SHN med ett nattmål?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Eannie
Inlägg: 55
Blev medlem: tis 03 okt 2017, 07:42

Re: SHN med ett nattmål?

Inlägg av Eannie »

Tack igen, du hjälper verkligen oss bra!
Insåg nu när jag läste ditt svar att jag har ramsat lite för generöst.
Trodde man skulle ramsa direkt vid uppvak i vargtimmen men han verkar kunna somna om själv snabbare om jag inte ramsar. Härligt! och det är helt ok att inte ramsa alls då om jag förstått dig rätt?
Man är ju trött på sin egen röst vid det här laget och han verkar hetsa upp sig MER om jag ramsar.
Ska han ha en bekräftelseramsa ändå?
När vi lägger honom på kvällen så är han strid lugn, ska vi inte ramsa då heller kanske?
Är det så att man primärt ska ramsa tills han lärt sig somna om själv och det verkar han ju helt klart ha lärt sig nu lilla duktiga bebisen.

Tack igen,
Anna
Son född: 2017-06-15
Kur påbörjad: 2017-10-03
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: SHN med ett nattmål?

Inlägg av mamaA »

Hej!

Nej, du måste inte ramsa i vargtimmen om han somnar om bättre utan att du gör något. Att han hetsar upp sig mer är dock helt normalt, ramsan har den effekten tills den verkligen satt sig, de blir argare av den innan de accepterar den.

Jag förstår inte riktigt vad du menar på kvällen men man ramsar alltid när man lägger x 4, det gör jag fortfarande med mina barn som är 3 och 6 år, ramsan ska sägas varje läggning för att man ska kunna ha den aktiv när behovet infaller. Många gör det misstaget att sluta använda den när allt funkar och då har man inget verktyg sen när man behöver det igen.

Det är en avvägning om när man ska ramsa och när man ska göra ingenting, målet är att somna om själv ja men ramsan behöver också arbetas in och den fajten kommer man att få ta en annan gång om inte under kuren. bekräftelseramsan behövs tills han accepterat ramsan och slutar protestera mot den.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Eannie
Inlägg: 55
Blev medlem: tis 03 okt 2017, 07:42

Re: SHN med ett nattmål?

Inlägg av Eannie »

Toppen, tack! Det gick mkt bättre vid vargtimmen inatt när jag bara gav en pangramsa! Vad är förresten en upplysningsramsa, är det också ramsa x1?
Har även införskaffat kardborreband & mörkläggande tyg, svart som natten blir det nu.
Tack snälla för de bra tipset! :D

Några fler frågor:
45 min luren på eftermiddagen tenderar ofta att strula
I dag tex tog det honom 30min att somna.
Ska jag då förlänga luren med marginalkvarten så han iaf får 30min eller hur ska man tänka där?

Min sambo var bortrest när jag gjorde kuren så har aldrig riktigt kommit in i den.
Kan vi introducera honom nu eller blir det bara rörigt? Bör han ha en egen eller samma ramsa som mig, vad är bäst anser du?

Vi kör på för fullt med riktig mat nu, det är så kul!
Jag föredrar att ge det för det är bättre än ersättning tror jag personligen. Kan man minska ned ersättningen och långsamt slussa ut den till förmån för mer riktigt mat? Eller behöver de har ersättning ända tom 6månader? Vitaminer o mineraler får de ju gott om i riktigt mat också.

Tack igen! :D

Anna
Son född: 2017-06-15
Kur påbörjad: 2017-10-03
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: SHN med ett nattmål?

Inlägg av mamaA »

Hej!
Tja Pangramsa eller upplysningsramsa -samma sak, en ramsa med 4 verser.

Visserligen har man marginalkvarten att använda men så här i början ska man helst undvika det för att tiderna ska kunna sätta sig i kroppen på bebis och det är ju inte så lätt om man ändrar på dem. Jag hade istället väckt efter 20 min, vilket är ett naturligt sömnpass och det blir bara 5 min extra. Å andra sidan har jag alltid gjort så med mina barn att jag räknat en timme totalt på 45 minuters lurar (min egen modifiering) så det finns en kvarts insomningstid inbakad. Det är dock en god ide att väcka efter 20 min, 45 min, 1,5 tim, 2 tim så somnar han för sent så försök modifiera någonstans inom marginalkvarten att det hamnar så.

Det går bra att introducera pappa men jag skulle råda att han läser på ordentligt. Det viktigaste är att han har attityden av skälvklarhet och den får man genom kunskap så man inte tvekar i stunden :idea: . Samma ramsa för vem som än lägger.

