Övertrött eller för mkt sömn på schemat?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Kura eller inte??

Inlägg av Tin »

Hej,
nej om man kurar da lar sig liten sitt schema och vad verktygen betyder - forst da kommer liten sova overallt i princip. Och du har verktyg att guida liten om det skriks (fragas). Men man far resultat efter insats. Det ar en kur som behovs.

EFTER kuren och uppfoljningsveckan kommer du kunna aka ivag och veta att liten far sin somn.

Lyssna pa skrik i 1,5 timmar ar tecken pa att verktygen INTE sitter. Man kan heller inte vertyga bort hunger.

Sa fundera pa hur du vill ha det, kura ar inte for alla. Att ha strikt schema for litens skull ar inte heller for alla. Detta ar ingen snabbfix.
Om du verkligen vill sa ta det fran borjan, kop eller lana Sova Hela Natten boken. Las den 5 ganger. Lar dig om VARFOR verktygen fungerar och HUR man anvander dom for resultat. Folj kurningen till punkt och pricka, vi finns har och kan stotta men det stora jobbet ar ditt och litens.

Om du tror att du mar daligt av att vara styrd av ett schema overhuvudtaget da kanske inte detta ar for dig.
Sjalv madde jag samre av en trott, ledsen och hungrig bebis och EFTER kuren nar liten istallet var matt, glad och sov som en gris pa de tider vi satt och hon visste vad ramsan betydde. Da forst kunde jag se gladje i att vara mamma (jag kampade med postnatal).

Kan det vara sa att ett val fungerande schema, nar du kanner att du ar i kontroll, skulle fungera for dig? Nar du och liten lar sig verktygen sa att du vet exakt vad du skall gora en kaosnatt. Nar liten inte skriker i 1,5 timmar. Nar du vet att liten inte ar hungrig for du foljt schemat. Nar liten lyssnar pa ramsan och somnar om. For det ar precis vad kuren skapar.

Fundera om du ar redo att kura, las boken.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Re: Kura eller inte??

Inlägg av SusanD »

Hej,

för att det inte ska bli så hattigt och du ska vela hit och dit så ska du läsa SHN-boken, ju mer du vet desto lättare kommer det att kura den lilla damen.

Det här att hon inte VILL sova och inte VILL äta är inte riktigt sant. Självklart vill hon både äta och sova, det vill vi alla, annars fungerar vi inte. Men hon är bara ett litet, litet barn så hon behöver din ledning för att få i sig ordentligt med mat och sömn. Så än en gång läs boken så har du många, många av svaren där.

Sen vad det gäller storebror så låter det ju otroligt jobbigt med ett års trots där ni tydligen trotsat lika mycket bägge två, förstår att det blir jobbigt då. Har du läst BARNBOKEN? Om inte så gör det, där hittar du mycket matnyttigt om trotsen.

Vi hjälper gärna till ,mer än gärna faktiskt men det underlättar för oss alla, även dig och dottern din, om du läser på ordentligt.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Jajjsen
Inlägg: 107
Blev medlem: fre 30 jun 2017, 14:12

Re: Kura eller inte??

Inlägg av Jajjsen »

Tack för så otroligt fina svar! Det värmer!

Jag har boken, och ska läsa igen.



Grejen är ju att Liten sover som en klocka, både dag och natt hemma, oftast! tackvare att jag körde igång i början av sep.
Så det är egentligen VARGAR jag har.

Hur kurar man då det för det mesta funkar?

Jag behöver väldigt sällan kliv upp på natten numer, men det som stressar mig så jäkla mkt är att hon ätit så dåligt, inte alls velat ha ens banan och goda saker, är att hon ska bli hungrig på natten. Hon ratar alltså som igår mellisen helt och kag ger middag så går bara lite ner, sen lite lite gröt.

Jag har följt schemat till punkt och pricka, fram till att Torsmamma gav förslag på att ändra morgonen till vila kl 8. I all välmening så klart!!

Men vart jag osäker. Så nu har jag lagt 08 men gon somnar inte förän typ 8.30.

Samma med maten, hon har ätit så otrolig dåligt över en vecka nu, lite går i men hon vill verkligen inte ha mer än det lilla vissa dagar, trots att förutsättningarna finns. Och det mår jag dåligt över. Jag stressar upp mig själv för hon HAR faktiskt sovit ÄNDÅ.

