Övertrött eller för mkt sömn på schemat?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Jajjsen
Inlägg: 107
Blev medlem: fre 30 jun 2017, 14:12

Re: Övertrött eller för mkt sömn på schemat?

Inlägg av Jajjsen »

Tack Tin för fina svar, som alltid <3

De andra verkar smått less på mina inlägg men förr då foök startade trådar för minst fråga så var de fler som skrev mer inlägg än jag gjort ;-)

Nå väl; HJÄLP!

Min pangramsa igår, eller snarare upplysning efter att dottern varit vaken sen prick 04 till 04.45 då jag gav ramsan var som att trigga igång henne, hon som alltid lyssnat på ramsan, somnat om direkt på den, var JÄTTELEDSEN :-,(
Då menar jag ledsen, inte alls arg.

Hon grät och grät och jag ramsade och ramsade, var tillslut in och tröstade, hon ligger ner som i sovställning, jag tröstar med solfjäder och lite stryk, går sedan som alltid med ramsan, varpå hon blir JÄTTELEDSEN igen.... Ledsnare!

Tillslut kl 05.50 står jag bara inte ut mer och går in pch gör dag med klocka som vanligt. Fy vad hemsk natt. Hon var helt rödgråten.

Och nu inatt sitter jag här i trappen, vaknade 02.45 och jag gav ramsa på hennes ledsamheter, men det eldade bara upp. Och ledsen är hon som sagt. Förtvivlat.
Så här har vi aldrig haft det.

Hon är 1 år och förstår allt omkring sig, allt vi säger och har varit kurad sen sep -17. Så hon vet vad ramsan innebär. Använder den aktivt varje läggning.

Hur ska jag tolka dessa ledsna timmar på natten då hon gråter och gråter och jag vill bara ta upp eller ge välling ifall hon är hungrig (tror tänder nr 7+8 är på g, och våran dotter BLIR SJUK varje gång!!! Äter inget, gnäller dagtid, snorar, får feber, vakna nätter, osv) varje gång!!
Kan bara tänka att det är det igen. Men är så hemskt att ramsa utanför och hon gråter och gråter. Snälla hjälp!!!
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Övertrött eller för mkt sömn på schemat?

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej!

Förstår verkligen att det är jobbigt, mammahjärtat går ju sönder när de är ledsna. Är hon febrig och sjuk så finns de som ger barn-Alvedon (det har jag dock själv aldrig gjort) och tycker att det hjälper men framförallt tänker jag att om hon verkar ha ont måste man göra en felsökning. Kramp? Öroninflammation? Feber?

Är det inte sjukdom kan det vara mardrömmar och det är ju sånt som kommer och går, de kan vi föräldrar inte styra så då är det bara att säga "det var bara en dröm, det är inte på riktigt" och stoppa om mjukt och ge en trygg ramsa. Brukar faktiskt funka på min yngre.

Hur ser schemat ut nu? Har du bytt till en lur på dagen? Annars kan det vara dags vid ett år.

Sedan är det dags när barnet fyllt ett år att starta en ny tråd om problemet kvarstår, i kategorin "Säkra sovare med fnurra på sömntråden" :)

Fortsätt fråga, vi finns här och tröttnar inte såå lätt! :)

Kram och hoppas gråtnätterna snart är ett minne blott!

/Ylva
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Övertrött eller för mkt sömn på schemat?

Inlägg av Ylvispylvis »

Förlåt, såg nu att hon sover 1,5 på dagen?
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
Jajjsen
Inlägg: 107
Blev medlem: fre 30 jun 2017, 14:12

Re: Övertrött eller för mkt sömn på schemat?

Inlägg av Jajjsen »

Ja hon sover 1,5 h på dagen, lite längre vid feber och förkylning.

Men det här med vargtimmen, jag simmar trögt mot strömmen här med att försöka få till 12 h natt.
Jag kanske helt sonika får acceptera att hon sover 10 h som hon gör, vaknar alltså 04.30 för det allra mesta, ligger vaken och pratar tjoar gnäller och så får jag börja ta upp, kl 06 då alltså, och låta henne sova 2 på dagen. Då är vi uppe i 12 h totalt.

Det som är så jobbigt är att storebror blir så påverkad! Han är 4 år och BEHÖVER sova till 07. Alltså hans egna tilltänkta 12 h. De sover INTE i samma rum nu, men rummen på övervåningen ligger nära och trots stängda dörrar så vaknar han så klart av hennes håll igång/entoniga gnäll ffrrån 05-06...

Gråtnätterna måste ha berott på tänder, som hon får skitont i hela munnen av, varje gång. Och kanske mardrömmar.

