Lilla B behöver hjälp!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Fluffy
Inlägg: 19
Blev medlem: sön 16 apr 2017, 12:37

Re: Lilla B behöver hjälp!

Inlägg av Fluffy »

Aaah ok, då gör jag oxå det. Kan det ta lika lång tid med att få honom att sova i vagn genom vagning som vid första kvällsläggningen? Ska jag då ff räkna 45min från det att han somnat? Då kanske schemat inte följs? Jag menar om han ska sova 8.30-9.15 men kanske inte somnar förrän 09.00? Förstår du hur jag menar?

Schemat som jag tänkt ska se ut såhär:

07.00 Godmorgon!
07.30 Frukost, gröt o fruktpure
8.30-9.15 vila 45min
11.00 Lunch, burkmat o frukt
12.00-13.30 vila 1,5h
14.00 Mellis, ersättning/smörgås
16.00-16.20 vila 20min
16.30 Middag, burkamat/mat med familjen
18.30 välling
19.00 Godnatt
Lilla B föddes 20 januari 2017 i v 37
Planerar att börja kuren 7/10!! :D
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Lilla B behöver hjälp!

Inlägg av mamaA »

Hej!

Det är tänkt att luren ska vara 45 minuter oavsett när han somnar menjag har alltid själv tänkt att jag räknar en timme så det finns en kvarts insomningstid men mer än så går inte att ge för då rubbas schemat. På det här sättet hamnar du ju inom marginalkvarten också :wink: .

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Fluffy
Inlägg: 19
Blev medlem: sön 16 apr 2017, 12:37

Re: Lilla B behöver hjälp!

Inlägg av Fluffy »

Ok, tack, det var ju smart :D

Lilla B sover i vårt sovrum och där är jättemörkt. Det jag undrar är hur gör jag sen när ramsan "har tagit"? I boken står det att jag ska ramsa utanför dörren...betyder det att jag ska kliva ur sängen ramsa och sen när jag tror att han somnat gå och lägga mig? Det står att man stör barnet om man kliver in i tid och otid och det förstår jag samtidigt har vi inte möjlighet att ge honom ett eget rum än på några månader...?!
Lilla B föddes 20 januari 2017 i v 37
Planerar att börja kuren 7/10!! :D
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Lilla B behöver hjälp!

Inlägg av mamaA »

Hej!

Ska barnet sova i samma rum som en själv ska man måste man skärma av för barnet, mörkläggandegardiner i skena i taket runt hela spjälsängen rekommenderas. Det går inte bara att ha sängen ståendes utan att skärma av.

I början kanske du får kliva upp och ramsa men sen när den har satt sig bör du kunna ramsa från sängen tänker jag. Under kuren tror jag att det är bättre att göra det utanför rummet, du får dessutom bättre magstöd och pondus i ramsan när du står upp.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Fluffy
Inlägg: 19
Blev medlem: sön 16 apr 2017, 12:37

Re: Lilla B behöver hjälp!

Inlägg av Fluffy »

Ok. Tack! <3
To night is the night! Några sista ord? Tips? :P
Lilla B föddes 20 januari 2017 i v 37
Planerar att börja kuren 7/10!! :D
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Lilla B behöver hjälp!

Inlägg av TorsMamma »

Ja sista tips sov på soffa madrass utanför rummet första nätterna. Läs kapitel säkerhet är trygghet varje kväll extra.
Lycka till! :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Fluffy
Inlägg: 19
Blev medlem: sön 16 apr 2017, 12:37

Re: Lilla B behöver hjälp!

Inlägg av Fluffy »

God morgon!
Har knappt sovit något alls inatt..! Men det var ju väntat. I vanliga fall brukar han inte vakna så här ofta, vad beror det på? Nattningen tog 30min. Sen vaknade han:
23.30 en buff
24.00 en buff
01.20 två buffar
01.45 9 buffar!!!
03.10 5 buffar
03.45 5 buffar
04.00 Skriker plötsligt rätt ut i panik. Helt hysterisk. buffar 15min utan resultat, gör det man inte får lyfter upp, får honom lugn eftter 5min. Lägger honom i säng med ramsa o han domnar utslagen.
06.12
06.40 gick vi upp (morgon07.00)

Jag hoppas att jag inte förstörde för mkt redan första natten :( Det står att buffandet ska hjälpa å 2min men det gick inte vid panik-tillfället! Sen undrar jag hur gör jag både under natten och dagslurarna när han vaknar mitt i, jag buffar o ramsar går ut o så jollrar han o är glad?! Ska ju inte gå in i onödan.. men detta kan väl inte vara meningen under nattsömnen iaf? Det viktigaste är att han ges förutsättningarna, men gäller det både dag o natt?
Tack för all hjälp!
Lilla B föddes 20 januari 2017 i v 37
Planerar att börja kuren 7/10!! :D
Fluffy
Inlägg: 19
Blev medlem: sön 16 apr 2017, 12:37

Re: Lilla B behöver hjälp!

Inlägg av Fluffy »

Tillägg:
Med "buff" i mitt tidigare inlägg menar jag en runda med buffning, solfjäder och ramsa ut. Så 9 buffar = 9 sådanna rundor ut o in out o in.
Lilla B föddes 20 januari 2017 i v 37
Planerar att börja kuren 7/10!! :D
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Lilla B behöver hjälp!

Inlägg av mamaA »

Hej!

Jag förstår inte riktigt vad du menar, är det så att du undrar vad du ska göra när han är glad men ska sova? Tja, inget säger jag, vänta tills han tröttnar och börjar klaga, DÅ verktygar du. När du har kommit tills endast ramsa sen så kan du i sådant fall ge en upplysningsramsa omedelbart som signal att han ska somna om.

Ja, lyfta upp vet du att man inte ska göra, man lugnar på plats och det gör du med verktygen, vid kris kan man hålla solfjädern lääänge tills bebis slappnar av och somnar, kan ta uppemot 45 minuter och känns rejält i ryggen men fungerar. Jag råder dig till att hålla morgontiden så här i början de två första veckorna i alla fall och inte plocka upp tidigare på morgonen eller lurarna. Det är nu han ska lära sig klockan och det går ju inte om man ständigt flyttar på visarna :wink: .

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"