Övertrött eller för mkt sömn på schemat?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Jajjsen
Inlägg: 107
Blev medlem: fre 30 jun 2017, 14:12

Kura eller inte??

Inlägg av Jajjsen »

Hej och TACK för att ni finns!

Dottern är född 14/3-17 (förstår inte hur man får in det i signaturen) :)

Jag behöver hjälp nu och vägledning!

Jag började SM då hon var 3 månader för att styra upp rutiner och dagsvilor, tog ca en månad innan det satte sig och jag är så glad att jag gjorde det.

Nu är jag ute och cyklar och vilsen, då hon har börjat sova allt sämre på natten sen i juli då hpn började vända sig flera gånger. Ioch med det började uppvaken. Jag vände tillbaka, hon kan själv på dagen men måste hjälpa henne på batteb tillbaka på mage.
Hon har också senaste veckorna börjat bajsa, vid ca 01. Jag ammar ännu en gång på natten, främst för att få henne att somna om, vilket har funkat galant tills nu.
Jag har testat allt känns det som, jag väntar ut, vänder, gör ingenting, osv. Tar tillslut upp, ammar i hopp om att hon ska somna om. Hon är tyst i ca 20 min efter ammandet sen är hon gnällig, har vänt sig eller bajsat. Jag byter (så klart blöjan då det är så långt till morgonen) och lägger igen, utan att prata och allt det. Rummet är alltid mörkt utom då jag byter bajset, har då telefonen som svagt ledljus.
Sen kan hon trots mätt mage, ren blöja och trygg säng inte somna om. Gör hon det så är det till kl 05, där slutar det med att hon vrålar så högt av ilska att jag ger med mig och tänder och gör dag, fast min tanke är att göra dag 07 helt ultimat.

Schemat blir helt rubbat då dagarna börjar för tidigt och jag känner mig helt lost i vad jag ska göra. Jag har läst och hört att kura är ett alternativ till sömnhelvete (och sämnhelvete har vi redan upplevt i flera år med sonen som fyller 4) ingen kur gjordes på honom då jag inte visste om det :)

Flickan äter mat, gröt morgon (om hon vill ha efter amning)
Lunch äter hon grönsakspuré blandat med burkmat
Försöker ge mellis vid 14 typ banan men vill inte ha alltid
Middags tiden varierar men där får hon åxå rejäl mat
Sen försöker jag med gröt vid 18 men den ratar hon vanligen, till min förtvivlan för jag vill att hon ska va mätt inför natten. Flaska med välling tar hon inte, kanske ska jag testa olika vällingar?

Luddigt inlägg men jag får inte till att hålla tider på dagarna, med maten eller nätterna som är katastrof nu.

Kan någon hjälpa mig konkret att få ihop matschema? Får inte ut 4 mål på dagarna då hon verkar variera i hur hungrig hon är. Ratar hon ett mål så kommer hungern tidigare.

Samma med dagslurarna, främst den tidiga och den sista.

Hon är extremt kvällstrött och jag har fått kägga henne kl 18 för att hon är så trött. Vilan på efm har aldrig funkat, hon skriker upp sig rejält i sängen (sover bara och alltid i sängen i mörkt rum) och vi tar upp henne där på efm då hon inte kan somna. Men då är drt åxå omöjligt att hålla henne vaken till tänkta kl 19. Hon har då varit vaken sen ca 13-13.30 sen långvilan.

Jag vill kura, jag vill ha hjälp att hitta attityden att genomföra det.
Jag vill att hon ska få sin goda sömn, och jag åxå så jag kan vara den bästa mamman för mina underbara barn. Jag blir gråtmild och slut av snbrist och stackars lilla pärlan blir så klart också gnällig och missnöjd av att vaken flera timmar varje natt.

Men jag behöver hjälp av er att hitta modet, att stå emot skriket och veta vad jag ska göra i vilken situation.
För jag misstänker att en kur är det enda raka?
Vad tror ni?

