SHN med ett nattmål?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: SHN med ett nattmål?

Inlägg av Tin »

Hej,
japp det ar planen.
Tva detaljer bara, sag ingenting, bara led tillbaka.
Och backsvart i rummet, mycket svarare att klattra ur.

Han kommer trottna om du ar knosekvent, ge inte upp.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Eannie
Inlägg: 55
Blev medlem: tis 03 okt 2017, 07:42

Re: SHN med ett nattmål?

Inlägg av Eannie »

Tusen tack snälla Tin!
Han har sovit i vår säng två nätter nu men i morgon ska ta fighten.. Vi laddar!
En fråga bara, ska vi vänta på att han kommer ut från rummet eller ska vi gå in när han är på väg att klättra ut eller när han har klättrat? (Vi har baby-kamera så ser vad han gör) Ibland klättrar han ut och står och ropar i rummet nämligen, är det då vi går in?
Du säger att vi inte ska säga något men vi ska ramsa ut iallafall, korrekt?

Tack igen!
Kram Anna
Son född: 2017-06-15
Kur påbörjad: 2017-10-03
Eannie
Inlägg: 55
Blev medlem: tis 03 okt 2017, 07:42

Re: SHN med ett nattmål?

Inlägg av Eannie »

Ps: Ska vi vara kvar i rummet när han klättrar tillbaka eller ej?
Son född: 2017-06-15
Kur påbörjad: 2017-10-03
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: SHN med ett nattmål?

Inlägg av TorsMamma »

Hej, ja se till att ni SER honom lägga sig, ramsa ut med den bestämdaste av ramsor.

Sen är det dags och se till att han är så pass fysiskt aktiv hela dagen att han faktiskt är så pass trött att han rent fysiskt inte orkar ta sig ur för många gånger. :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Eannie
Inlägg: 55
Blev medlem: tis 03 okt 2017, 07:42

Re: SHN med ett nattmål?

Inlägg av Eannie »

Tack!
Vi krigade på i 4h i natt, puh! Han blev skogstokig & vägrade lägga sig ned. Skulle upp hela tiden.
Han står mest inne i sitt rum vid dörren & ropar. När jag då går in så försöker han smita ut. Tillslut gav han upp så då använde jag den gamla ”solfjädern” och han lugnade sig & somnade.
Hoppas det går snabbare i natt :shock:
Son född: 2017-06-15
Kur påbörjad: 2017-10-03
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: SHN med ett nattmål?

Inlägg av TorsMamma »

Hej, fick du in ramsan då? Ramsan bara MÅSTE ha sista ordet när du går ut OCH du får inte solfjädra tills han sover, bara lugn (max sömntung). När du då går ut får han en bekräftelse ramsa. :D Heja på inatt nu!
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Eannie
Inlägg: 55
Blev medlem: tis 03 okt 2017, 07:42

Re: SHN med ett nattmål?

Inlägg av Eannie »

Hej :D
Jadå jag ramsar ut. Oklart dock om han sov igår när jag gick så idag gick jag tidigare, han var ordentligt sömntung.
Jag har förstått här att ni absolut inte rekommenderar att man byter till vanlig madrass på golvet, stämmer det? Han verkar nämligen ”acceptera” att han ska tillbaka i sängen när jag ramsar men kommer inte upp i spjälsängen utan att jag hjälper till. (Vill inte att han har en pall och famlar utan mig mörket)
Kan en madrass vara värt att prova så jag inte ens går in i rummet tänker jag då?

Tack snälla för er support! :heart:
Son född: 2017-06-15
Kur påbörjad: 2017-10-03
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: SHN med ett nattmål?

