Övertrött eller för mkt sömn på schemat?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
blivandemamma
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1573
Blev medlem: tor 14 dec 2006, 21:03

Re: Kura eller inte??

Inlägg av blivandemamma »

Hej!

Det ska INTE vara någon trafik i rummet, antingen är dörren liiite på glänt hela tiden, så att hon isf hör din ramsa (om du tror att hon inte gör det med stängd dörr). Men då skall det ju vara mörkt utanför också, och sängen bör stå så att hon inte ser ut genom dörrspringan som blir.

Grejen med ramsan är att det skall flyta, nästan som en sång. Tänk dig att du mantrar barnet. Det blir som en diskussion där varje skrik från barnet är en fråga.
Typ så här:
barnet skriker=frågar kan jag verkligen sova nu?
Föräldern ramsar=du kan sova tryggt, jag vaktar här.
barnet skriker=men är du verkligen säker?
Föräldern ramsar=ja, du kan sova lugnt och fint

.... etc. Jag har alltid ramsat "nu ska du sova, sov så gott med sig". Anna har en liknande ramsa och jag tycker den är så klockren. Ramsan är så enkel att förstå även när de är äldre och börjar ställa verkliga frågor vid sängdags :lol: det blir liksom ett svar ala "goddag yxskaft" vilket är precis vad man behöver i det läget :roll: :wink: :lol:

Därför är det också viktigt att du inte har barnets namn i ramsan, så jag hade uteslutet det. Barnet kan reagera som att du ropar PÅ barnet

Så ramsan upprepas typ *4 för att förstärka budskapet. Sen avvaktar man. Barnet reagerar kanske med att skrika ännu högre. Din uppgift i hela det här blir att tolka barnet och skapa en DIALOG med alltid samma budskap: Du kan sova lugnt, mamma har koll! Hur kommunikationen ser ut, kan bara du tolka egentligen. Jag har överröstat skrik med ramsa. Jag har avvaktat tills barnet skrikit "färdigt" och jag har gjort ingenting. Du måste lyssna av, förmedla KÄNSLAN som ramsan skall ge, nämligen trygghet. Så man kan inte säga att om du ramsar så eller så många gånger blir det rätt. Det är budskapet som skall nå fram!

:heart:

Anna
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
Jajjsen
Inlägg: 107
Blev medlem: fre 30 jun 2017, 14:12

Re: Kura eller inte??

Inlägg av Jajjsen »

Jag förstår precis vad du säger och det jag är så stolt över är mig själv, hade en riktig bakslagsnatt för några nätter sen, var mkt fråga och blev många svar, man jag vacklade inte en gång på vad jag ville förmedla! Kändes jättebra!
Ingen osäkerhet, utan jag var kolugn trits att dottern jagat upp sig ganska mkt kl 04 på natten.

Däremot har jag lagt tillrätta och perkerat henne på plats, inge smek och klapp, inge tycka synd , utan bara koncist placerat henne till rätta, som typ solfjäder, och sen gått ut med ramsa, vilket hon svarar bra på.

Ska jag inte göra så alls? Även om det funkar? Försätter jag mig i ett träsk då månne?

Min ramsa lyder som följer "nu ska M sova, och sova så gott i sin säng" jag tror på det jag säger och förmedlar lugn med den. Jag kan ju byta ut namnet mot Du istället. Men ramsan vill jag behålla :)

Jag har öppnat dörren och ramsat med läpparna i dlrrspringan, men inte öppnat och glott in. Mörktr det utanför och sängen står inte i ljusinsläppet ens på dagen.

Märkligt som jag läste att nu då hon sovit tre nätter från 18.45 till 06 (tilltänkta 06.45) så är hon svintrött på dagarna och ganska gnällig, även jag är trött fast att jag fått sova :-'D Läste att det brukar va så!
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Kura eller inte??

Inlägg av mamaA »

Hej!

