SHN med ett nattmål?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Eannie
Inlägg: 55
Blev medlem: tis 03 okt 2017, 07:42

SHN med ett nattmål?

Inlägg av Eannie »

Hej!
Vi har en liten kille som är 3.5 månad.
Vi började med SHN i förrgår & det har gått helt makalöst bra! Anna, jag kommer köpa alla dina böcker, har verkligen fått förtroende för dig med resultatet vi sett redan nu under en natt.
Nu till min fråga, han brukar äta runt 04:00 och blir därför lite extra ledsen och otröstlig den tiden. Alla andra gånger på natten har det fungerat att läggs till rätta och ramsa.
Ska jag stå på mig och inte mata kl 04.00 eller kan/bör jag fortsätta med det?
Han sommar 19:30 och får då sista maten, äter för övrigt bra hela dagen.
Vi har även kvar nappen men tänkte sluta med den asap, ska vi sluta nu eller vänta några veckor? Finns det några tips kring det eller är det bara att sluta?

Tusen tack för tips och hjälp!
Med vänlig hälsning, Anna
Son född: 2017-06-15
Kur påbörjad: 2017-10-03
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: SHN med ett nattmål?

Inlägg av mamaA »

Hej!

Vi skiljer på det vi kallar standardmodellen som man kör från nyfödd(med mat och sömnrytm) och sen själva kuren då man kurar barn som har en annan sovvana. Efter själva kuren har man inga nattmål och ingen napp. Ramsan bygger på att du inte går in i rummet alls så då funkar det inte med nattmål i längden.

Är han redo för att sova 12 timmar utan mat? Vi brukar säga att man ska äta något annat än bara bröstmjölk/ersättnning vid två tillfällen under dagen för att det ska funka. Jag plockade själv bort nattmålen med en minikur strax efter 3 månader med min minsting(körde standardmodellen från nyfödd) och ryckte nappen i samma veva och det gick alldeles utmärkt fast han inte var jättestor i maten. Det finns ingen speciell förberedelse för att ta bort nappen, man bara gör det i samband med kuren första kvällen.

Jag hade varit lite försiktig med att använda verktygen tills ni verkligen ska kura för att inte förbruka deras verkan, ramsan måste få betyda att du ska själv somna i ditt rum, det blir varken mat eller sällskap :wink: . Jag förstår att det är lockande när ni får så bra resultat men kura är något som behöver göras med grundlig planering och vid rätt tillfälle, dvs när han är redo att sova utan nattmål

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Eannie
Inlägg: 55
Blev medlem: tis 03 okt 2017, 07:42

Re: SHN med ett nattmål?

Inlägg av Eannie »

Tack snälla för snabbt svar.
Nu klarnade en hel del.
Jag tog bort nappen igår, blev såklart ledsamt men
nu känns det redan som han glömt den.

Jag tror absolut han är redo för 12h sömn men jag
behöver nog ge honom ännu mer mat.
Han är extremt matglad och jag ger nu rekommendationen enligt förpackningen (han äter 100% ettsättning)
Ska jag mata på ännu mer men under en timme? Det kommer han tacksamt ta emot. Ska jag ge tills han inte vill ha mer?
Han är ju snart 4 månader, kan jag börja ge smakportioner redan nu också kanske?
Natten gick bra men vid 01 gav han sig inte trots ramsan och buffande över en timme så då kapitulerade jag och gav en flaska.
Blev lite skakig pga grannarna mm så vågade nog inte ta i så mkt som jag behövde.
Nya tag i natt, om jag inte sabbat allt?
Han tog emot ramsan både kl 04 & 06 iaf.

Tack igen! :)
Anna
Son född: 2017-06-15
Kur påbörjad: 2017-10-03
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: SHN med ett nattmål?

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Svaret är JA på båda frågorna. Det är ju bara "rekommendationer" inte FACIT! :wink:
Så man matar med flaska tills det inte går i mer, är det för mycket så kommer det ut ändå. Ge även lite smakisar så har du en bra början.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Eannie
Inlägg: 55
Blev medlem: tis 03 okt 2017, 07:42

Re: SHN med ett nattmål?

Inlägg av Eannie »

Lysande, tack!!
Matade på ordentligt igår och inatt sov han utan nattmål för första gången! :)
En sista fråga, ramsar jag alltid x4 eller räcker det om jag drar ramsan en gång bara om jag tror det räcker?
Jag ramsar när han börjar pipa eller först om han börjar skrika?
Natten gick bra men jag fick köra solfjädern mer än vad jag hade tänkt.

Tack igen!
Hälsningar Anna
Son född: 2017-06-15
Kur påbörjad: 2017-10-03
Eannie
Inlägg: 55
Blev medlem: tis 03 okt 2017, 07:42

Re: SHN med ett nattmål?