Kan någon hjälpa mig att få ihop ett dags schema?
Hon är morgonpigg och kvällstrött som sin mor, men om mat inte går ner inför natten så kan hon heller inte sova gott hela natten utan mat. Jag lider själv av en förbränning från andra världar, jag är smal och äter som en häst och blir hungrig på natten vid uppvak, då jag behöver äta flingor och mjölk, är inte så lite grann hungrig utan vrålans!!

Vill inte att min pärla ska känna sån hunger och kah inte matar.

Därför tvekar jag och behöver svar på hur jag ska stå emot att genomföra en kur och veta säkert att hon är mätt hela långa natten?

Hoppas på svar från er kloka på detta fina forum :)

/jajjsen
Jajjsen
Inlägg: 107
Blev medlem: fre 30 jun 2017, 14:12

Re: Kura eller inte??

Inlägg av Jajjsen »

Glömde säga att jag gör dag vid 06, vilket skulle vara okej om hon bara sov till 06, inte som nu vrålar tills jag tänder.

Jag vill sluta amma på natten och snart helt pch hållet. Jag tänker att om inte mjölk finns att få på natten så kan jag inte ge.
Jag tar ju upp och ammat nu för att hon ska somna om.

Schemat ser ut som följande ;
Vill göra dag kl 07 men blir ofta 06.20
Ammar, men vill börja ge gröt här istället då hon aldrig vill ha efter amning
Vila ca 8.30 i tilltänkta 45 men jag låter henne sova en timme eller 1,5 beroende på när hon vaknat
Lunch 10.15 (10.30 om hon kan vänta) här är hon oftast jätte hungrig och äter bra peppar peppar
Vila 2-2,5 timme
Mellis vid 14
Middag 15.30
Tilltänkt vila vid 16 som hon behöver men funkar aldrig
Övertrött tjej vid 18, vägrar gröt och somna vid bröstet vid 18.15

Hjälp att förändra!!!
Som ni ser hattar jag med tider och längd på sovning, jag gör det för att jag är osäker.
Är hon trött? Är hon hungrig?

Jag började med SM för att slippa hatta och vara osäker and yet here i am?! :-D

Hon fick vaccin i måndags och var helt färdig av det med feber och matvägran, och vi är förkylda här hemma nu med halsont och nysningar så visst kan det spela in på den dåliga sömnen och nedsatta aptiten?
Hon har alltid gillat allt jag matat henne med, ätit glatt men mer och mer börjat vägra måltider. Jag blir förvirrad och hattar.

Jag är ingen mes som person men trött hjärna och brist på hur jag ska göra, gör mig vilsen!
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Kura eller inte??

Inlägg av mamaA »

Hej!

Ja men det här är ju inte direkt sm eller hur :wink: ?! Det är jättejobbigt att vara slut av sömnbrist och attityden som vacklar. Har du läst SHN-boken? Den är väldigt bra för att ge inspiration och motivation inför kur tycker jag - för det är just kur som behövs.

Fasta mat och sovtider, inte middag 1 ,5 timme efte rmellis utan vid 17-17,30. Kvällsslurken är bara en extra påfyllning, inget krav att hon måste ta den om hon inte vill ha. Min äldste vägrade tills han var uppemot året medan lillebror tog den tidigare. Bara för att du har hög ämnesomsättning behöver det inte betyda att hon också har det, skjut den vargen. Genom att hålla regelbundna tider lär hon sig äta regelbundet sen får du variera melliset för att hitta vad hon gillar. Om du vill att hon ska äta gröt till frukost, ge den först och amma sen om du vill.

Em- luren måste till- punkt slut - annars blir hon helt för övertrött vilket hon är redan verkar det som. Genom att ha lurarna 45-1,5-45 så tror jag det blir bra balans.

