SHN med ett nattmål?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: SHN med ett nattmål?

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej!

Jag har alltid kortat em-luren först, det är vanligast eftersom långluren ju liksom ska fortsätta vara lång ett bra tag till medan em-luren ryker snabbt. De ska ju vara trötta på kvällen så de sover gott ända till morgonen! Så jag röstar alla gånger för 20 min på em, märker du att han kroknar kan du alltid lägga 15-30 min tidigare för natten och jobba därifrån. Man luras lätt att tro att de är lika trötta på em som på fm men oftast klarar de mycket mer än man tror just på em. Särskilt från 6 mån blir det skillnad där, och sover man för mycket sent på dagen så vaknar man garanterat för tidigt på morgonen. Det tar någon vecka (eller två) att ställa in nya schemat men det kommer troligen ge bra resultat!

Kram!
/Ylva
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
Eannie
Inlägg: 55
Blev medlem: tis 03 okt 2017, 07:42

Re: SHN med ett nattmål?

Inlägg av Eannie »

Tack snälla Ylva för snabbt svar, ska köra på det direkt.
Är 16:30-16:50 en bra lur för sista luren innan natten 19.30 eller skulle du lägga den tidigare eller senare?

Kram & god jul!
Son född: 2017-06-15
Kur påbörjad: 2017-10-03
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: SHN med ett nattmål?

Inlägg av Tin »

Hej,
luren ligger fint, det ar inte supernoga forutom att man forsoker fa sista vakenpasset langt for den goda nattsomnens skull. Ditt schema ser ut som vi hade det och det gick bra.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Eannie
Inlägg: 55
Blev medlem: tis 03 okt 2017, 07:42

Re: SHN med ett nattmål?

Inlägg av Eannie »

Hej,

Det är dags för oss att justera schemat igen men jag hittar inte något standard-schema för 7.5 månader
så vore tacksam för er input :D
Nu har han följande: 12-45-2-20 men har börjat vakna tidigare på morgonen så vi behöver dra ned någonstans. Vart är det bäst att göra det skulle ni säga? Kan man skippa sista luren & lägga honom lite tidigare bara om det blir kris eller är det bättre att köra 12-20-2-20?
Vid vilken ålder lägger man oftast om till endast två lurar?

Tusen tack på förhand!
Kram Anna
Son född: 2017-06-15
Kur påbörjad: 2017-10-03
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: SHN med ett nattmål?

Inlägg av mamaA »

Hej!

Man brukar byta till två lurar vid 8-9 månader. Jag föreslår att ni drar ner långluren till 1,5 timme tills det är dags att gå över till två lurar, då kan den förlängas till två timmar igen för att orka med kvällen. Det blir ungefär samma antal timmar som med 1,5 timmes långlur men den långa vakentiden inför kvällen gör stor skillnad. Förmiddagsluren är kvar på 45 min, den ändrar ni inte förrän 12-45-2 behöver förändras, då drar ni ner den till 20 min och sen till slut plockas den bort för en 2 timmars långlur endast.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Eannie
Inlägg: 55
Blev medlem: tis 03 okt 2017, 07:42

Re: SHN med ett nattmål?

Inlägg av Eannie »

Tusen tack för snabbt svar. Då minskar vid ned lunchluren till 1.5 ett tag.

Ha en fin helg!
Kram Anna
Son född: 2017-06-15
Kur påbörjad: 2017-10-03
Eannie
Inlägg: 55
Blev medlem: tis 03 okt 2017, 07:42

Re: SHN med ett nattmål?

Inlägg av Eannie »

Hej igen,

Vi har provat skippa em-luren men vår son är en riktig tröttis & orkar inte med ett pass från 15-19.30.
Han vaknar just nu även gärna kl 06.00 med bajs i blöjan oftast eller ibland bara arg och vägrar somna om även om jag byter den. Dock svårt att göra det i sängen så det blir skötbordet.

Nåväl, bör jag stå fast vid 2 lurar men försöka skjuta på lurarna så han får den första ca10-10.45 & sen den andra vid 13.30-15.30 eller ska vi gå tillbaka till 3 lurar?
Tror det blir svårt att hålla honom till 13.30 nämligen.
Kan det vara en idé att prova följande:
20-2-20? Sen 12h natt som vanligt såklart.

Tacksam som alltid för er fantastiska hjälp!
:D
Son född: 2017-06-15
Kur påbörjad: 2017-10-03
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: SHN med ett nattmål?

Inlägg av mamaA »

Hej!
Visade han att det var dags att byta schema genom att vakna tidigare på någon lur eller morgonen? rekommenderade sovtider är individuella för olika barn och det är inte alltid åldern utan just tecken på att man behöver ändra schemat man går på. Oftast slutar de små att somna på em-luren och då har man ju ett tydligt tecken :wink: .

Med det sagt så tar det ca 3 veckor inna de vänjer sig vid den nya längre vakentiden, så "prova" är liksom inget man bara gör några dagar. Man får vara extra kreativ med att hålla dem sysselsatta på kvällen några veckor och inte tveka att lägga en halvtimme tidigare vid behov.

Ang bajs på morgonen så ge bara lösande fruktpureer(päron, katrinplommon) till lunch och annat till em/kväll(röda bär, banan, yoghurt) så bajset komer under dagtid. Har du varit inne och bytt blöja brukar det vara kört att somna om så vi vill få honom att bajsa vid en annan tid istället.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Eannie
Inlägg: 55
Blev medlem: tis 03 okt 2017, 07:42

Re: SHN med ett nattmål?

Inlägg av Eannie »

Hej igen,

Tack för snabbt svar!