Inlägg av TorsMamma »

Hej, stämmer! Vi rekommenderar INTE att man tar bort spjälsängen förrän man är minst 4 år! :wink: I vissa fall kan man ta bort en sida eller sänka en sida lite så de har lättare att komma tillbaka i. Grejen är den att det skall vara JOBBIGT att ta sig tillbaka, så luft inte och hjälp inte för mycket, se bara till att han inte slår sig. Är han fysiskt trött nog från dagen så orkar de inte "Hoppa ur" så många gånger. :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Eannie
Inlägg: 55
Blev medlem: tis 03 okt 2017, 07:42

Re: SHN med ett nattmål?

Inlägg av Eannie »

Tack!
I natt tog det tre timmar.. ska det behöva ta så lång tid? Känner mig lite uppgiven. Han vill absolut att vi lägger handen på honom tills han är sömntung men innan vi ens kommer dit tar det jättelång tid för honom att lugna sig.
Han klättrade ut säkert 15gånger trots mkt aktivitet på dagen.
Jag tror dock som sagt att vi skulle kunna ramsa honom till sängen utanför dörren. Han är ju van att vi är typ ingenting i just rummet och nu kommer vi ju så fort han klättrat ut..
Vi sågar av några spjällror inför inatt och siktar på att kunna ramsa tillbaka honom så att han själv lägger sig i sängen.
Tror du att det är ett bra upplägg?
Tack!!
Son född: 2017-06-15
Kur påbörjad: 2017-10-03
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: SHN med ett nattmål?

Inlägg av TorsMamma »

Hej, ja det tror jag absolut! Ramsa tillbaka är det absolut bästa, det är ju det den är tillför. Just nu "bråkar han sig till er" och inte från er. Ni skall ju göra mindre och mindre hela tiden. :D
Hur lång middagslur har ni nu?
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Eannie
Inlägg: 55
Blev medlem: tis 03 okt 2017, 07:42

Re: SHN med ett nattmål?

Inlägg av Eannie »

Bra, tack snälla för snabbt svar! Då kör vi på den strategin :D
Han brukar sova ca 1.5 timme, gärna två om han får men vi brukar väcka.
Idag fick han dock bara 45min för jag tänkte att det kanske kunde hjälpa.
Tror du att det kan göra gott att köra vidare på det?

Kram och tack igen!
Son född: 2017-06-15
Kur påbörjad: 2017-10-03
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: SHN med ett nattmål?

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Ja han är ju 2 år nu och då är det 13 tim/dygn. Så jag skulle INTE låta honom sova mer än 45 min och i värsta fall lägga 30 min tidigare på kvällen som buffert. :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Eannie
Inlägg: 55
Blev medlem: tis 03 okt 2017, 07:42

Re: SHN med ett nattmål?

Inlägg av Eannie »

Då ändrar vi det, tack för tips!
Dock svårt att få till 12h nätterna så det blir snarare 11 i genomsnitt och ibland bara 10.. speciellt nu.
Det gick inte alls bra med den nya planen, :cry: han vägrar ramsas tillbaka och gallskriker bara.. Det enda som får honom somna om är att jag eller pappa sitter bredvid sängen.. och nu har han såklart vant sig vid det och somnar inte ens själv på kvällen. Läggning som tidigare bara tagit 2 sekunder, vi har lagt med honom och ramsat ut..
Nåväl, jag gissar att det bara är att stålsätta sig och ramsa på när han går ut från sängen? Han står som sagt vid sin dörr, går inte ut.
Funderar på om vi ska gå tillbaka till att spjällror också och så en pall och så får jag hjälpa honom LITE men då måste vi ju in i rummet.. Vad ska vi göra när han bara gallskriker och rusar upp i samma sekund som han kommer ned i sängen?

Puh..
Son född: 2017-06-15
Kur påbörjad: 2017-10-03
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: SHN med ett nattmål?