Problemet är liksom att själva ljudet av dörren som öppnas även om det är tyst signalerar att du ska komma in och eftersom du gör det ibland och parkerar så undrar hon varför i all världen gör du inte det hela tiden. Det finns ju ingen anledning att lyssna på ramsan om du kanske ändå kommer in så jag säger som föregående talare, INGEN trafik i rummet och speciellt inte på morgonen. Sorry, men du kommer att hamna i ett träsk att behöva göra det varje morgon och sabbar ramsan.

Antingen dörren stängd och HÖG ramsa eller dörren liiite på glänt med mörkläggningsgardin för dörren is fall.

Låter utmärkt att byta ut namnet mot du i ramsan.

Läs igenom din tråd igen, du har fått många bra tips som du kan ha nytta avoch ibland får man en aha-upplevelse när man läser igen.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Jajjsen
Inlägg: 107
Blev medlem: fre 30 jun 2017, 14:12

Re: Kura eller inte??

Inlägg av Jajjsen »

Tack, lärde mig nått nytt av era senaste svar, är det där med is i magen och låta ramsan jobba ensam :)

Vilö bara säga att inatt sov min tös från läggning tills jag gick upp och gjorde dag 06.45 :-D

Wiiiiiie fatta lyckan!!
Hoppas på flera såna nätter nu för jag själv pöäjde 9 timmars sömn som en stock, minns inte ens när jag sov så bra eller så många timmar ;-)
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Kura eller inte??

Inlägg av mamaA »

Så ska det låta =D> =D> =D> ! Härligt :D !
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Jajjsen
Inlägg: 107
Blev medlem: fre 30 jun 2017, 14:12

Re: Kura eller inte??

Inlägg av Jajjsen »

Hej igen!

Nu då nätterna blivit underbara, uppvak i vargatimmen men oftast hela nätter utan uppvak *peppar peppar* sååå glaaad.

Lite svårare att somna på dagen har hon fått ioch med det, och sista vilan är hon inte trött 15.30 så har lagt henne 15.45 för en tilltänkt vila i 20 min.

Men går ofta inte och verkar inte va nå problem att va vaken heller tills läggdags 18.35 (somna 18.45)

När ska man ändra i schemat och hur skulle det se ut? Kan man sova typ 2 h på lunchen och ingen vila sen?

Tösen är 6,5 månad nu. Blir 7 månader den 14 okt.
Just nu schema;

God morgon 6.45
Frukost 7.00
Vila 9-9.45
Lunch 10.30
Vila 12-13.30
Mellis 14.00
Vila 15.45 i 20 min
Middag 17.20 typ
Kvällsgröt (vill ej ha välling) 18.20
God natt 18.45
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Kura eller inte??

Inlägg av mamaA »

Hej!

Nej. det är för tidigt att ta bort tredje luren den ska erbjudas även om hon inte somnar så får hon förhoppningsvis lite vila i alla fall och eftersom det är lite tidigt att utvärdera schemat än så vänta och se hur det går. Man brukar gå över till två lurar runt 8-9 månader.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Kura eller inte??

Inlägg av Tin »

Hej,
bra att veta kan vara att en dar 3e luren ar svajig for manga. En del har svart att somna, en del grater vid just denna luren, en del skarvar, en del somnar inte alls utan kasnke bara var annan var tredje dag osv. Men andock orkas det inte ha bara tva lurar an.
Bada mina kampade med sista luren - var alltid jatteledsna pa just 3e luren (och inte alls de ovriga lurarna) en stund som om graten bara skulle ut innan de suckade till och somnade gott.

Men du som mamma kan vara trygg i att du gor ratt i att erbjuda den tills 8-9 manaders strecket. Somnar liten sa somnar liten, de har forutsattningarna.

Blir det total knas en dag kan du lagge 30 minuter tidigare om kvallen.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Jajjsen
Inlägg: 107
Blev medlem: fre 30 jun 2017, 14:12

Re: Kura eller inte??

