Övertrött eller för mkt sömn på schemat?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Jajjsen
Inlägg: 107
Blev medlem: fre 30 jun 2017, 14:12

Re: Övertrött eller för mkt sömn på schemat?

Inlägg av Jajjsen »

Åh vad glad jag vart nu, och rörd!

Jag har verkligen haft en process, och som du skrev i den nya "Läs här först" på SHN-sidan om myter, det är ett arbete och en process, ungen kommer inte magiskt att sluta vakna, eller sluta ställa frågor och bara sova som ett lamm för all framtid Amen, men nu har vi vuxna VERKTYG att ta till DÅ de vaknar eller ställer frågor.
Och det är väldigt betydelsefullt.

För mig vart det lite överkoncentration de första månaderna eftersom jag så gärna ville att det skulle bli bra, det vara MÅSTE bli bra denna gång. Och då jänta min inte åt tex ioch med tandsprickning så fick jag panik, för jag tänkte att det korthus jag byggt upp kommer rasa om hon vaknar och är hungrig på natten. Att en vana skulle bildas och rasera allt. Men jag HAR gett välling EN gång, då hon hade hög feber, vart dödstrött och fick läggas för natten kl 17!?!?! för hon var utmattad. Jag gav då välling för att JAG ville det kl 04.30, främst för att hon skulle få i sig vätska och sen få sova vidare utan fajt till 06.30. Det gick utmärkt, och hon har inte frågat efter välling bara för det sen. Däremot är jag helt med på En gång är ingen gång, TVÅ är en (dålig) vana.
Men jag tog ledningen.

Jag vet ärligt inte vad jag gjort om jag inte hittat hit! Det ska gudarna veta. Och jag blir så ledsen då folk har så okunnig fakta om SHN eller Anna överlag. Pappa min såg Barnaboken hemma hos oss och fnös, "har du läst den där? Hon ska tydligen inte va helt frisk enligt hennes egen dotter"... jag gick i försvar direkt och förklarade att boken innehåller SÅ mkt bra saker. Ingen pratar om det som är BRA, bara kritiken lyfts fram. Av folk som inte är pålästa tyvärr.

Om jag bara läst Barnaboken redan innan sonens födelse så hade jag varit en bättre mamma. Jag hade varit mer utsövd, mer förberedd på olika faser i utvecklingen, mer rustad för att möta trotsen. Och hjälp vad vilsen vi vuxna var och så klart även sonen genom den fasen. Jag har dåligt samvete över saker jag borde hanterat bättre då han provocerade oss till månen. Jag hade inga verktyg, och det vart ofta pannkaka, alla vart arga och ledsna. Men jag gjorde så gott jag kunde med det jag hade. Kärlek är han överöst med, jag får trösta mig med det.
Om det var någon gång i livet jag hade behövt ett bollplank som detta forum erbbjuder, så var det då sonen var mellan 2,4 år till 3,7 år då trotsen äntligen släppte och gick in i en lugnare fas.
Jag har fått tillbaka min underbara gosse, men framförallt har JAG lärt mig hantera honom på ett mer konstruktivt sätt, med GLÄDJE vid sidan om.
För det sorgligaste för oss då vi var utan bra verktyg i trotsåldern, var att vi tappade glädjen. Hoppas ni förstår mig rätt. Allt vart en maktkamp, man tjatade och tjatade och var arg 10 ggr om dagen (kramades och vart alltid sams, och sa att vi älskade varann 10 ggr åxå) men glädjen och skrattet för ut genom fönstret. Jag läste Barnaboken och fick ångest över allt jag kunnat hantera annorlunda, men åxå en styrka och ett direkt tänk att det här ska jag förändra.

Så ni som sprider beprövad kunskap utifrån egna erfarenheter på egen fritid till folk som är trötta och vilsna, som söker förändring och hjälp, ni är fantastiska.

Ska kolla länkar (ifall jag minns) vilka jag hämtat bra pepp ifrån :-D

För mig var det logiskt iaf med att ramsa ner även i vargtimmen, då flickan frågar loss varför morgonen inte kommer så är varken mozart eller ingenting svar nog. En diskussion och kanske tom placering på mage i säng hjälpte för oss. Jag är inte i mål än med våra 12 h nätter, men det har blivit bättre och jag har en strategi :)
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Övertrött eller för mkt sömn på schemat?