Inlägg av Eannie »

När jag ändå har dig på tråden.
Nu blev det kris här tidigare i dag. Han skulle sova till
10.30 men vaknade 10:24. Jag började ramsa men han gav sig inte och vi höll på i 50min, då hann han ju bli både jäkligt arg, ledsen o hungrig.
Sen när han väl somnat in väckte jag honom alltså igen.
Är det så man bör göra? Kändes lite fel.
Skulle jag istället ha tagit upp honom 10:24, han var inte arg då.

Tack,
Anna
Son född: 2017-06-15
Kur påbörjad: 2017-10-03
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: SHN med ett nattmål?

Inlägg av mamaA »

Hej!

5 minuter är inget problem så där hade jag först och främst inte gjort något alls om han inte varit ledsen och plockat upp honom på utsatt tid och om så var fallet plockat upp i ett lugnt ögonblick och låtsats som ingenting. Att få dem att somna om är ju viktigast vid för tidiga morgnar och långlurar. Hur ser schemat ut förresten?

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Eannie
Inlägg: 55
Blev medlem: tis 03 okt 2017, 07:42

Re: SHN med ett nattmål?

Inlägg av Eannie »

Tack igen för svar, otroligt vad ni är snabba & vänliga här :)

Inatt var tredje natten & det var så otroligt mkt bättre! Nu har poletten trillat ned.
Han sov från 07:30-05:00 i ett sträck, sen somnade han om med ramsa till 06:00 & sen var det lite meckigt att få honom att somna om igen till 07:00 men det funkade iallafall.

Kul att du frågar. Hans schema ser ut så här:
07:00 vaknar
07:00-08:00 mat
9:00-10.30 sova 1,5h
10.30-11.30 äta
12.30-14.30 sova middag 2h
14.30-15.30 äta
16.30-17.15 sova 45min
17.30-18.30 äta
19.00- bad & sen äta igen (nattskift)
19.30 godnattskratt o sova

O så massa lek (både ensam o med mig) o mys emellan såklart.
Är det ett bra schema tycker du?
Bara haft det två dagar men det funkar fint verkar det som.
Har lite fler frågor som du kanske har svar på :)
Om han vill sova längre än 07:00 på morgonarna, kan vi då göra det eller ska vi alltid väcka 07?
Ramsar man aldrig färre än X4? Inland känns det som ramsa X1 skulle räcka men så gör man kanske
inte?
Bör man ramsa även när han pratar och är ganska glad men bör sova eller bara om han skriker?

Tack igen, uppskattar verkligen att du tar dig tid.
Anna
Son född: 2017-06-15
Kur påbörjad: 2017-10-03
Eannie
Inlägg: 55
Blev medlem: tis 03 okt 2017, 07:42

Re: SHN med ett nattmål?

Inlägg av Eannie »

Eannie skrev:Tack igen för svar, otroligt vad ni är snabba & vänliga här :)

Inatt var tredje natten & det var så otroligt mkt bättre! Nu har poletten trillat ned.
Han sov från 19:30-05:00 i ett sträck, sen somnade han om med ramsa till 06:00 & sen var det lite meckigt att få honom att somna om igen till 07:00 men det funkade iallafall.

Kul att du frågar. Hans schema ser ut så här:
07:00 vaknar
07:00-08:00 mat
9:00-10.30 sova 1,5h
10.30-11.30 äta
12.30-14.30 sova middag 2h
14.30-15.30 äta
16.30-17.15 sova 45min
17.30-18.30 äta
19.00- bad & sen äta igen (nattskift)
19.30 godnattskratt o sova

O så massa lek (både ensam o med mig) o mys emellan såklart.
Är det ett bra schema tycker du?
Bara haft det två dagar men det funkar fint verkar det som.
Har lite fler frågor som du kanske har svar på :)
Om han vill sova längre än 07:00 på morgonarna, kan vi då göra det eller ska vi alltid väcka 07?
Ramsar man aldrig färre än X4? Inland känns det som ramsa X1 skulle räcka men så gör man kanske
inte?
Bör man ramsa även när han pratar och är ganska glad men bör sova eller bara om han skriker?

Tack igen, uppskattar verkligen att du tar dig tid.
Anna
Son född: 2017-06-15
Kur påbörjad: 2017-10-03
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: SHN med ett nattmål?

Inlägg av mamaA »

Hej!

Schemat ser bra ut förutom att jag hellre sett att natten var 12 timmar, det är så mycket lättare att få lurarna att funka om man har dem inkörda på 12 timmars natt från början. Är han en tröttis? Min minsting hade 12-1,5-2-45 vid 4 månader men det klassiska 3-månadersschemat är 12-45-2-45 egentligen. Behöver han 1,5 timme på förmiddagen eller räcker det med 45 min?