Det stora problemet har varit tidiga morgnar, med skrik från 06. Och att jag känner mig instängd i hemmet. Jag mår i övrigt bra i mig själv, jätteskillnad från första barnet då jag mådde väldigt dåligt utan att veta varför väldigt länge.


Jag menade att IFALL jag åker bort är jag näsan helt säker på att hon inte kommer somna i vagnen och då skrika i genom hela vilan 1,5-2 h, (stora vargar här) eller vakna mitt i och inte kan somna om. Jag har inte ens testat vagn på mage utanför huset för jag vågar inte. Jag har inte hälsat på någon sen hon kom.

Hur ska jag "kura på riktigt" rent konkret?
Då nätterna faktiskt är helt makalöst bra nu, jag stressar ju kring IFALL det blir sämre.

Och helt rätt ang det med trotsen, han triggade saker i mig som jag inte trodde var möjligt, i oss bäda då han krävde ett ortoöigt motstånd, jag hade inte Barnaboken då. Men mkt föll på plats då jag läste (köpte den då dottern kom).
Vi kunde inte hantera hans ständiga "frågor" kring vad man får och inte får göra, att han inte kunde sluta med det jag bad honom sluta med (kasta inte sten på huset tex) så gjorde han det tio ggr till innan jag själv vart asarg. Hela trotsperioden på över ett år skulle jag säga (han har kommit tillbaka till oss nu, han är så mkt lugnare) höll på att knäcka oss. Vi tog barnvakt ofta för att få en paus från alla utbrott och testandet för att orka. Men nu är det bättre och jag kommer ha stöd från Barnaboken denna gån med lillan.


Så för att bli konkret nu;
Jag kan gå med på att ha morgon 06.30 men inte tidigare.
Ska jag nu köra på schemat med vila 08 och sen 2 g 11.30-13.30 (andra morgonen jag fick väcka idag hurraaa)

Eller styra in på 19-07?

Och, hur gör man en kur på riktigt nu då nätterna är så bra, blir ju en kur i vagn jag skulle behöva.
Och ett jävlar anamma med att våga åka ut bland folk och lita på att hon sover.

Eller handlar kuren om att då det krånglar ska man veta i ryggmärgen VAD man ska göra, även om det är lugnt i säg 3 veckor?
Man tar för givet och glömmer då allt är stabilt men jag får stresspåslag då det krånglar.

Jag får ju åt nerverna då en hund skäller eller ungar på gatan låter då hon ska vila i vagn på sista luren... för vaknar det gör hon.

Jag vill känna den frihet som många med schema kan, jag trivs med rutiner annars, är mer det att ha stressen över mig att hon ska sova eller äta snart så går inte hitta på saker.
Hur gör andra?

TACK för att ni finns som sagt!
Sigyn
Inlägg: 497
Blev medlem: fre 02 dec 2011, 11:51

Re: Kura eller inte??

Inlägg av Sigyn »

Hej!
Jag har inte läst hela din tråd så har inte hela historien bakom men jag kan känna igen mig lite i det du skriver om att inte våga ta sig iväg. Och Då vill jag säga att allt som behövs är attityd. OM allt funkar bra hemma (tidiga morgnar är ju vanligt och så småningom övergående) så är det inte hela världen om EN dag skulle bli lite annorlunda. Jag åkte sällan iväg när mina 2 äldsta var små. Nu är jag rätt mycket hemma med för jag har inte så många ställen att ta vägen till :lol: men om jag är borta en hel dag, och lillen ska sova i vagn (som han aldrig gör annars) brukar jag gå med honom tills han somnar. Sen väcker jag när det är dags att gå upp. Om han sovit tills dess. Nån gång när han skulle sova 1,5 h, så vaknade han efter 30 minuter och jag orkade inte hålla på att försöka få honom att somna om i en evighet så då fick han väl komma upp då. Men nästa dag var vi hemma och då va allt som vanligt, då fick han INTE komma upp, om han nu vaknade efter 30 minuter. Att komma iväg ibland kan vara bra för dig med, för att tvångskjuta lite vargar.. vem vet, det kanske kommer gå hur bra som helst?! onödigt att oroa sig för sådant som inte hänt. och blir det "kaos", ja, då blev det så, men med attityden av självklarhet så fixar man sånt. Det var JAG som bestämde att han fick komma upp efter 30 minuter, inte han. Det är alltid jag som bestämmer, oavsett om schemat avviker eller inte. Och som sagt, när man är hemma igen kör man på som vanligt. Skjut vargarna 8)
Storebror -11, kurad vid 4,5 mån
Lillasyster -13, sm från start
Lillebror född 17/12-16, kurad 28/4-17
Jajjsen
Inlägg: 107
Blev medlem: fre 30 jun 2017, 14:12

