Hjälp innan kurstart!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Olivia1983
Inlägg: 19
Blev medlem: ons 08 nov 2017, 12:56

Hjälp innan kurstart!

Inlägg av Olivia1983 »

Hej!

Behöver desperat hjälp, hoppas verkligen detta forum fortfarande är levande! Vår lille 6-månaders son har alltid sovit dåligt, 2-timmars intervall var standard, men nu har det eskalerat till värre än någonsin då han är vaken flera timmar i sträck utan att komma till ro. Han sover max 4 timmar på en 12-timmarsnatt! Pga ryggsmärta (från allt bärande på nätterna) har vi nu vagnat tills vi fått valkar på händerna ett tag och nu fastnat i det träsket...Han vaknar och skriker så fort man slutar. Just nu försöker vi bara göra vad som än håller han lugn! Jag är sjukskriven pga sömnbrist/utbrändhet (blev rädd för mig själv när jag glömde bort hur man kör bil!)så min sambo är hemma och vi hjälps åt natt och dag. Men vi har som sagt fastnat, snart orkar inte han heller mer och allt känns nu väldigt hopplöst...

Har bestämt mig för att börja kura, det kommer (måste!) fungera! Har läst SHN-boken massa gånger, har dock lite funderingar:

1) Kan vi ha förbrukat vagningen, eftersom vi börjat med det innan kuren, vad tror ni? Min rygg klarar nu inte att buffa, har testat lite på dagslurarna...Ska jag bara försöka bita ihop med värktabletter och buffa ändå? Nu inatt vid kl 4 när jag tog över från sambon så kändes det som jag bara retade upp honom med buffandet, han bara ökade i styrka.Eller kan jag försöka vagna honom på mage? När ska man i så fall lägga över honom i sin spjälsäng?

2) Kan han äta för dåligt för att kuren ska fungera? Läste i boken att allt hänger ihop och att han kommer börja äta mer när han sover bättre, men är rädd att han äter lite väl lite... Jag har slutat nattamma, det fungerade att söva honom med tidigare men nu hjälper inte det heller. Såhär ser hans schema ut:

0700. Godmorgon! Frukost (200 ml välling, men han brukar oftast bara få i sig ca 100 ml), fyller på med bröstmjölk men inte alltid han vill ha.

0900. Sömn 45 min

1100. Mat; burkmat 200 g, men får oftast bara i sig 2/3. Har även testat att göra egen mat men inte poppis det heller än så länge.

1200. Sömn 1,5 tim

1430. Mat, samma som ovan

1600. Sömn 45 min

1730. Mat, samma som ovan

1800. Bad, pyjamas, massage

1830. Välling 200 ml, här fick han igår t.ex bara i sig 20 ml och ville knappt ha nån bröstmjölk. Efter detta skratt och bus!

1900. God natt!

Ser schemat ok ut?

Tror du jag ändå kan börja kura trots lite mat? Han går ju upp i vikt sakta men säkert, även om han ligger långt under sin kurva...

3) Gällande natt ett och två skulle jag behöva se om jag förstått det rätt; natt ett buffar/vagnar man, ger påminnelse och bekräftelse innan han hinner skrika upp sig? Natt två gör man samma sak, så fort han piper, men ramsan ska ta över? Det står att man aldrig buffar längre än ca 45 min första gången, men om det blir samma sak nästa gång?Känner att mitt trötta huvud har lite svårt att få till när man ska göra vad. Eller är det så att man ska ge ramsan utanför dörren natt ett och två och hjälper inte det gå in och ge besked, påminnelse mm?

Tusen tack på förhand!

Mvh Olivia
Mamma till lille E född 30 april 2017, började kura 12 nov 2017
Mamma till lilla L, född 16 maj 2020
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Hjälp innan kurstart!