Du väcker alltid samma morgontid, annars blir det meckigt med lurarna och liten kan börja ifrågasätta schemat förutom vid sjukdom då man kan vara mer generös med sömnen. Vid 2-3 års ålder har jag släppt lite på morgontiden och tagit sovmorgon då det fallit sig så men inget barn kommer upp före morgontiden i schemat. Detta funkar för oss men inte för alla.

Ja du ramsar x 4 minst

Prata får han göra, det kallas privatliv och det får man ha så länge man är glad och nöjd :wink: , skulle det pågå extremt länge tex på en lur kan man dock få en upplysningsramsa.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Eannie
Inlägg: 55
Blev medlem: tis 03 okt 2017, 07:42

Re: SHN med ett nattmål?

Inlägg av Eannie »

Hej igen!

Tack för svar igen!
Ja, vi ser också gärna en längre natt på 12h men jag visste inte riktigt hur vi skulle få ihop det då.
Han är verkligen en tröttis. :) känns alltid som han kunde ha sovit mer på både fm o em.
Jag ändrar gärna schemat efter förslag från dig.
Hur skulle det då se ut?
Vi har ju kört det här i 2 dagar, så kanske inte sent att ändra nu?

Kram
Son född: 2017-06-15
Kur påbörjad: 2017-10-03
Eannie
Inlägg: 55
Blev medlem: tis 03 okt 2017, 07:42

Re: SHN med ett nattmål?

Inlägg av Eannie »

Och som tillägg så har han varit otröstlig på em luren nu 2dagar i rad, vaknat innan den är klar. Övertrött o kanske hungrig.
Jag undviker verkligen trafik så mkt jag kan men han håller på under hela sin lur på 45min så tillslut har jag smugit in med en flaska o matat utan att ser mig..
Då blir han lugn o då kan jag sedan ta upp honom o låtsas som ingenting men det är ju inte optimalt.
Kanske bör mata på ÄNNU mer under em innan den luren..?
Son född: 2017-06-15
Kur påbörjad: 2017-10-03
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: SHN med ett nattmål?

Inlägg av mamaA »

Hej!
Mja hungrig vet jag inte så där på eftermiddagen, det är mest på natten sånt spökar i den åldern. Flaskan ger nog mer lugn misstänker jag men så där funkar ju inte att hålla på :wink: . Hur går det med maten? Får han äta så mycket han vill ur flaska? Riktig mat två gånger om dagen? Man kan snabbt komma upp i större portioner, min äldste gick från smakis till full portion gröt på en vecka och då var det jag som bromsade :lol: . Ge gärna katrinplommon också för magens skull.

Jag har haft samma tider som dig ungefär:
7.30 morgon, frukost ersättning
09.00 sova 1,5 tim
11.00 lunch pure + flaska
12.30 sova 2 tim
14.45 mellis flaska
16.30 sova 45
18.00 middag samma som lunch
19.00 kvällsslurk ersättning
19.30 godnatt

Du kan tillsätta lite raps eller smaklös kokosolja i ersättningen för att göra den fetare och samma i all pure och gröt. Inga begränsningar på maten, låt honom äta å mycket han vill.

Det är dock inte så bra att du småkurar utan man brukar göra allt på en gång för att verkligen ge verktygen kraft, du kan inte ramsa tex och sen gå in och ge flaska på sista luren för då blir ramsan verkningslös och betyder att han får flaska istället för att han ska somna om, är du med :wink: ? Är nattmålet kvar eller helt borta? Mata på ordentligt några dagar och strama upp till full kur tycker jag egentligen är bättre, det kan funka så här, han verkar ju svara bra på det men....jag tror ändå på mer kur än standardmodell här så du verkligen jobbar in ramsan och flaska mitt i luren är big nono :shock: då. Det kan också vara så att han behöver mindre sömn på schemat och det är därför han vaknar tidigare på sista luren men då håller det i sig och varar inte bara några dagar. Bebisarna brukar visa när det är dags för schemaändring genom att vakna tidigare på någon lur dock inte den som man ska korta utan en helt annan eller tidigare på morgonen. De blir också extra trötta i början när de faktiskt får sova mer så det är inget ovanligt.

Hur är det med mörkläggningen i sovrummet? Det ska vara kolmörkt på natten så du inte kan se handen framför dig och jag rekommenderar även mörkt på lurarna även om det inte behöver vara kolsvart då.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Eannie
Inlägg: 55
Blev medlem: tis 03 okt 2017, 07:42

Re: SHN med ett nattmål?