Re: Kura eller inte??

Inlägg av Jajjsen »

Barnet matvägrar så jag blir helt vansinnig snart!

Hon äter frukost 06.45 hugger på skreden, sen 10.30 äter hon 2 tuggor, börjar gnälla, kniper och ska inte ha!
Igår gav jag gröt kl 11 bara för att hon skulle få i sig innan långvilan, DET åt hon.

Jag skiter i maten snart och ger bara gröt, det blir nog människa tillslut av henne ändå, och hon lär inte leva på gröt i all oändlighet.
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Kura eller inte??

Inlägg av TorsMamma »

Hej, ja det blir människa av henne endå! Jag har alltid använt filosofin att man ger 1 ny grej, 1 gammal sak man vill de skall gilla och 1 sak man VET de gillar.
Det sägs att det tar 20 smekningar att lära sig tycka om något nytt, och med detta i balhuvudet, hur tänker du då? Du kan absolut servera gröt till alla mål om det är vad som krävs för att skjuta "dina" vargar. Men hon lär sig VART dina vargar sitter. :wink: Just saying. Hon kommer och hitta dem varje gång, som ett brev på posten.
Men serverar då 2 saker till till gröten som är nytt har du ju en chans, eller hur? :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Jajjsen
Inlägg: 107
Blev medlem: fre 30 jun 2017, 14:12

Övertrött eller för mkt sömn på schemat?

Inlägg av Jajjsen »

Hej!
Behöver er input på frågan; Hur vet man att barnet är övertrött?
Eller har för mkt sömn på schemat?

Dottern är 7,5 mån och sover som följer;

Tilltänkt morgon kl 06.30 (vaknar alltid för tidigt, nu vid vintertidsomställningen redan vid 05 (förut 06)
Vila kl 8 - 8.45
Vila 11.30 - 13.30
Vila vagn 15.30 - 16.00 (20 min)

Läste att tidiga morgnar har att göra med övertrötthet, eller för mkt sömn på schemat.

Verktyga hjälper inte, hon är vrålhungrig på morgonen, trots stort matintag på dagen ala 5 ggr. och vräker i sig gröten oöus välling kl 06.45.

Jo just, och en sak till, då man lägger tidigare på kvällen flr att få bukt med tidig morgon, då är ju barnet än mer hungrig eftersom det gått mer än 12 h?

Tack för idéer och råd :)
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Övertrött eller för mkt sömn på schemat?

Inlägg av TorsMamma »

Hej Jajjsen, först vill jag be dig att inte starta en ny tråd kring samma barn och forumrubrik vi vill ha allt på ett och samma ställe, lättare att hitta historiken för oss då.

Ang. flicka 7,5 mån skulle jag säga har en del med 8-mån ångesten och göra. Läs med fördel om den i Barnaboken, du kan även använda sökfunktionen här på forum och söka lite på råd kring detta.

Du har lite för mycket sömn på dagen. Du skulle behöva dra ner ca 30 min. Så antingen 12+45+2 eller 12+45+1,5+20, du får själv välja.
Ang. hunger så är det mängden mat över HELA dagen som spelar in hur natten blir. Det är inte om det går 12 eller 13 timmar. Massa och åter massa barn som äter innan läggning är inte ens hungriga när de vaknar. Så mata på MYCKET mera dagtid.

Hon behöver åla minst 5min/10ggr/dag på golvet. Vara ute vaken och aktiv minst 1 tim fm och 1 tim em. På det MASSA mat, där hon även äter plockmat själv medan du lastar in för fulla muggar. 3 riktiga rejäla mål mat och 1 mellis och 1 kvällsslurk innan natten skall ner. PROPPMÄTT dagtid. Man kan även göra som vi gjorde i denna ålder (läs Tor 8 mån schema i SHN boken :wink: ) ha en andra frukost just för att minska hungern och få i mera mat.

