SHN med ett nattmål?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Eannie
Inlägg: 55
Blev medlem: tis 03 okt 2017, 07:42

Re: SHN med ett nattmål?

Inlägg av Eannie »

Tack snälla ni! Jag uppskattar verkligen att ni hjälper till OCH är tydliga. Ni får vara stränga också, bara bra. :D
Jag började i går och vi hade en körig natt men tillslut somnade han.
Jag gör exakt som ni säger och det känns ju som om man kurar på nytt.. I natt fick jag avsluta på solfjädern men nu på dagskursen nöjde han sig tillslut med ramsan utanför dörren.
Dock höll vi på i 1.5 timme, så hans lur är ju förbi. Hur ska man tänka här, ska man låta honom sova en stund när han väl somnar eller skippar vi luren?

Tack igen för all support!
Son född: 2017-06-15
Kur påbörjad: 2017-10-03
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: SHN med ett nattmål?

Inlägg av mamaA »

Hej!
Nu har jag inte hängt med innan i din tråd men om jag förstår det rätt så är det viljan att sova det handlar om ( hopp ur sängen) och då hade jag gett honom 5 min om han somnar precis när luren ska ta slut men när jag skrollar neråt ser jag nu att mina kolleger här rekommenderar 45 min lunchlur. Hur tänker du med 1,5 timme? Är det någon speciell anledning till att du vill behålla det? För 45 minuter är verkligen att rekommendera :D och då är det endast 45 min han har på sig oavsett om han somnar. 5 minuter kan man bjuda på men inte mer :lol:

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Eannie
Inlägg: 55
Blev medlem: tis 03 okt 2017, 07:42

Re: SHN med ett nattmål?

Inlägg av Eannie »

Tack snälla!
Då fick jag svaret jag sökte :D
Jag har gått över till 45min, det jag menade var att jag höll på i 1.5 timme innan han somnade.
Läggningen gick ok, men jag fick ramsa väldigt bestämt sista gången. Han studsar gärna upp direkt när jag lämnar rummet. Har en pall utanför som jag tar med in direkt när han hoppat ut.
Tycker ändå det blir färre och färre hopp för varje gång, dvs tar kortare och kortare tid..
Son född: 2017-06-15
Kur påbörjad: 2017-10-03
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: SHN med ett nattmål?

Inlägg av Tin »

Hej igen,
Tycker ändå det blir färre och färre hopp för varje gång, dvs tar kortare och kortare tid..
Wooop. wooop. =D> =D> =D>

Da har du lyckats overtyga liten. Ar du konsekvent kommer det blir farre och farre och sen plotsligt sluta helt nar han inser att det ar lonlost. OCh goda somnen aterkommer.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Eannie
Inlägg: 55
Blev medlem: tis 03 okt 2017, 07:42

Re: SHN med ett nattmål?

Inlägg av Eannie »

Tack gulliga du! I går var jag så glad och stolt men så kom värsta bakslaget.. I natt var han tokig igen och ingen ramsa verkade går fram. Han vägrade tom att ens ställa sig på pallen och krya tillbaka i sängen. Vad gör man då? När han total-vägrar? Lyfter tillbaka till sängen?
Brukar det komma ett bakslag?
Tänker även på det här med ljuset, det ska vara nattsvart när han klättrar tillbaka ju men sen när jag går ut kommer det ju in ljus och tanken är väl att dörren ska stå lite lite öppen så det kommer ut en ljus-strimma. Är det rätt eller ska jag stänga dörren helt?
Och så en sista fråga, morgonen.. är det samma sak där att man ska gå tillbaka med honom? Han kommer sällan ut ur rummet utan står vid dörren. Han vaknar gärna väldigt tidigt och hojtar vid dörren..
Kan man tänka som om man kurar, dvs man solfjädrar i värsta fall men hela tiden tänker ut ur rummet?
Tack igen Tin! Kram
Son född: 2017-06-15
Kur påbörjad: 2017-10-03
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: SHN med ett nattmål?

Inlägg av Tin »

Hej igen,
Ja det kommer alltid bakslag, det brukar betyda att ni är nästan där. Liten tar till hela arsenalen precis på slutet. Fortsätt och vara totalt konsekvent så är ni snart framme. Så ändra absolut ingenting, oavsett vad han hittar på.

Om han vägrar pallen, hjälp han upp. Led honom som om han använder pallen, en fot i tagen upp och över med lite hjälp dvs ändra ingenting. Det skall vara jobbigt att klättra tillbaka så lutat inte bara i honom. Bara för att han vägrar pallen ger vi inte upp på hans sömn. Det är på tok för viktigt, och är inte ett beslut en liten skrutt kan ta själv.

En fundering ser han verkligen inte handen framför sig i rummet? Är det helt böcksvart när du stängt dörren? Jag fattar inte hur han ser att klättra ur och att hitta att stå vid dörren annars. Är det en ljusstrimma under dörren kanske? Kolla det. Rulla en handduk och täpp till, hittar man inte dörren eller inte ser att klättra ur stannar men kvar.

Glöm inte skrattet till godnattsagor innan läggning.

Dörren skall vara stängd.

Kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Eannie
Inlägg: 55
Blev medlem: tis 03 okt 2017, 07:42

Re: SHN med ett nattmål?

Inlägg av Eannie »

Du hade rätt, det var en ljus-strimma. Täppte för den och helt plötsligt ville han ju tillbaka till sängen istället :D :D :D
Det gick mkt snabbare till sömnen! Hurra!
Bara morgonen som blir knepig men jag kör samma där, tillbaka i sängen och hoppas det ger sig inom en tid.
Tusen tack för all support, ni är så himla bra och snälla!
Kram glad mamma
Son född: 2017-06-15
Kur påbörjad: 2017-10-03
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: SHN med ett nattmål?

Inlägg av TorsMamma »

Härligt!! :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"