Inlägg av Tin »

Hej kara ni,
valkommen hit. Da skall vi losa detta. :)

Forst och framst, att kura fungerar, punkt slut. Foljer man receptet sa blir det en kaka sa bagaren, gor man for mycket avsteg fran rceptet sa kan man inte forvanta sig en kaka. Mao las SHN boken 5 ganger. Dra pa er attityd mossan och KOR.
Somn ar alldeles for viktigt for en bebis utveckling och for de omma foraldrarnas formaga att vara goda foraldrar.

Till fragorna:
- japp liten ar nu van att bli vagnad till somns sa han kommer krava en hel del overtalning, med det gar, det kanns inte som om buffning ar ett alternativ for er med din rygg men det bestammer ni, valj en metod och kor
- ja, lagg pa MAGE i vagn och vagna, skaffa andningslarm
- flytta till spjalsang efter kuren samt ett par uppfoljningsveckor, lat allt satta sig forst
- han ater tillrackligt, och kommer borja ata mer nar somnen infinner sig
- den tidigare nattamningen kommer stalla till det en del om han ar van att mat kommer vid nattliga uppvak, men det ar ju darfor vi kurar sa ingen mat nattetid mer
- schemat skulle vara battre som 45, 2 h, 20 min da det helst skall vara 3 timmar innan laggdax med vakentid, ar daglurarna problemfria?
- ang 45 minuter buffning forsta gangen, det ar genomsnitts tid, behovs det mer gor mer, men felsok hela tiden, man skall ha lyckats overtala efter 45 minuter, sa man maste fundera pa om man gor nat knas som foralder, dvs for mysiga bugg/vagntag, eller inte gar darifran utan hanger kvar osv, for oss tog det 44 minuter forsta gangen ;) och 17 minuter nasta gang, sen typ 1 minut nar vi buffade, med tvan korde jag vagning och det gick fortare

Tips:
- Studera hur man vagnar, dvs 4, 8 eller 16 ordentliga ryck, skak i handtaget, ga darifran, verka upptagen. Vanta dubbel sa lange som du vagnade innan du aterkommer for en ny omgang. Liten skall inte vagnas till somn utan bara lugn, och han kommer bli sur nar du slutar. Sur far man vara. Vagning har inget men att somna att gora utan ar ett besked: Sovdax! Klara besked till liten att han skall somna sjalv. SLuta alltid innan liten somnar, aven om han da vaknar till, man skall somna sjalv och i stillastaende vagn, annars vaknar man till i skarvarna. Har maste man ha malet i sikte och sluta vagna trots att man vet att liten kommer skrika upp sig igen och man som forlder ar trott. Det ar har liten lar sig.
- Las snabbguiden i lanksamlingen, dar kurning bekrivs helt underbart och vad dom hander pa vilken natt.
- Las SHN boken.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Olivia1983
Inlägg: 19
Blev medlem: ons 08 nov 2017, 12:56

Re: Hjälp innan kurstart!

Inlägg av Olivia1983 »

Hej Tin!

Tusen tack för snabbt svar, gråter av tacksamhet för att ni finns! Jag ska absolut läsa på ännu mer och inta attityden, men är så rastlös - vill börja med kuren NU.

Är det på hemsidan det finns en sammanfattning av kuren menar du? Har läst allt där, vilken menar du? Jag har skrivit en egen liten samnanfattning om natt 1 och 2, har jag förstått det rätt tycker du?

Natt 1: Gå in och ge besked innan han hinner skrika upp sig, vagna tills tyst och tung, ramsa ut, ev påminnelse, bekräftelsen efter ca 20-30 sek om han är tyst. Avvakta och lyssna, upprepa natten igenom om nödvändigt. Vaka hela natten

Natt 2: Vid läggningen; vagna några tag, ramsa dig ut, avvakta och lyssna, påminnelse om nödvändigt, bekräftelseramsa när tyst. Vid kris: vagna och upprepa allt snabbt. Vid frågor; ramsa utanför dörren tills lugn + bekräftelse, avvakta och lyssna. Vaka hela natten.

Vid natt 3 ok att sova lite inemellan, utanför dörren. Annars samma som natt 2.