Inlägg av Jajjsen »

Tack båda för svar.
Är precis som Tin säger, krånglar ofta(st) på denna lur, går bra vissa dagar men oftast slutar det i att vi tar upp henner hon verkligen gråter och gråter (efter att arget tagit slut) uppåt en halvtimme, ramsar och så som man ska med attityd, men hon jagar bara upp sig rejält :-/

Jag upplever att hon inte är trött kl 15.30 då jag lägger henne. Vi myser ofta denna tid med familjen, leker med storebror eller så innan middagsbestyr, och hon är med då sen vips ska man lägga henne och upplever det som att hon var så nöjd med att vara med i våra göromål och blir som snopen av att bryta och lägga vips.

Ska jag ändra och lägga kl 16?

Det går troll i det man säger, skrev ju här att "hon börjat sova hela nätter" och hoppla hej nu har hon vaknat flera ggr per natt i flera nätter, igen?!?!? jag har inte behövt ingripa, jag lyssnar noga av, inge rop på hjälp hörs, hon har inte varit ledsen utan mer annonserar att hon är vaken. Så jag avvaktar och hon HAR somnat om själv vid alla uppvak.
Blir ju dock för lite sömn för henne, inatt som exempel vaknar hon vid 03, lät av och till tills över 03.30
Sen vid 05 likadant och var vaken vid 06 men somnade om igen.

Så det är jag glad för, hon grejar det ofta själv.

3e luren har jag VISSA DAGAR lagt henne i vagn vid 15.30 och gått på promenad under hela tiden, hon somnar då vid ca 16 i vagnen (ja det tar 30 min innan hon somnar... ) sen sova i 20 med rullande vagn. Detta har jag gjort för att ens få henne att somna denna lur. De övriga har jag henne i säng.

Läste om det här på forumet att någon anna gjort.så för att få till vilan som bara är 20 min lång och dessutom är det den första av de tre som ska bort :)
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Kura eller inte??

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Jag är och var en av dem som hade sista luren i vagn gående 7-8 mån för även om sonen inte sov, behövde han vilan och egentiden. Jag tycker egentligen att vilan ligger lite för sent och du får för lite vakentid inför natten. Du skulle behöva den ÄN tidigare om möjligt. Börja promenera runt 15 och vid 15.15 lägger du henne ner, hänger över ett skynke för synintrycket och fortsätter gå ca 15 min till. Har hon sen somnat så kan man gå hem, ställa vagnen så hon vaknar av sig självt efter 20 min. Annars har hon fått minst 20 min vila under skynke på promenad typ. Det stämmer att detta är den vilan som sen försvinner först.
OM hon nu inte sovit sin vila kan du lägga henne så mycket som 30 min tidigare inför natten om hon är trött.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Jajjsen
Inlägg: 107
Blev medlem: fre 30 jun 2017, 14:12

Re: Kura eller inte??

Inlägg av Jajjsen »

Bra tips där, ska köra på det med vagn och ha en viss tid att följa. Annars blir det att man promenerar tills hon somnar sen i 20 min så hon får sin vila.

Hon är jättetrött på kvällen ändå fast att hon vilat, kändes som att man bara hinner ta upp 13.30, äta mellis sen ska hon vila igen, så var tvungen att fråga er :)
Jajjsen
Inlägg: 107
Blev medlem: fre 30 jun 2017, 14:12

Re: Kura eller inte??

Inlägg av Jajjsen »

Nu krånglar ju allt!!!!


Har ALDRIG varit besvär på dagsvilorna (föutom den sista) har gjort som torsmamma sagt och promenerat i vagn och har fått sina 20 där på efm.

Men nu sen i måndags har hon vaknat för tidigt, efter ca 1 h (ska vila 1,5) och ibland även innan på första vilan (45 min)

Jag får huvudbry!

Hon är förkyld och har en tand på g, varit dåliga nätter och dagar nu då pga av det i över en vecka.
Hennes utveckling har spurtat senaste veckorna åxå, sätter sig själv upp och är stark i kroppen, börjat krypa osv.

