Innan kur

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Mama123
Inlägg: 10
Blev medlem: fre 17 nov 2017, 14:50

Innan kur

Inlägg av Mama123 »

Hej,

Jag är i startgroparna inför att genomföra en kur med min bebis som nyss blivit 8 månader.
Men jag har en fråga, jag ska vara borta 2 dagar och 1 natt om en vecka, är det dumt att börja med kuren när det endast är 5 nätter hemma innan jag åker? Bebis stannar hemma alltså.

Tacksam för råd!
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Innan kur

Inlägg av TorsMamma »

Hej och välkommen! :D

Är du ensamstående eller är ni 2 hemma hela tiden? :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Mama123
Inlägg: 10
Blev medlem: fre 17 nov 2017, 14:50

Re: Innan kur

Inlägg av Mama123 »

Hej och tack!
Nej, pappan finns även här så vi är två! Men vi har även en storasyster här hemma.
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Innan kur

Inlägg av TorsMamma »

Om pappan är med på tåget och fullt införstådd med kuren och hur den går till så borde du kunna lämna över säg natten innan till honom och att han sköter det hela sen den natten du är borta utan större problem. Han skall bara behöva lägga, gå ut med ramsan och inte behöva så mycket mer. På sin höjd några ramsor på natten, men ingen trafik i rummet, bara ramsan. Den kan ni öva ihop i duschen så han får till olika tonlägen m.m. Ramsan hänger ju med i princip hela livet sen. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Mama123
Inlägg: 10
Blev medlem: fre 17 nov 2017, 14:50

Re: Innan kur

Inlägg av Mama123 »

Okej, låter bra då kör vi på det! Men måste erkänna att jag känner mig typ livrädd. Inte för att jag tvekar på mig själv men det känns som mycket på en gång. Napp bort, ingen amning på natten och sova hela natten i sin säng :shock:
Jag vill inget hellre än att det här ska gå och att vi kan börja sova.. så klart!! Men jag vet inte, har ångest över hela situationen.
Mama123
Inlägg: 10
Blev medlem: fre 17 nov 2017, 14:50

Re: Innan kur

Inlägg av Mama123 »

Just det, en grej. Sen när de första nätterna är gjorda och bebis sover till 7. Storasyster vaknar tyvärr vid 5-5.30 och bor vägg i vägg och är inte nån smygare precis, hur hanterar vi om lillasyster blir väckt av storasyster innan "morgon"?
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Innan kur

Inlägg av TorsMamma »

Hej, om du är tveksam, orolig och livrädd blir inte kuren så bra tyvärr. Allt hänger på "attityden av självklarhet" kan man inte förmedla den utan tvekar där i natten, funderar om man gör rätt osv.. Och sen "testar" kuren, ja då blir det inget bra resultat tyvärr. Så läs boken MINST 5 ggr och här på forum, det skall inte finnas några som helst tveksamheter och bara full motivation utan att man tittar bakåt i backspegeln.

Övan inte verktygen på bebis, utan på din man, ALLA verktyg, buff, solfjäder, ramsa m.m. ÖVA på honom när inget barn hör!

Hur ser schemat ut för henne?

Kan storasyster sova borta eller på annan plats en tid? Väcks bebis är ert jobb att övertyga henne om att det fortfarande är natt för henne som gäller, som om det är 03 på natten! Inget annat! Om du inte kan ge den övertygelsen och känna detta, då kommer inte heller bebis somna om, det är du som skall "LEDA, VISA, LÄRA och HJÄLPA".
Tänk hur din attityd är kring bilbarnstol, bilbälte, flytväst på sjön osv... Samma övertygelse måste du kunna känna och förmedla när du kurar, även pappan. ÖVERTYGANDE att det du gör är 100% säkert och rätt, solid som en sten. Just 8 mån är en lite gungande ålder vi brukar tala om 8-mån ångesten, den kan du också läsa om här på forum, använd sökfunktionen eller titta under "späda och små, våra favoriter" så hittar du en del där om 8-mån ångesten, men just denna tiden är din övertygelse om möjligt viktigaste av allt just nu!

Läs läs läs läs, skriv ut lathunden, sätt den på dörren! Läs den INNAN du går in så du vet EXAKT vad du skall göra. :D :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Mama123
Inlägg: 10
Blev medlem: fre 17 nov 2017, 14:50

Re: Innan kur

Inlägg av Mama123 »

Tyvärr finns ingen möjlighet till att storasyster kan sova borta under veckan men det får gå!
Yes ska absolut läsa in mig mer, allt jag gör just nu för att det ska gå så bra det kan.

Men är det dumt att kura när de är 8 månader och inne i en lite orolig fas?