Visst kan du minska ner på ersättningen efterhand så fort han blir mätt på riktig mat. Jag hade som sagt två mål med riktig mat och två med ersättning till typ 5-6 månader tror jag innan jag bytte ut mellisen också mot gröt/yoghurt/frukt. Näringsvärdet i ersättning tror jag inte är så där super egentligen, mjöl och mjölk är jag ganska skeptisk mot. Med min äldste gjorde jag när det var dags för välling istället hemmagjord välling av havremjölk, bovetemjöl och kanel, hittade receptet här på forumet någonstans.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Eannie
Inlägg: 55
Blev medlem: tis 03 okt 2017, 07:42

Re: SHN med ett nattmål?

Inlägg av Eannie »

Hej,

Tack igen! Jag är precis som du, inte förtjust alls i mjöl och mjölk och har därför inte gillat att ge ersättning egentligen men hade inget val tyvärr.
Där finns det väl inget alternativ man kan göra själv eller hur? Utan massa skit i tänker jag..
Vällingen du tipsade om ska jag prova direkt :)
Ska slussa ut den fortast för han älskar verkligen vanlig mat. Bara magen som blir lite trög men får truga i honom extra vatten.

I dag strulade dagsluren igen, han somnade aldrig om utan att var upprörd. Gjorde så att jag inväntade en hyfsad lugn stund då jag gick in, låtsades som ingenting, skojade lite i sängen och plockade sedan upp honom.
Är det rätt sätt?

Upplever att inte riktigt "lyssnar" fullt på ramsan än men det kanske kommer, speciellt inte när han är
väldigt upprörd.

Nätterna är dock fantastiska så vi är så glada ändå :D
Son född: 2017-06-15
Kur påbörjad: 2017-10-03
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: SHN med ett nattmål?

Inlägg av mamaA »

Hej!

Min amning funkade inte så länge så mina har också fått ersättning sen, vilket jag tyckte var mycket bättre för oss men som sagt så önskar man att det fanns någon bra sort men jag har inte hört talas om någon direkt. När min sexåring var bebis fick han HIPP den är eko vilket var positivt men annars är det väl samma i som de andra sorterna. Numera finns den bara från 6 månader dock (vem som nu BÖRJAR med ersättning vid 6 måbader :shock: ). I välling finns det ju även den färska OTTO vällingen som säljs på ICA som verkar bra.

Jag upplevde faktiskt att mina barn blev bättre i magen av vanlig mat men är det lite trögt så ge katrinplommonpure eller päronpure, lite vid varje måltid utom kvällsmaten. Du vill inte att han ska bajsa mitt i natten :wink: . Se till att det är REN katrinplommon och inte upppblandad med äpple, då är det mer krut i den. Man kan även göra egen genom att blötlägga torkade katrinplommon och mixa dem med lite av blötläggningsvattnet.

Vill du göra egen gröt och inte pulver, kan du mixa havregrynen först i mixern innan du kokar dem så de blir finfördelade. Lite mandelmjölk och fruktpure på så blir det smaskens!

Ja, du gjorde helt rätt på luren, man går in när det tystnar och låtsas som ingenting. Skulle han vara upprörd så gör något högt ljud utanför dörren, typ tappa en bok i golvet eller smälla något i diskbänken så att han tystnar för en sekund och gå in då.

Att han inte lyssnar på ramsan betyder att den inte har satt sig fullt ut än, det tar ett tag ibland, de måste ofta bli rejält förbannade på den innan den tar ordentligt. Återigen gäller det att vara restriktiv med ramsan, det är då den är som mest verkningsfull, ramsar man för ofta funkar den inte. Egen erfarenhet som talar :wink: !

Det är fantastiskt när de väl får sin goda sömn. Mina barn sover hela nätter även om de är sjuka. Tre-åringen har vatt-koppor just nu och sover ändå lugnt.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Eannie
Inlägg: 55
Blev medlem: tis 03 okt 2017, 07:42

Re: SHN med ett nattmål?

Inlägg av Eannie »

Usch då, hoppas din lilla kryar på sig snart.

Jättebra, tack för tips.

Jag kör Hipp modersmjölkersättning, de har nog börjat med den igen för jag har kört den sedan han föddes.
Nu de sista dagarna så kör jag bara på vanlig mat, men är noggrann med att han får i sig tillräckligt o vitaminer från maten.
Hur är det med fisk, vågar man börja med det tror du?

Han vaknar alltid tidigare på luren. Är det läge att korta ned em-luren från 45 till kanske 20min? Han får ju iho sina timmar han ska ha ändå. Vad säger du?

Han vaknar oftast 07:00 och då är han envis, om jag är mest tyst (som jag förstått att jag ska vara) så somnar han ju inte om. Kommer han ändå förlänga sömnen till 07:30 på sikt då?
Väsnas lite i köket bara plus en pangramsa men han vill gärna vakna 07, antagligen för han gjort det alltid tidigare.

Kram Anna
Son född: 2017-06-15
Kur påbörjad: 2017-10-03
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: SHN med ett nattmål?

Inlägg av mamaA »

Hej!

