SHN med ett nattmål?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: SHN med ett nattmål?

Inlägg av mamaA »

Nej, flytta inte sista luren så sent, då blir sista vakenpasset på tok för kort och det ska vara det längsta. Vänta och ge schemat minst en vecka, helst två innan du utvärderar. Även om du ändrar på fm kan det ge ändringar på eftermiddagen men det kan ta sin tid. Sista luren höll på att driva mig till vansinne med min minstning men det gav sig när verktygen verkligen tog. Jag tänker att när ramsan verkligen blir inarbetad kommer det att ge sig.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Eannie
Inlägg: 55
Blev medlem: tis 03 okt 2017, 07:42

Re: SHN med ett nattmål?

Inlägg av Eannie »

Ah ok, tack! Då ska jag inte lägga den senare. :D
Morgonarna blir bättre o bättre tycker jag, det är super!
En tanke jag hade kring min ramsa är att den har en melodi, läste boken igen och såg att jag läst fel, att det stod melodiös! Bör jag prata min ramsa istället för att halv-sjunga som jag gör nu?

Ha en härlig söndag!
Anna
Son född: 2017-06-15
Kur påbörjad: 2017-10-03
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: SHN med ett nattmål?

Inlägg av mamaA »

Tja, det tror jag inte du behöver lägga så stor vikt vid, det spelar inte så stor roll VAD man säger, det kan i princip vara vad som helst utan HUR man säger det och ramsan ska ju just vara en ramsa och de har ju rytm. Man ändrar ju tonläge och volym beroende på situationen, ibland en hurtig ramsa, ibland betryggande, ibland en rejäl nu-lägger-du-dig-och-sover-jag-har-koll-på-läget-ramsa :mrgreen:

Ibland kan den ju vara lite halvsjungande också inget konstigt med det. :lol:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Eannie
Inlägg: 55
Blev medlem: tis 03 okt 2017, 07:42

Re: SHN med ett nattmål?

Inlägg av Eannie »

Ok så bra, då kör jag vidare på min trallande ramsa :D
Ska köra på ett tag nu och sen utvärdera som du sa om ca 2 veckor.
Stort tack för alla dina tips och hjälp på vägen!
Känns otroligt hur bra han sover nu.

Kanske hör av mig igen om det dyker upp något längs vägen längre fram :D

Som sagt, stort tack och kram från mig o lilla William
Son född: 2017-06-15
Kur påbörjad: 2017-10-03
Eannie
Inlägg: 55
Blev medlem: tis 03 okt 2017, 07:42

Re: SHN med ett nattmål?

Inlägg av Eannie »

Hej igen! :D

Nu har vi kört på nya schemat i ca 2 veckor & det sitter jättebra! Bortsett från morgonen där han gärna fortfarande vaknar en gång mellan 6-7 snåret men det ordnar sig säkert inom kort också!

Något som dock har hänt är att han är mkt med gnällig när han behöver sitta själv / ensamkek.
Jag gissar att det är en konsekvens av att han har varit mkt i vår famn och inte haft så mkt tid för sig själv.
Nu känner jag dock att vi måste styra upp det.

Det funkar oftast en lite stund på morgonen efter frukost men blir värre med dagen. Jag har titttat lite här i forumet och förstått att det mest är att öva honom just på ensamleken & sen när han börjar gnälla ska man bara babbla på och låtsas vara mkt upptagen.
Några frågor:
Han är nu 4.5 månad. Hur mkt ensamlek bör han ha om dagen?
Är det viktigt att han inte ser mig när han sitter själv eller SKA han se mig? Blir oftast värre när han ser mig..

Tacksam för vägledning & tips om det finns.

Kram Anna
Son född: 2017-06-15
Kur påbörjad: 2017-10-03
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: SHN med ett nattmål?

Inlägg av TorsMamma »

Hej Anna, jag tycker du skall ta och läsa mera om just ensamleken i Barnaboken. Där är det beskriver hur, när, var och framförallt varför! Dessutom en 4,5 mån skall inte "sitta" och ha ensamlek, de ligger! på mage! Så läs i Barnaboken rejält. Det är en viss strategi och tanke bakom, inte bara lite ensamtid för en förälder. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Eannie
Inlägg: 55
Blev medlem: tis 03 okt 2017, 07:42

Re: SHN med ett nattmål?

Inlägg av Eannie »

Tack! Letade där men hittade ingen rubrik kring just ensamleken men läste om lilla Sofia & tror jag förstått det lite mer nu.
Ska hänga upp lite roliga saker & låta honom ligga på mage lite mer, det är inte så poppis just nu.. :shock: men övning ger färdighet förstår jag. :D
Son född: 2017-06-15
Kur påbörjad: 2017-10-03
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: SHN med ett nattmål?