Är bara så fruktansvärt att hon gråter mest ledsamt då man går ut igen och stänger dörren. Är tyst då man är är inne och gav lugnande solfjäder, men gråter verkligen då man går med ramsan, inte helt förenligt med lugna-metod.

Hon är en säker sovare på så sätt att hon somnar alltid *peppar peppar no jinx* på dagsvilan, inne eller i vagn, och alltid tryggt och bra på kvällen. Löser nattliga uppvak själv oftast, då det inte är nå ovanligt som sist jag skrev med gråt och förmodligen ont. Det enda hon inte är och inte verkar bli, är en säker 12-h sovare.

Jag som trott så benhårt på detta SHN och kurade i sep, har under dessa 5 månader då tidiga morgnar började, gett upp. Ja ja jag vet, attityd av självklarhet men jag vet inte vad mer vi ska göra. Dagsvilan har vi under denna process dragit ner mer och mer, men det hjälper inte.

Jag har pangramsat, hjälper inte, jagar bara upp sig som att slänga bensin på brasan.
Jag har låtit henne bara vara, gått några gånger med omsomning. Annars inte. Mest effektivt ändå.
Slagit på musik. Hjälper inte.
Husdjud gör jag ingalunda på natten kl 05.

Jag är ganska uppgiven för hon ÄR trött, hon orkar inte med sig genom hela dagen, hon gnäller mkt och ofta. Tror fan det om man bara sover 9-10 h natt vid 1 års ålder.

Ja ni fina, klagan av en uppgiven mamma, vad har ni för mer ess i ärmen åt mig? :-D

Mitt eget ess är att ha schema med 11 h natt, och 2 h dagsvila.
Uppstigning kl 06 vintertid, och 07 sommartid (kommer kännas som värsta TJOHOOO att få gå upp kl 07 bara för att sommartid kickat in haha)

Men till alla er andra som har barn som sover från 19-07 i sträck, jag avundas er.

Men det finns mkt värre saker än sömn mellan 18.30-05. Värt att betänkas i min egen klagan <3
Kram på er
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Övertrött eller för mkt sömn på schemat?

Inlägg av TorsMamma »

Hej

Nu till helgen så går vi in in "sommartid" så ändra nu inget utan nyttja denna maximalt. Du får en hel timme extra. Det är vanligare med barn som är 18-06 den barn som är 19-07 och ÄN färre de som är 20-08 Man kan ju liksom inte göra dem till något de inte är menar jag.

Har du verkligen sett över mörkläggningen kl. 12.00 mitt på dagen, stängt dörren och kollat så INGET ljus sipprar in, inte ens från dörrspringan? Just 1 års ålder är SUPERKÄNSLIG ålder för ljus! Just denna tiden fick jag personligen rulla en handduk som låg vid dörrtröskeln och täckte det sista ljuset, dubbla mörkläggningsgardiner, upptejpat folie på rutorna m.m.

Men försök lägga natt 18.30-06.30 eller 18.30-06.00 med 2 tim middagssovning. När har ni den?

En sak jag tänkt på är att det känns inte som om du faktiskt fått ramsan att verkligen FUNGERA! Du har hunnit göra så många saker för att efter en hel del enträgenhet från din dotters sida "ger du upp" och går in. Så klart blir hon då ÄN mera ledsen när du går, eftersom hon nu lärt sig att om jag krånglar tillräckligt mycket, ofta och länge i flera morgnar så ändrar sig mamma och GÅR IN!

Så det finns ett par saker vissa gör när ovan är gjort! (Kolla mörkläggningen!)

Direkt på morgonen när hon vaknar går man in och står i mörkret med den längsta längsta av solfjädrar, när hon somnat räknar du till 100 och går ut men en MJUUUUK bekr ramsa. Man gör detta typ 2 ggr. Så hon fattar ATT hon skall somna om.

Inför dessa morgnar VÄCKARKLOCKAN! Detta är viktigt! Om du misstänker att hon håller på att vakna före 06.30, låt oss säga 06.15, då sätter du på ringningen på klockan och går in! Klockan bestämmer morgon inte hon, inte du! Hon stänger av klockan och ni gör morgon. Samma nästa morgon. Efter det är det verkligen INGEN MERA TRAFIK efter kl. 05. Inga ramsor, ingen musik, inget husljud, ALLA sover som grisar! Kl. 06.15 tidigast, DÅ ringer klockan och du kommer in och hon stänger av. Det är klockan som gör morgon!

Tänk på att hon faktiskt känner av din uppgivenhet och otålighet. Odla lugnet och tålamodet, vissa tar flera månader på sig att få till tidiga morgnar. Bestäm och GENOMFÖR.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Jajjsen
Inlägg: 107
Blev medlem: fre 30 jun 2017, 14:12

Re: Övertrött eller för mkt sömn på schemat?

