SHN med ett nattmål?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: SHN med ett nattmål?

Inlägg av Tin »

Hej,
mamaA har ratt i ingen trafik om morgonen. Trafik signalerar bara en enda sak, morgonen har kommit.

Bajs om morgonen fixas bast genom att styra om maten sa det inte bajsas om morgonen, losande mat om morgonen och stoppande efter lunch.
Lösande fruktpureer. typ päron, kiwi, aprikos, övermogen banan, katrinplommon, russin.
Stoppande: äpple, blåbär och grön banan.

Ar du med, du ar noga med vad liten ges under eftermiddagen sa bajsas det inte om natten.

8 manaders angesten kan halla i sig i 2-3 manader.
Har finns massor med matnyttigt: http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 24&t=14070

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Eannie
Inlägg: 55
Blev medlem: tis 03 okt 2017, 07:42

Re: SHN med ett nattmål?

Inlägg av Eannie »

Jättebra, tack!!

Ska köra på ett tag nu & hoppas morgonen & magen ordnar till sig.

Tusen tack för er hjälp!
Anna
Son född: 2017-06-15
Kur påbörjad: 2017-10-03
Eannie
Inlägg: 55
Blev medlem: tis 03 okt 2017, 07:42

Re: SHN med ett nattmål?

Inlägg av Eannie »

Hej!

Hoppas allt är bra med er.
Då var man här igen och hoppas på lite bra hjälp. Lilleman vaknar kl 06:00 & ställer sig nu upp.
Det här var nytt för oss och jag har läst på mkt o forumet men tycker mig se olika svar så vore mkt tacksam för en strategi vi kan känna oss trygga och hålla oss i.
Jag har provat pangramsa och sen Mozart men han skriker i en timme.
Är det den vägen vi ska gå eller kan man prova något annat? Gå in & lägga ned honom snabbt och sen enda ut har jag också läst men det känns som det går emot det mesta när det gäller mornar?
Vi har även kortat ned sovtiden på dagen för att se om det hjälper men jag tycker mig inte se något mönster.
Jag vet ju att han behöver somna om för att komma över 06 skarven men jag får bara inte till det.
Ska man acceptera att 06 är den nya tiden och förälska få till ”egen tid” i sängen för honom istället med hemliga påsen osv eller tror ni vi kan få ordning på detta?

Tusen tack på förband!
Med vänlig hälsning, Anna
Son född: 2017-06-15
Kur påbörjad: 2017-10-03
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: SHN med ett nattmål?

Inlägg av mamaA »

Hej!

Schema ,tack :D ! Det blir lite lättare att hjälpa till då. Är det en eller två lurar etc

Nej man ska inte acceptera den nya morgontiden eller gå in i rummet. Hur är det med mörkläggningen? Är det 100% kolsvart även om du skulle mörklägga mitt på dagen när solen lyser? Morgonljuset kan nämligen vara förrädiskt så här års.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Eannie
Inlägg: 55
Blev medlem: tis 03 okt 2017, 07:42

Re: SHN med ett nattmål?

Inlägg av Eannie »

Tack för snabbt svar! :D
Så här har schemat sett ut:
Morgon: VILL vi ha 07.30 (men det blir oftast 07 och nu på senare tid 06)
Frukost: 07.30
Sova fm 9.30-9.50
Lunch 11.00
Sova em: 13-14.30
Middag 18.00
Nattslurk & Sova natt 19.30

Nu har jag dock precis i dagarna ändrat till en lur och har följande schema:
Morgon vill vi ha 07.30
Lunch 11.00
Sova 12-13.30
Middag 18.00
Nattslurk & sova natt 19.30

Ändrade bara pga av de tidiga mornarna, jag skulle nog säga att han är en tröttis och sover gärna när han får chansen, förrutom på morgonen då..

Vi har det ordentligt mörkt i rummet, köpt en spånskiva som täcker hela fönstret :D
Många gånger ser jag ju att han är väldigt trött när han vaknat 06 så han behöver helt klart sova längre men nu när han ställer sig upp så blir det svårt. Har gett en flaska välling någongång och då har han somnat om men där vill man ju absolut inte fastna!
Han är mer ”lugn” om jag är tyst än om vi ramsar och kör musik alt husljud.
Jag kan stålsätta mig ordentligt bara jag vet vad som blir rätt men när han gallskriker och står upp så kommer han ju inte till ro att somna om.

Kram Anna
Son född: 2017-06-15
Kur påbörjad: 2017-10-03
Eannie
Inlägg: 55
Blev medlem: tis 03 okt 2017, 07:42

Re: SHN med ett nattmål?

Inlägg av Eannie »

Ps: har även ett mellis kl 15 varje dag. Det glömde jag skriva i schemat :)
Son född: 2017-06-15
Kur påbörjad: 2017-10-03
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: SHN med ett nattmål?

Inlägg av mamaA »

Hej!

Schemat ser bra ut men problemet kan ligga i lite vad du skriver, "gett välling någon gång" :^o , man måste vara konsekvent med sin strategi och inte testa olika, det blir ju osäkerhet hos barnet som då måste testa rejält och länge vad det är som gäller :wink: .