Inlägg av Ylvispylvis »

Jajjsen!! =D> =D> =D>

Alltså, vilken underbar läsning!! Tårar i ögonvrån. Du har funnit det!! \:D/

Ramsans ljuva frukt! \:D/ :-({|= :thumbsup: :sleep: :heart:

Pris och beröm till dig för ditt enorma jobb, attitydskifte och genomförande av kuren!! Tack för dina fina ord också! Nu hittar du till skåpet om det blir fler frågor!! :wink: :lol: =D>

KRAM!

/Ylva
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
Jajjsen
Inlägg: 107
Blev medlem: fre 30 jun 2017, 14:12

Re: Övertrött eller för mkt sömn på schemat?

Inlägg av Jajjsen »

Ni ska höra mitt engagemang här hemma vid frukostbordet, då jag pratar om kuren och dess kraft. Min man sa just, "tänk att man ska behöva googla sig till hjälp då man har ett barn som inte sover" Och det är tyvärr så.
Att bvc VÄGRAR delge denna metod med föräldrar som vi, som då från dag ett för 4 år sen var under isen.

Denna gång då jänta föddes så googlade jag runt, minns inte varför men var nått med sömn och styra upp rutiner och kom Rätt. Tog ett tag att begripa och att få till attityden i ryggmärgen, och förstå alla samband med schemat, sovtider, mattider, antal sömntimmar osv. Allt går hand i hand.

När drar man ner till 20 på förmiddagen?
Vi har 12-45-2 nu :)

Är ännu alltid uppvak vid 04.30 då hon tror hon är utvilad :,-D

Jobbar självklart på det än (får ännu mer pepp från era fina svar) men funderade bara på om det är för mkt sömn planerat nu?

Hon blir 9 månader den 14e :)
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Övertrött eller för mkt sömn på schemat?

Inlägg av mamaA »

Hej!
Nej, det är inte för mycket sömn, precis som det ska vara. Man drar ju ner till en lur runt året, varierar lite, jag hade vid 12 månader med min yngste(han skulle börja på dagis då, annars kanske jag hade väntat lite) och vid 16 månader med storebror som var en tröttis. Skulle tippa att du kan dra ner till 20 runt 10-12 månader, återigen beroende på när du märker att något börjar strula, uppvaken i vargtimmen låtsas vi inte om :wink: , bara dålig vana.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Övertrött eller för mkt sömn på schemat?

Inlägg av TorsMamma »

Hej, det kan vara läge och minska lite på sömnen nu till 9 mån. Antingen som du själv säger dra ner fm till 20 min, jag personligen drar ner till 1,5 tim middagslur. Men välj det du tycker passar er bäst.

Nio, tio och elva månader: ca 14 tim/dygn.
http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... n-per-dygn

Ps. du har verkligen hittat alla samband mellan mat, schema, sömn och rutiner. Det jag tror du behöver lite mera av är socialdelakighet och aktiv träning som att krypa, åla men även ute ordentligt 1 tim fm och 1 tim em aktivt. Hon verkligen RÖR sig ute. Det kräver energi. :D :thumbsup:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Jajjsen
Inlägg: 107
Blev medlem: fre 30 jun 2017, 14:12

Re: Övertrött eller för mkt sömn på schemat?

Inlägg av Jajjsen »

Hade för mig det, att det var runt 14 h vid 9 månader. Har just nu 14,45 h sömn planerat.
Första luren är den som börjat krångla lite, antingen vaknar hon innan 45, eller har svårt att somna på den :)

Så hade i bakhuvet att dra ner lite. Ska fila på ifall jag drar ner till 20 eller ändrar till 1,5.

Har ni nå tips kring julafton?

Vi ska åka till svärfar och fira med massa folk, det är ca 35-40 min körtid hem.
Flickan är kvällstrött och älskar att gå och lägga sig kl 18.15 som alltid.
Hon är verkligen jättetrött då men inte övertrött, mest böjd att få gå och lägga sig :)

Just denna kväll kommer vi inte hinna hem tills dess.
Jag funderade på att klämma in en vagnvila promenad vid 17 för att få lite ork tills vi åker hemåt.
Vill helst inte bädda ner henne och "göra natt" i vagnen (som hon aldrig sover i annars) och sen ta upp och sätta i bilen och natta om hemma.