Åter till boken och läs läs läs. :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Jajjsen
Inlägg: 107
Blev medlem: fre 30 jun 2017, 14:12

Re: Övertrött eller för mkt sömn på schemat?

Inlägg av Jajjsen »

Absolut, ska tänka på det så vi har allt samlat ;) :)

Jag är helt uppslukad av att läsa här inne, och böckerna.
Man märker 8 mån-ångest på intågande, är verkligen som anna skriver, hon har blivit en person!! på typ två veckor, vi märker stor skillnad på hur hon är och allt hon tar in nu.

Vad gäller maten så är det emellanåt ett rejält trugande, och jag lovar, jag gör vad jag kan men hon VILL inte ha vissa dagar :-S
Mat hon annars gillar. Och jag håller mattiderna och spvtiderna till punkt och pricka.

Idag tex, åt frukost bra, lunch och mellis bra, sen vägrar hon middag och kvällsgröt och välling, inget gick ner :'(

Såna gånger är det svårt att inte bli hungrig på morgonen. Vilket hon verkligen är trots att jag de dagar hon vill ha mat skopar in för glatta livet.

Jag märker att om mellisen kl 14.15 är för stadig, så äts det sällan middag, så har slutat ge gröt där som innan utan nu mer smoothie eller plockmat macka och banan.

De tidiga morgnarna med skrik och förtvivlan är det stora problemet =( Jag har misstänkt för mkt sömn på schemat men inte vågat plocka bort ifall hon redan är övertrött. Hon VILL verkligen lägga sig på kvällen redan 18.
Och håller låda redan 06 (innan i ändrade tiden, dumt påfund)

Funderar på att göra om schemat och göra glad morgon kl 06 för att slippa detta morgonstrul. Jag ska erkänna att jag inte pangramsat vid minsta pip, som rekommenderas, jag sover på nedervåningen med babyvakten på, hör henne men avvaktar. Jag ingriper då hon ökar på gnället. På natten avvaktar jag också och oftast löser hon det själv, men inte morgonen.

Och mat och sömn hänger ihop.

Jag skulle så gärna vilja skopa in mängder med mat, om det vara gick i mer. De dagar hon äter bra, så är det stopp då det är stopp. Jag erbjuder frukost, lunch (lagad mat), mellis lite enklare saker, middag lagad mat, och kvällsgröt för att hon brukar gilla den även fast det är tätt på middagen (ikväll ratades allt tyvärr)

Tack för input på schemat, måste ta tag i det här för allt är i en ond cirkel nu, hon sover närstan aldrig 12 h, trots (erbjuden) mkt mat, och fasta sovtider på dagen, så hon är trött på dagen och sover sina 45+2+20 och tar säkert igen nattens förlorade sömn.

Vart ska jag börja?
Nytt schema 18-06, eller korta ner dagssömn och ha kvar 18.30-06.30?

(Vill i den bästa av världar vakna 07 på morgonen men en kan inte få allt ;) och är innerligt tacksam att det överlag går så bra i övrigt så vågar knappt klaga på att göra dag 06)

Tack ni fina !
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Övertrött eller för mkt sömn på schemat?

Inlägg av mamaA »

Hej!

Jag skulle säga att oavsett om du väljer 18-06 el 18.30 -06.30 så behövs det en schemaändring. Att gå över till två lurar brukar ha bra inverkan på att sova som man ska tills det är dags att vakna. Pangramsa vid första klagomålet på morgonen- jag har gjort genom babyvakten ibland om jag inte orkat gå upp men allra bäst högt och ljudligt utanför dörren. Ibland måste man ta en rejäl ramsdiskussion några morgnar för att poletten ska trilla ner.

Du märker ju själv vad som funkar med maten, inte för stort mellis så att hon äter middag istället - bra så! Jag har också haft en liten som inte gillade mat speciellt och fortfarande är kräsen men det han väl gillar äter han mycket av. Är det gröt som funkar så servera halv portion gröt och halv portion middag till lunch och middag, antingen varannan sked eller med gröt längst ut på skeden. Glöm inte rejält med fett i maten. Aktiviteten under dagen gör också mycket för sömnen, har man själv bara legat på soffan en dag är det ju oftast svårare att sova gott jämfört med om man varit ute och rört på sig. Hon behöver röra sig flera gånger om dagen, åla, krypa etc(inte gåstol).