Inlägg av mamaA »

Babysitter med en lekbåge eller babygym kan ju också vara något för ensamlek tänker jag. Grejen är ju att hon ska vara själv och inte se dig medan hon gör det. Börja kort med 5 min och utöka efter hand.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Eannie
Inlägg: 55
Blev medlem: tis 03 okt 2017, 07:42

Re: SHN med ett nattmål?

Inlägg av Eannie »

Tack, där trivs han mkt bättre :)
Han vantrivs verkligen på mage, är det vanligt?

Kram Anna
Son född: 2017-06-15
Kur påbörjad: 2017-10-03
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: SHN med ett nattmål?

Inlägg av mamaA »

Hej!
Det är ju jobbigt att ligga på mage så det är något som får tränas upp, bättre vid andra tillfällen än ensamleken. Med min minsting så la jag honom på mage framför storebrors tågbana och satte igång det batteridrivna tåget, DÅ gick det bra att ligga på mage. Det är alltså bra med något som lockar framför när de ligger på mage, någon rolig leksak som låter, en babyspegel etc.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: SHN med ett nattmål?

Inlägg av TorsMamma »

Hej, om du söker på magläget och hur bebisar gillar detta får du massa tips! Men en vanlig sak är att de inte gillar att ligga på mage på golvet utan vill ligga på lite höjd som högt köksbord, vardagsrumsbord, köksbänk. Min son låg exempelvis alltid på mage på köksbordet när jag åt frukost med en hand på typ stjärten så han inte kunde ta sig iväg FÖR långt eller ramla ner. Man lämnar dem inte EN ENDA sekund ensamma så, men det är uppmuntrande att få ligga på mage, även på diskbänken på mage var poppis med händerna hängandes ner i slasken osv...
Som Anna säger tusen gånger, små barn gör som vi lär dem, och har de fått lära sig att det är "rygg" som gäller är ju magläget helt plötsligt livsfarligt. :shock: :lol:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Eannie
Inlägg: 55
Blev medlem: tis 03 okt 2017, 07:42

Re: SHN med ett nattmål?

Inlägg av Eannie »

Toppen, tack snälla ni för tips & trixs.
Provade köksbänken och det var mkt roligare! :D
Son född: 2017-06-15
Kur påbörjad: 2017-10-03
Eannie
Inlägg: 55
Blev medlem: tis 03 okt 2017, 07:42

Re: SHN med ett nattmål?

Inlägg av Eannie »

Hej igen härliga forumet!

Allt har fungerat superbra för oss på följande sov-schema:
07:30 godmorgon
09:30-10:45 sova
12.30-14.30 sova
16:30-17:15 sova
19.30 godnatt

Vår lilla son är nu 6 månader och helt klart en tröttis, han är alltid mkt trött inför varje lur men har böjat vakna vid sju på morgonen så jag tror det är dags för schemaändring.
Rekommenderar ni att vi kortar med lunchluren till 1.5 timme eller eftermiddagsluren till 20minuter?
Hur ska man tänka där?
När han vaknar så skriker han ofta fortfarande, finns det något speciellt man kan göra för att få honom ligga & ”prata” istället? Kan vi öva honom på det?

Tusen tack på förhand!

Kram
Anna
Son född: 2017-06-15
Kur påbörjad: 2017-10-03
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: SHN med ett nattmål?

Inlägg av TorsMamma »

Hej, det ser ut som fm luren är 1tim 15 min, i så fall är mitt råd att dra ner den till 45 min först.

Vanligt schema för 5+6 mån är 12+45+1,5+45 eller 12+45+2+20. Ang vakna på lurarna, nyckeln med hela Annas filosofi är ju att du är den som väcker! Så se till att väcka om så bara 1 min innan du vet han vaknar! Och då väcker man som om det var deras födelsedag! Om han lär sig att vakna själv och annonsera att han är vaken, då kommer han ju aldrig ligga nöjd, för du har ju inte koll på klockan. :wink:

ha en God Jul! :santa:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Eannie
Inlägg: 55
Blev medlem: tis 03 okt 2017, 07:42

Re: SHN med ett nattmål?

Inlägg av Eannie »

Tack snälla för snabbt svar :D

Skrev fel, första luren är 45min i dag: 9.30-10.15.
Ska nog dra ned lunchluren då för han blir väldigt lätt övertrött på kvällen/em så får han bara 20min där är jag rädd för att det blir för kort.
Generellt så upplever jag att han alltid blir trött efter bara varit vaken en timme drygt men det kanske är så det ofta är?

Bra med påminnelsen om att det är vi som väcker honom! :D
Son född: 2017-06-15
Kur påbörjad: 2017-10-03
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"