Schemaförslag:

morgon 7 frukost
lur 1 9-9.45
lunch 10.30
lur 2 12.00 -13.30 (OM det behövs ev lite banan inför luren)
Mellis 14.00
lur 3 15.30-16.15
Middag 17.00
kvällsslurk 18.30
godnatt 19.00

Du klarar det! Kom igen!

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Kura eller inte??

Inlägg av Tin »

Hej kara du,
jag bara bekraftelseramsar mamaA. Hon har redan gett ett kanon svar.

Satt schema, hall schema med bade mat och sov tider, LAS SHN boken MINST tva ganger, garna fem :).

Om du tvekar, tvekar liten. Om du inte leder, kommer liten ta over och da blir det hipp som happ.
Det harliga med schemat ar just att du behover inte fundera pa om det ar hungrigt eller somnigt, schemat kommer gara det at dig.
Ga pa klockan, genomfor.

Hejja, du kan detta.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Jajjsen
Inlägg: 107
Blev medlem: fre 30 jun 2017, 14:12

Re: Kura eller inte??

Inlägg av Jajjsen »

Åh tack fö svar!!

Hon har den goda sömen i sig, har alltid haft det men jag vacklar för jag kommer av mig med schemat.

Jag undrar; fråga 1:

Vad GÖR jag då hon skriker och inte "vill/kan" somna på dagen så som på natten?
(Boken är på väg i posten!!!!)


Fråga 2:
Då hon skrikit bort en del av vilotiden, ska jag ändå väcka då vilotiden är slut enligt schemat?
Jag har ju lagt på och kompenserat tiderna för annars har hon som idag just nyss, vrålat och kag drar tillslut fram dammsugaren och städar och gör husljus vilket hon vart lugn av och "gav upp" som jag känner det, och har då bara sovit 15 min av tilltänkta 45.
Ska jag väcka ändå då tiden för vilan är slut?

Jag är så förvirrad över NÄR jag ska buffa, och när jag ska låta henne vara i son vrede?


Hon svarar bra på buffning, men blir vansinnig då jag slutar, som jag läst att de flesta barn gör, och vips är man i buffträsket.

Jag har bara behövt buffa senaste tiden, annars har det överlag gått bra att lägga henne rakt ner.
Så jag vill inte hamna i buffträsk men att låta henne vråla ensam känns så jobbigt, därför har jag alltid tagit upp då hon inte kunnat somna. Som på efm. Precis rätt, hon ÄR övertrött varje kväll nu och då för trött för att äta.

Hon verkar inte heller va som jag på morgonen, jag kan äta buffé ala Scandic så fort jag slår upp ögonen men jag har testat att skippa amma nu två dagar och tänkte då att hon skulle hugga in på gröten direkt men jag får truga i henne några skedar bara sen är ju mattiden slut. Och länge till lunch. Tankar kring det? :)

Ni förstår inte hur mkt det betyder att ni svarar!!! :-D Jag ska läsa boken och stålsätta mig och köra på!!
Hoppas på svar på mina frågor om buff och vilotiderna
/Kram
Jajjsen
Inlägg: 107
Blev medlem: fre 30 jun 2017, 14:12

Re: Kura eller inte??

Inlägg av Jajjsen »

Jag vill också ha tillbaka sovrummet som nu okuperas av flickan som vilar där inne 3 ggr per dag, och här nere där vi andra vistas på dagarna och då inte vågar göra ljud för att hon ska vakan.
Känns så begränsande. Och jag bet, jag själv har ju bestämt att ha det så hehe.. min största önskan är att ha henne i vagn på dagarna, sova på mage där.
Jag tar mig inte ann det för även där har jag inre skaffat nån attityd, jag har gett upp innan jag ens försökt dumt nog.
Det har funkat så bra i säng på dagarna så har inte velat förstöra det och byta till vagn fast att det är det jag egentligen vill!! Jag är rädd att försöka och misslyckas.
Men vi lever väldigt låsta nu då hpn är bunden till sängen, kan inte åka nånstans på dagarna och så vill man inte leva.