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Jajjsen
Inlägg: 107
Blev medlem: fre 30 jun 2017, 14:12

Re: Övertrött eller för mkt sömn på schemat?

Inlägg av Jajjsen »

Babyvakten är ikeas, one way, så kan inte prata tiö henne i den tyvärr.
Jag Avvaktar med ramsa tills hon, som du skriver, klagar. Men det blir ju värre tyvärr. Mozart gör henne ledsen, från gnäll till ledsen då jag slår igång det. Tror hon blir förvirrad.

Jag har läst så ögonen ploppar ut snart om tidiga morgnar, men att ramsa en gång, och sen inte göra ett skvatt mer och hon skriker sig tillslut förtvivlad med tårar kan jag inte stå för. Speciellt inte om hon är hungrig.
Jag tror dock att jag väntar för länge med att pangramsa, men vill liksom inte störa IFALL hon somna om... vilket hon aldrig gjort. Inte en enda morgon har jag lyckats få henne att somna om.

Jag matar ofta med fruktpuré på skedens tipp, brukar gå galant men just ikväll vet jag inte varför inget alls vill ätas, inte ens bara puré som hon normalt älskar.

Hur som haver, nytt schema;

Morgon 6.30
Frukost 6.45
Vila 8-8.45, 45 min
Lunch 10.30
Vila 11.30 - 13.00, 1,5 h
Mellis 14.15 -14.45 (fikar tillsammans efter dagis)
Ut, vila vagn ca 15.20-15.50, 20 min
Middag 17 tillsammans
Kvällsgröt/slurk 18.15
I säng 18.30, somnar oftast på direkten

Men hur vet man att hon inte är övertrött? Om jag kapar en halvtimme, hur märker jag att det var rätt/vart ännu mer övertrött?
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Övertrött eller för mkt sömn på schemat?

Inlägg av mamaA »

Hej igen!

Nyckeln till att lyckas ligger i förälderns attityd så att inte vilja störa med ramsan eller inte använda verktygen för att hon blir arg/ledsen av dem funkar inte. Det är så verktygen funkar, barnen blir arga INNAN du nått fram, det är ett nödvändigt steg på vägen. Att hon reagerar som hon gör är för att du inte når fram med ditt budskap, dvs hon känner att hon inte kan lita på att du menar vad du säger.

Var snäll och läs igenom HELA din tråd så ser du att du har faktiskt fått många tips som jag upplever att du inte ser. Vill du inte "göra ingenting" så pangramsa DIREKT och se vad det har för effekt eller ta en rejäl ramsdiskussion några morgnar tills du får henne att somna om. Det går men det är din attityd det hänger på, vissa barn är mer utmanande än andra men det betyder bara att man måste vara än mer övertygande i sitt agerande.

Din oro för övertrötthet och maten gör att du inte får till attityden.Hon känner av din stress inför detta vilket gör att hon ifrågasätter om du vet vad du gör(genom att protestera). Övertrötthet är vi mer oroliga för när det gäller riktigt små bebisar, det här är ju faktiskt en ganska stor dam nu som faktiskt snart ska gå över till 2 lurar ändå så varför inte göra schemaändringen till det nu ändå.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Jajjsen
Inlägg: 107
Blev medlem: fre 30 jun 2017, 14:12

Re: Övertrött eller för mkt sömn på schemat?

Inlägg av Jajjsen »

Du har så rätt, jag VET vad jag ska göra i praktiken, jag har läst på så att jag kan hjälpa en vän att kura om det skulle behövas.

Jag nojjar sjukt mkt över maten, så att hon ska sova bra.

Allt detta hänger ihop med storebrors upphackade sömn i över 3 års tid. Jag bär med mig det och jag vet vad motsatsen till god sömn är. Jag var in på akutpsyk för jag bröt ihop av sömnbrist. Min man och jag sov i skift, i olika rum. Vill bara berätta varför jag är så nojig över maten, för jag kan inte äta åt henne och då hon vägrar blir jag verkligen jättestressad. Jag vill bara tacka för att ni tar er tid att svara och hjälpa mig skjuta vargar, för som anna skriver, barn ska njutas och njuta själva.