Inlägg av TorsMamma »

Hej, Mitt tips är att du söker på detta här på forum. Just det du beskriver är EXTREMT vanligt. Hopp ur sängen är nog ett populärt sökord kan jag tänka mig. Men du kan inte "testa" lite här, ändra lite där och tro att det POFF funkar. Utan han testar er nu, du bara måste hålla din strategi MINST 3 dagar och 1 vecka uppföljning. Inget annat är accepterbart för barnet. Världen svajar och ni svajar med om du förstår? Du måste vara stabil, stå på en stabil grund och förmedla den säkraste av säkerheter. Ingör 45 min lunchsova och lägg 30 min tidigare på kvällen så det blir 12,5 timme "FÖRUTSÄTTNINGAR".
Sen gör man detta 100 ggr om man måste klättra tillbaka. Istället för att skrika som små barn gör, hoppar han ur sängen. Han frågar i handling! Ni måste svara med handling och ramsan att kan kan känna sig trygg och sluta nu.
Samma som med vändningscirkus också (här kan man läsa och ta till sig med) :)
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: SHN med ett nattmål?

Inlägg av Tin »

Hej,
jag maste bekraftelseramsa Torsmamma. Och bli lite strang. :shock:

For att liten skall bli konsekvent och somna sjalv, sova sjalv sa maste ni foraldrar vara konsekventa. Jag laser tillbaka i traden och du har fatt alla svaren. Har far ni bestamma er, precis om nar man kurar. Gor en plan, hall er till planen - stenhart - minst tre dagar. Utvardera och ev andra nagot.

Sa 1:
Hall er till schemat. 12 h, 45 minuters sov. Man far INTE sova extra om man man vaknar for tidigt, dvs vaknar liten en timma tidigare pa morgonen far men INTE sova 1,45 pa langluren. Utan det ar samma schema, samma tider och endast 45 minuter pa langluren som galler. Vissa dagar kommer bli svara att halla liten vaken pa tills det ar dags for langlur, da far foraldrarna vara extra pahittiga med roliga lekar, skratt och bus. I krislage, finns det ett undantag och det ar att lagga 30 minuter tidigare om kvallen.
Mao far man sa mycket somn man vill dagtid finns det ju ingen anledning at sova ordentligt pa natten/morgonen, eller hur.

2:
Hall er till de rad ni fatt angaende spring ur sangen. Han skall sova i spjalsang, ev en pall for att kunna klattra tillbaka sjalv, hjalp INTE (du kan ta med dig pallen in nar du leder tillbaka honom). Ar du radd att han skall ramla lagg en madrass pa golvet. Backsvart i rummet. Sitt utanfor, och led tillbaka direkt, ramsa och ga UT ur rummet. Klattrar han ur igen, borjar det om. Tar det 1 timme sa tar det 1 timme. Han kommer halla pa tills han litar pa att det vekligen ar sangdax, dvs tills han litar pa att du ar KONSEKVENT och menar allvar. Andrar du pa nat, sangen, ramsan, stannar i rummet, sagar spjalor, hjalper till - sa ar det tillbaka pa noll for liten och han kommer fortsatta klattra ur. Du leder detta, han kommer folja men forst nar han litar pa att du inte andrar forutsattningarn hela tiden.

3:
Vet du, vi ar manga som kampat med just sangurhoppande/vandningscirkus/tidiga mornar. Du ar inte ensam, detta gar att losa, men du maste gora din del. LITA PA dig sjalv och att ditt barn kommer svara pa detta precis om hundratals andra barn. Tank sa har nar liten gallskriker, skriket ar egentligen en fraga dvs: Ar det verkligen sangdax? Ar jag trygg? Vaktar ni? Kan jag lita pa det?
Och din ramsa ar egentligen ett svar: "Jajamen alskling, det ar sovdax, jag vaktar, du kan lite pa mig!
Sa satt dig ner, lagg upp en plan. FOLJ planen till punkt och pricka oavsett vad liten gor, dvs TESTA inte utan genomfor.

Du har alla svaren! Vi tror pa dig! Attitydmossan pa och kor, for litens skull. Skriv garna tillbaka om du vill bolla en plan for att kanna dig saker.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"