Och sen vill vi flytta upp henne i storebrors rum på natten, det är målet men jag kan ju inte springa upp flera ggr per natt som det varit nu.

Om NÄR vi ska kura, hur gör vi det bäst? I helt eget rum, i brorsans rum eller som nu i samma sovrum som jag sover?

Vi har 3 sovrum i huset.

Jag och maken sover inte tillsammans nu av olika anledningar men vi vill erövra sovrummet igen och sova som ett par :)

Alla tips är välkomna!!
Jajjsen
Inlägg: 107
Blev medlem: fre 30 jun 2017, 14:12

Re: Kura eller inte??

Inlägg av Jajjsen »

Nu haglar frågorna, om hon inte viöö ha en måltid, hur länge ska jag försöka, och ska jag då hålla ut tills nästa?
Igår vrålade hon av total svinhunger på efm då hon hade vägrat lunchen (förkyld och vaccin på samma vecka)

Kan man ge maten tidigare då eller hur gör man för att till varje pris hålla schemat som jag ju vill!!
:)
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Kura eller inte??

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej!

Snabbt svar: Du har en del vargar att skjuta men såå många har gjort det före dig och lyckats så jag är säker på att kuren kommer gå fint bara du läser läser läser boken och bygger upp den rätta attityden. Jag tänker nu att eftersom du ändå har bestämt dig för att kura så kan du släppa din ångest nu, ge henne så mycket mat hon vill och ha lite kaos några dagar till för det kommer snart att bli bra! Är hon sjuk och jättehungrig måste hon såklart få mat!! Sedan tror jag att en del skrik beror på att hon känner av din osäkerhet, detta avhjälps också när du fått attityden så försök bara hålla ut tills boken kommer och "pröva" inte verktygen innan för då funkar det inte lika bra när du väl kurar. Försök aktivera henne och avleda oron under vakentiden och inte småäta hela dagen så styr du upp detta fint sedan.

Med risk för att låta dryg: boken kommer att ge svar på alla dina frågor!! :)

Kram!
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
Jajjsen
Inlägg: 107
Blev medlem: fre 30 jun 2017, 14:12

Re: Kura eller inte??

Inlägg av Jajjsen »

Självklart gav jag mat men jag frågar bara hur man ska kunna följa ett schema med mat och sov tider då liten inte vill äta eller sova då tid är?
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Kura eller inte??

Inlägg av mamaA »

Det är ju därför du kurar :lol: ! DU leder henne.

Du kommer lära henne att somna/somna om genom att använda verktygen sparsamt. Vara arg får man och då måste man få svära av sig först innan man får hjälp. Övertröttheten och vaccinet bidrar till matstrulet, de flesta barn får en strålande aptit efter kuren och är jättehungriga och även jättetrötta i början när de äntligen kan sova.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Jajjsen
Inlägg: 107
Blev medlem: fre 30 jun 2017, 14:12

Re: Kura eller inte??

Inlägg av Jajjsen »

Helt rätt! :)

Jag skrev i frustration sust och jag har faktiskt inte läst boken ännu, så helt rätt att säga åt mig att skärpa mig!!

Jag är halvfinne och har dessutom nyss gått igen ett år av otroligt stark trots från storebror, där man själv fått varit lika tjurig som synden som motstånd, så jävlar anamma har jag! Men blir vek av trötthet och vilsen i det.

Tack för schema förslaget, ska köra på det och HÅLLA det, igår gick allt galant med både mat och sov och natten inatt åt hon inget, jag la tillrätta en gång, la mig och vi båda somnade om till 07?!?!? Så hon har det i sig, för fler nätter har varit så åxå, inte bara skit. Det handlar om att jag står frågande de nätter det ÄR strul och jag inte vet innan eller utan, där kommer boken och kuren in som hjälp.