Han signalerar att det är dags för schemaändring. Em-luren rör vi inte än, inte förrän vid typ 5-7 månader när du märker att det är dags för ändring igen. Att de vaknar tidigare på en lur, betyder inte nödvändigtvis att det är den som det behöver ändras på :wink: . Nej, det är fm-luren som ska dras ner till 45 min så ni hamnar på det klassiska 3 månadersschemat 12-45-2-45. Vid 5-6 månader kan man märka sen att det är svårt att få bebis att sova 2 timmar och då drar man ner långluren till 1,5 timme i så fall.

Morgonen lär sätta sig så småningom, speciellt med schemaändring och sen kommer ju tillbakaskruvningen av klockan också. Tidiga morgnar är dock ett vanligt problem som många har i den åldern. Pangramsa kan du ge men jag hade varit försiktig med husljud här. Man vill ju att budskapet ska vara "på morgonen händer ingenting, du ska sova" och husljud kan ge motsatt effekt då.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Eannie
Inlägg: 55
Blev medlem: tis 03 okt 2017, 07:42

Re: SHN med ett nattmål?

Inlägg av Eannie »

Topp, då kör vi på schema-ändringen.
Snabb fråga bara. Kan jag göra vilan 9.30-10.15 då eller bör den börja 9.00 som tidigare?
Tycker inte han verkar så trött då så tänkte om jag skulle passa på att skjuta fram den en halvtimme, gör man så eller väcker man bara tidigare helt enkelt?
Son född: 2017-06-15
Kur påbörjad: 2017-10-03
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: SHN med ett nattmål?

Inlägg av mamaA »

2 timmars vakentid går visserligen bra men vaknar han dessutom för tidigt blir det ju väldigt långt, max 2,15 har jag haft men de flesta här rekommenderar 1,45-2 timmar. Hur långt blir nästa vakenpass annars då efter luren om man kortar med 45 min?ganska långt misstänker jag så då är det nog bäst att skjuta fram luren 15-30 min som du tänkte.

Lite trött nu :sleep: men det kan funka som du föreslår.
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Eannie
Inlägg: 55
Blev medlem: tis 03 okt 2017, 07:42

Re: SHN med ett nattmål?

Inlägg av Eannie »

Du är så snäll som svarar trots sen kväll!!
Om jag kortar ned den 45min i slutet på luren blir det 2h & 45 min till nästa sovlur som ligger 12.30 & det känns långt..
Tror kanske han har behovet av något mellanting för idag kom han inte till ro efter ett uppvak efter 45min och då var han helt slut o ville sova mkt tidigare än middagsluren.
Kanske inte ska korta ned 45min direkt utan 25 så får han/vi känna på det? Eller då blir det konstig tid på luren iof, 70min är ju inget ni rekommenderar vet jag.

Hans är verkligen förstoppad nu, jag var lite för angelägen med riktig mat men idag hittade jag ren katrinplommonpure som du tipsade om plus en Windy ventil som gjorde susen.. :wink:

Sov så gott o tack igen!
Son född: 2017-06-15
Kur påbörjad: 2017-10-03
Eannie
Inlägg: 55
Blev medlem: tis 03 okt 2017, 07:42

Re: SHN med ett nattmål?

Inlägg av Eannie »

Haha, Ps: han heter inte Hans skulle var hans :D
Son född: 2017-06-15
Kur påbörjad: 2017-10-03
Eannie
Inlägg: 55
Blev medlem: tis 03 okt 2017, 07:42

Re: SHN med ett nattmål?

Inlägg av Eannie »

Hej igen!

Tog upp honom efter 45min men han är definitivt inte utsövd känns det som. Gnällig o trött o och det känns som om han vill sova middag nu direkt..Kanke normalt att det blir så här första dagarna innan han vant sig?
Son född: 2017-06-15
Kur påbörjad: 2017-10-03
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: SHN med ett nattmål?

Inlägg av mamaA »

Hej!
Ja, det är normalt ofta kan de sova längre här men för att alla dagens lurar ska funka är det här man gör förändringen. Jag har för mig att jag hade första luren 9.45 (morgon 7.30) när jag hade 12-45-2-45 just för att få tiderna att funka. Jag brukar räkna en timme totalt till 45 minuters-luren så det är lite insomningstid även om man tekniskt sett inte ska ha det.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Eannie
Inlägg: 55
Blev medlem: tis 03 okt 2017, 07:42

Re: SHN med ett nattmål?

Inlägg av Eannie »

Tack! Ska prova och utvärdera.
Just nu skriker han sig igenom em-luren som vanligt..
Förstår inte varför den aldrig blir bra..
Kanske ska lägga honom senare, 17 istället för 16.30.
Middagsluren funkar alltid smärtfritt.

Kram
Anna
Son född: 2017-06-15
Kur påbörjad: 2017-10-03
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"