Jag har återigen hamnat i ett läger av överkoncentration och glömmer njuta ibland, de dagar då det krånglar.

Hur kan jag tänka annorlunda kring maten då hon vägrar ett mål?

Jag lagar egen bas, blandar i lite burkmat och smör samt rapsolja, ibland som sagt sveper hon i sig allt, ibland blåvägrar hon trots puré på skeden efter ca 2 skedar.
Hur ska jag göra med det??

De gånger vi skippat sista luren (hänt då vi åkt bort ibland) så upplever vi att hon inte orkar äta för att hon är för trött.

Allt känns som en röra i huvet litegrann, jag kan allt i praktiken, jag är påläst men tvekar som du säger, och nojar för mkt. Jag vill kunna slappna av och bara trygg även om hon inte ätit.

Största vargen jag har är att behöva börja ge välling på natten. Vilket funkarfunka för omsomning för storebror fick välling tills han var 2,5 år varenda natt. Man var livrädd att bryta ett fungerande (trodde vi då) koncept, man får välling sen somnar man om. Vilket innebär att barnet inte vet vad klockan är och skriker tills man får sin välling.
DET är min varg. Ingen mat på dagen kommer innebära välling på natten och sen har träsket tagit mig. Vi är inte där än, men vargen är mig i hasorna och jag nästan dukar fram vällingflaskan IFALL hon kommer behöva en på natten.

Tack för att jag får prata av mig och jag tar verkligen åt mig av era råd.
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Övertrött eller för mkt sömn på schemat?

Inlägg av mamaA »

Alltså man dukar inte under av hunger för att man hoppar över en måltid. Min treåring är fortfarande extramt kräsen och middagsvägrar några gånger i veckan. Han har slutat dricka välling så då är mellis vid 15 det sista han äter och han är inte extra hungrig för det nästa morgon, märker ingen skillnad där. Att din dotter är jättehungrig som du säger är för att hon vaknar för tidigt och skriker och jagar upp sig och blir hungrig av ANSTRÄNGNINGEN, hon VAKNAR inte av hunger- skjut den vargen.

Vällingen på natten som du beskriver är ju för omsomningens skull inte för hunger, skilj på detta. Jag plockade bort två nattmål på en vecka för min son när han var 3 månader. Han åt då ca 120 ml per nattmål så då borde ju han vara jättehungrig sen till frukost med så mycket mindre mat på natten? Han var inte jättestor i maten på dagen utan låg på c 120 ml per mål. Svar: Nej, han var inte ett dugg hungrigare på morgonen sen :!:
Nattmaten var inte pga hunger utan vana och det är inte något som du vill starta.Vägrar hon så vägrar hon, försök en halvtimme senare tex och vill hon fortfarande inte ha så strunta i det.

Det är en omställninng att gå över till två lurar och man brukar ha ca 3 veckor med trött bebis mot kvällen MEN skillnaden mot nu är att du flyttar fram de andra två lurarna 30-60 minuter så det blir inte exakt samma tider. Man kan dessutom lägga en halvtimme tidigare om det behövs ibalnd.
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Jajjsen
Inlägg: 107
Blev medlem: fre 30 jun 2017, 14:12

Re: Övertrött eller för mkt sömn på schemat?

Inlägg av Jajjsen »

Tror jag missförstås, hon vaknar inte AV hunger, men är svårt att somna om kl 05-06 för att då har hungern infunnit sig.

Och vaknar man på natten, så kommer hungern även där efter ett tag, jag är själv så.

Nej jag vill inte börja med välling på natten, det har jag redan gjort med sonen, inget hållbart alls och är inget jag vill börja med. Är rädd bara att det jag byggt upp ska rivas, trodde inte i min vildaste fantasi att ett barn kunde sluta äta på natten vid 6 månaders ålder, det är jag mkt stolt över. Är därför rädd att det ska behöva bli så OM flickebarnet inte äter på dagen :)

Pangramsar man igen om hon somnar om men vaknar igen för tidigt, tex ,15 min innan glad morgon?
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"