Har läst massor på forumet och sugit i mig bra tips och sånt. Främst om attityden :)

Dock undrar jag över logistiken, ska jag kura den första veckan i sovrummet med mig själv i samma rum, eller ställa in henne i det tomma sovrummet uppe? Det står dock 2 meter från storebrors rum så tänker att han inte kan sova om jag ramsar och buffar och hon skriker?

Samma det med vagn, då kuren drar igång, ska jga ha bestämt sovplats då innan eller när är bäst att ge sig på att ha henne i vagn på dagaran på vilan?

Säng funkar som sagt jättebra, har därför inte haft modet att byta och bråka på dagarna om att somna i vagnen. Men det är ju det jag vill så vi kan åka bort och prata ostört här hemma utan rädsla att väcka henne på dagarna.

Kram och tack igen :-D
Jajjsen
Inlägg: 107
Blev medlem: fre 30 jun 2017, 14:12

Re: Kura eller inte??

Inlägg av Jajjsen »

Hej hopp!

Är stolt över mig själv, inatt vakande flisan och jollrade och övade ljud, läänge lät det som, jag reste mig i min säng, påväg flera ggr, men jag backade och avvaktade. Inget rop på hjälp kom, trots att jag misstänkte att hon kommit på rygg eller grejade med pyjamasen.

Jag fick verkligen bromsa mig själv för man är ju så van att rusa upp och kolla läget hehe.. men hon somnade om, tills klockan ringde 07 wiiiie och då låg hon på rygg men lite pyamasstrul, men hon ropade inte på hjälp utan lät ju nöjd i sitt joller så lät henne vara.
Jag väntar på boken så jag kan börja kuren regelrätt. Men vi har ändå kommit långt.
Jag ville sluta amma på natten så slutade i förrgår (igen, "slutat" förut 2 ggr innan jag bestämde mig för att kura) och jag vet att jag gör lite hipp som happ nu men har alltid haft kuren i huvet och haft schema sen 3 mån, så eftersom jag bestämt mig in i märgen, så bytte jag bajsblöjan som vanligt i natten, och sen la jag henne till rätta och avvaktade. Hon gasade upp sig men svarade bra på buff, jollrade liksom med i gunget förnöjsamt men vart fly förbannad då jag slutade och jag har lärt mig lyssna, och hon sa KOM TILLBAKA OCH GUNGA MIG SÅ DÄR SKÖNT MAMMAAAAA så jag gav fan efter flera markeringar och då hon lugnat sig vilket hon gjorde efter varje buff, så jag väntade ut arget och hon lugnade ner sig själv och somnade om hihi.. och så jollret inatt som jag ignorerade och som hon också löste heeelt själv.

Det jag vill säga är att det bästa tipset här på forumet är att AVVAKTA OCH LYSSNA. Ha is i magen har jag lärt mig, är det fara på torpet enligt min tös eller är hon vara arg över att jag inte plockar upp på hennes befallning (som det ju är ibland hehe)

Fråga nu som jag behöver hjälp med, veta att boken kommer komma med många svar, men vårt hus är lite trångt och de två sovrummen som är uppe är nära varann, ena sover storebror i, som fyller 4 i jan men är som en 4 åring i tal och tanke, mitt stora hjärta.

Jag vill ha tillbaka vårt sovrum nu, nyrenoverat och med ny säng och allt, vill ha upp jänta på övervåningen alltså.

Inför kur, ska jag flytta henne samma natt som kur drar igång eller nu tidigare och iså fall vara beredd på att springa i trappen lite?


Jag kan isf ha barnvakten på så jag kommer höra henne, kanske kan va bra också så kan man avvakta lite och lyssna av vad hon vill? Lättare att rusa upp ur sängen då hon ligger bredvid i sin säng...

Tanken är ju att hon ska sova med storebror sedan i hans rum för samhörighetens skull :)

Hoppas på svar och tankar kring flytt ur sovrummet, hon fyller 6 mån den 14/9.

