivia1983 »

Tack så mycket, detta behövde jag höra! E sover i eget rum (vägg i vägg med vårt) men vi har haft båda dörrarna på glänt...men då ska vi testa att stänga dörrarna + öronproppar. Som du säger så hör jag nog ändå, om det skulle bli kris! Tusen tack för snabbt svar igen, så tacksam för ni finns :heart:
Mamma till lille E född 30 april 2017, började kura 12 nov 2017
Mamma till lilla L, född 16 maj 2020
Olivia1983
Inlägg: 19
Blev medlem: ons 08 nov 2017, 12:56

Re: Problem i uppföljningsveckan

Inlägg av Olivia1983 »

Hej igen!

Vill bara uppdatera och meddela att E nu sover hela 12-timmarsnätter, helt otroligt :) Det tog ca 1 månad innan allt satt. Det som väcker honom och oss mest är andningslarmet faktiskt, som går igång var och varannan natt pga väldigt rörlig kille :? ... Vi har testat att bulla upp med rullande handdukar på sidorna men han tar sig upp på sidorna ändå. Till nyår blir han 8 månader, när kan man skippa larmet? Lillkillen börjar redan försöka ställa sig upp, då kan man ju omöjligt ha larmet igång utan att larmet går igång?

Sedan har jag en fråga om vårt schema också... Vi har nu följande schema:

0700 Godmorgon
0730 Välling
0900 Sova 45 min
1100 Mat
1200 Sova 2 tim
1500 Mat
1530 Sova 20 min (har vägrat sova den senaste veckan)
1730 Mat
1830 Nattslurk
1900 Godnatt

Har kört på 15 tim sömn, men visst är det dags att ändra till 14,5 tim snart? Har ni tips på schema? Är det en idé att lägga lunchluren 1230-1430 och skippa 20-minutersluren kl 1530 (då han ändå inte sover)?

Tack på förhand! Kram. :heart:
Mamma till lille E född 30 april 2017, började kura 12 nov 2017
Mamma till lilla L, född 16 maj 2020
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Problem i uppföljningsveckan

Inlägg av TorsMamma »

Hej, Bra jobbat! Fortsätt nu med målet i sikte så blir det prima detta! :D

Ang. larmet och rörlig kille. Anna och vi på forum rekommenderar det till runt 1 år. Men vanligtvis brukar man behöva dels 2 plattor när de blir så rörliga, samt om han står upp så får man ibland när de sovit i 10 min sätta på det då. Men överväg själv, det är ju mera sunt förnuft som gäller.

Nedan kommer alla sömntimmar och dess behov.

Späda barns sammanlagda sömnbehov uppgår till följande:

• En månadsgammal baby: ca 16,5 tim/dygn.
• Två månader: ca 16 tim/dygn.
• Tre och fyra månader: ca 15,5 tim/dygn.
• Fem och sex månader: ca 15 tim/dygn.
• Sju och åtta månader: ca 14,5 tim/dygn.
• Nio, tio och elva månader: ca 14 tim/dygn.
• Tolv månader och hela andra levnadsåret: ca 13,5 tim/dygn.

http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... n-per-dygn

Så med detta är det ju så att för en 7+8 mån har du lite för mycket sömn på schemat. Anser du att du verkligen vill ta bort em luren är det ok. Då kan du med fördel skjuta på lunchluren till 12.30-14.30 om du vill. Annars drar du ner långluren till 1,5 tim och sen vid 9 mån tar du bort sista luren.
Valet är fritt. :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Olivia1983
Inlägg: 19
Blev medlem: ons 08 nov 2017, 12:56

Re: Problem i uppföljningsveckan

Inlägg av Olivia1983 »

Hej! Vet inte om jag gör rätt nu som skriver i en gammal tråd, har inte behövt skriva här på länge...Men nu är det lite kris igen, sonen som precis fyllt 2 år har de senaste 2 veckorna vaknat minst 2 gånger per natt och igår natt varannan timme! Får lite panik och flashback på hur det var innan vi kurade honom och vill inte hamna där igen. Jag har läst en massa bra trådar här på forumet, men känner ändå att jag skulle behöva lite extra peppning.

Det började med att han klättrar ur spjälsängen hur lätt som helst, han älskar att klättra...Efter lite försök att få honom vara kvar i sängen så gav vi upp och tog bort ena sidan av spjälsängen vilket gjorde att han såklart kommer upp hela tiden. Men det gick ändå ganska bra och efter några nätter sov han en hel natt själv. Men sen kom ett bakslag som inte har försvunnit! Han är hyffsat lätt att få att somna men sedan vid kl 11 och kl 03-04 så vaknar han och är jätteledsen, kastar ner alla sina gosedjur och kudde och är allmänt missnöjd. Vi har nog missbrukat att spela musik, det hjälper inte på natten och så fort vi slutar efter en lång stund så hör vi honom gå ur sängen igen. Han är också en klassisk trixare, frågar efter vatten, juice, säger ”bajs i blöjan” mm. Jag försöker att ignorera det som går (är det bajs byter jag såklart blöja!), har beställt en droppfri vattenmugg och ska testa med väckarklocka. Ramsan känns inte heller som den tar längre, vi fick ändra den lite eftersom ”sov så gott” triggade igång honom en period då han inte ville sova. Det bakslaget tog 3 dygn så jag är förvånad över att detta tar så lång tid, känns som vi hade behövt en minikur eller hur?