Schema
7 Godmorgon
7.30 frukost
9.30-11 sova
11.30 lunch
14.00 mellis
14.30-15.30 sova
17.00 middag
18.00 gröt och ev amning
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Innan kur

Inlägg av TorsMamma »

Hej, nej jag anser det inte vara dumt just denna fasen behöver ju mera stabilitet och förutsägbarhet och trygghet med det. Så det är det ni skall förmedla. :D

Ang. schemat så tipsar jag dig starkt att titta på schemaförslaget för 8 mån och "Tor" (det är vi :wink: ) Om du har natt 19-07 så behöver ha em luren absolut senast 14-14.45 naturliga sömnpass är 20 min, 45 min, 1,5 tim, 2 tim .... 1 tim är inget naturligt sömnpass och rekommenderar dig ha betydligt längre vakentid inför natten.

Tro mig, de scheman som vi har haft och som jag har skapat är extremt genomtänkta och fungerar för de absolut flesta. Sen finns så klart undantag till alla regler.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Mama123
Inlägg: 10
Blev medlem: fre 17 nov 2017, 14:50

Re: Innan kur

Inlägg av Mama123 »

aha, just det. Okej men då tänker jag såhär:

7 Godmorgon!
7.30 Frukost
9.30-11 sova
11.30 Lunch
14.00-14.45 sova
15.00 Mellis
17.00 Middag
18.00 Gröt eller amma eller välling
19.00 Godnatt

Är det sämre att ha den längre sovningen på dagen på förmiddagen? På de flesta schema jag kollat på så ligger den längre på eftermiddagen...
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Innan kur

Inlägg av TorsMamma »

Ja, av erfarenhet vet vi att det är sämre. Barn är ju liksom små skalman och därför gillar vi att ha scheman som är lätta att anpassa allt eftersom de växer och lurar blir kortare och "faller bort". Det är den långa "Middagsluren" som håller i längst, därav gillar vi att lägga den i anslutning till lunchen så man ätit rejält innan och kan sova gott på mätt mage länge. Men även förskolor har ju en vila som även den ligger efter lunch osv.. Och långlur rekommenderas till 3 års ålder. Så tänk långsiktigt. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Mama123
Inlägg: 10
Blev medlem: fre 17 nov 2017, 14:50

Re: Innan kur

Inlägg av Mama123 »

Det är sant!
Kör på:

7 godmorgon
7.30 gröt
9 frukt/smörgås
9.30-10.15 vila
11.30 lunch
13-14.30 vila
15 mellis
17 middag
18 gröt
19 godnatt

Kommer inte på om jag har läst hur man gör med ramsan, använder man samma på dagtid?
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Innan kur

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej!

Det schemat ser bra ut! Lägg gärna in barnets födelsedatum i din signatur (kontrollpanelen) så vi ser hur gammal bebis är.

Ramsan dagtid brukar vara en annan men det finns säkert de som har samma. Ramsan ska inte innehålla namnet och dagramsan ska givetvis inte innehålla "godnatt" eller så, därför brukar det ganska naturligt bli två olika så fort man använder godnatt i nattramsan.
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
Mama123
Inlägg: 10
Blev medlem: fre 17 nov 2017, 14:50

Re: Innan kur

Inlägg av Mama123 »

Var i kontrollpanelen lägger man in det?

Behöver lite råd:
Började kura i måndags kväll, natten gick ändå helt okej med fyra uppvak varav två som var lite längre.
Andra natten gick läggning hur bra som helst och hon sov halva natten utan att vakna men sen från 01.30 var det ganska oroligt och jag fick ramsa en hel del och var in och buffade enstaka gånger väldigt kort. På morgonen märkte jag att hon hade feber och har haft det sen dess. Tredje natten (natten som var alltså) sov hon fram till 2 men sedan oroligt igen. Vid strax innan sex märkte jag att hon var kokhet och hade hög feber och jag kunde inte förmå mig att låta henne ligga kvar i sängen och vara missnöjd, där gick min gräns. Så jag tog upp henne, hon fick alvedon, amma och somna om. Känns som världens bakslag och så jobbigt att inte ha dom rätta förutsättningarna för att lyckas med kuren eftersom jag har verkligen ansträngt mig och gjort allt enligt plan!
Hur ska jag gå vidare?
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Innan kur

Inlägg av mamaA »

Hej!
Det är vanligt att de blir sjuka under och efter kuren men ingen anledning att avbryta den. Ge alvedon kan du så klart göra men ta upp och amma förstår du säkert att det är något som inte går ihop med kuren alls och nu när du erbjudit det kommer hon att undra om det är så här det ska vara och ställa lite mer frågor under kommande nätter gissar jag.

Barn kan sova alldeles utmärkt fast de är sjuka, man ger dem de förutsättningar de behöver (medicin, svalt rum, lök i kokande vatten i skål vid sängen vid förkylning etc). Mina barn sover nätterna igenom i princip alla sjukdomar förutom maggsjuka , varför skulle det vara annorlunda bara för man är sjuk? Om du själv har hög feber, vad behöver du då? Jo sova :wink:

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"