Tack för schemat jag fick, har kört på det och nu har vi fått till fem luren hyfsat, och vilken skillnad på hennes humör, fått en tjej som orkar va vaken till 19 :-D Så tack!
Och drog då ner till 1,5 på långvilan. Maten har jag arit konsekvent med, även där får jag nyyyypa mig och inte PROVA servera en halvtimme innan IFALL hon är hungrig... jag har varit så rädd att hon ska va hungrig så jag har småmatat men har skjutit den vargen och insett att hunger SKAPAR APTIT så hon äter två stora mål nu lunch och middag. Frukost får jag i henne gröten ibland men står sig ändå till lunch 10.30.
Melliset är det mål som hon inte vill ha så mkt av. Ger gröt och puré eller banan,

Tips på mellis?

kraaam
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Kura eller inte??

Inlägg av mamaA »

Hej!

Vi brukar säga alla förändringar på en gång så jag hade väntat att flytta henne tills du kurar.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Jajjsen
Inlägg: 107
Blev medlem: fre 30 jun 2017, 14:12

Re: Kura eller inte??

Inlägg av Jajjsen »

Grejen är bara den att de senaste 3 nätterna har hon sovit bättre än nånson sen jag för 4 nätter sedan tog bort nattmålet för gott. Hon har fixat att somna om själv vid uppvak med undantag inatt kl 05 då jag var in och vände på henne för hon sa till att hon låg på rygg sen lät jag henne greja på och väckte i morse enligt schema.

Men jag har märkt att jag stör henne både då jag lägger mig och då jag vill byta ställning på natten i min egen säng.

Inatt la jag mig på soffan utanför för att jag inte kunde somna med rädsla att väcka henne som jag gjort då jag bökar med mitt.

Så därför vill jag för hennes skull inatt flytta upp henne och isf lösa ev. uppvak där uppe likaväl som här nere :) vill inte vara orsaken till hennes uppvak.

Boken verkar dröja på sig... men har löst det bra ändå hittills då jag väl bestämde mig för att göra nått åt sömnstrul istället för att ha offerkoftan på mig och bara gnälla över dålig sömn :'-D

Utan detta forum hade jag aldrig hittat rätt på vägen!! Önskar att vi visste om hela kurgrejen med storebror så hade vi kurat honom åxå.

Om någon vill svara på dessa frågor;

När är det läge att börja lägga henne i vagb på mage för dagsvilan?

Har kört på nya schemat jag fick av er konsekvent, ska jag låta tiderna sätta sig rejält några veckor innan jag lägger henne i vagn?

Eftersom sängen överlag (förutom på sista vilan som ofta krånglar) fungerar så bra, lägger bara ner henne utan strul oftast *peppar peppar*, har därför skapat vargar kring att hon kommer undra varför i hela friden hon ligger i en vagn på vilan helt plötsligt och att vi kommer sabba schemat totalt genom att byta?

Jag vill inte va låst till hemmet som jag varit hela sommarn sen vi började med schema. Jag har gärna gjort det för hennes bästa då hon får sin goda sömn på dagen vilket hon behöver och ska ha, men nu vill jag vidare. Vill kunna hälsa på folk och åka bort dagtid och veta att hon ändå får sin goda sömn.


Snälla om någon har tips och råd så är jag verkligen tacksam!!! <3
Eller nån annan som varit i samma sits och har tips :)

Kram på er!
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Kura eller inte??

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej och bra jobbat!!

Låt schemat sätta sig någon vecka så kommer du kunna lägga henne i vagn eller vadsomhelst sedan, bara tiderna hålls. Skjut dina vargar först bara! (förstår att du längtar efter boken!) Samma sak tänker jag om flytt, bara se till att sovrummet är beckmörkt och håll schemat så går det fint! Det är inte själva platsen som gör att hon sover utan din attityd och de rätta förutsättningarna!

Kram!

/Ylva
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"