Hon somnar ingalunda om på dagen, jag avvaktar rätt länge sen jagar hon upp sig och lyssnar inte på ramsa.

Allt gick så bra då vi haft schema sen i juni enligt SM, så har aldrig varit problem på dagen. Nätterna gick åxå bra förutom några då jag behövt ramsa. Men blir brydd då allt krånglar.

Vad ska jag göra???

Hon har fått svårare att somna på dagen, aldrig heller hänt förut. Från att ha somnat direkt då man lägger ner tills nu sista veckorna tar upp till 15 min. Sen vakna för tidigt..

Schemat är samma som innan i tråden. Hon är 7 mån nästa helg den 14e.

Snälla hjälp!!
Tack för att ni finns!
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Kura eller inte??

Inlägg av Tin »

Hej kara du,
jag tanker mer mat! Bade mer per maltid om det gar men ocksa att se over schemat var maten ligger.

Vakna i skarven betyder oftast mer mat, i takt med att de blir mer rorliga branner de mer och behover mer.
Om du har samma schema som forut, dvs:
Lunch 10.30
Vila 12-13.30

....kan det behovas antingen att du schyfflar om i schemat till att ata innan sov istallet for nar man vaknar. Alternativt tryck i en banan innan langluren. Mitt 8 manaders schema sag ut som foljande:
6:30 vakna
7 frukost
8 macka
9 sova 45 m
1130 lunch
1215 sov
ja du hajjar, en andra frukost for att kunna lagga lunchen narmare sovet. Da sover man mer proppis mage och vaknar inte i skarven.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Jajjsen
Inlägg: 107
Blev medlem: fre 30 jun 2017, 14:12

Re: Kura eller inte??

Inlägg av Jajjsen »

När ska man isf SENAST ha andra frukosten? Tänker att det blir långt mellan 8.00 och 11.30? :)

Utan er skulle jag va helt lost med detta schema-tänk hehe så tack för att ni har hjälpt oss från kaos till stabilitet (hjärta)

Ang mat så äter hon si så där av MATEN, sällan hela portionen vilken inte är så stor enl mig. Hon äter liksom bort den första hungern, sen får man alltså truga. Med puré varannan sked, eller banan bredvid. Ganska mkt gnäll vid måltiderna.

Har själv tänkt Mer mat men hon tjurar lätt, känns nämligen mer som tjur för att det inte är tillräckligt gott (fruktpuré går liksom alltid ner och gröt). Hon kniper, vänder bort huvet, grejar med kläderna osv. Jag sjunger och tramsar, dvs ger underhållning, då äter hon kanske nån sked till.

Jag ger idag gröt morgon, matburk till lunch, gröt mellis, matburk till middag, sen gröt igen till kvällen. Denna gillar hon ju, kanske för mkt...

Önskar välling på morg och kväll men hon blåvägrar!
Dicker vatten ur flaska men ingalunda välling.

Tankar kring detta??

Byter man schema på 8 måndagen? En mpnad kvar för oss.

Tack ni fina :-)
Jajjsen
Inlägg: 107
Blev medlem: fre 30 jun 2017, 14:12

Re: Kura eller inte??

Inlägg av Jajjsen »

Nuvarnade schema; God morgon 6.45 (vill redan nu ändra till 6.30) pga hunger, hon är för hungrig och morgonpigg

Frukost 7.00 (vill ändra till 6.45)

Vila läggs i säng 9.05 ( somnar 9.15) tar upp 10.00

Lunch 10.30 (tar ca 20-30 min)

Vila läggs i säng 11.50
somnar i regel 12.10, tar upp 13.40 (1,5 h sömn)

Mellis 14.10

Vila vagn läggs 15.15
Somnar rätt fort, promenerar till 15.40 vaknar direkt vagnen stannar

Middag 17.15 (tar ca 20-30 min)

Hinner bara duka bort så ska hon ha gröt 18.15

I säng 18.30 god natt (somnar på ca 5 min utan strul)


Tankar?
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"