Inlägg av Jajjsen »

Allt du skriver säger jag CHECK på.

Var länge sen jag införde väckarklocka, flera månader sen.

Mörk ÄR det, har lika mörkt på sommarn som på vintern, gardiner av alla dess slag.

Mitt schema har alltid varit 18.30-06.30. Men har aldrig gått att få till 12 h. Kan nog räkna på en hand de få gånger det hänt.

Hon sover bara till 05 som längst. Har varit så i flera månader.

På morgonen går jag ALDRIG in, däremot självklart på natten om hon gråter och är ledsen som hon oftast aldrig är.

Det jag menade med sommartid är att jag kommer ha samma klocka biologiskt, alltså 06 nu blir 07. Och kommer kännas underbart att det STÅR 07 på klockan men i hennes värld är den 06 precis som nu.
Inget i mitt schema är ändrat förutom mängden sovtid på dagen allt eftersom hon blivit äldre.
Jajjsen
Inlägg: 107
Blev medlem: fre 30 jun 2017, 14:12

Re: Övertrött eller för mkt sömn på schemat?

Inlägg av Jajjsen »

I flera månader har jag gjort ingenting i hopp om att hon själv ska somna om, om att det vore mitt i natten, man tycker hon borde va trött. Hon är ju NÖJD i ca 1,5 h.

Sen runt kl 06 brukar gnället komma. Och det är det jag inte står ut med och att det är så nära inpå god morgon. Så vi får inte till omsomning.

Känns ju dumt att solfjädra läääänge då det är 20 min kvar på tiden.

Slutar alltid med att hon hinner börja gnälla ganska exakt 06.10, som typ nuu vill jag kliva uuupp (förstår åxå det då hon inte ätit på nörnare 12 h) och då går jag upp med väckarklockan (min mobil som ringer God morgon) kan inte ha den utanför ståendes för då kan jag inte ändra tiden inom kvarten.

Men omsomning verkar va att glömma.
Jajjsen
Inlägg: 107
Blev medlem: fre 30 jun 2017, 14:12

Re: Övertrött eller för mkt sömn på schemat?

Inlägg av Jajjsen »

Det här är helt sjuk att vi ska ha det så här.
Jajjsen
Inlägg: 107
Blev medlem: fre 30 jun 2017, 14:12

Re: Övertrött eller för mkt sömn på schemat?

Inlägg av Jajjsen »

VARFÖR sover hon inte fram till 06 iallafall???? 04.30 varje jävla morgon och hon är den gnälligaste av ungar vissa dagar. Fan jag som var då stolt över att jag lärt henne sova med världens bästa metod! Lika maktlös nu som med storebror som aldrig sov känner jag mig.

Nu måste jag ju lägga henne här vid 08 i 20 minuter för annars pallar hon inte, somnade vagnen sittandes igår....
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Övertrött eller för mkt sömn på schemat?

Inlägg av TorsMamma »

Men alltså, det är ju inte efter 1,5 timmes vakentid du skall gå in och solfjädra! jag förstår du är trött, men läs, faktiskt läs mitt inlägg.

Du går in kl. 04.30 och solfjädrar ett omsomnande.

"Känns ju dumt att solfjädra läääänge då det är 20 min kvar på tiden." Inte när det är 20 min kvar, det säger ju sig självt.

Nej, jag tycker inte mobilen är rätt väckarklocka, den ser hon ju hela tiden och har massa olika betydelser! Det SKALL vara en riktig väckarklocka, och den skall inte gå igång NÄR HON bestämmer det! Nu är det ju ändå HON som gör morgon och DU, inte klockan!

Du vet ju sen "flera månader" att hon vaknar 04.30, ja då får du väl smyga upp och ställa klockan på ringning 05 då så hon fattar att OJ, var det klockan!

Men nu är det ju så att SHN är en process, om man tror man är "i hamn" så tror man ju liksom fel. Man jobbar hela tiden på processen och på att nå målet. Ni har fastnat i en ny rutin, och hon kommer inte vakna senare helt plötsligt utan bara tidigare och tidigare på detta viset!

Mitt råd är att du läser igenom hela din tråd en gång till (ja den är 11 sidor) och se ditt mönster, de råd, ditt agerande och din egen vanmakt i detta. Det är oftast det absolut bästa.

Läs igen under våra favoriter också, se om du missat något! Det finns inga "genvägar" utan skriver vi att det står en klocka utanför dörren är detta en anledning. Står det Mozart är det Mozart av en anledning (inte radion) osv... Just SHN är lite mera bokstavstrogen. Medans Barnaboken är mera att man kan ta russinen ur kakan. Men med SHN går inte detta.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"