Ja dagslurarna strular också tyvärr... Jag testade att ha ett sovschema på 45 min, 2 tim och 20 min men dels har han svårt att sova så länge som 2 tim och den sista 20 min luren hinner han inte somna på...Tänker att det kanske blir för länge för honom att vara vaken annars? Hur ska man tänka på dagslurarna på kuren; en dagsramsa och sedan samma procedur som natten? Just nu sover han lurarna ute i vagnen, somnar oftast på 10 min efter vagning lur ett och två, den tredje är svårare tar ca 20-30 min att somna.

Tack igen för allt hjälp!

Kram
Mamma till lille E född 30 april 2017, började kura 12 nov 2017
Mamma till lilla L, född 16 maj 2020
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Hjälp innan kurstart!

Inlägg av mamaA »

Hej!

Här hittar du mycket bra info:
http://annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?f=7&t=20621

Natt 2 och natt 3 är inte helt lika för under natt 2 ska ramsan börja ta över och natt 3 ska den ta över helt.

Du kurar ju för att få verktyg att fixa sömnen, alltså kommer du att kunna fixa uppvak på dagslurarna också sen. Det Tin menar är att det inte bara är sömntimmarna som är viktiga utan hur de är fördelade och jag håller med om hennes schematänk. Jag har alltid haft samma ramsa dag och natt, tyckte det var lättare. På 20-minuterslurar får man räkna lite insomningstid, ca 10 minuter brukar vara lagom.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Olivia1983
Inlägg: 19
Blev medlem: ons 08 nov 2017, 12:56

Re: Hjälp innan kurstart!

Inlägg av Olivia1983 »

Hej!

Tack för svar, jag har justerat schemat så som ni tipsade om.

Vi har nu startat kuren, har avklarat natt 1 och 2 nu och det känns som det går åt rätt håll! Första natten var jobbig med missnöjd bebis :( Andra natten gick mycket bättre, nästan lika många uppvak i för sig, men somnade om själv två gånger och behövde bara gå in en gång och buffa kort på hela natten annars fungerade ramsan. Så häftigt! :) Jag har bara lite fler funderingar:

Gällande dagslurarna; följer man nattens ”regler”? Dag 1 t.ex, ok att vagna tills tyst och sedan säga samsan innan han somnar? Står inte något i boken om detta! Som nu inför imorgon t.ex (dag 3) ska min sambo på dagen bara lägga sonen i vagnen, skaka och säga ramsan?

OM det skulle bli någon kris inatt (natt 3) så ska man alltså inte buffa utan i värsta fall ta till tillrättaläggande och solfjädern? Det fungerar väldigt bra med Mozart i bakgrunden efter jag ramsat, men är rädd att han blir väl van vid Mozart...finns det risk för ett Mozartträsk?

Tack igen för all er hjälp, ni är guld värda!

Kram <3
Mamma till lille E född 30 april 2017, började kura 12 nov 2017
Mamma till lilla L, född 16 maj 2020
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Hjälp innan kurstart!

Inlägg av mamaA »

Hej!

Se dagarna som en fortsättning på natten dvs ni jobbar er ständigt framåt, så om detta är dag 3 så är det ramsa som gäller och buff vid kris tänker jag. Vilket krisverktyg man använder beror på situationen, tror man att solfjäder och tillrättaläggande räcker så visst men att göra det under dagslurarna är att be om problem i min bok men alla barn är olika. Jag upplever att solfjädern/tillrättaläggning stör mer än hjälper på dagen såvida det inte är fullständigt kris DÅ kan den vara effektiv men då får man stå och hålla den tills bebis somnar(enda gången man gör så till sömns).

Det finns inget absolut recept att följa till 100% NÄR du gör vad, det viktigaste är att du är säker på vad du gör, det är attityden av självklarhet som är viktigast.

Här kommer en länk till lathunden med lite info och du kan även klicka vidare till verktygen, filmklippen etc:

http://www.annawahlgren.com/index.php/l ... n/lathund1

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"