Hjälp - problem natt 3

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Karinlund
Inlägg: 4
Blev medlem: mån 06 nov 2017, 20:49

Hjälp - problem natt 3

Inlägg av Karinlund »

Hej!

Vår dotter är snart 10 månader och har aldrig sovit en natt, hon vaknar i regler 8-10 ggr per natt eller som bäst 4 ggr. Nu har vi påbörjat SHN-kuren och är inne på tredje natten och nu har vi stött på problem då hon inte verkar acceptera och jag (mamma) tar över nattningen. Så här har det sett ut hittils:

(Hennes pappa tog de första två nätterna)

Natt ett: gick över förväntan, hon somnade efter 1,5 tim buffande och ramsa (dock mycket skrik och gråt) och vaknade endast en gång vid 04 då hon somnade om efter 45 min buff och ramsa.

Natt två: somnar efter 0,5 timme buffande och ramsa (mycket skrik och gråt). Vaknar och gnyr kring 01 men somnar om själv efter påminnelse. Vaknar ytterligare 3 ggr och gnyr men somnar själv efter påmminlse.

Natt tre: Jag (mamma) tar över, exakt samma procedur vid nedläggning. Hon slappnar av direkt, jag buffar endast en gång, gör solfjädern och ramsar ut. Hon skriker och gråter så fort jag släppt solfjädern och ställer sig i sängen. Jag ger påminnelse som hon reagerar svagt på för att sedan skrika och gråta hysteriskt. Jag upprepar nedläggning enligt ovan och samma sak händer igen. Detta upprepas i 0,5 timme och hon blir allt mer hysterisk. När jag går in igen har hon kräkts ner hela sängen och sig själv, så mycket så det kräver byte av pyjamas och sängkläder. Jag måste därför ta upp henne, göra detta och lugna henne. Vi får henne på gott humör igen med skratt, nattproceduren upprepas denna gång med pappa, hon gråter och skriker när han går ut ur rummet men somnar efter ca 15 min.

Frågor: Har hon vant sig vid att pappa gör denna metod, hur ska jag som mamma göra för att hon ska acceptera nattning av mig? Hon accepterar heller inte bara ramsan natt tre utan buffning krävs. Är det vanligt att första natten går bäst och att det sedan går sämre? Kan vi verkligen fortsätta när hon gråter och skriker så att hon kräks? (detta känns så fruktansvärt)

(Dagarna har gått jättebra, vi har följt schemat på minuten och hon har varit på bättre humör än vanligt)

Tacksam för feedback, vi är så desperata efter att hitta ett sätt som är bra för oss alla tre och efter att få sova.

//Karin

Schema:
07.00 Väckning
09.30-10-15 Sova
13.45-15.15 Sova
19.00 Sova för natten
(Hon får fyra stadiga måltider + välling för natten)
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Hjälp - problem natt 3

Inlägg av mamaA »

Hej!

Det är ju inte ovanligt att hon ställer frågor om att du verkligen vet vad du gör eftersom det är pappa som kan :wink: , problemet är att det blev nog inte så övertygande tyvärr. Natt 3 ska ramsan jobba och jag hade inte gått in igen för tillrättaläggning, det framkallar snarare mer protester, speciellt när de är så stora som 10 månader.

Självklart måste du ju sanera kräket men här gäller inte plocka upp och trösta utan tyst och lugnt göra henne och sängen ren, inte tända för mycket, och lägga ner igen(ingen ny nattprocedur), RAMSAN är den det som gör jobbet. Att byta till pappa mitt i nattningen lär nog tyvärr göra det svårare för dig nästa natt då hon fått bekräftat att det bara är pappa som kan.

MEN nya tag, bestäm en strategi och håll dig till den. Att hon inte accepterar "bara ramsan" natt 3 är liksom inget som sker utan protester för de flesta, ju mer konsekventa ni är desto fortare kommer hon att acceptera den. kräks hon vet du hur du gör, samma där, var konsekventa med snabb sanering utan prat och ljus i rummet(tänd utanför) och snabb nedläggning. Ni fixar det här!

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Karinlund
Inlägg: 4
Blev medlem: mån 06 nov 2017, 20:49

Re: Hjälp - problem natt 3

Inlägg av Karinlund »

Tack snälla för snabb feedback och pepp!
Jag ska ladda om och prova igen och hålla ut helt enkelt.

//Karin
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Hjälp - problem natt 3

Inlägg av TorsMamma »

Hej och välkommen,

Vill bara tillägga på mamaA fina svar: "Kuren är inget man testar, det är något man genomför." Lite olika tankesätt där om du är med? :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Karinlund
Inlägg: 4
Blev medlem: mån 06 nov 2017, 20:49

Re: Hjälp - problem natt 3

Inlägg av Karinlund »

Tack Torsmamma, du har helt rätt :)

Nu är vi inne på natt 5 och själva nattningen kl 19.00 är väldigt besvärlig. Hon gråter och skriker hysteriskt vid varje nattning och den tar 45 min- 1,5 tim (tills hon somnat) och då är hon konstant helt hysterisk. Hon har hittills aldrig svarat bra på ramsan utan jagar bara upp sig ännu mer så fort hon hör den. Hon börjar nu också bli arg så fort vi ska gå in i sovrummet för nedläggning, som att hon känner på sig att det är dags för nattning.