Inlägg av Eannie »

Godmorgon!

Tack igen för superbra svar!
Absolut, förstår att det inte ska vara någon flaska i luren.. aldrig mer.
Nattmaten är borta sedan tre nätter, det funkar fint!
I natt har även jag sovit för första gången på kuren, underbart!
Min lilla kille sov från 19.30-07.10 med två uppvak runt 05:00.
Där i vargtimmen är det svårt att få honom att ge sig med bara ramsan. Ofta har han hamnat på rygg och sprattlar. Jag brukar ramsa i 45min men går sedan in och snabbt som sjutton lägger honom till rätta på sidan och då somnar han på 1 minut.
Ska jag fortsätta vänta så länge eller kan jag lägga till rätta tidigare? Har ju förstått att ramsan SKA göra jobbet.
Fr.o.m. Nu kör vi på ditt schema-förslag. Det var ju nästan det jag hade, mer mat o sova 30min längre på morgonen bara.
När det gäller mat så kan jag nog ge ännu mer i flaskan. Smakisar har jag varit försiktig med för jag läste att man bara får ske någon tesked om dagen?! Men där bör jag nog öka upp mer. Har inhandlat katrinplommonpuree.
Jättebra tips med kokosolja, hade i det i ersättningen i morse. Hur mkt är lagom, en matsked ungefär?
I rummet är det ordentligt mörkt men inte så mörk du beskriver, hittade era tips på forumet så ska mörklägga ännu mer.
På dagarna har vi dock haft det ljust för det trodde jag var viktigt så de känner när de är dag respektive matt.
Nu är kl 07:21 och han ligger o "muttrar" i sitt rum.
Jag ramsar då och då men han tycker väl att 07:00 är är morgon eftersom han är van vid det.
Är det bara att envisas med ramsan till 07:30 o sen ta upp honom när han är lugn?
Kan man ta upp honom när han muttrar?
Om han vaknar inom mariginalkvarten?

Stort tack igen!!
Son född: 2017-06-15
Kur påbörjad: 2017-10-03
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: SHN med ett nattmål?

Inlägg av mamaA »

Hej!
På morgonen ska man vara sparsam med ramsan så nära man ska ta upp, de sista 30 minuterna gäller så här: Vi brukar säga pangramsa eller ingenting, spela mozart om det är extremt ledset(högt) . Nu är ni så nära kuren eller vad vi ska kalla det :wink: att det kan krävas lite mer men jag hade inte ramsat mer än var 10 min och absolut inget de sista 10 minuterna. Du ska nämligen alltid låta det gå 10 minuter från sista ramsan innan du plockar upp så ramsan inte får betydelsen att nu kommer mamma in vilket den faktiskt kan få om man ramsar först och sen går direkt in och plockar upp. Muttra får man dock lov, det behöver inte ramsas men är han ledsen eller arg så ramsa.

Vänder han sig varje morgon kan man snabbt in och vända men utan att prata eller titta på barnet. Var försiktig här med att först ramsa och sen gå in. Prova att lägga ihoprullade badlakan under madrassen så att det blir en ränna i mitten så blir det svårare att vända sig. Gå aldrig in den sista timmen innan morgon.

Marginalkvarten kan man bjuda på på morgonen och lurar men så här i början är det bäst att försöka hålla tiderna, speciellt när ni ska lära honom den senare morgontiden.

Bcv har ju sina tramsgrejor med teskedar med smakisar för att de är rädda att det ska konkurrera ut deras "amning till varje pris "som jag själv anser är helt fel. Amning är bra, ersättning är bra, riktig mat tidigt för hungriga bebisar är bra - mätt bebis är bra helt enkelt. Min 6 åring började med mat vid 3,5 månad och älskade det och åt fulla portioner på en vecka, han är pigg och fullt frisk så liksom alla andra barn här som också börjar tidigt. Kontentan är alltså är bebis hungrig så mata på!

En tesked till en matsked olja funkar nog bra, du ser om han reagerar om det blir för fet smak.

Mörkläggningen är verkligen jätteviktig på morgonen. Vi har satt karborre inne i fönstersmygen och sätter på ett tygstycke(mörkläggande köpt på stoff och stil) med påsytt kardborreband varje kväll och sen har vi en mörkläggningsgardin utanpå fönstersmygen. Pappskiva under mörkläggande rullgardin kan också funka om det är ett litet fönster.

Mörkläggningen på dagen blir viktig vid 3-4 månader när de blir mer medvetna om omgivningen och det är lättare att somna om utan för mycket synintryck. Det stämmer att man har ljust på dagen annars men det är för nyfödda och den första tiden.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"