Tips på hur man löser en kväll där rutinerna rubbas?
Jag är ovan sånt här så alla tips är välkomna :-D
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Övertrött eller för mkt sömn på schemat?

Inlägg av TorsMamma »

Hej, jag har alltid löst det så att jag tar med en resesäng. Lägger barnet på läggtid som sig bör. Sen när jag åker hem (kanske 23 ibland) så ser jag till att allt är släckt, startat bilen så den är lite varm. Plockar upp bebis, in i bilen åker hem. Han sov inte alltid men pratade inte inget. Kom hem och tände inga lampor, gick in i sovrummet lade, ibland med ramsan ut. Som om inget hänt, allt är som det skall. :wink:

Har du inte resesäng, ta med vagnen, gör kvällsrutinen på rätt tid, lägg i vagnen och över med skynke, gör sen som ovan. Det är mitt tips.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Övertrött eller för mkt sömn på schemat?

Inlägg av mamaA »

Hej!

Vi hade alltid resesäng med oss och la i mörkt rum vid vanlig tid iklädd pyjamas. Sen när det var dags att åka hem tog jag upp och på med ytterkläderna i mörkt rum. Vi hade sagt hej till alla innan så det var bara rakt ut till bilen utan att prata. Mina barn somnade aldrig i bilen utan var vakna men det var inga problem att lägga dem sen. Tänd inte för mycket när ni kommer hem, bara så att ni ser tillräckligt för att inte snubbla :wink: . Rummet har du fixat för natten innan ni åker med mörkläggning så det är klart. Jag brukade vid behov byta blöjan(i mörker) och sen rakt ner i säng och ut med ramsan.

Det som är viktigt är ju att förmedla att det fortfarande är natt och man ska sova, därför är det viktigt att inga andra gäster börjar prata och hålla på med bebisen. Om du lägger in en extra lur på en tid som hon inte är van vid är ju risken att hon inte somnar och att natten kan bli konstig sen men å andra sidan så kan det funka, det vet du bäst själv. Jag tyckte detta sättet var bra för då behövde vi vuxna inte känna någon stress hem och bebis fick sova gott.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Övertrött eller för mkt sömn på schemat?

Inlägg av TorsMamma »

Hahaha... samtidigt och samma svar! :lol: :lol:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Jajjsen
Inlägg: 107
Blev medlem: fre 30 jun 2017, 14:12

Re: Övertrött eller för mkt sömn på schemat?

Inlägg av Jajjsen »

Jag tror vi ska åka hem vid 19, så tänkte ifall jag kan få henne att va vaken tills vi kommer hem/alt somnar i bilen?
Och därför slänga in en lur på 20 min vid 17?

Jag vågar helt ärligt inte lägga henne där i resesäng, är ett trångt hus, enplanare och kommer vara 4 andra barn som kommer härja och busa, och högljudda buxna, samt att sällskapsrummet ligger utanför det sovrum jag i såfall kan använda. Här har jag noll attityd, att stå och ramsa inför hela mannens släkt känns som nått jag inte vågar. Jag kommer inte ha den attityd som krävs för att övertyga dottern.

Om vi åker hem 19 så är det ändå nära inpå den vanliga nattningen, om jag gör henne klar med pyamas innanför overallen, ger välling och åker hem, nattar sedan direkt hemma i sängen?

Eller tror ni att denna metod kommer bli en flopp?

Tacksam för input :)
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Övertrött eller för mkt sömn på schemat?

Inlägg av Tin »

Hej,
vet du, sa lange du lyckas formedle till liten att du vet vad du haller pa med pa ett overtygande och tryggt satt sa kommer det ga utmarkt.

Din attityd ar nykeln till litens attityd.

Gor sovrummet hemma helt klar, morklagd och baddad sa nar ni kommer hem tar ni liten direkt in i sangen, inge prat, inga starka lampor. Direkt in och plupp ner, ramsa och ut. Mojligtvis ett blojbyte i dunkelt om det behovs. Vallingen kan drickas i bilen kanske eller direkt innan ni lamnar festen.

kram Tin :heart:

PS en liten saker sovare kan sova var som helst, aven men andra barn i narheten MEN om du inte kan ramsa med attityd, da kommer det inte ga :)
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Jajjsen
Inlägg: 107
Blev medlem: fre 30 jun 2017, 14:12

Re: Övertrött eller för mkt sömn på schemat?