Han vaknar tidigare på morgonen (under en längre period) så det var därför jag tänkte att det var dags för två lurar.
Du har rätt i att vi måste ge det längre tid för att utvärdera, absolut.
Vilken tid skulle du lägga lurarna när han har natt 19.30-07.30?

Bra tips att tänka till kring vad man ger när på dygnet.
Han är egentligen inte i behov av lösande men du menar att det är bra ändå för då ökar chansen att han tömmer sig innan natten eller hur? :D

Kram Anna
Son född: 2017-06-15
Kur påbörjad: 2017-10-03
Eannie
Inlägg: 55
Blev medlem: tis 03 okt 2017, 07:42

Re: SHN med ett nattmål?

Inlägg av Eannie »

Som tillägg till ovan.
Han somnar alltid på em-luren & vi får alltid väcka där så det är inte så att han visar på så vis att han inte ”behöver” den. Knepigt tycker jag..
Kanske är blöjan han vaknar tidigt av oftast ändå & inte att han sover 3 lurar..
Hmm svårt att tyda dessa små liv ibland :D
Son född: 2017-06-15
Kur påbörjad: 2017-10-03
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: SHN med ett nattmål?

Inlägg av mamaA »

Hej!

Vaknar han tidigare på morgonen så är det ju något som behövs justeras. Lurarna till 19.30-07.30 borde jag kunna utantill med tanke på det är vårt eget gamla schema men hur var det nu #-o :lol:

Tror det var så här:

07.30 god morgon flaska

08.15/30 . lite plockmat, andra frukost

09.45 lur 20 min + 10 min insomningstid

11.30 lunch

12.30 sova 2 timmar

15.00 mellis

18.00 middag

19.10 välling

19.30 god natt

Du får då 5 timmars vakentid inför natten men det går även bra att ha långluren 13.00. Du kan som sagt lägga en halvtimme tidigare inför natten i början när det behövs. Man skulle även kunna ha långluren 13.30 men då får ev första luren flyttas fram en kvart. Jag tror dock mer på 12.30/13.00 då den extra vakentiden inför natten behövs sen när han väl har vant sig.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Eannie
Inlägg: 55
Blev medlem: tis 03 okt 2017, 07:42

Re: SHN med ett nattmål?

Inlägg av Eannie »

Tack snälla igen för ditt svar :)
Vi har lurarna nästan precis så idag så ska verkligen ge det ett längre försök nu.
Han har sovit fläckfritt sedan kuren men nu måste det nog vara 8-månaders ”krisen” som spökar för han är mkt mer orolig nattetid & speciellt tidiga morgonar.
Nu senaste dagarna har inte inte varit blöjan alls men ändå helt otröstlig.
På natten funkar det nästan alltid med en pangramsa men jag vet inte vad jag ska göra på morgonen.
Är mest tyst och undviker trafik, men efter 20min så vill jag kolla blöjan så han har förutsättningarna.
Läste i barnaboken igen och där skriver ju Anna att hon tycker man ska gå in en gång och lugna och sen stå utanför om barnet tidigare sovit gott men enligt ”kurandet” ska man ju undvika så mkt trafik man bara kan.
Känner mig lite vilsen där, hur bör jag agera på morgonen? Är det lite andra regler nu eftersom han tydligt är inne i 8-månaders ”ångesten”?

Kram
Son född: 2017-06-15
Kur påbörjad: 2017-10-03
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: SHN med ett nattmål?

Inlägg av mamaA »

Hej!

Att gå in i rummet på morgonen rekommenderar jag INTE :!: , det gör snarare att han inte somnar om. Just på morgonen ska all trafik i rummet undvikas. Att blöjan är våt är ju ingen fara, dagens blöjor är ju gjorda så de känns torra ändå, är du rädd att den läcker dock kan du ha dubbla blöjor på natten, det hade jag ett tag till mina pojkar när blöjan läckte om nätterna eller gå upp en storlek i blöja om natten.

De vanliga råden på morgonen är pangramsa och sen ingenting eller spela Mozart (ganska högt, syftet är att han ska slippa höra sig själv utan istället ha musiken, det ska vara kraftfull musik inget lugnt). Ibland kan det dock behövas en rejäl ramsdiskussion några morgnar för att poletten ska trilla ner. Det är inte säkert att han somnar om första gången men troligtvis någon av de följande morgnarna och man håller fast vid sin strategi.

Just när det svajjar är det viktigt att inte ändra på rutinerna och gå in och trösta etc, göra saker som man inte gör annars, det gör barnet ännu mera osäker och mer och mer börjar då ifrågasättas. Hitta en strategi och kör på den, du måste utstråla attityden av självklarhet, det kommer att lugna honom.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Eannie
Inlägg: 55
Blev medlem: tis 03 okt 2017, 07:42

Re: SHN med ett nattmål?

Inlägg av Eannie »

Nej nej kissblöja oroar mig aldrig.
Det är alltså när han bajsat som han blir arg och inte somnar om och då tänker jag att jag måste in så han får rätt förutsättningarna iallafall. Eller är det fel tänkt?
Förhoppningsvis blir det bättre med dina tips om att gr lösande fm & stoppande em.

Ska ge det nya schemat några veckor nu och hoppas mornarna ordnar till sig.
Vi körde pangramsa o Mozart i dag. Lite underhållande. :D
Son född: 2017-06-15
Kur påbörjad: 2017-10-03
Eannie
Inlägg: 55
Blev medlem: tis 03 okt 2017, 07:42

Re: SHN med ett nattmål?

Inlägg av Eannie »

Ps: hur länge brukar 8-månaders krisen hålla i sig?
Tack igen för din hjälp, så uppskattat!
Son född: 2017-06-15
Kur påbörjad: 2017-10-03
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"