Han går på förskola om dagarna, vi har mörklagt i hans rum och vi tänker på att aktivera honom + social delaktighet (där kan vi nog bli bättre). Han äter hyffsat, har alltid varit liten i maten och underviktig dock. Såhär ser hans sömnschema ut:

Kl 06.30 Godmorgon
Kl 12.30-13.30 Vila (ibland sover han här 2 timmar
Kl 19.00-19.30 Godnatt

Känns som han är alldeles för pigg på natten, men enligt hans ålder så får han ju nästan för lite sömn? Tycker ni vi ska testa att korta ned dagsluren, eller låta det vara som det är?

Nu tar nattningen ca 1 timme med säkert 10-20 omgångar där han går ut ur sitt rum och vi går tillbaka med honom - här är vi konsekventa. Det är på natten det blir jobbigt, såklart, då man är trött och bara vill att han ska sova. Igår natt var han vaken från kl 02.30-04.30, jag höll på med ramsa, musik, klappar honom för att lugna (solfjädern har jag aldrig fått till) men inget hjälper :( Tillslut tog jag honom till vårt sovrum där han somnade, tufft att jobba heltid utan sömn så gjorde en nödlösning! Vet såklart att det var fel, men när vi inte märker några resultat så tappar man lite sugen...Snälla hjälp!
Mamma till lille E född 30 april 2017, började kura 12 nov 2017
Mamma till lilla L, född 16 maj 2020
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Problem i uppföljningsveckan

Inlägg av TorsMamma »

Hej, Du får gärna skriva in detta inlägget på fnurra tråden om du vill eftersom ni haft så god sömn väldigt länge.

Så ang. sömnen, personligen tycker jag ni faktiskt skall lägga in minst 12 tim natt, kanske även så mycket som 12,5 tim natt i ert fall! Dra sen ner middagsluren till 45 min är mitt tips. Sen behöver han som du själv är inne på, mera social delaktighet, mera utevistelse så han faktiskt är REJÄLT trött. Han måste vara så pass trött i kroppen att det då är SKÖNT att lägga sig.

Sen mera skratt till gonatt! Han måste till slut skratta sig slut på kvällen, minst 20 min!
Nu tar nattningen ca 1 timme med säkert 10-20 omgångar där han går ut ur sitt rum och vi går tillbaka med honom - här är vi konsekventa. Det är på natten det blir jobbigt, såklart, då man är trött och bara vill att han ska sova. Igår natt var han vaken
Vad hände med "attityden av självklarhet" här? På natten sover alla som grisar! 8)
Du vet det spelar ingen roll hur många verktyg man har eller använder om inte attityden är med dem! Sen måste ju traffiken upphöra om kvällar och nätter, han är kurad, han vet vad som gäller, men du vet inte. Detta ifrågasäter han nu i handling! Ju äldre de blir desto mindre "gråter" "skriker" de i protest. Utan de i handling gör saker som hopp ur sängen. (använd sök funktionen här hur du hanterar detta, finns nog även en favorittråd på ämnet). Är man tillräckligt trött orkar man inte trixa..... :wink: Sen när de lär sig prata, jag då kommer frågorna i ord.... Törstig, kissnödig, spöken, rädd, kliar, osv....

Så samma gäller hela tiden, varje fråga skall ha en ramsa till svar! bestämt, betryggande och säkert. 100 frågor kräver 101 ramsor. Man ger sig inte med mindre än att den tar!

Ps. gå inte tillbaka med honom! Han kan gå tillbaka själv med en ramsa! 8) Ds.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Olivia1983
Inlägg: 19
Blev medlem: ons 08 nov 2017, 12:56

Re: Problem i uppföljningsveckan

Inlägg av Olivia1983 »

Hej, tusen tack för svar! Känner att jag egentligen vet allt tekniskt hur vi ska göra, men det blir bara värre och värre och då sviker attityden :( Idag sov han ca 45 min (inte då vi ville, han kom ut så fort vi lagt han så vi gav upp efter 1 timma), somnade sedan i soffan och sov 45 min. Han var verkligen helt slut efter massa bus så vi var hoppfulla men samma sak ikväll, jag hinner knappt lämna rummet förrän han är ur sängen...Hur tänker ni att vi inte ska gå tillbaka med honom? För att bara ramsa hjälper inte, han struntar fullständigt i den och börjar leka med sina leksaker mm. Nu efter 2 timmar somnade han tillslut i min famn - så som man inte ska göra men vi börjar bli lite desperata! Inatt när han kom in till vårt sovrum jätteledsen så försökte vi i 1 timma ta tillbaka honom till hans säng men han lugnade sig inte och då slutade det igen med att han fick sova i vår säng. Han var helt otröstlig och nästan hysterisk så kändes nästan grymt att fortsätta låta honom gå till sin säng 1 timme till...Men det kanske är det vi ska göra? Vi bara måste få till sömnen igen, som du skriver - han vet ju hur man sover gott! Behöver nog lite specifika råd om hur vi ska göra när han går ur sängen hela tiden... Tack för ni finns, uppskattar verkligen era tips! Kram
Mamma till lille E född 30 april 2017, började kura 12 nov 2017
Mamma till lilla L, född 16 maj 2020
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Problem i uppföljningsveckan

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Så jag började med att gå in på kurforum för barn äldre än 1 år och hittade några trådar där du kan titta på. Sen gick jag till klistrade favoriter och hittade ett par trådar till. Titta igenom dessa och se vad du hittar och hur du kan gå vidare. Återkom gärna med frågor. :D

https://www.annawahlgren.com/forum/view ... 18&t=20840

https://www.annawahlgren.com/forum/view ... 18&t=51877

https://www.annawahlgren.com/forum/view ... =40&t=9967

https://www.annawahlgren.com/forum/view ... 40&t=13298
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"