Inlägg av Jajjsen »

God jul på er!!

Jag la lillan i vagnen, samma tid, med pyamas och välling och attityd.
Hon somnade efter lite frågor (vad f*n lägger ni mig här för???) Och vi firade jul vidare. Hon vart ledsen då jag tog upp för att sätta i bilstolen på väg hem, men vart tyst då bilen åkte (hon är annars inget fan av bilåkning) sen väl hemma påfyllning av välling (tänder på g och därav dåligt matintag) ny blöja, jollrade medans, släcka lampan och god natt med ramsa som vanligt. Gick utan problem!! Hon jollrade i mörkret själv nöjd i ca en timme men sen somnade hon om. Hejja hejja :-D

Nästa steg för oss efter denna julhelg är att dra ner på dagssömn från idag 12-45-2 till 12-45-1,5, eftersom hon är 9,5 månad snart.
Och jag skulle vilja att barnen sov i samma rum.

Dock är storebror van både Kalle kanin cd-saga på repeat och halvdunkelt med öppen dörr. Han fyller 4 nu i januari.

Ska bebis ALLTID ha beckmörkt i sovrummet?

Hur gör man med ramsa om de sover i samma rum? Och då storebror ska surra med oss ifall vi ramsar tex (surrkuse som han är).
Han har även potta på sitt rum då han nyss blivit torr på natten men behöver kissa där på morgonkvisten. Detta gör han helt själv men tänkte så han inte stör lillan om vi flyttar ihop dem?

Andra tips och råd kring ihopflytt? :)

KRAM på er!!
Jajjsen
Inlägg: 107
Blev medlem: fre 30 jun 2017, 14:12

Re: Övertrött eller för mkt sömn på schemat?

Inlägg av Jajjsen »

Jo, är inte i mål än med tidiga morgnar, men det har blivit lite bättre.

Ska jag köra schema ändring först några veckor, sen flytta ihop barnen?

Min tanke är att hon kanske slutar gnälla och jaga upp sig på morgonen innan godmorgon om de sover i samma rum?

Sonen kommer säkert ramsa henne och kanske kommer de busa men hon kanske tycker det är mysigare att sova i samma rum som storebror än ensam? Stora gillar idén då jag pratar om det, han skulle gilla det skarpt!

Men hur gör man då de inte är van andra ljud s storebrors snarkningar tex? Hoppas de inte väcker varann ?!?
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Övertrött eller för mkt sömn på schemat?

Inlägg av mamaA »

Hej!

Vad skönt att julafton funkade bra!

Schemaändringen gör du när det är behov av den, inte efter ålder. Jag hade hellre dragit ner på fm-luren till 20 min och behållit långluren på 2 timmar då man ofta behöver en 2-timmars lur sen när man bara har en lur ändå.

Det behöver vara kolmörkt hos bebis så halvdunkelt och öppet dörr går inte, tyvärr. Jag tycker att mörkläggningen börjar bli mindre viktig vid 2-3 årsålder men innan dess är den viktig. Jag har aldrig haft mina att sova tillsammans så jag kan inte uttala mig om hon blir störd av kaninsagan m.m. men jag vet att de som har syskon tillsammans här på forumet säger att syskonen lär sig att sova igenom när syskonen ramsas så småningom. Kolla gärna igenom gamla trådar eller använd sökfunktionen för att se vad du hittar om att dela rum.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Jajjsen
Inlägg: 107
Blev medlem: fre 30 jun 2017, 14:12

Re: Övertrött eller för mkt sömn på schemat?

Inlägg av Jajjsen »

Torsmamma gav förslag på 12-45-1,5 :)
Och att det nu kan va läge med att dra ner då man ska anpassa sömnen efter ålder så som boken anger. Men självklart åxå efter behov.

Ska absolut söka på syskon som sover ihop :)


En annan fråga kring mat; När kan de äta vanlig mat? Alltså KÖPTA köttbullar, potatisbullar, pyttipanna, osv?

Jag lagar mkt mat men ibland äts det halvfabrikat och lillan börjar verkligen vilja äta själv och plocka saker själv nu. Då är det svårt med såsiga maträtter.

Kram på er
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"