Målet är ju att göra ingenting så varför då inte göra det om det är det som funkar bäst. Konsekvent strategi och lite tid för det nya schemat att sätta sig så bör det lösa sig.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Eannie
Inlägg: 55
Blev medlem: tis 03 okt 2017, 07:42

Re: SHN med ett nattmål?

Inlägg av Eannie »

Det förstår jag absolut.
Jag är helt med på att hålla fast vid en strategi men vilken brukar fungera bäst just när de envisas med att stå upp? Det är förstås olika men vad har fungerat bäst för dina barn?
Han eldar som sagt upp sig av musik så jag antar att jag ska köra pangramsa och sen vara tyst så får han skrika till 07:30 då vi gör morgon?
Det klarar jag av men jag förstår inte hur han då ska komma över skarven 06 eftersom han aldrig somnar då?

Hjälp :shock:
Son född: 2017-06-15
Kur påbörjad: 2017-10-03
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: SHN med ett nattmål?

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Det kan ju vara läge att i alla fall ha natt 19-07 det är ju mycket vanligare att del flesta gillar 18-06.

Frågan är, kan han sätta sig själv när han ställt sig upp?

I så fall, gör ingenting, på natten som ni som grisar är beskedet. Börjar han skrika så ge EN påminnelseramsa, om han fortsätter så våga vänta tills han BER om hjälp med att lägga sig. DÅ går man in, lägger mjukt och lugnt med en superlugn ramsa ut.

SÅ har jag gjort. Glöm inte ÖVA ÖVA ÖVA att sätta sig och stå på dagarna ordentligt. 5min/10ggr/dag.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Eannie
Inlägg: 55
Blev medlem: tis 03 okt 2017, 07:42

Re: SHN med ett nattmål?

Inlägg av Eannie »

Tack för snabbt svar!
Ja, natt 19-07 känns mer rimligt så som läget är & 07 har ju alltid förrut funkat så den tiden ”sitter” vill jag tro.
Han står, sitter och går runt längs med väggarna hela dagarna så han kan absolut sätta sig ned igen. Det har han gjort säkert 50gånger om dagen..
De gånger han ställt sig upp i sängen och inte gett sig så har han typ ramlat ihop av trötthet. (Vi har en videokamera så jag ser hur det går till)
Men, han borde ju kunna sätta sig där också tycker jag men det verkar som om det av någon anledning är läskigare.
Tack för tips om hur du gjort! Då har du alltså hjälpt till att lägga de ned trots att de vet hur man gör, eller hur? Då ska jag först avvakta & ramsa om han skriker upp sig för att sedan gå in och lägga ned om man ber om hjälp. Om han då stannar nere så är det ett tecken på att han behövde & bad om hjälpen eller hur?
:D
Son född: 2017-06-15
Kur påbörjad: 2017-10-03
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: SHN med ett nattmål?

Inlägg av TorsMamma »

:thumbsup:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Eannie
Inlägg: 55
Blev medlem: tis 03 okt 2017, 07:42

Re: SHN med ett nattmål?

Inlägg av Eannie »

I morse sov han till 07 :D
Tack för tips & pepp!

Trevlig sommar!
Son född: 2017-06-15
Kur påbörjad: 2017-10-03
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Re: SHN med ett nattmål?

Inlägg av annawahlgren »

Kära Eannie :heart: Har nu sent omsider kunnat ta del av din vackra, lyckosamma berättelse och vill tacka dig för den. Rörd och innerligen glad blev jag över ditt första inlägg - efter allra första natten på kuren - där du betygar mig ditt förtroende och tänker läsa alla mina böcker :D =D> :( Det var så varmt skrivet och jag blev så stolt!

Nu önskar jag dig fortsatt LYCKA TILL och gläds med både dig och lilla älsklingen, som äntligen, äntligen får sova på nätterna (du med!). Det är ljuv musik för mina öron. Och mitt hjärta. Stor kram, pris och beröm och glädje till dig!
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Eannie
Inlägg: 55
Blev medlem: tis 03 okt 2017, 07:42

Re: SHN med ett nattmål?

Inlägg av Eannie »

Tack snälla Anna Wahlgren för fina ord & all support. Så glad jag blev för ditt meddelande. Såg detta först nu då jag inte varit inloggad på länge. Vi har ju en säker sovare :heart:
Kram Anna
Son född: 2017-06-15
Kur påbörjad: 2017-10-03
Eannie
Inlägg: 55
Blev medlem: tis 03 okt 2017, 07:42

Re: SHN med ett nattmål?

Inlägg av Eannie »

Hej på er,
Vår lilla kille har sovit mkt bra med hjälp av era fina tips & hjälp tills precis nu då han börjat klättra ur sängen själv. Även resesängen.
Jag har sökt på trådar här och tolkar det som att det man ska göra är följande.
Vara polis utanför dörren och när lillen kommer ut genast bestämt säga att han sover i sin säng, leda tillbaka och låta honom själv klättra tillbaka i sin säng, gärna med en pall. Därefter ramsa ut.
Är det här den handlingsplan man ska ha? Missat jag något?

Tack snälla för hjälp!
Anna
Son född: 2017-06-15
Kur påbörjad: 2017-10-03
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"