Två frågor?
Hur länge ska man vänta med påminnelseramsan mellan gångerna när hon skriker och bara fortsätter skrika när hon hör ramsan? Om vi ska påminna henne hela tiden när hon skriker kommer vi ramsa flera hundra gånger.

Ska vi bara fortsätta trots att hon inte verkar reagera på metoden? Om man läser exempel på kurade barn verkar de allra flesta få respons från sina barn redan 2:a natten.

Vi följer verkligen metoden och scehmat slaviskt och är verkligen fokuserade på att den ska fungera men det är fruktansvärt när hon blir så otroligt ledsen och hysterisk.

Tack!

//Karin
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Hjälp - problem natt 3

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Njae, nu är det ju så här att hon har ju fått 10 mån på sig att skapa den vana ni hade. (många kurar ju lite tidigare). Om du läser om äldre barn kan jag ibland även ge rådet att man gör lathunden X2 som exempel. :wink:

Så för att svara på din fråga, har hon 100 frågor skall hon ha 101 svar! Nu har ni ju haft lite grejer på vägen, bytt kurade m.m. då kan man nog ändå få tycka att hon har lite rätt att ställa en hel del frågor kan jag tycka. För mig som Dipl. kurade har jag inte några "tidsregler" som du efterfrågar. Jag vet några som ger vissa tider m.m. men för mig är tricket att lära sig "LYSSNA" och verkligen veta vad skriken betyder.

Vi här på forum är lite lätt "allergiska" mot ordet "hysterisk" då är man riktigt hysteriskt och skriker kommer man att tuppa av så småning om. Att hon kanske går från 0-100 är inte ovanligt, men hysterisk skall INGET barn i kuren vara eller behöva vara. (om du använder sök här och söker på "hysterisk" får du en hel del svar :wink: )

Så tricket är att man lär sig lyssna, lyssna och mera lyssna. Bedöma vad ÄR faktiskt frågan här? Det är sen ramsan som är svaret. Men vet du inte vad frågan är utan bedömer henne som "hysterisk" ja då finns ingen ramsa i världen som ger svar. :cry:

Sen brukar vi ha som regel, ju ledsammare läggningar desto mera och längre "skratt till gonatt". Hon skall verkligen kikna av skratt minst 20 min innan läggning. Det är SKOJ att lägga sig. Ni skall förmedla hur skönt och mysigt detta är, det är ERT jobb.

Sen har jag märkt att många har en hel "rutin" kring läggning som skapar mera ångest än lugn. Ett klassiskt exempel är att man går in i rummet, drar för gardinerna, säger gonatt till diverse lampor, gosedjur, föräldrar, syskon m.m. och till slut är ledsamheten ett faktum.
Vid dessa fall brukar jag säga, ha kvällsslurken lugnt och fint i soffan, om möjligt utan skärm. Ha sen skratt till gonatt i ett ganska nedsläckt hus med lätt mysbelysning. Skratta ALLA tillsammans, genuint länge! Sen flyger man in i redan mörklagt sovrum (kolsvart) inga gonatt lampor ingenting. POFF, ner i sängen, ut med den i SÄRKLASS hurtigaste av ramsor, den skall va så äckelhurtig att du inte kan hålla dig själv för skratt. och HÖG, så HÖG att hon blir nästan chockad att du är så extremt glad,hurtig, bestämd och stabil. SEN, LYSSNA! Hur går det? från 0-100? Eller blev hon tyst en sekund? Är hon tyst 1 sekund, skapa HÖGA riktigt HÖGA ljud, typ dammsug utanför rummet, är du nära badrum,kök eller tvättstuga, slamra rejält, städa, dunka, LÅT! Hon skall ha något annat att lyssna på än sitt eget klagande. Det är inte synd om henne som skall få sova så gott så gott.
Min man och jag hade som rutin att vi lade sonen och satte oss en bit utanför och prata om hur dagen varit, mycket HÖGT och LJUDLIGT. Då hade sonen annat att lyssna på. Så försök inte ha det tyst eller lugnt. Utan hon kan tryggt somna och du kan tryggt överlåta detta åt henne och ta hand om de andra 20 kossorna som skall mjölkas nu. :wink:

Läs Safarin igen! Läs "Säkerhet är trygghet" igen!

Jag brukar säga att SHN är för alla barn, men inte för alla föräldrar, om du tvekar så är mitt råd att sluta, för kan du inte övertyga dig själv, kommer du aldrig övertyga dottern. :wink: :cool:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Karinlund
Inlägg: 4
Blev medlem: mån 06 nov 2017, 20:49

Re: Hjälp - problem natt 3

Inlägg av Karinlund »

Stort tack för feedback och tips, verkligen uppskattat. Vi har tänkt till och kör nu på med förnyad energi. Detta ska gå!
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Hjälp - problem natt 3

Inlägg av Ylvispylvis »

Så ska det låta! Heja!!
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"